Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Simone

Simone

28-01-2011 om 13:08

Eczeem i.c.m. voedselallergie? en zo slecht slapen 's nachts.... help!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

01-03-2011 om 19:31

Koorts gehad?

Heeft je zoontje toevallig ook koorts gehad?
Bij ziek worden verdween bij ons het eczeem als sneeuw voor de zon om helaas langzaam weer terug te komen nadat hij weer beter was.
Groeten Primavera
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

01-03-2011 om 19:56

Geen koorts

Zonder rauwe tomaat gaat het niet over, maar wel beter. Nee, hij heeft geen koorts gehad. Het enige wat echt helpt, is beter weer. We waren een keer in februari op Tenerife, en het eczeem verdween als sneeuw voor de zon. Terug in NL na drie dagen weer plekjes.

Koemelkeiwitvrij

Fijn dat het zo goed gaat Simone. Wees wel alert dat in 40% van de gevallen kinderen ook een overgevoeligheid ontwikkelen voor soja.
Hopelijk ben je er nu en dan houdt je deze voedingsmiddelen uit het menu en het wassen met neutral en azijn een tijdje vol. Als de klachten wegblijven en alles is rustig dan kun je weer voorzichtig gaan proberen met het invoeren van 1 voedingsmiddel tegelijk.

Simone

Simone

07-03-2011 om 22:01

Jammer...

Helaas, het eczeem is weer terug op de bekende plekken: nek, oksels, knieholten...
En ook op zijn buik en rug, plekjes op zijn been...
Echt balen, ik dacht dat we iets op 't spoor waren.
Toch houden we het nog even vol, zonder melkproducten. Het is nu 2,5 week geleden dus die 1,5 week zingen we nog even uit.

Nu is het geen melk, geen pinda's/noten en geen appels. Tomaat voeren we langzaam weer in want het is weg geweest en terug gekomen en in die tijd gaven we geen tomaat. Zien daar dus in ieder geval geen verband.

De appel was inderdaad een mini-Elstar, volgens mij. Weet je trouwens dat het heel moeilijk is om diksap o.i.d. te vinden zonder appel erin? Heb nu gelukkkig iets gevonden waar alleen peer en perzik in zit.
OH, en wisselen trouwens soja af met rijstemelk en havermelk. Wist inderdaad dat je ook met soja weer voorzichtig moet zijn...

Moet trouwens wel een bekentenis doen. Onze kleine man gaat wel elke dag in bad of onder de douche... Hij vindt het zo ontzettend lekker en loopt er 's avonds zelf al heen. Ik hoorde dat dit echt heel erg slecht is voor eczeem. Wat is jullie ervaring?? Gebruik niet elke keer zeep of iets neutraals zonder zeep of met olie...
Moeten we stoppen hiermee??

Mannetje heeft trouwens geen koort gehad, misschien wel iets verhoging, maar dat was een week voordat de plekken bijna verdwenen waren. We denken ons suf wat er dat weekend nou anders was dan anders, maar komen er niet op... Pffffff.
We hopen op mooi weer en dat dat het einde zal betekenen van zijn eczeem!!

Bedankt weer voor de reacties, groetjes,
Simone

Sascha2

Sascha2

07-03-2011 om 22:19

Douchen

Ja, dat zou ik niet iedere dag doen. Mijn eczeemkinderen gaan maximaal twee keer per week onder de douche of in bad. Hun huid droogt anders veel te snel uit.
Mijn jongste dochters hebben nu ook weer een flinke eczeemuitbraak. Ik wijt het aan de temperatuur en droge lucht buiten. Ineena weer vriezen en koude drige lucht. Misschien reageert jouw zoontje daar nu ook op?

Primavera

Primavera

08-03-2011 om 17:28

Niet teveel in bad

Bij ons was het verband bad = eczeem ook zonder schampoo, zeep, schuim of wat dan ook bijzonder duidelijk. Ook alleen water kan eczeem triggeren. Balneum e speciaal hypoallergene producten gaven uitslag. Echt het enige wat hielp was zo min mogelijk in bad. Il zou het maar eens uitproberen. Je kind kan in bad gaan wel leuk vinden, maar het eczeem vindt hij beslist niet leuk en il denk niet dat de leukigheid van een bad daar tegenop weegt.

