Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Dwangmatig?

hallo,
ik heb een vraagje...mijn dochtertje van bijna 4 lijkt dwangmatig te worden.
Ze wil constant de deuren dichtdoen. in de huiskamer ook, als ik even naar de wc ga loopt ze achter me aan om te sluiten, als je even heen en weer loopt om iets te pakken. we wonen gelijkvloers dus we lopen wat heen en weer.

verder is ze heel dwangmatig bezig met vieze handen en vieze mond. ze wil steeds een nat doekje pakken. eerst niet zoveel,maar nu tientallen per dag. steeds maar weer met het doekje over haar mondje.

Ik heb geprobeerd ze niet meer te geven,maar als ik dan even niet oplet loopt ze naar de badkamer om een washandje nat te maken. die knijpt ze niet goed uit waardoor de huiskamer steeds nat wordt.
we waren net de deur uit, ze had niets bijzonders gegegeten en ze wilde per se naar de wc om haar handen en mond te wassen. ze zei dat alles plakte,maar dat was helemaal neit zo. toch toegegeven en na 10 minuten wilde ze weer.

verder...alle schoenen irriteren haar, sokken ook. steeds zeuren dat ze haar kleding uit wil. broeken draagt ze liever niet, dat irriteert teveel.

mijn vraag....is het beter om af te remmen en te verbieden of juist mee te gaan omdat het iets tijdelijks is?
herkent iemand dit?

we hebben drie kinderen maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik denk

dat je niet moet afremmen of er in mee gaan maar dat je hulp moet zoeken voor haar.

Kan me natuurlijk vergissen, maar dit lijkt me niet iets wat zomaar over gaat waaien. Dit lijkt mij geen standaard gedrag voor een 4-jarige.

Te kort door de bocht?

Ik werd net een beetje afgeleid door mijn zoontje en heb daardoor te snel op verzenden gedrukt. Zonder de noodzakelijke filter er overheen te gooien.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik het mij zorgelijk in de oren klinkt en dat zelf gaan dokteren misschien meer kwaad dan goed doet. Vandaar dus dat ik me afvraag of je niet beter professionele hulp kunt inroepen.

annemir

annemir

12-06-2010 om 19:59 Topicstarter

Nou...

hoi,
nou het is niet zo dat ik uiteindelijk geen hulp inschakel als het nodig is,maar zover was ik nog niet
het is eigenlijk sinds een week of 3 pas.

ik vroeg me meer af of er iemand is die zoiets ook al heeft meegemaakt?

Herkenning

Ik heb een dochter die regelmatig dwangmatige trekjes heeft. Gaat nu wel beter dan toen ze kleiner was.
In haar geval heeft het te maken met haar gevoelige karakter.

We hebben er nooit heel veel aandacht aan geschonken (bewust uiteraard) en alsmaar de aandacht afgeleid als er zo'n moment was. Pas toen er ook angsten bij kwamen hebben we hulp ingeschakeld van een kindertherapeut. Heeft redelijk geholpen (maar tijdelijk).

annemir

annemir

12-06-2010 om 21:04 Topicstarter

Picasso

Hoi,
picasso fijn dat je reageert! uiteindelijk kwam er bij jullie kindje dus wel angst bij?

we hebben dat met die deur geprobeerd geen aandacht te geven. het wordt nog niet minder,maar hopelijk wel snel.

maar met die doekjes vind ik lastiger. geen aandacht geven betekent 20-30 natte doekjes per dag. ik vind dat een beetje zot,toch?

Okee..

Fijn dat je het met een , was ook niet verkeerd bedoeld! Het kwam op mij nogal heftig over, maar het zou natuurlijk ook gewoon een fase kunnen zijn die ik mijn kinderen hebben doorgemaakt.

Wat ik me dan wel af vraag is hoe met haar huid is als daar 20 of 30 doekjes per dag overheen gaan. Bij mijn kinderen, die overigens wel een gevoelige huid hebben, zou die huid gegarandeerd openliggen na een paar dagen. Anders wellicht een tussenoplossing aanbieden? Natte tissues ofzo?

Foutje

"Fijn dat je het met een opvat" had daar moeten staan.

dc

dc

12-06-2010 om 22:10

Uitleg?

Misschien beetje stomme vraag, maar heb je haar uitgelegd dat het heel slecht voor haar huid is, en dat vies zijn helemaal zo erg niet is? Een beetje uitleggen waarom wassen goed is, maar met mate, zeg maar.

