Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
maartje

maartje

21-08-2010 om 09:50

Eet geen groente

Al een hele tijd niet,ik maak er geen strijd van.
Vlees en gebakke aardappels gaan er goed in maar zodra er groente in zijn mondje zit moet hij kokken.
Mijn oudste zoon eet bijna alle groenten, en mijn jongenste geen hij is 21 maanden.
Hebben jullie tips?

Door de aardappelpuree werk hier niet meer.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

21-08-2010 om 12:35

En fruit?

Ik heb een kind dat geen fruit eet, en de dokter zei dat dat geen kwaad kon, zolang hij maar goed groentes eet, en dat doet hij. Bespreek het eens met je arts.

Verder eten wij veel groentes door dingen heen. Stampotten, bloemkoolgratin, groentesoep (gemixt tot het een egale soep is), prei/uien door de bolognesesaus. Dat soort dingen. De enige groente die ik zelf lekker vind om zo los te eten zijn groene bonen, dus voor de rest is het meer verstopt.

Opbouwen

Mijn jongste at ook nooit groente (en de oudste alles). We zijn toen aan de slag gegaan met 2 groentes, wortel en boontjes. Als we dat aten moest ze eerste keer 1 hapje en de keer erna 2 hapjes enz. Zo wende ze heel voorzichtig aan groente. De rest van de groentes gewoon nog even overslaan. Op deze manier is het gelukt en konden we het assortiment alsmaar stapje voor stapje uitbreiden. Nu eet ze denk ik wel 12 soorten groentes (ze is 4,5). Niet alles vind ze echt lekker maar een beetje eet ze er wel van.

maartje

maartje

22-08-2010 om 10:12

Bedankt

DC: het verstoppen gaat redelijk met de spagettie en evt een overschotel.

Maar hij eet ook geen rijst, aardappelpuree,gekoote aardappel.

Aleen gebakken aardappel en vlees, hiervoor kon ik alles door de aardappel puree heen prakken.
Heb je wat recepten? of ideën want ik ben een beetje inspiratie loos.

En een goeie tip van jou Picasso allen ik denk dat mijn zoontje nog te jong is om te begrijpen dat hij 1 hap moet nemen. miss over een paar maandjes.

Ideeen

Mijn zoon eet alles maar een paar ideetjes:

aardappel/groente tortilla: geraspte rauwe aardappel, geraspte wortel, andere kleine groenten even stomen (ik deed dat in een zeef boven een pannetje water). Dan eitje klutsen, of 2, alles bij elkaar doen en bakken in een pannetje. Heb je een soort frittata. Kan er nog kaas/ham/van alles doorheen gooien.

Stukjes kip met mais en wat mayo op een boterham

pizza? kan altijd de groente in tomatensaus pureren

rauw met een dip? Houmous oid vond zoon heerlijk om mee te dippen.

dc

dc

22-08-2010 om 17:59

Ff denken

Tagliatella à la carbonara. Tagliatella koken, ernaast erg kleingesneden uitjes een beetje bakken en spekjes goed bakken. Daarna door de tagliatella met crème fraîche, alles goed mixen, en de uitjes gaan ongemerkt naar binnen.

De groentesoep: prei, worteltjes, spruitjes, of wat je maar in de koelkast hebt liggen, eventueel een paar aardappels erdoorheen. Goed koken, en dan alles mixen tot een egale brei.

En bij gebakken aardappels kun je ook uitjes erbij bakken. Maar dan zijn ze niet echt verstopt.

Ik zal eens nadenken of ik nog wat kan verzinnen. Maar je hebt nog steeds niet gezegd of hij wel fruit eet?

Guinevere

Guinevere

22-08-2010 om 20:28

Gebakken aardappelen = vitamine c

Gebakken aardappelen zijn ook groente, die barsten van de vitamine C.
Oudste (met voormalig eetprobleem) hebben we indertijd de overgang naar gewone aardappelen laten maken via patat, gefrituurde krieltjes ("voetbalpatat"), gekookte krieltjes (oh jee, vergeten te bakken), en toen gewone aardappelen.
Jongste zoon (3,4 jr) eet ook niet makkelijk op groente/fruitgebied. Alleen doperwten en fruit. Voor alles wat hij nieuw wil proberen (al is het maar één hapje) mag hij nu zijn toetje versieren. Vanavond heeft hij één worteltje geproefd, hoera!

Maartje

Maartje

22-08-2010 om 21:58

Hij eet fruit

Bedankt voor jullie ideeën zal ze zo even kopiëren naar word

Wist ik niet dat er in aardappel zoveel vit c zat!

Gebakken wortel

Als je aardappeltjes bakt kun je ook schijfjes wortel meebakken (oranje aardappel).

Mijn kinderen hebben een tijd gehad dat ze wel van alles en nog wat aten wat ik ze tijdens het koken toestopte. Er was een periode dat Dirk gewoon een halve pot rode kool of bietjes, zo koud uit de pot naar binnen werkte, terwijl hij het op z'n bord echt niet bliefde. Nou dan at hij het maar koud in de keuken, wat binnen was was alvast binnen.

Verder, rauwe groentestaafjes met een dip (yoghurtsaus, hummus, eiersaus) zijn hier ook een tijdje de enige groente geweest die WEL gegeten werden. Niet tijdens de maaltijd, maar gewoon als 4-uurtje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.