Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Druk of adhd?

Onze peuter van bijna 2 1/2 is ontzettend druk.
Fietsen, rennen, klimmen, klauteren. Hij is niet moe te krijgen.
We gaan al elke dag wat met hem ondernemen; wandelen, op de loopfiets, naar de speeltuin, etc.
Voor de tv kan hij wel even geconcentreerd kijken, maar soms gaat ie tussendoor zelfs even staan om te springen....
Ik heb aardig wat vergelijking (werk op het kinderdagverblijf) maar heb ze zelden zo druk.
Soms vraag ik me af of hij een vorm van ADHD heeft.
Heeft iemand ook ervaring met zo'n drukke peuter? Wordt hij/zij rustiger? En andere tips zijn meer dan welkom.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen suiker

ik zou het hele rijtje aan voedingsstoffen eens nauwkeurig door pluizen en alles waar suiker in zit even laten staan, eens kijken of het dan beter gaat.

Twee korte opmerkingen

Opmerking 1: vziw kan ADHD niet gediagnosticeerd worden bij kinderen onder de 6, omdat druk gedrag hoort bij peuters en kleuters. Mogelijk heb jij gewoon een extra druk exemplaar getroffen. (sterkte gewenst)

Opmerking 2: vziw is er geen enkel wetenschappelijk bewijs dat kinderen drukker worden van suiker. Dan zijn er altijd mensen die zeggen dat ze het wel zo hebben ervaren, maar er zijn altijd mensen met heel veel soorten ervaringen, dat zegt op zich nog niks. Als je trouwens alle voedingsstoffen wilt uitbannen waar suiker inzit wens ik je nog meer sterkte, want in bijna alle bewerkte, samengestelde voedingsmiddelen zit suiker (als zodanig benoemd of onder een alias).

Nou, dat was nog best een lange opmerking eigenlijk

Grote kans dat hij wat rustiger wordt als hij ouder wordt. En in elk geval komt er een tijd dat jij er niet steeds bij hoeft te zijn als hij buiten aan het ronddraven is, dat scheelt al een hoop.

Groeten,

Temet

Herkenbaar

Hier is de jongste 3 en haar teveel aan energie slurpt de mijne behoorlijk op, zeg maar... Zij en onze oudste zijn wel de drukste 2, al hebben de andere 2 ook niet erg veel zitvlees...
Ik herinner mij nog heel goed toen de oudste 3 was en wij een vakantie aan het strand hadden. Daar gingen we steeds maar met hem door het mulle zand hollen. Wij wisselden elkaar af , omdat we op een gegeven moment niet meer konden, maar onze zoon kregen we niet moe! Nu is hij 11 en moet hij veel bewegen om goed in zijn vel te zitten. Het is niet echt veranderd, dus, maar wel makkelijker geworden (voor ons). En voordelen heeft het ook: zoon heeft een zeer goede conditie en gaat volgende week starten op een topsport academy.
Overigens is er hier geen sprake van ADHD ofzo, de kinderen kunnen zich prima concentreren, alleen zitten ze daar zelden stil bij...

marit1980

marit1980

30-08-2012 om 14:58 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor het herkenbare verhaal.
En suikers wil ik ook niet allemaal schrappen. Hij heeft al koemelkallergie, dus mag al veel dingen niet. Om hem dan ook nog meer te ontzeggen... Ik kan dr wel wat om denken misschien. Maar eten kan ie, wat m niet aan te zien is, want hij verbruikt t ook weer.
Denk ook dat t met ADHD wel meevalt, maar wat kan ie af en toe druk zijn zeg....
Moeilijk om met hem aan tafel met iets bezig te zijn. Maar met iets actiefs kan ie wel geconcentreerd zijn.
Inderdaad misschien wel een sporter in de dop
Ik wil hem in elk geval 1 deze dagen op peutergym doen.
Bedankt voor de reacties!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc

dc

30-08-2012 om 20:28

Ook 1

Mijn 2e kan ook heel slecht stilzitten. Is eigenlijk altijd wel aan het bewegen, en wilde zelf ook heel lang aan tafel ingesnoerd worden

Hij heeft een broer die ook vrij actief is (maar niet zo erg) en samen sporten ze de hele dag wat af. Als de 2e niet genoeg beweegt, dan wordt hij echt stomvervelend. Ik ben blij dat we nu ergens wonen dat ze samen naar buiten kunnen, vroeger stond ik in de stromende regen regelmatig in het park!

En ook hier denk ik niet aan adhd ofzo, want hij kan zich ook heel goed concentreren.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-08-2012 om 18:08

Adhd?

