Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
ief

ief

20-05-2022 om 14:10

Eet ze genoeg?

Zouden jullie even met mij mee willen kijken? Dochter is 15 maanden, en een lichtgewicht. Ze heeft maat 80 nu. Ze eet erg slecht brood. Dit is wat ze op een dag eet, maar ik moet er wel moeite voor doen:

100 gr. fruit
1/2e boterham met roomkaas/notenpasta/jam/pindakaas
1/2e krentenbol of 1/2e croissant (ben ik niet zo gelukkig mee, maar ‘we 

moeten toch wat’)
1/2e rijstwafel 
100 gr. aardappelen/rijst/bonen/pasta
70 gr. groente
120 gr. yoghurt
1-2 dadels
50 cl sap
Borstvoeding hele dag door

Wij eten vegetarisch. Avondeten en fruit en yoghurt gaan heel goed. Door de aardappelen doe ik altijd een klontje boter. We zouden misschien met ei kunnen gaan beginnen, het probleem is alleen dat ik daar van gruwel. Drinken doet ze ook slecht, behalve aan de borst. 

De andere kinderen waren veel grotere eters (en ook klein trouwens!). Ze lijkt zich goed te ontwikkelen, is heel vrolijk en volgt haar eigen lijn (de onderste!). 
Wat denken jullie hiervan? Nog ideeën? 


Op de site van het voedingscentrum staan voorbeeldmenu's voor dreumes/peuter: 

https://www.voedingscentrum.nl/nl/zwanger-en-kind/dreumes-en-peuter/voorbeelddagmenu-voor-dreumes-en-peuter.aspx

Ik zie vrij weinig raars eigenlijk. Als brood niet zo goed gaat kan je misschien nog proberen om ook bij de lunch bijv. pasta(salade) aan te bieden, of bijvoorbeeld een overgebleven hapje avondeten van de vorige dag. 

Ik zie ook niet echt iets heel geks. In plaats van brood zou je ook iets van brinta aan kunnen bieden. 

mijn kleinzoon is 2 en eet dat echt allemaal niet; niet de hoeveelheid, niet de afwisseling. 

Ze eet gevarieerd en van alles wat, ze luistert naar haar lichaam, dus ik zou me geen zorgen maken, doe ik ook niet met mijn kleinzoon, deed ik nooit met mijn eigen kinderen. Die lusten nu meer dan ikzelf ooit.

Lijkt me prima. Ik heb echt nooit dingen afgewogen of onder elkaar gezet. Zolang een kind poept plast groeit en ontwikkeld kan je gewoon vertrouwen dat het goed is hoor

mbt veganisme/vegetarisch zal je zelf goed weten hoe ze haar b12 binnenkrijgt

als ze heel de dag aan de borst drinkt kan je niet spreken van slecht drinken hoor

UntimelySardine71

UntimelySardine71

20-05-2022 om 16:19

Maat 80 is toch niet zo vreemd voor die leeftijd? Mijn dochter is 18 maanden en zit pas net op de grens van 80 naar 86, ze valt gewoon binnen de curve. 

Ik vind verder dat je dochter echt heel gevarieerd eet hoor en fijn dat ze al zo goed 's avond mee eet! Die van ons eet 's avonds alleen pasta en vla... En daar maak ik me ook niet druk om, komt vanzelf ooit een keer. Ze zijn nog zo klein! Drinken doet onze dochter ook slecht overdag, ze moet het vooral hebben van de flesjes die ze 's ochtends en 's avonds nog krijgt.

Ik heb nog wel wat ideeën als alternatief voor brood: 

  •  's Ochtends eet onze dochter vaak havermoutpap met wat stukjes banaan erdoor meegekookt, vindt ze heerlijk! Smaakt lekker zoet. 
  • Yoghurt met muesli is ook een prima vervanging voor brood.
  • Als je Brinta-achtige pap wilt geven zou ik kinderpap kopen waar extra ijzer aan is toegevoegd
  • Wij maken regelmatig banaan ei pannenkoekjes: 1 rijpe banaan prakken, 1 ei erdoor klutsen, evt wat bloem erbij maar dat hoeft niet. En dan kleine pannenkoekjes ervan bakken. Simpel, lekker en misschien voor jou een goede manier om ei te geven? 

Mijn idee:

"Dit is wat ze op een dag eet, maar ik moet er wel moeite voor doen:" Stoppen met moeite doen. Als ze gezond is, zal ze genoeg binnen krijgen (zeker als ze ook nog de hele dag door borstvoeding krijgt, of is dat heel weinig?).
Jullie bepalen wat ze eet, zij bepaalt hoeveel ze eet.

Jij bepaalt wat ze eet, kind bepaald hoeveel ze eet. 

Zeker als er hiernaast nog heel de dag borstvoeding in gaat zou ik me geen zorgen maken. Gewoon aanbieden, eet ze het dan eet ze het, eet ze niet dan eet ze niet.

Kinderen zijn heel goed in eten op gevoel en verhongeren zichzelf niet zomaar.

ief

ief

20-05-2022 om 19:47 Topicstarter

Ha, hartelijk dank. Jullie vinden het dus wel meevallen Het komt denk ik doordat ze zo klein is (ze zit echt op die -2-lijn), en de andere kinderen veel meer aten, grotere porties en ze lustten ook meer (alles eigenlijk). 
Pap wil ze echt niet. Pannenkoeken ook niet, maar dat heb ik al best een tijd niet meer geprobeerd. Ga ik meteen morgen weer doen. 

ief

ief

20-05-2022 om 19:50 Topicstarter

Hee ik kan de openingspost niet meer veranderen. Maar cl. moet ml. zijn! 

ief schreef op 20-05-2022 om 19:50:

Hee ik kan de openingspost niet meer veranderen. Maar cl. moet ml. zijn!

Haha gelukkig, ze drinkt geen halve liter sap. Zou wel een verklaring zijn dat ze gewoon vol zit  

als je kindje verder alles prima doet qua ontwikkeling zou ik me geen zorgen maken.
Als ze haar eigen -2 lijntje volgt is dar prima. Gaat ze daar nog verder in de min, dan kan je een verwijzing vragen naar de kinderarts. 
Op die manier is er bij ons coeliakie gediagnosticeerd, geheel onverwachts overigens voor ons als ouders maar ook coor de kinderarts in het ziekenhuis. Onze dochter was a-typisch, groeide dus wel vertraagd. Pas na een jaar zagen we ineens een ander kind, veel actiever, minder bang en helaas ook de gevolgen van coeliakie niet goed opgebouwde glazuur.

Ik zou zelf de sap en krentenbol/croissantjes ed weg gaan laten. Zeker bij een kind dat al niet zo heel veel eet. Beter plek houden voor voedzame dingen.

ach, een van mijn kinderen wordt groot op boterhammen met pasta en aardappels zonder iets erbij. Jouw dochter eet ontzettend gevarieerd. Die gemiddelden bestaan omdat er kinderen zijn die (ver) daarboven zitten en (ver) daar beneden. Op zich niets mis met op de -2 lijn zitten. Duikt ze daar echt onder, dan zou ik wel even naar de huisarts gaan. 

Zolang ze het verder goed doet, en niet verder afbuigt naar beneden is het prima. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.