Kijk trouwens wel uit dat je kind voldoende eiwitten binnenkrijgt. Havermelk en rijstemelk heten wel melk en hebben een kleur die er op lijkt, maar het heeft verder weinig met melk te maken en heeft niet voldoende eiwitten.

Groeten Primavera

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Joke

Joke

10-03-2011 om 16:39

Natuurarts

Ik las dat je al verschillende voedingsmiddelen hebt weggelaten, dat zijn inderdaad vaak triggers voor exceem en darmpoblemen. Wat je zou kunnen doen is eens naar een natuurarts gaan, of een homeopatische arts (geen gewone homeapaat, die hebben, in tegenstelling tot een arts, geen reguliere artsenopleiding gehad en dat lijkt me toch wel een nuttige aanvulling). Smeren met cortisoncreme geeft natuurlijk wel verlichting, maar het onderdrukt alleen het probleem en geeft op den duur meer problemen dan de oorspronkelijke klacht. Wellicht kan een natuurarts je helpen bij het ontdekken van de 'boosdoeners' en hij of zij kan je ook helpen om het juiste menu voor je kindje te vinden, zodat hij voldoende voedingsstoffen binnen krijgt. Zelf heb ik er erg veel baat bij gehad, nadat de reguliere artsen hadden gezegd dat ik maar 'moest leren leven' met alle symptomen die ik had. Na 2 jaar was ik geheel klachtenvrij door de natuurarts....Succes!!!!

Kari1

Kari1

11-03-2011 om 08:34

Simone

Kijk eens bij sites die de juiste info geven over eczeem, de behandeling daarvan en de relatie met allergie, zoals hier:
http://www.umcutrecht.nl/subsite/eczeem-kinderen
Daar schiet je m.i. meer mee op dan met allerlei filosofische believes die niet op werkelijkheid berusten en het weglaten van steeds meer voedingmiddelen. Laat je desnoods door je HA verwijzen naar de huidafdeling van een kinderziekenhuis, daar zitten mensen met verstand van zaken.
Succes, want jeuk is echt naar voor een kind!
Kari

Joke

Joke

11-03-2011 om 13:13

Verstand?

Beste Kari
Denk je dat een natuurarts geen verstand van zaken heeft? Want in dat geval raad ik je aan daar iets meer onderzoek naar te doen voor je zo'n uitspraak doet. Er is niets mis met de reguliere geneeskunde, maar ook zij weten niet alles en zij benaderen ziekten op een heel andere (niet natuurlijke) wijze. Een andere insteek kan soms zeer verhelderend zijn!

Kari1

Kari1

11-03-2011 om 16:09

Hiha joke

Ik vinnum wel grappig, onderzoek doen en natuurartsen in één zin.
Onderzoek naar de benadering van natuurartsen heb IK uitgebreid gedaan. Nu die natuurartsen nog naar hun eigen handelen...want dat ontbreekt op grote schaal.
Ik raad jou aan om iets meer onderzoek te doen voordat je zo'n advies geeft.
Kari

Onno

Onno

12-03-2011 om 23:21

Dit doe je je kind toch niet aan.

De behandeling van eczeem bestaat uit diverse onderdelen.

Op de eerste plaats richten we ons op de behandeling van de droge huid. Hiertoe hebben we de beschikking over zalven en crèmes, olie en lotions. Maar vooral ook leefregels die het uitdrogen van de huid tegengaan en de schade door het krabben beperken.

Bij een opvlamming van eczeem gebruiken we zalven of crèmes waaraan een medicijn is toegevoegd dat de ontstekingsreactie kan tegengaan: de hormoonzalf.
Mocht er sprake zijn van een ontsteking bij het eczeem dan gebruiken we zalven of crèmes met een antibioticum of het kind krijgt een antibioticumkuur. Heeft het kind regelmatig last van een ontstoken huid dan kan het zinvol zijn om de huid te wassen met betadinescrub of hibiscrub.
Is dit nog niet voldoende dan kan er besloten worden om naast al deze maatregelen medicijnen in tabletvorm of drank te geven (PrednisonR of CiclosporineR). Voor meer informatie over Prednison.

