Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Dreumes topic


Peppa schreef op 13-07-2021 om 16:52:

oohh het slechte slapen is zo herkenbaar. Dreumes was echt een droombaby. Maar dat is helemaal omgeslagen. Middagdutje gaat altijd goed, maar in de avond komt ze slecht in slaap. Fases, fases...

Zou het kunnen dat het dutje overdag te lang begint te worden?

Ik denk het niet. Ze is 18 maanden en slaapt 2 uur. Soms is ze aan het eind van de ochtend al erg moe. En ook aan het eind van de dag. Maar 2 dutjes doet ze echt niet meer.

oo wat herkenbaar! Hier is het ook al dagen drama met slapen. Man heeft vandaag vrij genomen om zelf te slapen. Er komt een kies door. Bij dochter hadden we het ook en toen ze met anderhalf overging naar een peuterbed ging het een stuk beter. Nu twijfel ik over een meegroei bedje zodat de zijkant eraf kan.. we zijn gesloopt nu. 

Olive schreef op 13-07-2021 om 20:04:

oo wat herkenbaar! Hier is het ook al dagen drama met slapen. Man heeft vandaag vrij genomen om zelf te slapen. Er komt een kies door. Bij dochter hadden we het ook en toen ze met anderhalf overging naar een peuterbed ging het een stuk beter. Nu twijfel ik over een meegroei bedje zodat de zijkant eraf kan.. we zijn gesloopt nu.

Mij lijkt 1,5 best vroeg om over te gaan naar een ander bed. Wij kunnen wel de zijkant uit ledikant halen. Alleen draait ze nog zoveel in bed dat ik dat nog niet aandurf. Vannacht een goede nacht gehad, 12 uur achter elkaar geslapen!

super fijn Peppa! 
bij ons werd zoon om twee uur wakker en dochter om vier uur maar ze sliepen wel tot na zevenen. 
gelukkig ben ik vandaag vrij en kunnen we het rustig aan doen vandaag 

onze is dat nog net niet officieel dreumes maar ook hier echt bagger met slapen....
Naar 1 slaapje gaan lukt nog niet dus het zijn er nog 2 maar ik mag in m'n handen klappen als die langer duren dan 45/60 min

Vorige week waren ook de nachten niks, en nu heeft hij sinds gister weer een hoestje te pakken dus was het vanmorgen 5u...!

Blij dat de oudste peuter wel doorslaapt. Ik herrinner me wel heel goed dat bij de oudste ook rond z'n verjaardag het slapen dramatisch was. Zit ook zo'n "slaapregressie fase".

Opvoeden, jazeker, ik ben consequent en duidelijk. Niet zozeer straffen, wel afleiden. Dus doet hij iets wat niet mag, dan zeg ik "Nee!" En afleiden met iets van speelgoed. 

Olive schreef op 13-07-2021 om 20:04:

oo wat herkenbaar! Hier is het ook al dagen drama met slapen. Man heeft vandaag vrij genomen om zelf te slapen. Er komt een kies door. Bij dochter hadden we het ook en toen ze met anderhalf overging naar een peuterbed ging het een stuk beter. Nu twijfel ik over een meegroei bedje zodat de zijkant eraf kan.. we zijn gesloopt nu.

Vermoeiend soms hè? Ik snap je gevoel helemaal. Wel bijzonder die herkenning bij velen.

ik zit nu ook alweer een half uur naast het bed van onze dreumes. Hij sliep vrij snel maar toen ik wegglipte werd hij wakker en moest meteen heel erg huilen. Hopelijk valt hij nog in slaap. Ik vind het zo'n lange middag anders met een moe kind. Wat gaan jullie dan meestal doen?

Inderdaad fijn die herkenning, ik heb veel mensen om me heen waarvan de kinderen goed slapen en zeven uur vroeg is haha.

oei dolce vita, ik ga meestal wel even eruit. Als dreumes wakker is gaan we even naar de winkels wandelen voor een paar boodschapjes. 

