Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Driewieler

Hallo allemaal,

Ik hoop dat uit ervaring jullie me kunnen helpen bij de aanschaf van een driewieler(tje).
Onze dochter is 14 maanden en behoorlijk tenger van postuur (8,5 kg). Haar grove motoriek ontwikkeling gaat als een trein en we denken dat ze het heel leuk zou vinden om te gaan (proberen te) fietsen met een driewieler.

Nu zie ik overal dat bij een driewieler staat 'vanaf 2 jaar'.
Bestaan er kleine 'echte' driewielers waarbij ze zeker weten bij de trappers en het stuurtje kan ?
Heeft Toy R Us misschien heel veel verschillende driewielers waarbij we kunnen kijken of het gaat werken? Toys R Us zit niet bepaald in de buurt dus het zou zonde zijn als we voor niets gaan.

Is er iemand die ervaring heeft met een (hele) kleine op een driewieler? Vond die het leuk of was het continu vallen (kan dat met een driewieler?)?

Groetjes Chocobo


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Yaron

Yaron

01-06-2010 om 13:46

Jong

Ik vind 14 maanden wel erg jong om al te kunnen trappen, mijn dochter van 2,5 jaar kan nu op een fietsje met zijwieltjes wel trappen, maar op de driewieler lukt het nog steeds niet. Wij hebben vorig jaar voor buiten een loopfietsje gekocht, zo'n kunststoffen bij Bart Smit voor ongeveer 8 euro, ze heeft daar vorig jaar de hele zomer op rond gereden. Niet echt een antwoord op je vraag, maar misschien heb je er iets aan. Ze zat overigens wel op een driewieler, maar dan met een duwstang.

Chocobo

Chocobo

01-06-2010 om 15:54 Topicstarter

Besteld

Eerst zag ik alleen maar hele dure (rond de 150 euro) maar we hebben nu deze besteld:
http://www.pixmania.nl/nl/nl/2681159/art/smoby/be-fun-roze.html

Ben benieuwd!

Haha

je vraagt hier advies en krijgt het ook. Ik dacht namelijk hetzelfde, wel wat jong. Maar binnen ruim een uurtje heb je zelf al een driewieler besteld. Waarom vroeg je eigenlijk om advies?

groetjes van Purk

Rafelkap

Rafelkap

01-06-2010 om 19:24

..of

moeten wij ook aan de roze driewieler? Zo'n ding met een stang lijkt me best handig, maar de prijs is wel zo laag dat ik bang ben dattie gauw afbreekt..
Hier een loopfietsje voor jongste.

Ook jong

Onze zoon is nogal groot maar hij kon pas echt zelf trappen toen hij ruim 2 was geloof ik. En dan was hij nog de 1e van zijn vriendjes.

Hij kreeg de fiets toen hij 18 maanden was maar toen duwde ik hem vooral. Ik zou zelf wel voor een degelijke driewieler kiezen, want goedkoop kan betekenen dat ie moeilijk te trappen is.

Jong

14 maanden is inderdaad erg jong voor een driewieler. Ik geloof dat kinderen gemiddeld 2.5 jaar zijn als ze op zo'n ding kunnen fietsen (mijn 3 oudsten in ieder geval wel, en het zijn heel handige kinderen), dus wat moet ze er tot ide tijd mee? Een loopfietsje of loopautootje is veel geschikter op die leeftijd. En een goedkope driewieler is echt niet zo'n goed idee, los van het feit dat hij misschien moeilijker te trappen is, zijn die dingen vaak minder stabiel en vallen veel sneller om. Je moet op zoek naar een 3-wieler met een wijde stevige basis (waarbij dus de achterwielen goed ver uit elkaar staan). Vind je ze te duur, dan moet je kijken voor een goede 2-hands op marktplaats.

Tijgeroog

Tijgeroog

01-06-2010 om 20:28

Prima ding!