Dit is dus de reguliere behandeling van eczeem. Volgens Kari is er niets beters dan dat. Beste Kari, Een verstandige ouder doet zijn kind dit niet aan. Al moest ik dag en nacht op het internet zitten maar een oplossing zou ik weten te vinden. Misschien is dat wel de reden dat ik homeopaat ben geworden.

Joke

Joke

13-03-2011 om 19:50

Dank onno en kari: succes

Beste Kari, jammer dat je er zo over denkt. Ik sta echter meer achter Onno zijn mening en denk dat er meer mogelijkheden zijn dan hormoonzalf, antibiotica en prednison. Maar, als jij je beter voelt bij een reguliere behandeling dan moet je dat zeker doen; dat is uiteraard ieder zijn eigen keuze! Het ging hier echter om tip voor het kindje van Simone en ik hoop dat zij uit alle berichten de voor haar en haar kindje passende oplossing kan halen. En daar hoort een overweging voor alternatieve behandelingen ook bij mijns inziens.

Valkyre

Valkyre

13-03-2011 om 21:07

Afwachten

Bij ons was het: vet houden, bepaalde voedingsmiddelen mijden, 's nachts zachte sokjes aan z'n handen tegen het krabben (krabwantjes werken voor geen meter!) en afwachten tot het weer lente wordt. Alles liever dan hormoonzalf op m'n baby smeren!

Biene M.

Biene M.

13-03-2011 om 21:41

Zijde

Het kind van kennissen heeft op doktersvoorschrift een superfijn zijden pakje gekregen om onder de gewone kleding te dragen. Sinds hij dat heeft is de eczeem bijna helemaal weg, terwijl het best erg was. Het pakje kost € 400,- en is vergoed door de verzekering.

Kari1

Kari1

14-03-2011 om 08:18

Joke

Natuurlijk mag je iemand vragen een overweging voor een alternatieve behandeling te maken. Ik vond het alleen wel grappig dat je mij vroeg eens onderzoek te doen naar de benadering van artsen die zelf categorisch weigeren enig onderzoek te doen naar het effect van hun therapieën.
Kari

Kari1

Kari1

14-03-2011 om 08:21

Valkyre

Wat fijn dat het algemene deel van de behandeling bij jullie al zo’n goed resultaat had dat je het daarmee kon afwachten. Gelukkig gebeurt dat best vaak, maar helaas is dat niet bij alle kinderen genoeg. Als die dan ouders hebben die blijven zeggen, alles liever dan hormoonzalf op m'n baby smeren, dan is dat kind niet best af en zijn huid ook niet. Jeukjeukjeuk, krabbenkrabbenkrabben, een huid vol met korsten en open plekken waar het vocht uitloopt, kind komt nauwelijks meer toe aan ontwikkelen doordat het alleen bezig is met overleven van de jeuk.
Behandeling is een stappenplan. Altijd eerst de algemene maatregelen. Daar hoort het terugdringen van krabben ook bij, want jeuk-krabben-jeuk geeft een vicieuze cirkel, zie het verhaal van Biene. (Het weglaten van diverse voedingsmiddelen zonder dat daar een, liefst dubbelblind, aangetoonde allergie voor aanwezig is hoort daar overigens niet bij.) Pas de volgende stap is medicinale zalfbehandeling. Vergelijk astmabehadeling, een andere tak van de atopie-boom: eerst algemeen, dan evt. medicijnen in oplopende sterkte, tot er genoeg effect is.
Ik verbaas me er over dat het goed behandelen van eczeem zo’n weerstand oproept, behalve behandeling met hormoonzalf is ook antibiocumzalf blijkbaar iets wat niet moet bij eczeem. Bij een kind met gezonde geïnfecteerde huid (krentenbaard) smeert iedereen gewoon met antibioticum of kinderen krijgen een kuur. Een eczeemhuid infecteert sneller dan een gezonde huid (logisch) en geneest minder goed en dan is antibiotisch behandelen ineens uit den boze?
Slikken van prednison hoeft gelukkig heel erg zelden, net als bij astmabehandeling is dat alleen heel soms tijdelijk nodig bij ernstige gevallen. De meesten met eczeem of astma komen daar niet aan toe, die kunnen het af met algemene maatregelen, zo nodig (bij tijd en wijle) aangevuld met hormoonzalven of –pufjes.
Kari

