Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Driftbuien? mijn kind niet hoor!

Mijn dochter van 3,5 is sinds een week of 4 echt onuitstaanbaar. Driftbuien, niet luisteren, dwarsliggen,etc. Het enige wat goed gaat is slapen ('s nachts), maar nu zijn er midden in de nacht of 's morgen heel vroeg ook al driftbuien geweest. En waarom? Echt geen idee! Eigenlijk kan alles een reden zijn: verkeerd woord gezegd, per ongeluk een liedje meezingen, verkeerd bordje gepakt, iets te lang gekieteld, verkeerde volgorde van acties (aankleden, tanden poetsen, schoenen aan, dat soort acties). Ik merk aan mezelf dat het alle energie uit me zuigt en dat ik er nu erg emotioneel van word en ook best vaak boos en ongeduldig en onaardig van wordt. Vooral tegen haar en na zo'n incident ben ik boos op mezelf en neem me dan wéér voor de volgende bui een betere ouder te zijn.
Ik weet gewoon even niet meer wat een goede reactie is. Als ze in een bui belandt, laat ik 'r meestal maar even gaan, maar ze gilt zoooo ontzettend hard, dat ik de neiging krijg om de deur uit te lopen.
Van oppas/KDV krijg ik de reactie: "O?? Ze is hier zo lief en vrolijk." En van andere ouders hoor ik dus nooit dat hun kids driftbuien hebben.
Ik kan zoooo goed even een hart onder de riem gebruiken of dat juist iemand heel boos op me wordt, als ik maar even weet wat ik moet doen!
Heeft er iemand nog een gouden tip naast tot 100 tellen en even niet reageren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

03-02-2010 om 15:36

Nou dat ligt vast aan jou

mijn kinderen hebben ook nooit driftbuien!

Behalve lichamelijke oorzaken (zoals oorontsteking enzo), is het toch vaak grenzen uitproberen, en dat doen ze toch het liefste bij iemand die onvoorwaardelijk van ze houdt. Ze zijn niet helemaal gek, die kinders.

Wat verder helpt bij mijn oudste is duidelijk de dag doorspreken, zodat hij altijd weet waar hij aan toe is. Verder uit laten razen, in hun kamer. Ik heb in de huiskamer geen zin in gegil. Jammer genoeg schopt mijn oudste met name scenes als we bij een vriendje weggaan. Dan schaam ik me dus rot.

En praat je er wel eens met haar over? Wat zegt ze er zelf van?

Chris35

Chris35

03-02-2010 om 16:10 Topicstarter

Mijn dochter is iemand die idd vantevoren moet weten wat we wanneer gaan doen, dus dat heb ik altijd al gedaan. Nooit langer dan 3-4 dagen vantevoren aangeven dat we iets leuks/anders gaan doen (vakantie kan wel wat langer vantevoren en dan afstrepen op een kalender bijv.)
Na een aantal minuten van gekrijs gaat het huilen over in echt verdriet en kan ik naar haar toe gaan om te troosten. Ik probeer meestal te achterhalen waar het probleem nou lag, maar meestal weet ze dat niet meer. Soms roept ze de aanleiding voordat ze zich "ter aarde stort" maar dan heb ik geen tijd meer om er wat aan te doen. Letterlijk in a split second breekt de hel los.
Op dit moment is "nee" ook een enorme trigger, dus dat probeer ik ook maar ff te omzeilen.
Ik vind het erg moeilijk allemaal.

dc

dc

03-02-2010 om 17:45

Sinds een maand

je zegt dat het pas sinds een maand is? Is er iets veranderd in haar leven? (ook qua voedsel en tandpasta enzo). Had ze daarvoor ook weleens driftbuien?

Beloningssysteem

He Chris, wat moeilijk lijkt me voor je!! Ik kan me heeeel goed voorstellen dat je er emotioneel van wordt. ZOu ik ook hebben.
Ik dacht meteen aan: misschien is een beloningssystheem inlassen wel iets. Ze is 3.5, dus qua leeftijd moet dat lukken. Deel de dag in tweeen, voor de lunch en na de lunch en dan kan ze per dagdeel lief gedrag en geen gegil/gedram een sticker verdienen. Als ze dan bv 8 stickers heeft verdiend krijgt ze iets lekkers, of....een klein cadeautje, of.... mag ze kiezen wat jullie eten. Net wat je zelf vindt en wilt. Ik heb veel ervaring met beloningssysthemen op mijn vroegere werk en echt, negen van de tien keer sloeg dat aan. Je haalt ook de negatieve druk eraf en legt de nadruk op het posistieve. Nou ja, ik wens je sterkte, als ik dat zo lees, heb ik echt wel een beetje met je te doen. ik kan me goed voorstellen hoe je je moet voelen. je wilt toch gewoon graag genieten van je mooie meid. Zet hem op, geef niet op.

Pilar

Chris35

Chris35

05-02-2010 om 13:15 Topicstarter

Dc en pilar

Ze heeft wel vaker periodes met driftbuien en die matten me dan ook wel af, maar 's nachts? Dat is echt nieuw. Gisternacht werd ze om middernacht wakker en na het instoppen begon het weer. Zo erg dat we er bijna ff onder de douche hebben gezet. Op een gegeven moment verslikte ze zich in haar ellende en begon ze enorm te hoesten en daardoor werd ze kalmer. Maar ik lig dan nog wel een uur wakker met een bonkend hart.
Afgelopen nacht ging het goed, en of het hielp of niet, ik had bij het instoppen beloofd dat ze iets voor haar pop mag gaan uitzoeken als ze niet wakker/boos zou worden.
Ik zie een beetje aarzelend het weekend tegemoet, want dan is ze 4 dagen thuis (ik werk 3 dagen). Ik zorg wel voor een uitje hier en daar, maar het zijn dan toch lange dagen. Ik hoop dat de nachten iig maar goeg blijven gaan, dan heb ik iets meer energie voor de dagen.....

Chris

hoi,
hier ook een mannetje van 2 jaar en 4 maanden dat door een verkeerd woord of verkeerde actie van ons ineens in een gillend monstertje kan veranderen. Wij proberen hem altijd uit te laten razen, desnoods op zijn kamer. Boos worden werkt alleen maar averechts, negeren werkt het beste...hoe moeilijk ook.
Ik snap je gevoel heel goed dat je er verdrietig/boos van wordt, ik moet mezelf ook vaak genoeg inhouden mijn zoontje niet alle hoeken van de kamer te laten zien.
Het is mij ook al opgevallen dat ons zoontje heftiger reageert als wij moe zijn of onze dag niet hebben.

Het beste hier is nog altijd; afwisseling, veel verschillende dingen doen op een dag (altijd naar buiten mits het weer het toelaat natuurlijk) en hem zoveel mogelijk overal bij betrekken. Dan maar wat langer doen over de was of stofzuigen.

Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.