Mijn dochter was 6 toen ze de diagnose ADHD kreeg. En het was een kind waar iets mee aan de hand was, dat was wel duidelijk. Maar het was echt niet zo dat ze heel erg druk was.

ADHD is niet Alle Dagen Heel Druk.

Ik kan een hele lijst gaan oplepelen van wat mijn dochter allemaal wel was, maar dat voert te ver voor hier.
Hoofdlijn is: niet ieder druk kind heeft ADHD en niet ADHD kind is druk.

Belangrijkste voor jouw kind is voor nu dat ie zijn energie kwijt kan. Dit is blijkbaar geen kind voor een strak keurslijf. En aan een tafel met hem bezig zijn is dan dus blijkbaar niet zo zijn ding. Andere hobby zoeken dus?

marit1980

marit1980

31-08-2012 om 21:44 Topicstarter

Weet ik

Bedankt voor het delen van je ervaring!
Ik weet dat ADHD niet betekend dat ze alle dagen druk zijn. Heb zelf in de zorg gewerkt en genoeg gezien.
Wat ik wel in m'n achterhoofd heb is, dat m'n kleine man, o.a:
-te vroeg geboren is.
-Dat ik Tijdens zijn babytijd moeilijk contact met m kon maken en vooral moeilijk kon troosten. Soms keek ie me niet aan, leek ie dwars door me heen te kijken.
-Is zeer impulsief in z'n doen en laten. Overenthousiast...
-Hij moeite heeft met z'n concentratie, behalve bij tv kijken.
-Moeite met luisteren als je iets aan m vraagt of tegen hem zegt.
Maar goed de laatste drie punten kunnen idd komen door 'ik ben twee en ik zeg nee'-peutergedrag.

Ach ik ga dr gewoon vanuit dat het rustiger wordt namate hij ouder wordt.
En we blijven gewoon lekker actief met m bezig.
Is ook goed voor mezelf

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

31-08-2012 om 22:49

En neem het in je achterhoofd mee. Meer kun je er nu toch niet mee.

En een etiket is ook niet zaligmakend. Het is hooguit een handvat.

Hier oudste ook druk

De oudste is nu bijna 6 en gaat naar groep 3 maar kleuterjuf en ik zijn beide benieuwd hoe hij dit gaat vinden, omdat hij dan veel minder in beweging is dan in de kleutergroepen. Mijn zoontje is altijd bewegelijk, maar heeft absoluut geen adhd. Hij houdt ontzettend van bewegen en daar gaan wij gewoon mee in, vanaf dat hij jong is en nu nog steeds. Als ik ga hardlopen, fietst hij mee. Soms gaan we gewoon 8 a 10 km fietsen. Ook toen hij 2,5 was,fietste en loopte hij er wat van af. Als ik een boodschapje moest doen, liep ik expres een km op, was hij weer wat energie kwijt. We hebben op peutergym gezeten, eerder op zwemles gedaan en vorig jaar voor zijn verjaardag een trampoline gekocht. Het gaat nu wel beter hoor (valt niet meer van de drukte van zijn stoel af in de klas) en kan al wat langer achter elkaar rustig tv kijken maar bewegen is heel belangrijk voor hem. Lekker laten bewegen dus!