Onno

Onno

15-03-2011 om 10:17

Kari's plan van aanpak.

Prachtig allemaal zoals je het hier neerschrijft. Alleen zou ik het mijn hond nog niet willen aandoen. Ik zou liever voor een oplossing kiezen dan symptoombestrijding.

Primavera

Primavera

15-03-2011 om 21:54

Arme hond

De aanpak van eczeem moet er op gericht zijn om het kind zo snel mogelijk zo min mogelijk te moeten laten lijden.

Stap 1: Doe iets aan die jeuk en wel iets wat meteen helpt. Veel ouders laten hun kinderen onnodig lijden door allerlij fabels die er door alternatievelingen gepredikt worden zoals de hardnekkige dat als je het eczeem met reguliere middelen onderdrukt dit ergens anders of erger weer eruit komt. Antihistamine of hormoonzalf kunnen vaak snel zorgen voor verlichting.

Stap 2: Zorg dat de huid kan helen. Ook deze logische stap wordt vaak tegengegaan door alternatieve mythes. Zo wordt er beweerd dat hormoonzalf en antibiotica loeislecht zouden zijn en de eerste de huid 'dun' zou maken. Nou zijn er voor deze bewering weinig wetenschappelijke bevestiging te vinden voor de hoeveelheden die voorgeschreven worden. Maar 'dun' klinkt lekker eng, en speelt zoveel op het gevoel dat de ouders een constant ontstoken en opengekrabte huid als het minste kwaad gaan zien, terwijl dat in feite pas echt schadelijk is.

Stap 3: Hoe de huid rustig en het eczeem onder controle. Dus vethouden, weinig water en nog minder zeep. Zolang het nog geen pubers zijn hebben kinderen het niet nodig om vaker dan 1 keer per week in bad te gaan. Vermijd dingen die de huid irriteren, zoals zeepresten in kleding en lakens (dankzij de moderne waterzuinige wasmachines) of heel licht kriebelende stoffen. Bij een gewone huid geven deze geen problemen, maar bij een zeer gevoelige eczeemhuid kan het genoeg zijn om irritatie-jeuk-krabben-eczeem op te wekken. Wol is zo eentje en ook fleece is er helemaal om berucht.
Bij de eerste tekenen van opvlamming van het eczeem: gelijk behandelen. Juist doordat ouders banggemaakt zijn voor werkende (reguliere) middelen stellen ze dit soms te vaak uit of nog erger af. Hierdoor moet er uiteindelijk veel meer van gebruikt worden dan als je meteen behandeld net zoals met antibiotica vaak gebeurd. De voornaamste reden waarom er steeds meer resistente bacterieën voor antibiotica komen is niet zozeer meer dat het te pas en te onpas gebruikt wordt, maar doordat mensen het te laat gebruiken en vervolgens niet lang genoeg waardoor ze het weer moeten herhalen enz. Niet voor niets zijn de kinderen die door een homeopatische huisarts gevolgd worden degenen die de meeste kosten maken aan reguliere medicijnen en ziekenhuisopnames.

