Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Dreumes topic


Patatje15

Patatje15

11-07-2021 om 09:59 Topicstarter

Wat ik me afvraag, in hoeverre doen jullie aan 'opvoeden' op deze leeftijd? En om mezelf te verduidelijken, dochter zit zoals een echte dreumes in de fase keihard brullen als ik niet krijg wat ik wil. Ik merk dat ik er erg makkelijk in ben om daarin mee te gaan om het brullen maar te laten stoppen, en ik vraag me ook af of een andere aanpak op deze leeftijd al zin heeft. Of ben ik nu een verwend monster aan het creeren? Uiteraard grijp ik wel in als het gaat om een potentiele onveilige situatie (wat eigenlijk in 90% van de keren toch het geval is).

Ik ben daar al wel mee bezig, het opvoeden zeg maar. Ze begrijpt alles zo goed, dus ook als wat niet mag. Dat levert regelmatig een brulpartij op, compleet met dramatisch op de grond liggen. Ze heeft de boodschap begrepen denk ik dan.

Wij doen ook echt aan opvoeden. Wil dreumes iets wat wij niet willen of mag dan stellen wij wel een grens. Dat vind hij niet altijd leuk natuurlijk. Hebben ook een time-out hoekje waar dreumes af en toe eventjes in moet staan (misschien 1‐4x per week) direct nadat hij iets doet wat niet mag. Hij weet ook dat hij hier moet blijven staan als hij daar naartoe moet, ook dat is heel duidelijk. En na 30 seconden tot 1 minuut ofzo gaan we naar hem toe, leggen we uit wat er niet mag en krijgt hij een knuffel. Dit alles gaat niet op een boze toon, maar wel rustig en consequent. Werkt echt heel goed. 

We hoeven het eigenlijk niet zo vaak in te zetten. Bij onze oudste ook zo gedaan en werkte voor ons toen ook goed. 

Patatje15

Patatje15

12-07-2021 om 08:58 Topicstarter

Saga schreef op 11-07-2021 om 20:22:

Wij doen ook echt aan opvoeden. Wil dreumes iets wat wij niet willen of mag dan stellen wij wel een grens. Dat vind hij niet altijd leuk natuurlijk. Hebben ook een time-out hoekje waar dreumes af en toe eventjes in moet staan (misschien 1‐4x per week) direct nadat hij iets doet wat niet mag. Hij weet ook dat hij hier moet blijven staan als hij daar naartoe moet, ook dat is heel duidelijk. En na 30 seconden tot 1 minuut ofzo gaan we naar hem toe, leggen we uit wat er niet mag en krijgt hij een knuffel. Dit alles gaat niet op een boze toon, maar wel rustig en consequent. Werkt echt heel goed.

We hoeven het eigenlijk niet zo vaak in te zetten. Bij onze oudste ook zo gedaan en werkte voor ons toen ook goed.

Mag ik vragen bij wat voor gedrag je dit dan doet? Misschien is mijn dreumes net wat jonger en nog minder haar grenzen aan het testen, want ik kan me eigenlijk niks bedenken waarbij ik dit zou moeten doen op dit moment (en een minuut stilstaan zou ze oprecht nog niet begrijpen, naast dat ze nog niet zo lang overeind kan staan  ).

Wij proberen ook echt aan opvoeden te doen, al moeten we soms nog wel onze weg hierin vinden. We geven hem wel duidelijk aan wat mag en wat niet mag, maar we vinden het wel lastig als hij dan een keel opzet en helemaal boos wordt (want hij blijft dan erg in zo'n bui hangen), dus op een gegeven moment gaan we dan maar afleiden. Weet niet of we daaraan goed doen... Belonen we dan zijn huilbui niet? 
Zo'n strafplekje willen we ook nog gaan inzetten, maar daar moeten we dus ook nog een weg in vinden 

Als mijn zoon een driftbui heeft, laat hij zich eerst vallen maar daarna zoekt hij echt papa of mama op. Dan wil hij heerlijk op schoot even uithuilen. 
Hiermee beloon je zijn gedrag niet, je biedt veiligheid. Net als met afleiden. Het is geen belonen maar het kind uit de situatie halen

O leuk, hier een dreumes topic! Hier een dreumes van 15 maanden en het is echt een mannetje met een sterk karakter. Hij laat duidelijk weten wat hij wil. Het opvoeden begint nu inderdaad wel te komen. Tegelijkertijd geniet ik ook erg van alle stappen die hij maakt. Hij probeert ons nu kusjes te geven en als zijn grote zus binnenkomt begint hij te stralen.

Patatje15 schreef op 12-07-2021 om 08:58:

[..]

Mag ik vragen bij wat voor gedrag je dit dan doet? Misschien is mijn dreumes net wat jonger en nog minder haar grenzen aan het testen, want ik kan me eigenlijk niks bedenken waarbij ik dit zou moeten doen op dit moment (en een minuut stilstaan zou ze oprecht nog niet begrijpen, naast dat ze nog niet zo lang overeind kan staan ).

