Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
ief

ief

20-05-2022 om 14:10

Eet ze genoeg?


edison schreef op 20-05-2022 om 16:19:

Maat 80 is toch niet zo vreemd voor die leeftijd? Mijn dochter is 18 maanden en zit pas net op de grens van 80 naar 86, ze valt gewoon binnen de curve.

Ik vind verder dat je dochter echt heel gevarieerd eet hoor en fijn dat ze al zo goed 's avond mee eet! Die van ons eet 's avonds alleen pasta en vla... En daar maak ik me ook niet druk om, komt vanzelf ooit een keer. Ze zijn nog zo klein! Drinken doet onze dochter ook slecht overdag, ze moet het vooral hebben van de flesjes die ze 's ochtends en 's avonds nog krijgt.

Ik heb nog wel wat ideeën als alternatief voor brood:

  • 's Ochtends eet onze dochter vaak havermoutpap met wat stukjes banaan erdoor meegekookt, vindt ze heerlijk! Smaakt lekker zoet.
  • Yoghurt met muesli is ook een prima vervanging voor brood.
  • Als je Brinta-achtige pap wilt geven zou ik kinderpap kopen waar extra ijzer aan is toegevoegd
  • Wij maken regelmatig banaan ei pannenkoekjes: 1 rijpe banaan prakken, 1 ei erdoor klutsen, evt wat bloem erbij maar dat hoeft niet. En dan kleine pannenkoekjes ervan bakken. Simpel, lekker en misschien voor jou een goede manier om ei te geven?

Ik zou het zoeten met banaan afwennen, want nu gaat dat nog makkelijk. 

Zoet is suiker in welke vorm dan ook.

Ken je de Rapley/kleintjes methodes? Die gaan helemaal uit van het principe dat een kind eet wat het nodig heeft. Belangrijk is om gevarieerd aan te bieden (bijvoorbeeld monkey platter) en het eten leuk te houden, dus geen druk, dwang etc. 

Mijn kindje van 16 maanden eet ook niet goed. En wij eten ook vrijwel volledig vegetarisch. Linzen en kikkererwten zijn hier heel populair. Net als zelfgemaakte dadelballetjes met noten en zaden. 

Ysenda schreef op 21-05-2022 om 13:03:

[..]

Ik zou het zoeten met banaan afwennen, want nu gaat dat nog makkelijk.

Zoet is suiker in welke vorm dan ook.

Maar waarom? Een banaan is hartstikke gezond en we eten eerder te weinig ipv te veel fruit. Natuurlijk zit er suiker in maar nog zoveel meer dan dat. 
En zoet is verder natuurlijk gewoon heel lekker, prima toch? 
Voor de tandjes zou ik wel opletten niet al te veel eet/zoet momenten op een dag te hebben. Maar een banaan vult goed en zorgt ook weer voor minder honger daarna. 

MevrouwKrul schreef op 21-05-2022 om 15:15:

Ken je de Rapley/kleintjes methodes? Die gaan helemaal uit van het principe dat een kind eet wat het nodig heeft. Belangrijk is om gevarieerd aan te bieden (bijvoorbeeld monkey platter) en het eten leuk te houden, dus geen druk, dwang etc.

Mijn kindje van 16 maanden eet ook niet goed. En wij eten ook vrijwel volledig vegetarisch. Linzen en kikkererwten zijn hier heel populair. Net als zelfgemaakte dadelballetjes met noten en zaden.

Ik moest het opzoeken " monkey platter"

Hilarisch dit, alsof dat iets nieuws is, en dan moet het ook nog een naam hebben 

ief

ief

22-05-2022 om 19:42 Topicstarter

Ik moest monkey platter ook even opzoeken. Ik vind het er wel gezellig uitzien, maar bij mijn dochter werkt verschillende dingen tegelijk aanbieden helemaal niet! Als ik verschillende dingen op haar bord leg, eet ze maar één ding. Alleen wat ze het lekkerst vindt. Terwijl als ik het serieel aanbied, dus een voor een, dan eet ze de verschillende dingen wel. Dus: druiven en aardbeien tegelijk, dan worden alleen de druiven gegeten. Eerst aardbeien en dan druiven, dan wordt het wel allebei gegeten. Moet ze ook nog eens niet eerst die druiven gezien hebben 🤨 

Als je vegetarisch eet, is de kans wat groter dat je ook in een natuurvoedingswinkel komt. Daar vind je allerlei granen, pseudogranen en allerlei vlokken en melen waar je wat mee kan klaarmaken. 
Granen en pseudogranen kan je ook bij het ontbijt eten. Ik eet er zelf wat groente bij. Vroeger kon je overal ook thermogrutten vinden. Nu lastiger verkrijgbaar. In een enkele winkel van een Duits merk. 
Met boekweitgrutten en allerlei vlokken kan je pap maken. Beste met water gekookt en melk/nepmelk er later bij doen. Granen in melk gekookt/gebakken is zwaarder voor je spijsvertering. Bij boekweitgrutten wordt het een soort pudding als je iets minder water gebruikt. Weet niet of het er nog aan ligt wat voor soort pap. Ook kan je overnight oats maken.
Met meel, bijvoorbeeld boekweitmeel, kan je wraps of chapati's maken. Kan wat beter vallen dan brood of pannenkoeken, waardoor ze misschien iets meer eet. Verder ook een beetje creatief zijn. Zoveel andere dingen te bedenken dan alleen brood. 
Als eiwitbron kan je edelgistvlokken gebruiken. Zit onder andere zink in, wat in vegetarische voeding vaak wat minder zit. Voor een dreumes wel heel goed mengen met het eten omdat het zo droog is. 

Biobim muesli is een soort kruising tussen muesli en pap en voor kinderen vanaf ca 12 maanden. Voor volwassenen trouwens ook lekker.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.