Stap 4: Probeer uit te zoeken waar het eczeem vandaan komt. Maar doe dit dus als laatste en niet als eerste, want het is lastig, en vooral langzaam. Door zijn grillige verloop heb je heel snel valse positieven te pakken waardoor een hoop dingen op de zwarte lijst komen te staan. Verreweg het meeste eczeem reageert op klimaatomstandigheden. Voedselallergie als (mede) oorzaak zie je vaker in kinderen die ook last van galbultaanvallen hebben. Verder ben je als ouder nooit echt objectief. Het is normaal om zo vreselijk graag de oorzaak te willen vinden dat je waarnemingen gestuurd worden door wat je verwacht te vinden. Het is medisch vastgesteld dat 2/3 van de eczeem kinderen achteraf onterecht bepaalde voedingsmiddelen uit hun dieet weren. Hierdoor kunnen er tekorten worden opgelopen.

Als je toch nog in een homeopatische behandeling geloofd google even op baby Gloria die de grote pech had om homeopaten in haar eigen familie te hebben die haar letterlijk doodbehandeld hebben na onnoemelijk lijden. Sommige kinderen vworden (homeopatisch) erger behandeld dan een strtaathond.
http://www.vmce.nl/nieuws/algemeen-nieuws/422-ouders-overleden-eczeembaby-veroordeeld-voor-doodslag.html
Groeten Primavera

Joke

Joke

17-03-2011 om 08:36

Altijd wel iets

Primavera, er is natuurlijk voor elke behandeling wel een 'gebeten hond' te vinden natuurlijk. Verschrikkelijk dat dat met die baby gebeurd is natuurlijk en je moet je ook niet blind staren op een homeopatische behandeling als blijkt dat deze niet werkt. Maar evengoed moet je je ook niet blind staren op een reguliere behandeling. Als je goed gaat zoeken zijn daar vast ook wel afschuwelijke berichten over te vinden. Maar een beetje verder kijken dan alleen hormoonzalf kan geen kwaad...(lees de bijsluiter maar eens, ik werd er bijna zieker van om te lezen wat ik er allemaal van kon krijgen dan waar ik het voor nodig had)

Joke

"lees de bijsluiter maar eens, ik werd er bijna zieker van om te lezen wat ik er allemaal van kon krijgen dan waar ik het voor nodig had"

Medicijnen die werken, hebben ook bijwerkingen. Soms ernstige, soms minder ernstige, en die bijwerkingen komen soms vaak voor, en soms heel zelden. Alle mogelijke bekende bijwerkingen moeten in die bijsluiter vermeld staan, ook al is de kans dat je er met eentje te maken krijgt 1 op de 10.000 ofzo. Dus in zo'n bijsluiter staat alles wat je mogelijk misschien zou kunnen gaan krijgen. Maar zeer waarschijnlijk helemaal niet krijgt.

Bij homeopathische middelen heb je dat probleem inderdaad niet, want die doen niks, dus hebben ze geen bijwerkingen ook. Maar de kwaal verhelpen doen ze evenmin.

Jij bent dus kennelijk bereid een medicijn te mijden dat zeer waarschijnlijk de kwaal verhelpt, vanwege het kleine risico dat je misschien een bijwerking zou kunnen krijgen. En begrijp ik goed dat jij dan liever iets gebruikt dat waarschijnlijk de kwaal niet verhelpt omdat je dan zeker weet dat je geen bijwerking krijgt (een bijwerking, nogmaals, die je anders waarschijnlijk ook niet had gekregen)?

Laat ik het zo zeggen: mijn logica is het niet.