Wij hebben dezelfde. M'n meisje van nu 2,5 kreeg 'm toen ze een jaar werd. Ook zij is erg klein, was net zo zwaar op die leeftijd.
De eerste tijd vond ze 't erg leuk om er op geduwd te worden, een half jaar later gebruikte ze 'm als loopauto, dus met de voeten op grond en met een maand of 20, 22 kon ze er echt op fietsen. Ook met kleine beentjes kon ze er goed bij. Inmiddels weet ze dat ze er mee over de kop kan slaan als ze hard naar beneden gaat, en weet ze ook hoe ze langzaam steil naar beneden moet (lang op vakantie in Italie geweest ), en kan ze er heel hard op fietsen. En staat er een loopfietsje naast, want op een 12 inch fiets past ze voorlopig nog niet.
De stok is prima, van metaal (net als de rest van het frame) en degelijk genoeg. Alleen als je 'm van 2 m hoogte laat vallen bij een temperatuur van -15 graden kan er een gat in het bakje komen.
Veel plezier ermee!

vlinder72

vlinder72

01-06-2010 om 22:14

Hmmm

Mijn oudste twee kinderen hebben nooit op een driewieler gefietst. Vonden ze helemaal niet interessant. Mijn derde wel maar ook niet heel veel. Een loopfietsje vonden ze veel leuker (wij hebben er eentje van hout). En ook een bobbycar. In plaats van een driewieler wilden ze wel graag op een Rolly tractor fietsen. Maar die zijn nog te groot voor een kind van 14 maanden. Onze vierde zeer snelle, piepkleine 13 maanden oude zoontje vindt het houten loopfietsje ook erg leuk. Hij probeert er zelf op te klimmen. De driewieler ziet hij nog niet staan. Maar de tractor vindt hij wel interessant. En gewone fietsen ook maar ja, daar moet hij nog wel even mee wachten.

Wishbonebike

Wij hebben voor onze zoon een driewielerloopfiets waar later een tweewielerloopfiets van gemaakt kan worden: de Wishbonebike. Deze kan tot ca. 5 jaar gebruikt worden (hoogte en frame zijn ook verstelbaar). Wij hebben deze gekocht toen hij 22 maanden was, maar het had ook eerder gekund. Op de website staat "vanaf 1 jaar". Wel goed de maten controleren van te voren. Alle andere tweewielerloopfietsen waren toen nog te klein voor hem. Het is een geweldig ding, wij zijn er echt heel erg tevreden mee. Hij is niet goedkoop, maar je kunt er dus erg lang mee doen.

http://www.wishbonedesign.com/
http://www.wheelybug.nl/index1.html

Hanne.

Hanne.

02-06-2010 om 08:21

18 maanden

18 maanden was mijn oudste toen hij een driewieler kreeg, en hij reed er zo op weg. De middelste reed er denk ik nog wat eerder op (ding stond er toch).

14 maanden is dus wel wat vroeg, maar valt denk ik best te doen.

Driewieler of loopfiets?

Wij wilden onze zoon voor zijn tweede verjaardag een driewieler geven. Loopfiets vond ik ook altijd al leuk, maar omdat er een tweede aankomt, leek zo'n driewieler met duwstang wel handig, dan kun je met baby in de wagen eventueel je onwillige peuter nog duwen, hij valt minder snel om (je bent er toch niet zo snel bij) en gaat minder hard dan op de loopfiets. In de winkel begonnen we toch weer te twijfelen, hij vond de loopfiets geweldig enliep er zo mee weg. Ook de driewieler viel in de smaak, maar fietsen lukte nog niet. Wat denken jullie, wat is nu handig (en leuk?)

Chocobo

Chocobo

02-06-2010 om 09:26 Topicstarter

Tijgeroog

Ik zal onze dochter met haar driewieler weghouden bij de half-pipe

Niet te jong

Mijn dochter zat met 16 maanden wel eens op zo'n driewieler met duwstang. Langzamerhand ging ze meefietsen en rond 20 maanden kon ze zelf fietsen, alleen nog niet goed sturen. Dat kon ze een maand later.
Mijn zoontje zat op dezelfde driewieler van Puky, maar fietste met 18 maanden al weg.

Zo'n fietsje is toch ook leuk om te ontdekken? Ze gaan er vanzelf wel op zitten om proberen weg te komen. Als de interesse er maar is.

Ik heb voor mijn zoontje (toen 2) een loopfiets gekocht (crossfietsachtig) en dat was een voltreffer. Hij was snel op die loopfiets en dat scheelde een boel getreuzel op weg naar de supermarkt! Hij fietste trouwens vlak voor zijn derde verjaardag zonder zijwieltjes.

Groetjes, Roserose

Carolien14: driewieler is alleen leuk voor even

Onze zoon is nu 21 maanden en ons is duidelijk: een driewieler is alleen leuk voor even, van een loopfiets hebben hij en wij veel langer plezier. Met de loopfiets kunnen we een eind met hem weg gaan, bijv. naar een winkel. De volwassene kan dan stevig doorlopen. Zo'n driewielertje met trappers gaat heeeeeel langzaam en is leuk om mee te spelen in een beperkte ruimte. Technisch gezien zijn trappers aan het wiel ook heel zwaar/inefficient.

