Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Een vraag over het middagslaapje, part 100234 :)

We zijn momenteel heel erg zoekende wat betreft het middagslaapje. Onze zoon is 22 maanden en wanneer hij tussen de middag slaapt, ook al is het een half uur, blijft hij in de avond erg lang wakker. Hij heeft vandaag op het kdv iets langer dan een half uur geslapen en hij slaapt nu nog niet... 

Afgelopen dagen heb ik zonder middagslaapje geprobeerd en dat ging op zich goed. Naar bed om 19.00 en hij sliep. Dan zou je zeggen, skip dan het middagslaapje? Ik twijfel nu vanwege de reactie van het kdv. Die vonden het heel raar toen ik zei dat hij geen middagslaapje meer hoefde. 

Zou 22 maanden echt te jong zijn? 

nope! Hier ook 2 kinderen die rond hun 2e jaar van hun middagslaapje af waren. Wij hadden precies hetzelfde. 
Kdv heeft er gelukkig aan meegewerkt en mocht kind toch in slaap zijn gevallen overdag, dan namen we maar voor lief dat ze die dag heel laat sliepen. Vriendinnen waren dan ook altijd verbaasd als ik om 22.30u nog foto's stuurde van onze lief spelende dreumes haha.

Nova1982

Nova1982

08-06-2022 om 22:10 Topicstarter

Saga schreef op 08-06-2022 om 22:03:

nope! Hier ook 2 kinderen die rond hun 2e jaar van hun middagslaapje af waren. Wij hadden precies hetzelfde.
Kdv heeft er gelukkig aan meegewerkt en mocht kind toch in slaap zijn gevallen overdag, dan namen we maar voor lief dat ze die dag heel laat sliepen. Vriendinnen waren dan ook altijd verbaasd als ik om 22.30u nog foto's stuurde van onze lief spelende dreumes haha.

Dat kan ik me voorstellen! 🤣  Maar hoe ging dat bij jouw kdv dan? Ze brachten hem niet tussen de middag naar bed? 

Ik kreeg vandaag te horen bij het ophalen dat hij toch naar bed was gebracht omdat hij in hun ogen de dag niet ging trekken. Nu is hij daar wel wat actiever bezig dan thuis, dus daar kan ik dan ook wel weer in komen. Alleen wel rottig dat je dan met een kind op schoot zit savonds terwijl je zelf ook naar bed wil ... 

Hier deed zoon met (net) 2 ook geen middagslaapje meer. Op het kdv probeerden ze het inderdaad nog wel eens, maar ik heb ze vriendelijk doch dringend verzocht daarmee op te houden, omdat hij dan inderdaad om 22.00 uur nog niet sliep. 

Het kan ook een fase zijn. Onze jongste heeft rond zijn 2e periode niet geslapen in de middag, toen paar maanden weer wel en rond 2,5 echt niet meer.

Zou wel kdv vragen om jullie vraag te respecteren, ook als hij moe oogt.

Mijn zoon ging vanaf 1,5 jaar niet meer slapen 's middags. Ik heb het er toen met de huisarts over gehad en hij zei slaap is iets natuurlijks en kun je niet dwingen.

Mijn dochter besloot toen ze 9 maanden was dat ze overdag niet hoefde te slapen. Wel erg chagrijnig aan het eind van de dag. In de buggy viel ze wel in slaap, overtillen naar bed lukt niet want dan werd ze wakker. Ze heeft vaak in de buggy geslapen. Op het kdv probeerden ze het wel maar dat was dan max 10 minuten ofzo. Tis nooit een slaper geworden, nu als puber gaat ze nog niet vroeg naar bed, uitslapen daarentegen kan ze heeeeeel goed. 

Dochter ging toen ze twee werd van de groep 0-2 naar de groep 2-4 jarigen op het kdv. Daar deden de meeste kinderen geen middagslaapje meer en spelen was veeeel leuker dus op de kdv dagen sliep ze dan niet meer in de middag en op de dagen dat ze thuis was vaak nog wel. Met 2,5 sliep ze niet meer in de middag. Ja, heel soms, als ze erg moe is. 
Ik zou het middagslaapje eraf halen als hij anders in de avond niet in slaap komt. 

Hier ook rond de 2 jaar bij dochter.  Zoon wilde nooit slapen maar had het mi wel echt nodig. Dochter was nooit moe en sliep ze per ongeluk toch (gebeurde hier wel tijdens autoritten) dan kreeg ik haar idd niet naar bed in avond.
Hier geen kdv dus dat probleem had ik niet. Alleen die autoritten…..

Hier ook; al onze kinderen hadden geen middagslaapje meer nodig toen ze 2, bijna 2 waren. Altijd goede nachtslapers geweest, slieen vanaf hun geboorte de hee nacht door, vandaar ook overdag minder slaap nodig.

Nova1982 schreef op 08-06-2022 om 22:10:

[..]

Dat kan ik me voorstellen! 🤣 Maar hoe ging dat bij jouw kdv dan? Ze brachten hem niet tussen de middag naar bed?

Ik kreeg vandaag te horen bij het ophalen dat hij toch naar bed was gebracht omdat hij in hun ogen de dag niet ging trekken. Nu is hij daar wel wat actiever bezig dan thuis, dus daar kan ik dan ook wel weer in komen. Alleen wel rottig dat je dan met een kind op schoot zit savonds terwijl je zelf ook naar bed wil ...

Ze brachten kind niet naar bed, maar zorgen wel altijd voor een rustmomentje tussentijds. Dus even lekker alleen op de bank met een boekje bv. En soms viel kind dan toch even in slaap, tja dat is dan zo. Op de dagen die hij niet sliep ging hij halleluja, rond half 8 naar bed. 

Die fase heeft misschien 3 maanden geduurd en toen was het echt klaar. Vanaf die tijd hoor en zie ik ze nooit meer op het kdv over een dutje. 

Overigens, soms in de auto of tijdens een wandeling in de buggy kan de jongste (ruim 2 5 nu) nog wel ooit in slaap vallen, maar op een of andere manier heeft het nu minder impact op de avondslaap. 

Pinokkio schreef op 09-06-2022 om 02:18:

Hier ook rond de 2 jaar bij dochter. Zoon wilde nooit slapen maar had het mi wel echt nodig. Dochter was nooit moe en sliep ze per ongeluk toch (gebeurde hier wel tijdens autoritten) dan kreeg ik haar idd niet naar bed in avond.
Hier geen kdv dus dat probleem had ik niet. Alleen die autoritten…..

Onze peuter van 3 en paar maanden valt dus nog steeds in slaap als een voertuig rijdt en dag inspannend is. Dus fiets- en autoritten vermijd ik als ochtend druk is geweest 😅

Nova1982

Nova1982

09-06-2022 om 08:09 Topicstarter

Ah fijn, deze reacties. Bedankt  

Ik ga volgende week kdv op het hart drukken te stoppen met de slaapjes en zelf thuis ga ik ze ook niet meer aanbieden. Inderdaad na de lunch even rustig op de bank. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.