Groeten,

Temet

Joke

Joke

17-03-2011 om 14:12

Beste temet

nee, ik vermijd geen medicijnen omdat ik er misschien wel een bijwerking van zou kunnen krijgen. Ik weet ook dat de kans vaak klein is dat je ze krijgt, maar feit is dat je in sommige gevallen dus zieker wordt van de medicijnen dan dat de kwaal was (en ik spreek uit ervaring helaas). Wat ik al eerder zei: je hoeft het niet allemaal zo zwart-wit te zien. Het 1 kan het ander aanvullen. Staar je niet blind op de ene of de andere mogelijkheid, wat hier kennelijk een paar mensen wel doen. Ook ik ga naar een gewone huisarts als ik iets mankeer, maar dat wil niet zeggen dat ik voor sommige dingen niet naar een alternatief ga zoeken, bijvoorbeeld omdat de reguliere geneeskunde zegt 'sorry, ik kan je niet helpen, leer er maar mee leven'. Als ik dan vervolgens wel van mijn klachten af kom door de inzet van een alternatieve arts (in dit geval een natuurarts), dan kun je mij niet wijsmaken dat het niet helpt en al zeker niet dat de reguliere geneeskunde zaligmakend is, hoewel ook daar vaak goede resultaten bereikt worden.
Dat homeopathie of andere natuurgeneeswijzen niet wetenschappelijk zijn bewezen wil niet zeggen dat ze niet werken. Ik ben met je eens dat er meer onderzoek naar gedaan zou moeten worden, al was het maar om het ongeloof van veel mensen teniet te doen. Maar er zijn meer dingen die niet 'bewezen' (kunnen) worden, maar die toch werken. En denk je dat de mensheid, voor de uitvinding van de reguliere geneeskunde, niets had tegen hoofdpijn, koorts, jeuk of andere kwalen?
En trouwens, even ter verduidelijking: ook een homeopathisch middel kan in sommige gevallen een 'bijwerking' geven, bijvoorbeeld wanneer de dosering te hoog is...

Joke

"En trouwens, even ter verduidelijking: ook een homeopathisch middel kan in sommige gevallen een \'bijwerking\' geven, bijvoorbeeld wanneer de dosering te hoog is... "

Zijn er echt gevallen gedocumenteerd door niet-betrokken buitenstaanders? Want homeopaten beweren wel dat je van hoge doseringen of van het verkeerde middel bijwerkingen kunt krijgen, maar als sceptici ter onderbouwing van hun eigen standpunt en masse enorme hoeveelheden homeopathische middelen innemen blijven de voorspelde rampen uit.

"Dat homeopathie of andere natuurgeneeswijzen niet wetenschappelijk zijn bewezen wil niet zeggen dat ze niet werken"

Het punt is niet, dat niet wetenschappelijk bewezen is *hoe* homeopathie werkt, het punt is dat bewezen is dat het niet werkt. Althans, niet beter dan een placebo. Placebo's werken namelijk ook. (Deze discussie komt hier op het forum met een zekere regelmaat terug trouwens)

Natuurgeneeswijzen - tja, het zal van de geneeswijze afhangen. Geneesmiddelen op basis van planten kunnen heel best werken. Daarom gebruikt de reguliere geneeskunde ze ook (al zal men dan snel proberen de werkzame stof in een lab na te maken zodat je altijd een constante samenstelling hebt).

Groeten,

Temet

Primavera

Primavera

17-03-2011 om 16:26

'door' is niet hetzelfde als 'na'

