Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-05-2010 om 13:39

Dreumespuberteit?

Hallo,

Mijn ooit zo lieve en makkelijke zoon van 16 maanden ontpopt zich nu als draak. Hij staat dreinend op en gaat zo ook weer naar bed. Gelukkig slaapt hij wel gewoon goed. Maar overdag is het nu bepaald geen lolletje met hem. Wil niets. Niet op schoot en niet leuk spelen. Hangt de hele tijd aan mijn been, maar als ik hem oppak is dat ook niet goed. Hij kan echt enorm driftig worden en heel hard gillen als iets niet mag. En echt enorm gefrustreerd zijn als ik hem niet begrijp. En dat is nog wel eens, want echt wat zeggen kan hij nog niet. Hij komt nog niet veel verder dan DIE! En dat hoor ik dus de hele dag.
Mijn vraag is: bestaat er zoiets als dreumespubereit. En zo ja, hoe lang duurt dat?
Heeft iemand van jullie toevallig Oei, ik groei in huis? Staat daar een sprongetje rond deze leeftijd in? Niet dat ik dat boek serieus neem, maar ik ben nu even moe en kriebelig. Dus wil ik graag horen dat het over een paar weken voorbij is

grt Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

02-05-2010 om 15:54

Ziek?

Hoi,

Ik ken wel de peuterpuberteit met driftbuien, maar dit klinkt eerder als een baby die ziek wordt. Zou dat kunnen?

Liora

Risama

Risama

02-05-2010 om 17:37

Herken het wel

Mijn kinderen maakten deze fase door voor ze gingen praten. Ik vermoed dat het voorkomt uit frustratie, omdat ze zoveel willen zeggen, maar idd niet begrepen worden. Mijn zoontje, nu 21 maanden is weer de vrolijkheid zelve nu hij zich met woorden kan uiten en begrepen wordt!

Risama

Mae Ann

Mae Ann

03-05-2010 om 13:35

Hetzelfde

Hoi
Een paar maanden geleden schreef ik hier zo ongeveer precies hetzelfde, gefrustreerde, berichtje over mijn zoon. Ik snapte ook niet wat er was. En dat weet ik nu nog steeds niet precies hoor, maar kan je wel geruststellen dat het vanzelf weer over ging en hij nu weer een ontzettend grappig, lief, vrolijk ventje van 22 mnd is. Sterkte, het is vreselijk lastig he?

andrea van zwol

andrea van zwol

03-05-2010 om 19:37

Dreumes/peuter puberteit

Het is niet te snappen, gelukkig is het wel heel erg normaal en geen teken dat er iets "mis" is en vroeg of laat gaat het bij elke dreumes/peuter gebeuren.

Je kind wordt meer bewust van zijn/haar omgeving en begint door te krijgen dat die omgeving te "bespelen" is.
Hey iedereen heeft aandacht voor mij als ik drein/jengel/jank/schreeuw/niet slaap/niet eet/niet poep/niet plas enz enz. Ook begint je kind te zien dat dit gedrag hem/haar iets op levert, ten eerste natuurlijk aandacht maar vaak ook andere beloningen.
Negeren werkt vaak maar net zo vaak niet zeker als het zorgt voor enorme onrust in het gezin, mijn ervaring als moeder is dat je er doorheen moet, consequent blijven is echt nodig en op 1 lijn zitten met je partner.En vaak was het hopen dat het morgen beter zou gaan en helaas is het dus ook zo dat het echt niet altijd leuk is om moeder/vader te zijn maar daar hoeft niemand zich voor te schamen.
Vaak gebeurt het ook in deze periode dat je kindje angstig wordt, ging hij/zij zonder problemen naar KDV/PSZ en ineens is het afscheid ellendig en drama, ja nu is je kind zich bewust dat hij daar word gelaten en jij er een tijd niet bent, er gebeurt iets met hem/haar waar hij/zij geen controle over heeft en dat is kei eng.(mijn ervaring als peuterleidster is het kind te laten weten dat het verdrietig MAG zijn, goed afscheid nemen en niet stieken weg gaan als je kind even niet kijkt,uitleggen wat jij dan nu gaat doen).
Ook komen de eerste nachtmerries helaas in deze periode, de hele dag zien en horen ze zo veel dingen die ze nog niet kunnen begrijpen maar hun hersentjes werken op volle sterkte en dus ook 's-nachts helaas.
Belangrijkste wat ik als moeder hierover heb geleert is om de angst niet af te doen als onzin of niet waar, op dat moment is dat monster of dat eng geluid of dat eng beest gewoon vreselijk echt en het helpt niet als mama zegt dat het niet zo is.
Heb je veel problemen tijdens deze puberteit en kom je dingen tegen waarvan je echt niet meer weet hoe ermee om te gaan, zoek hulp, ga naar je consultatieburo of zolas dat nu bij ons in den bosch heet, centrum voor jeugd en gezin. Hier zitten de deskundigen die er voor geleert hebben en zij weten ook wie je nog meer kan helpen als het nodig is.

Succes en bedenk je mag het nog eens over doen als je kind puber wordt, kleine kindjes kleine zorgen, grote kinderen grote, ja het is waar en met mijn 2 van 13 zou ik af en toe de peuterpuberteit heel erg graag overdoen.

Groetjes

Hier ook..

ik lees mee, dit is zo herkenbaar. Mijn dochterje van bijna 18 maanden heeft er ook van die dagen bij zitten. Gek wordt ik er van!! Weg is mijn blije vrolijke meisje, ze is veranderd in een mini feeks aaarrrrgghhh. Niks is goed, niks vindt ze leuk, niks wil ze behalve continue mijn aandacht. Als ze dan eindelijk in bed ligt ben ik zelf echt bekaf.... Goed om te horen dat het weer over gaat....

Hoe nu?

He Dendy,
Hoe is het nu met je zoontje??? Gaat het al wat beter of is het nog steeds worstelen??
Ben benieuwd...

Pilar

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.