Mijn zoontje van 4 kan ik veel dingen heel goed uitleggen in elk geval.

annemir

annemir

13-06-2010 om 18:51 Topicstarter

Jahoor

hoi,
jahoor dat kan ik er wel uitleggen. en dan zegt zij: ja maar mijn mond plakt en dat moet schoon.

Ook met het steeds sluiten van de deur heb ik haar uitgelegd dat in de zomer de deuren een beetje open blijven voor frisse lucht en dat de huiskamerdeur dan niet dicht hoeft. ze doet het toch.
vandaag zelfs twee keer ging ze controleren of hij wel echt dicht zat.

vanmorgen bij oma...ze had al 2 natte doekjes gepakt. bij de derde vraagt oma waarom ze dat doekje nodig heeft. ik heb een plakkerige mond zegt ze(ze had kauwgom gegeten) oma ging voelen, het was helemaal niet plakkerig.

Ik vraag me dus af....is het tijdelijk? is het iets wat al in de gaten gehouden moet worden?

Massi Nissa

Massi Nissa

13-06-2010 om 21:07

Jee annemir

Ik snap helemaal dat je je zorgen maakt. Er zijn eigenlijk drie mogelijkheden. 1) Dochter is dwangmatig/neurotisch bezig, daar moet een deskundige op losgelaten worden. 2) Dochter heeft het dwangmatige dat alle peuters wel hebben (hier in elk geval wel) en misschien heeft ze het erger omdat ze in die lastige periode tussen 3,5 en 4 jaar zit, als ze eigenlijk aan school toe zijn en zich doodvervelen. 3) Dochter heeft door hoe gek het is wat ze doet en vindt alle aandacht grappig.
Ik zou er toch eens naar informeren bij de huisarts. Gewoon, voor de zekerheid. Al moet ik er wel bij zeggen dat 'die van ons' ook zeer dwangmatige trekjes heeft. Alles moet altijd op dezelfde manier en ze kan enorm doorzeuren als iets een keertje anders gaat dan haar van te voren verteld is. Ik neem altijd maar aan dat het de peuterpuberteit is en niets ernstigs, maar weet ik veel?
Sterkte ermee in elk geval, vergeet ook niet dat meiden in mijn ervaring pittiger, bijdehandter en soms ook lastiger zijn dan kleine jongetjes. Zal wel een bakerpraatje zijn, maar ik zie het hier in de familie heel sterk.
Groetjes
Massi

annemir

annemir

13-06-2010 om 21:49 Topicstarter

Massi

hoi,
leuk dat je reageert!!! mmm dus jouw dochtertje is ook al wat dwangmatig?
en wat je zegt....na twee jongens is dit echt heel anders. Ze is heel pietluttig met dingen, de uitdrukking "er zit een kop op"die is echt van toepassing.

ik moet donderdag naar het consultatiebureau dan zal ik het ook aankaarten.
ik vind haar momenteel ook erg "vervelend"maar dat komt dus door de leeftijd?
houdt het dan nooit op,hahahahah

annemir

annemir

14-06-2010 om 09:57 Topicstarter

Vanmorgen...

hoi meiden,
het begint nu steeds meer op te vallen. Vanmorgen brachten we broers naar school. zegt ze: mijn doekje is drooggeworden. Ik zeg dat ik geen ander nat doekje heb en ze wordt huilerig.

opeens moet ze plassen. wij naar binnen. een mini plas,maar....dan kon ze dus wel handen wassen en mondje. daar ging het dus om.

onderweg valt ze, handjes beetje vies. dat maken we wel schoon als we bij het kdv komen zeg ik.
daar aangekomen direct wassen en ook het mondje.

ik heb het met de leiding besproken en het viel hen idd op dat ze heeel vaak naar de wc gaat. waarschijnlijk dus om te wassen.
toen ik wegging, ging ze zwaaien. zegt ze: mam, deze vinger plakt een beetje. kijkt ze me aan zegt ze: oh nee, toch niet.

vreemd toch?

buzz

buzz

14-06-2010 om 15:36

zou zeggen dat de doekjes op zijn.
tja dat naar de wc gaan om schoon te maken is natuurlijk moeilijk te verbieden.
Wil ze zich nog wel vies maken met knutselen en dergelijken?
Ik denk trouwens dat ik toch naar de huisarts zou gaan.
(of naar het vragen uurtje op het cb zou bellen)
(niet dat je dan moet doen wat het cb zecht, maar misschien heb je wat aan hun raad en weet je dan waar het vandaan kan komen en of het raadzaam is er wat aan te doen.
Mij lijkt dat het in de kiem proberen er achter te komen hoe en wat gemakkelijker is als na lange tijd.
Mijn huisarts zecht altijd, met kinderen beter een keer vaker als een keer te weinig komen. Misschien kan je zelfs wel alleen gaan of alleen opbellen voor uitleg enz.
groet esther