Karmijn

Karmijn

03-09-2012 om 08:44

Hier

Onze zoon van 13 was als peuter, ongeveer zoals jij beschrijft. Hij heeft adhd.
Er was bij hem nog wel een element wat jij niet beschrijft. Hij heeft zijn hele leven al een diepe inwendige onrust. En hij was zeer vaak en heftig gefrustreerd.
Wij hebben hem verkeerd benaderd. Met het boek 'Zit stil' en de opvoedprogramma's van de tv in de hand, dachten wij dat we er goed aan deden om hem door middel van straffen en belonen te leren wat wij van hem verwachtten. Ik wilde dat ik toen wist wat ik nu weet.
Vandaar dat ik voor jou een aantal algemene tips die goed werken bij adhd, maar voor ieder kind van belang zijn, wil delen.
Het eerste is: blijf positief. Drukke kinderen krijgen veel kritiek van de omgeving. Blikken in de supermarkt, kinderen willen minder vaak met hen spelen. Ze horen vaak: stop, hou op, mag niet, niet doen, zit stil, blijf af, als je nog een keer dat doet dan..., ik tel tot drie...'Nou ja, je snapt mij. Onze zoon is heel gevoelig en heeft door alle kritiek (ook van ons) een negatief zelfbeeld ontwikkelt. Dat wil je niet.
Het tweede: blijf kalm. Kinderen die druk zijn, hebben heel veel informatie in hun hoofd. Ze hebben tijd nodig om die informatie te verwerken. Als je boos wordt, je stem verheft, sarcastisch wordt, dan stop je extreem veel informatie erbij. Gevolg: het kind kan niet meer denken en kan helemaal niet meer doen wat je van hem verwacht. Dus, rustig blijven. Als dat niet lukt, weglopen.
Het derde is, blijf georganiseerd. Daar bedoel ik niet mee, dat je rigide en overgestructureerd moet zijn. Maar wel dat je moet zorgen dat de dagelijkse dingetjes niet veel moeite kosten. Het zijn dingen als altijd op de zelfde plek aan tafel zitten. Spullen op vaste plaatsen opbergen. Drie maaltijden per dag. Voorspelbaar, betrouwbaar en duidelijk zijn. Voor dat je een situatie ingaat, afspraken maken over die situatie. Van te voren waarschuwen als hij van de ene activiteit over moet gaan in een andere. Dat soort dingen.
En de laatste is niet opgeven. Waarschijnlijk heb je nog een hele tijd een druk kind. Dus denk niet als het beter gaat dat het ´over´ is, en dat je weer ´normale´ gedrag van hem mag verwachten. Juist als het goed gaat, moet je door gaan met wat je doet. Als het niet goed gaat, moet je wat anders bedenken.

Nou ja, dit zijn geen wereldschokkende inzichten, maar zoals ik als schreef, ik wilde dat ik ze elf jaar geleden van iemand had gehoord.
Ik heb die vier tips trouwens niet zelf verzonnen hoor. Ze komen uit het boek: 'oudergids adhd, bijsturen als alle remmen los zijn.'
(even voor de duidelijkheid)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

03-09-2012 om 13:24

En nog een kleine aanvulling op karmijn

Het lijkt heel bewerkelijk, maar dat is het feitelijk niet.
Als je dit een tijdje volhoudt wordt het een tweede natuur. Ik voel me soms net de stadsomroeper met mijn aankondigingen, maar het werkt wel. En dan is het maar een kleine moeite.
Juist als je niet goed voorbereid bent en ze in de contramine gaan wordt het zwaar en bewerkelijk.

Het gefrusteerde, wat Karmijn beschrijft, herken ik ook.

Algemeen

Ik denk trouwens dat heel veel (zo niet alle) peuters/kleuters (en oudere kinderen) gebaat zijn bij een gestructureerd leven. Die 4 van mij gedijen duidelijk beter op voorspelbare ritmes en duidelijkheid. Dus los van of er nou sprake is van ADHD of wat dan ook, is het sowieso de moeite waard om de genoemde tips toe te passen.

Reminder

Ja, bedankt voor de reminders. Ik probeer weer te spreken zonder steeds mijn stem te verheffen .

Karmijn

Karmijn

03-09-2012 om 17:36

Vergeten

Ik ben nog iets heeeel belangrijks vergeten.
Vergeef je zelf, als het je allemaal niet lukt. Vergeef je kind als het hem allemaal niet lukt.
Gooi het aan het einde van de dag over je schouder, ga lekker slapen en morgen weer opnieuw beginnen.

marit1980

marit1980

03-09-2012 om 20:41 Topicstarter

Goede tips

Ik ga zeker wat doen met jullie tips, want inderdaad of het nu ADHD is of niet elk kind heeft behoefte aan duidelijkheid. (rust, reinheid en regelmaat)
We proberen dit al zoveel mogelijk te doen, maar t is goed om dr weer even goed naar te kijken en mee bezig te zijn.
Bedankt voor de tips, adviezen en herkenbare verhalen!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Pirata

Pirata

05-09-2012 om 19:17

Late reactie

Een late reactie maar ik zie deze draad nu pas.
Ja, toen mijn zoon peuter was was hij ook niet tot stilstand te krijgen. Nóóit werd hij ergens moe van en hij bewoog zich altijd voort op een draftempo. Verder sliep hij niet uit zichzelf in voor 23.00. Er waren nog wel meer dingen waarin hij afweek van anderen. Nu, jaren later, heeft hij de diagnose ADHD met PDD-NOS. Wat uiteraard absoluut niets over jouw kind zegt!
Waar het om gaat: is er een probleem? Zo ja, houd het goed in de gaten en/of bespreek je zorgen met een arts. Is er geen probleem? Mooi, houden zo!
Bij ons werd het pas "problematisch" in groep 2. Tenminste, dat vond de juf.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.