Beste Joke,
Hoe weet jij dat je 'door' de inzet van een alternative arts van je klachten afbent.
Waarschijnlijk ben je 'na' het raadplegen van die arts van je klachten af of zijn ze in ieder geval minder geworden. Je kunt bij een individueel geval nooit vaststellen of een verandering in de klachten 'door' of toevallig 'na' een een één of andere behandeling komt. Dat geldt zowel voor regulier als alternatief.
Ook regulier heeft in het verleden grote missers gemaakt en soms doet ze ze zelfs nog in het heden. Daarom hebben ze op een gegeven moment beslist dat het niet goed genoeg meer is om alleen op de indruk van arts en paziënt in te gaan (want alleen al het gevoel dat je wat doet laat al enig effect zien) maar wetenschappelijk te checken of iets ook werkelijk functioneert.
Dat doe je door niet één individueel geval te bekijken, maar honderden of duizende individuele gevallen om uitzonderingen, toeval en gelijktijdige andere niet opgemerkte factoren uit te kunnen sluiten. Om te zorgen dat je de werkelijke werking van een behandeling of medicijn meet en niet alleen het placebo effect van iets doen, geef je de helft de behandeling die je wilt onderzoeken en de helft een nepbehandeling waarvan je weet dat het niets doet. Als het verschil in uitkomst relevant is dan betekent het dat het werkt. Als er geen verschil is werkt het niet en bij de meeste alternatieve geneeswijzen is er geen verschil. Ik zou niet weten wat het probleem is om iets alternatiefs te bewijzen, vooral met homeopathie. De helft van de paziënten geef je gepotentieerde homeopatische korrels onder voorschrift van de homeopaat en de andere helft geen je alleen de korrel zonder homeopatische oplossing erin.
Het is zo makkelijk om als individu oorzaak en gevolg te zien tussen dingen die helemaal geen oorzaak en gevolg zijn. Neem het voorbeeld wat ik al eerder in dit draadje postte. Omdat koemelk een vaak voorkomende oorzaak van allergische reacties is heb ik toen mijn zoontje met eczeem en galbultaanvallen had te kampen dat helemaal uit zijn voeding weggelaten (en zelfs uit de mijne omdat hij toen nog bv kreeg). Het eczeem verbeterde en dus leek het alsof ik de oorzaak te pakken had. Pas toen het voorzichtig weer toevoegen van koemelk aan zijn dieet geen verslechtering gaf te zien en hij de winter erop weer last had van eczeem dat in de lente weer overging legde ik de link met het klimaat. Had ik echter het weer uitproberen van melk toevallig niet in een warme lenteweek gedaan, maar in een koude periode dan had ik helemaal onterecht kunnen denken dat ik nu echt het 'bewijs' had dat hij op koemelk reageerde.
Had ik ipv koemelk weglaten voor homeopatische korrels gekozen dan had ik de gevolgtrekking kunnen maken dat hij daardoor van zijn eczeem af was en dat het weer teruggekomen was toen ik ze niet meer gebruikte zonder te letten op de toevallig meeveranderende weersomstandigheden.
De homeopaat als iets terugkomt zegt dat het een bijwerking is omdat de dosis te sterk geworden is of dat ze op 'een dieppere laag' moeten werken met een ander middel.
Dat is het grote probleem met vele alternatieve geneeswijzen. Het rotsvaste vertrouwen dat het hoe dan ook werkt. Wordt de klacht erger dan is dat een teken dat de homeopatische korrels werken of dat de dosis te hoog is. Gaat het beter dan ligt dat nooit aan andere factoren maar komt dat door de homeopathie. Blijft het gelijk, dan moet er aan de dosis gesleuteld worden of op een nieuwe laag gewerkt worden. Er is voor een homeopaat geen enkele uitkomst die zou kunnen betekenen dat het gewoon niet werkt, geen enkel resultaat dat aan het geloof in werking zou kunnen tornen. Het is geen behandelswijze meer, maar een geloof. Geloven houden zich echter met de geest bezig, voor het aardse lichaam werkt het niet, dat heeft een aardse behandeling nodig waarbij de optie dat iets eens niet zo kunnen werken niet van te voren door de geest is uitgesloten.
Groeten Primavera

Joke

Joke

18-03-2011 om 09:19

Dan zijn we er toch?

"Een natuurarts die met middelen op plantaardige basis werkt, heeft een bredere onderzoeksbasis. Een aantal moderne geneesmiddelen zijn letterlijk geworteld in de planten- en kruidenkunde. Daar is regelmatig een causaal verband gevonden tussen de genezing en het middel"

En dat was precies mijn advies aan Simone: ga eens bij een natuurarts langs. Dus de discussie over het wel of niet werken van alternatieve geneeswijzen (waar ook de natuurarts onder valt) kunnen we bij dezen sluiten, want die gaat inmiddels meer over de vraag of homeopathie kwakzalverij is of niet...en dat had niets met mijn tip voor Simone te maken.
Succes allemaal als je eens ziek mocht worden en leuk dat iedereen zo betrokken is bij dit onderwerp!
Groetjes Joke

