Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Duimen afleren hoe?

Omdat mijn zoon niet erg duidelijk praat maar het nog past binnen de grenzen (ben naar de huisarts geweest) is een logopediste nog niet aan de orde.
Om toch invloed uit te oefenen op zijn praten, hebben we besloten het duimzuigen aan te gaan pakken. Hij duimt namelijk behoorlijk veel.
Maar: hoe pak je zoiets aan? Belonen, afplakken, vies spulletje erop? Wie heeft er een goede tip? Voorlopig is het doel om overdag de duim uit de mond te houden daarna pakken we 's nachts wel aan (als dat dan nog nodig is).
Dus: wie heeft er tips?

Juulia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

12-10-2008 om 22:20

Leeftijd?

Hoe oud is je zoontje? Is denk ik wel handig om te weten.Is ie namelijk oud genoeg om te begrijpen waarom het niet meer mag?

Geeft de duim hem geborgenheid die je misschien op een andere manier kunt aanbieden?

Zomaar wat vragen omdat ik weet dat duimen best lastig af te leren is als kindjes er nog veel behoefte aan hebben.

Mijn buurjongen is trouwens ook niet zo'n geweldige prater maar geen duimer. Wel is ie een keer bij de logopedist geweest om even te checken of het verder goed zat. En dat zat het wel.....

En qua praktische tips: wij hebben bij de oudste Byte-x gebruikt. Ze was toen 6.

Juulia

Juulia

13-10-2008 om 09:25 Topicstarter

3,5 te jong?

Hij is 3,5. Wordt 4 in januari en gaat dan dus naar de basisschool. Zou 3,5 te jong zijn?

Juulia

Lastig

Hi Juulia, mijn zoontje is ook 3,5 en duimt ook. Zijn gebit staat heel erg naar voren, en dat duimen helpt daar niet bij natuurlijk.

Ik twijfel ook of we hem nu al het duimen moeten/kunnen afleren. Aan de ene kant denk ik: als je een speen kunt afleren op deze leeftijd, dan kan een duim toch ook? Maar ja: met het verschil dat je een speen afpakt en een duim heeft ie zelf de regie over. Hij moet dus een behoefte of aandrang onderdrukken. En dan moet ie dus snappen en begrijpen waarom. Ik denk niet dat mijn zoontje nu onder de indruk is van: je mag niet meer duimen want je tandjes groeien scheef (of in jouw geval: omdat je beter moet praten).

Bovendien geeft het hem ook veel geborgenheid of iets knus: op schoot, als we knuffelen, bij het tv kijken of verhaaltjes voorlezen: hoppa, daar gaat ie. Maar ja. Dat hebben kindjes met spenen ook, en die kunnen ze wel missen op deze leeftijd.....dus .....
Ik vind het zelf nog wel altijd een zoet gezicht, moet ik eerlijk zeggen.

Hij heeft recent een snee in zijn duim gehad en toen moest daar een pleister op. Dat was dus niet lekker duimen en dus ook een klein drama. Huilen want de pleister moest eraf, en huilen als ie eraf was want dan deed de snee weer pijn met duimen. En dat dan de hele dag door.
Voor ons was dat een teken dat die duim voor hem nu nog niet te missen valt, want hij wist dat er pleister op moest voor de snee, maar het gevolg ervan - niet duimen- was erg groot verdriet.

Ik zelf denk dat we gaan proberen het overdag af te leren als ie naar school gaat. Dat is een mijlpaal waarbij je kunt zeggen dat duimen daar niet bij past. We zien wel of het aanslaat.
's Nachts duimen afleren wordt dan stap 2 maar daar is het nu zeker nog te vroeg voor.

Al met al denk ik dat hij met onze genen ook wel een scheef gebit had gehad, dus dat duimen is niet oorzaak nummer 1. Ik maak er geen al te groot probleem van als het niet lukt om het op korte termijn af te leren. Maar ik hoop wel dat hij voor het wisselen van zn melkgebit het duimen kan afleren.

In jouw geval, de spraak, is dat misschien wel urgenter.
Maar je zou ook in plaats van alles op dat duimen te gooien, met je zoontje oefeningetjes kunnen doen om zijn uitpraak van letters en woordjes spelenderwijs te verbeteren. Misschien is het een idee om daar toch eens een afspraak bij een logopedist voor te maken (want die kent die en er zijn ook logopedisten die speciaal hiervoor cursussen voor ouders geven, dus zonder kind) zodat je die oefeningetjes thuis kan gaan doen?

Wellicht is dat constructiever en leuker voor je kindje: naast het afleren van het duimen, het aanleren van de juiste uitspraak.

Succes! Jopi

Juulia

Juulia

14-10-2008 om 14:50 Topicstarter

Hoe belonen? pelle

Hoe kan ik mijn zoon, als we gaan starten, het beste belonen? Ik vindt dat moeilijk. Met zindelijkheidstraining kreeg hij een sticker voor een plas en als de kaart vol was mocht hij iets leuks doen of iets kleins uitzoeken.
Kan ik zoiets nu ook doen vraag ik me af. En wanneer geef je een sticker? Ook als je de hele dag moet roepen "haal die duim uit je mond" maar je wel merkt dat hij heel erg zijn best doet?

Juulia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.