Bv als de halve koelkast ineens uitgeladen is. Of toen hij nog weleens ons of zijn broer beet en hij dit na 3x rustig uitleggen nog steeds bleef doen.

Het 'hoekje' is niet zozeer bedoeld als straf; we zullen ook nooit schreeuwen of hem hard aanpakken. Maar het is meer om hem even kort uit de situatie te halen en zo duidelijk te maken dat dit echt niet mag.  Mijn dreumes is ruim 21 maanden.

Ik schrijf ook weer mee! Onze dreumes is 17 maanden.
Momenteel is slapen weer een gedoe hier. Het ging net twee maandjes goed 😴 de kleine man was verkouden en sindsdien is het mis. Zowel overdag als 's avonds blijven we erbij totdat hij in slaap valt, anders raakt hij helemaal overstuur. Vanmorgen was hij om 5:30 alweer wakker terwijl hij gistermiddag helemaal niet geslapen had. Ik vind dat best wel intensieve dagen en hopelijk is deze fase snel voorbij haha.

qua opvoeden doen wij: pick your battles.
Als iets echt gevaarlijk is dan zeggen we er wat van maar als dreumes bijvoorbeeld om 8u naar buiten wil, ook al vind ik dat wat vroeg, dan doe ik dat wel. Of als hij geen groenten wil eten maar alleen pasta, prima.
Straffen en belonen doen wij niet. 

LaDolceVita schreef op 13-07-2021 om 13:16:

Ik schrijf ook weer mee! Onze dreumes is 17 maanden.
Momenteel is slapen weer een gedoe hier. Het ging net twee maandjes goed 😴 de kleine man was verkouden en sindsdien is het mis. Zowel overdag als 's avonds blijven we erbij totdat hij in slaap valt, anders raakt hij helemaal overstuur. Vanmorgen was hij om 5:30 alweer wakker terwijl hij gistermiddag helemaal niet geslapen had. Ik vind dat best wel intensieve dagen en hopelijk is deze fase snel voorbij haha.

qua opvoeden doen wij: pick your battles.
Als iets echt gevaarlijk is dan zeggen we er wat van maar als dreumes bijvoorbeeld om 8u naar buiten wil, ook al vind ik dat wat vroeg, dan doe ik dat wel. Of als hij geen groenten wil eten maar alleen pasta, prima.
Straffen en belonen doen wij niet.

Oh hier hetzelfde, mijn kleine word in december 2 en het slapen gaat er precies zo aan toe, hij had nooit echt problemen met slapen, eigenlijk nergens mee maar nu sinds n maandje denk ik is dat slapen een gedoe en doe ik precies hetzelfde als jou.

Hou vol! We got this!😖

Rachel. schreef op 13-07-2021 om 13:39:

[..]

Oh hier hetzelfde, mijn kleine word in december 2 en het slapen gaat er precies zo aan toe, hij had nooit echt problemen met slapen, eigenlijk nergens mee maar nu sinds n maandje denk ik is dat slapen een gedoe en doe ik precies hetzelfde als jou.

Hou vol! We got this!😖

O bijzonder! Zou misschien weer een sprong ofzo zijn. Onze zoon is nooit echt een goede slaper geweest, helaas. 

Patatje15

Patatje15

13-07-2021 om 13:59 Topicstarter

Leuk dat je er ook weer bij bent LDV!

Wij hebben de buikgriep nog niet achter de rug en gisteren alweer een telefoontje om dochter op te komen halen van kdv met koorts. Het zal allemaal wel weer heersen. 

Op advies van Viva afgelopen weekend voor het eerst een indoorspeeltuin uitgeprobeerd maar dat vond dochter nog niet grappig 

LaDolceVita schreef op 13-07-2021 om 13:43:

[..]

O bijzonder! Zou misschien weer een sprong ofzo zijn. Onze zoon is nooit echt een goede slaper geweest, helaas.

Ik denk het ook hoor, het zijn echt periodes denk ik dus hopelijk houdt het n keer op. Idd een sprongetje, verlatingsangst ect. Het kan echt van alles zijn. Je doet er goed aan om bij hem te blijven tot hij slaapt.

Patatje15 schreef op 13-07-2021 om 13:59:


Op advies van Viva afgelopen weekend voor het eerst een indoorspeeltuin uitgeprobeerd maar dat vond dochter nog niet grappig

Man is afgelopen zondag met zoontje naar de binnenspeeltuin geweest en hij keek zijn ogen uit. Kon niet wachten tot zijn schoenen uit waren en rende overal rond

oohh het slechte slapen is zo herkenbaar. Dreumes was echt een droombaby. Maar dat is helemaal omgeslagen. Middagdutje gaat altijd goed, maar in de avond komt ze slecht in slaap. Fases, fases...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.