Primavera

Primavera

18-03-2011 om 12:08

Helaas niet

Je moet niet alleen middelen gebruiken die werkzaam zijn, maar ze ook goed gebruiken door eerst een fatsoenlijke diagnose te stellen wat er precies aan de hand is. Natuurartsen staan er om bekend allehande vreemde onwetenschappelijke methodes te gebruiken om al of niet bestaande ziektes en allergieën op te sporen.
Wie naar een natuurarts gaat heeft statistisch gezien grote kans om zich allerlei niet bestaande allegieën op de mouw gespeld te krijgen met daaruitvolgende onnodige en idiote beperkingen in het dieet of hoge kosten door onnodige behandelingen. Beetje sneu om dat een kind aan te doen terwijl er helemaal geen basis voor is.
Groeten Primavera

Kari1

Kari1

18-03-2011 om 13:18

Nee, we zijn er niet

Ja, een aantal moderne geneesmiddelen zijn letterlijk geworteld in de planten- en kruidenkunde. De werkzame stoffen in die kruiden worden eruit gehaald, zodat je bij hartklachten geen stuk digitalisplant naar binnen hoeft te werken en bij koorts niet op een stuk wilgenbast hoeft te kauwen, met alle kansen op onder- of overdosering. Dat er een causaal verband is aangetoond tussen kruiden en genezing is overigens geheel de verdienste van wetenschappelijk onderzoek door de reguliere zorg en helemaal niet van de alternatieve zorg inclusief natuurartsen.
"Dat homeopathie of andere natuurgeneeswijzen niet wetenschappelijk zijn bewezen wil niet zeggen dat ze niet werken."
Aha, de grote misvatting. Primavera heeft al uitgelegd dat na iets niet hetzelfde is als door iets. Wat je ook nog moet weten is dat, al is niet duidelijk HOE iets werkt, altijd is aan te tonen DAT iets werkt (of niet werkt), ook in de homeopathie en natuurgeneeskunde. Simpel in door grotere groepen mensen een effectmeting te doen. Dat wordt echter door de natuurgenezers zelf massaal achterwege gelaten. "Dus de discussie over het wel of niet werken van alternatieve geneeswijzen (waar ook de natuurarts onder valt) kunnen we bij dezen sluiten" Helemaal mee eens. Alterneuterij werkt niet. De vele onderzoeken op dat gebied zijn daar duidelijk over.
Kari

Onno

Onno

21-03-2011 om 19:49

Vorig jaar nog zo'n drama meegemaakt.

Vorig jaar heb ik nog een meisje in de praktijk met dezelfde klachten door haar vaccinaties. Eerst natuurlijk naar de KA, de allergoloog, de dermatolog en de longarts. Allemaal trokken ze het hele menu aan reguliere zooi uit de kast. Pas na drie maanden mocht ze weer van de beademing af. Toen is mijn hulp ingeschakeld en nu naar twee ontstoringsrondes is ze weer zo gezond als een vis.

Primavera

Primavera

22-03-2011 om 09:07

Misdadig

Onno komt weer met het gebruikelijke reclamepraatje nadat een kind door reguliere geneeskunde uit een crisessituatie is gehaald (wat waarschijnlijk ook nog eens lekker aangedikt is, want 3 weken is veel langer dan de meeste literatuurbeschrijvingen) voegt hij even wat homeopatische korrels toe en gaat met de eer stijken.
Ik weet niet het arme kind mankeerde, maar als ze werkelijk aan de beademing moest vanwege allergiën, kan er sprake zijn geweest van een anafylactische shock of een type asthma wat niet op de gebruikelijke luchtverwijders reageert (zeldzaam, maar dat heb je helaas ook).
Zo iemand wijsmaken dat het zou liggen aan vroeger gegeven vaccinaties, waardoor ze niet meer zoeken naar wat de trigger is geweest en erger nog op de mouw spelden dat ze 'genezen' is waardoor ze geen levensreddende medicijnen meer onder handbereik heeft is in één woord misdadig. De volgende keer kan het haar dood zijn.
Werkelijk ik snap niet dat iemand in zijn zucht om te verdienen zover kan gaan. Wil je soms na je oprijlaan, ook de weg naar de hel asfalteren met deze verdiensten, Onno? Bah, homeopaten!

Onno

Onno

24-03-2011 om 11:49

Heu, ik wist niet dat zo erg was.

Wat is er mis met genezen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.