Massi Nissa

Massi Nissa

14-06-2010 om 20:48

Annemir

Dat 'vervelend' doen herken ik dus helemaal. Het beste is om je vooral niet op stang te laten jagen. Dat is moeilijk, maar werkt wel veruit het beste.
Over die doekjesmanie van je dochter zou ik wel even met het cb of de huisarts kletsen. Ik zou een lijstje aanleggen met opvallend gedrag (wat jij opvallend vindt na de twee oudsten) en dat meenemen. Vaak vergeet je tijdens zo'n gesprek toch allerlei dingen (nou ja, ik vergeet altijd de helft, jij misschien niet).
Laat je ons nog even weten wat het cb of de ha ervan zei?
Groetjes
Massi

annemir

annemir

15-06-2010 om 13:45 Topicstarter

Doekjes op

hoi,
dat doekjes op zijn helpt helaas niet...vanmorgen waren ze ook op. Ging ze weer heen en weer naar de douche.

Ze vindt het absoluut niet erg om vies te worden, echt niet. alleen als ze eenmaal vieze handen heeft irriteert ze zich eraan.

vanmorgen naar psz gebracht even tegen de juf gezegd of ze wil opletten hoe het daar gaat. ook haar was het opgevalleen dat ze vaak naar de wc gaat.
Ik heb tegen mijn dochter gezegd dat ze niet steeds naar de wc mag gaan voor haar handen, dat haar huid kapot gaat en dat ze echt goed uit moet plassen.

Ik ga donderdag naar consultatieburo voor inentingen en zal het even voorleggen. jullie horen van mij

annemir

annemir

15-06-2010 om 14:43 Topicstarter

Vanmiddag

nou vanmiddag...
ik zit op mijn werk, oma is bij haar. ze eet een ijsje. Oma maakt haar handjes en mondje schoon met een warm, nat washandje. echt schoon dus.

5 minuten later wil ze een doekje. oma weigerd. vervolgens treft oma haar in de douche aan. ze neemt haar mee en verzekerd haar dat ze niet plakt.

ze begint vreselijk te huilen en gillen. dat duurt een kwartier, oma zet haar in haar kamer. 5 minuten later is het rustig. oma gaat kijken...

ligt ze op haar buik, met haar knieen op de grond en ze is in slaap gevallen!!!

zooooo zielig. dit is ook eigenlijk allemaal begonnen toen ze niet meer sliep tussen de middag, zo'n 4 weken geleden. Ze is regelmatig doodmoe,maar weigert nog een tukkie te doen.
kan het hiermee te maken hebben?

Uitstellen?

Zou het helpen om het handen wassen of krijgen van een doekje langzaamaan steeds meer uit te stellen? Dus dat ze niet direct haar handen mag schoonmaken maar 2 minuutjes moet wachten? En de volgende keer 3 minuten? En zo verder. Desnoods met een kookwekker erbij of zo.
Ik zag laatst een tv-programma met iemand die ernstige smetvrees heeft. Zij had deze methode toegepast op het aaien van haar hond; steeds iets langer wachten met het handen wassen na het aaien.

Sterkte, het is wel vervelend. Mijn dochter van ruim 3,5 gaat gelukkig niet verder dan dat ze niet op de voegen langs de stoeptegels mag stappen (en dat ook alleen maar als ze dat spelletje wil spelen).

Nancy

Nancy

15-06-2010 om 19:50

Kijk uit!

Hallo Annemir,

Hier een ervaringsdeskundige en mijn advies is: kijk uit ! Voor je het weet is een een etiketje op je kind geplakt waar je niet op zit te wachten. Mijn advies luidt dan ook: kijk het aan, wacht het af. Mijn ervaring is dat het over gaat, HEUS! Iedereen zal roepen dat je er mee naar een deskundige moet en voor je het weet zit je kind in een mallemolen waar je niet meer uit komt. Ons dochtertje had in haar peuter /kleutertijd ook sterk dwangmatig gedrag; ze moest deuren open en dicht doen, steeds weer, ze liep op haar tenen (ja,ja teken van autistisch gedrag volgens de dames van haar KDV) en ze nam steeds de sleutel uit de kast om die in haar mondje te stoppen. De dames van het KDV wisten het zeker : onze dochter was autistisch. Ik, als onzekere moeder zijne had al de integrale vroeghulp ingeschakeld toen mijn man me tegenhield, niks ervan, het gaat over was zijn devies. En inderdaad, het is overgegaan, duurde lang maar was een bepaalde fase waar ze blijkbaar doorheen ging, haar manier van doen. Onze dochter is nu bijna 11 jaar en zeker niet autistisch. Dus.....nogmaals mijn advies, pak het aan op jou manier, doe wat jou gevoelsmatig als haar moeder goed dunkt en laat professionele hulp voorlopig achterwege.....
sterkte !