Onze zoon is normaal tot groot van lengte maar tot niet zo heel lang geleden kon hij niet bij de trappers van de loopfietsen die hij tot zijn beschikking had (van buren of creche).

Overigens: als onze peuter onwillig is dan krijg je hem niet mee, op welke manier dan ook. Hem met een duwstang- driewieler duwen als hij niet wil, dat zou echt onmogelijk zijn. Bij ons is de enige mogelijkheid om zoiets op te lossen: uitleggen, overreden, troosten, compromis zoeken, duidelijk zeggen wat ik wil - of dragen, maar daar kom je niet ver mee...

Tijgeroog

Tijgeroog

02-06-2010 om 17:06

Fietshelm

"Ik zal onze dochter met haar driewieler weghouden bij de half-pipe "

Die van mij zou dat erg leuk vinden, kunnen we wel eens gaan doen. Maar ze had wel een fietshelm op toen ze over de kop ging: grote broer heeft op de fiets altijd een fietshelm op, dus dat wil zij ook.

Guinevere

Guinevere

02-06-2010 om 21:52

3wieler wel leuk

Nou, onze zoon vindt zijn 3-wieler helemaal geweldig! Hij is nu 3 en wil helemaal nog niet overstappen op een peuterfiets. Hij rijdt er nu ongeveer een jaar op, vanaf 2 jaar. En hoezo zwaar trappen? Hij rijdt er zo hard op, dat ik er af en toe echt achteraan moet rennen om hem bij te houden. Dat Hennah het zwaar trappen noemt, heeft ongetwijfeld ook met het model te maken lijkt mij, want hier is daar geen sprake van. Wij hebben zo'n oldtimer van rood metaal met witte wieltjes trouwens.

Sera

Sera

03-06-2010 om 01:37

Verschil driewielers

Driewielers wisselen volgens mij heel erg van kwaliteit. Je hebt van die hele goedkope plastic driewielers die misschien inderdaad niet zo stevig zijn of fijn trappen en ook van die stevige metalen driewielers. Wielen zie je ook veel verschil: plastic wielen tot echte rubber banden. Ik denk dat het laatste ook fijner fietst. Verder is mij opgevallen dat veel driewielers de trappers hebben aan het voorste wiel. Het kind trapt dus alleen op het voorste wiel en de achterste wielen bewegen dus maar mee op zichzelf (leg ik dit goed uit?)Zoiets dus:

http://www.vliegenzwam.nl/images/RF-driewieler-klassiek.jpg

Je hebt echter ook driewielers met ketting kast dus die trappen al weer heel anders want dan trap je op de twee achterste wielen juist:

http://www.royalkidz.nl/Driewielers/Smoby-Peuterfiets-met-Kettingkast.html

Mijn jongste zoontje (nog geen 2) kon tot voor kort niet goed fietsen op de driewieler maar hij vindt het reuze leuk als we hem duwen op de driewieler. Hij is nu sinds een paar weken ook echt aan het fietsen en het trappen gaat nu steeds beter. Verder heeft hij ook een loopfiets en dat is ook super leuk. Ik vind allebei veel waarde hebben.

liora

liora

03-06-2010 om 10:06

Hier

Mijn zoon had een driewieler waarop hij echt tot vier jaar heeft gefietst. Het was inderdaad een hele goede en stevige, hij kon er heel hard op, ik kon hem totaal niet bijhouden.

Daarna overgestapt op een fiets met zijwieltjes, dat ging net zo goed.

Liora

Guinevere

Guinevere

03-06-2010 om 12:53

Maakt echt veel verschil ja

Voor oudste hadden we indertijd zo'n goedkope plastic 3-wieler gekregen. Daar viel echt niet op te rijden, je zag het al aan de trappers: de afstand tussen het midden van het wiel en de trapper was te klein, waardoor je helemaal niet goed kracht kon zetten. Wat was zoon blij toen hij met 2,5 op een echte fiets kon stappen!
Inmiddels hebben we de retro-familiedriewieler. Zoiets als uit die link van Sera, maar dan dus de originele uit de jaren 60/70. En die fietst gewoon echt goed. En hij is móóói. Zeker als ik al die plastic 3wielers zie.