Ik schrijf ook graag mee   Mijn dreumes is 1,5. Begint nu langzaam met praten, zo leuk! Aupo (=auto), baba (=banaan), ijsje  

De laatste tijd slaat hij vaak. Dan kijkt hij je aan met een grote grijns, doet zijn arm/hand naar achter, dan wacht hij even, en dan 'pats!'. Vaak gevolgd door een grote lach. Ik moet zelf moeite doen om mijn lach in te houden, het ziet er zo grappig uit. Ik vertel hem dat slaan pijn doet, maar dat hij wel mag slaan op een kussen. Soms haal ik dan een kussen er bij en gaan we daar samen op slaan. Geen idee of dit de juiste aanpak is haha, hebben jullie wellicht nog tips?

ik ben er op tijd bij: nomaadje is 13 maanden. Graag sluit ik me bij jullie aan. 

uiteindelijk een prima middagje gehad ondanks dat de dreumes bijna niet had geslapen. Ik stress daar ook niet meer zo om als een jaar geleden, dat scheelt ook

@puffin, het klinkt best grappig inderdaad haha. Ik denk dat dit een prima aanpak is!

Lenthe_ schreef op 09-07-2021 om 15:12:

Mijn peuter-in-wording is 1½jaar, om exact te zijn, 20 maanden. Hij is ontzettend ondernemend, loopt/rent/klimt alle kanten op en brabbelt al veel, met af en toe een verstaanbaar woord. Hij zingt soms en vindt het prachtig om uitbeeldliedjes mee te doen (klap eens in je handjes bijvoorbeeld). Meer suggesties zijn trouwens welkom.

Daarnaast heeft hij een flinke persoonlijkheid en moeten we soms echt kijken hoe we de driftbuien tegen gaan. Sommige dagen zijn heel pittig, omdat hij dan continu zijn zin wil en we dan echt veel geschreeuw hebben (van zijn kant dan, wij schreeuwen niet)

Soms denk ik wel: ohjee hoe gaat dat als je peuter bent. binnenkort, binnen 3 weken, verwachten we een zusje. Ben heel benieuwd hoe het dan gaat zijn!


Precies dit! Alleen dan verwachten we dit weekend een broertje voor onze zoon (morgen 20 maanden). 
Om vast wat suggesties qua liedjes te delen: zoontje vindt Juf Roos helemaal geweldig. Hij doet nu de dansjes na van: hoofd, schouders, knie en teen; zo gaat de molen; de hokey pokey (?); van voor naar achter; in de maneschijn (niet allemaal echt goed hoor maar het begint er soms steeds meer op te lijken )
De driftbuien zijn hier ook steeds meer (vooral na 'nee', ook al kijkt ie zo van: ik doe iets wat niet mag) en hij gooit zich dan zonder nadenken achterover en gaat huilen  

Hij is een echte rauwdouwer; klimt overal op en valt ook regelmatig. Als iets niet lukt probeert hij net zolang tot het wel lukt, ook al valt ie tussendoor. Soms wel vermoeiend om hem goed in de gaten te blijven houden. 

Ik zal morgen de rest bij lezen en meer reageren, maar dan heb ik voor nu even een tvp 

Pfff dreumes weigert de warme maaltijd sinds ze ziek is geweest en er een nieuw hoektandje door is. Gooit zichzelf achterover en gilt hysterisch nee als ze het bord ziet. Een boterham of een kop soep gaat er wel in. Iemand tips?

Patatje15

Patatje15

15-07-2021 om 08:00 Topicstarter

Imaginary schreef op 15-07-2021 om 00:06:

Pfff dreumes weigert de warme maaltijd sinds ze ziek is geweest en er een nieuw hoektandje door is. Gooit zichzelf achterover en gilt hysterisch nee als ze het bord ziet. Een boterham of een kop soep gaat er wel in. Iemand tips?


Geen tips wel herkenning 
Onze dreumes doet opeens ook deze routine als er eten op tafel komt. Wat hier helpt is wachten to ze zelf de eerste lepel neemt en dan laat ze zich weer verder voeren, haha. Maar ik vrees dat dit een zeer persoonlijke oplossing is. 

Hebben jullie dreumesen ook een sterke voorkeur voor 1 van jullie twee? Onze dochter is sinds ze een jaar ofzo is echt een papa's kindje. Ze wil alleen getroost worden door papa en stopt ook niet met schreeuwen als ik het doe. Op zich vond ik het niet heel erg want als flesweigeraar heb ik een jaar alle nachtvoedingen mogen doen (en dat waren er veel ivm compenseren op kdv dagen). Ik merk dat ik het soms toch een beetje lastig vind, ik weet dat het een fase is maar het voelt af en toe alsof ze niks van mij moet hebben...



Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.