Nancy

Jouw hele verhaal lijkt gebaseerd op de mening van een paar KDV-juffen. Het is helemaal niet gezegd dat, als je verder was gegaan, de deskundigen waren doorgegaan met etiketjes plakken. Dus waar de OP nou precies voor moet uitkijken is mij niet duidelijk.

Niet te snel conclusies trekken, nee, maar advies inwinnen bij deskundigen is geen conclusies trekken en kan toch zeer zinvol zijn als je je zorgen maakt. Met een beetje geluk stellen ze je gerust.

annemir

annemir

17-06-2010 om 11:46 Topicstarter

Geweest

Hallo meiden,
ik ben bij het cb geweest. Zij gaf aan dat veel kindjes van deze leeftijd hier last van hebben. Dit ivm stress voor school of iets waar ze bang voor zijn.
het heeft te maken met veilig voelen. Ze voelen zich veilig door bep. "dwangmatige"handelingen uit te voeren.
Absoluut niet ernstig volgens haar, maar wel om in de gaten te houden.

Ze gaf aan dat het neit goed is om er tegen in te gaan,maar je mag zeker wel je grenzen stellen. dat doen we sinds gisteren.
na iets eten mag ze altijd een doekje. tussendoor niet altijd, afhankelijk van hoe vaak het al gebeurt is. als we de deur uit zijn, ga ik niet met haar naar binnen om te wassen als er niets is.
gisterenmiddag gaf het even een huilbui,maar daarna was het over.

net had ze chocola op. vroeg ze een doekje. dus ik gaf het haar. zegt ze: goed he mam, niet altijd, alleen als ik iets gegeten heb.

die deur...die laat ik maar even zo. niet te veel aandacht aan geven. als zij het prettig vindt, laat ik haar maar even.
tenzij het veel te lang duurt natuurlijk.

nancy ik snap jou wel, maar ze zijn volgens mij niet zo dat ze snel doorsturen hoor.

Almonde en izar

Ik las gisteren het berichtje van Nancy en was al begonnen aan een antwoord. Maar ik had de puf niet om het helemaal af te maken en heb het er dus maar bij laten zitten.

En nu hoeft het ook niet meer want jullie hebben het perfect opgelost. Ben het er helemaal mee eens.

Annemir

Fijn dat ze bij het cb je verder hebben kunnen helpen.

Is ook weer eens een mooie opsteker voor het cb. Blijkbaar kunnen ze dus toch wel goede adviezen geven .

Nancy

Nancy

17-06-2010 om 19:48

Goed hoor!

Hallo Annemir,

Fijn dat ze je op het cb gerust hebben gesteld. Ik doelde ook niet op het cb maar meer op de paniek die soms door anderen wordt veroorzaakt (in mijn geval destijds het kdv) en voor je het weet wordt je heen en weer gestuurd tussen diverse instanties (mijn ervaring helaas). Je hebt gekozen voor de juiste oplossing, goed hoor! Ik raakte destijds wel van de kook door de "diagnose" van het kdv omdat mijn kind een zeer slechte start had gehad en daardoor was ik erg gevoelig en onzeker over de ontwikkeling mijn kind. Mijn advies was dus een zeer persoonlijk advies en gelukkig heb jij dat goed kunnen relativeren. Ik wens je veel geluk met je dochtertje !

annemir

annemir

17-06-2010 om 22:33 Topicstarter

Nancy en kdv

hoi,
nancy in mijn geval....begon ik erover bij het kdv en zij gaven aan dat het ze idd opgevallen was dat ze zo vaak naar de wc ging. ze dachten aan een blaasontsteking.
maar bespraken dat niet met mij,dat vond ik dan weer vreemd

iedereen is anders nancy. ik ehb helaas al genoeg ervaring met riagg enzo dus ben daar ook wel benauwd voor,maar ik schroom zeker niet om op tijd aan de bel te trekken.

iedereen bedankt! het luchtte heel erg op dat ik elke keer kon schrijven met jullie, dan lees je toch andere ervaringen

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.