Mmm nu twijfel ik nog meer

Bedankt voor al jullie reacties! Nu neig ik na de verhalen toch meer naar de loopfiets. Wij hadden zo'n Puky driewieler op het oog. NIet plastic dus en zien er heel degelijk uit. Jammer dat je em zelf niet even kan proberen

Ik zie kinderen op loopfietsen vaak zo snel gaan, en wij wonen aan een drukke weg, lijkt me zo link, zeker als je zelf achter de kinderwagen loopt. Maarja, als een driewieler veel minder fijn fietst en ze die eerder zat zijn...

Het zal ook wel aan het kind liggen, maarja, laat een peuter van twee maar eens een zinvolle keuze maken, ook geen optie.

Hanne.

Hanne.

03-06-2010 om 14:27

Wij hadden de pucky

Wij hadden een pucky, en hij beviel prima. Staat inmiddels te wachten op de 3e ronde.

De loopfiets is hier nooit een succes geweest. Althans niet bij de oudste. Hij is inmiddels 5, maar snapt nogsteeds niet hoe zon ding werkt!

Ik zou toch even met je kind naar de winkel gaan. Al is het maar om proef te zitten, de pucky had je toen bv in 2 verschillende maten. Even proefzitten was dus een aanrader.

Tsja

In de winkel liep hij meteen weg met de loopfiets, eerst wat wankel, daarna toch al best goed. De driewieler vond ie ook leuk, maar daar kon hij niet op fietsen en dat frustreerde hem een beetje. Toch misschien maar die loopfiets doen dan.

Hier ook

Hier ook een Puky. Inmiddels al voor het derde kind en allemaal hebben ze er enorm veel plezier van gehad. Hij is onverwoestbaar.
Echter inderdaad niet trappen maar gewoon met de voetjes voortduwend.
De twee oudsten ( jongens) hebben uiteindelijk wel geleerd om te fietsen, maar de jongste is nu bijna 2,5 en heeft het trucje nog niet door.
Overigens heeft ze ook een cheapy loopfietsje waar binnen 2 dagen een van de voorwielen van af was. Inmiddels scheurt ze daar ook mee door de tuin....op drie wielen.

Wat je ook koopt, koop een goede!

Wat je ook koopt, koop een goede!
De goedkope loopfietsen (en driewielers?) zijn vaak gevaarlijk of gaan snel kapot. Ik las daar ooit een Duitse test over.
Een goede loopfiets is bijv. de Likeabike (vanaf 2 jaar) of de Wishbonebike (vanaf 1 jaar).

Toch fietsje

Het is toch een loopfietsje geworden. Een - ik hoop goede - van Puky. Bedankt in elk geval voor alle advies.

Anna3

Anna3

06-06-2010 om 13:30

Wat zijn er toch veel kinderen die voor hun derde jaar kunnen fietsen, dwz op een tweewieler.. Ik dacht altijd dat het snel was als je voor je vierde jaar kunt fietsen.

Rafelkap

Rafelkap

06-06-2010 om 18:21

Anna3 o.t.

Misschien wordt bedoeld met zijwieltjes. Maar op ool zijn volgens mij een hooggemiddelde (hoog-)begaafde of Iets Aan De Hand Kinderen. Trek het je niet aan, mijn 5 jarige durft ook nog niet goed zonder zijwieltjes.

Carolien

Puky is een goede hoor! Onze dochter heeft hem al sinds ze twee is. Het aparte is alleen dat ze nu pas (4 jaar) echt fanatiek bezig is met dat ding (nu ze los leert fietsen). Daarvoor vond ze het ook wel leuk maar iets minder.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-06-2010 om 22:55

Stomverbaasd (en heeeel trots)

Ons meisje van 2,5 heeft nu dus 3 weken een loopfietsje, ook een Puky. Gisteren heb ik met een ouder jongetje geoefend met los fietsen, en zij wilde ook even op zijn fiets. Prima joh, ga jij maar fietsen.
Groot was mijn verbazing dat ze inderdaad los kon fietsen. Nog geen grote stukken, maar he, ze kan maar amper met haar voeten bij de trappers. Voorlopig houden we het dus ook gewoon op de loopfiets, ze moet eerst maar genoeg groeien om met haar voeten bij de grond te kunnen.
Maar ik had dit absoluut niet aan zien komen, ik vind het uiteraard wel heel leuk.

Rafelkap

Rafelkap

07-06-2010 om 19:11

Mama appelsap

Ja, vooral omdat de vragenstelster voordat er antwoord is gegeven al een keuze heeft gemaakt. Het is dus een overbodig draadje.
En met jou kan ik blijkbaar niet door 1 deur.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.