Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

En nog één vraag: 3+ speelgoed

Al eerder heb ik een draadje geopend over verjaardagscadeau's voor mijn zoons 2e verjaardag. Nu een wat algemenere vraag over 3+ speelgoed en of jullie jongere kinderen daar al mee mogen spelen...
Zoon is (als we bij anderen spelen) erg gek op bijvoorbeeld auto's van Cars, metalen auto's met deuren die open en dicht kunnen en deze week heb ik hem al huilend onder mijn arm meegenomen omdat hij verliefd was op de Connexxion bus bij de Bart Smit. Zie http://www.bartsmit.com/connexxion-bus.
Al deze metalen auto's en de connexxion bus zijn met leeftijdskeurmerk 3+. Is dat vanwege kleine onderdelen die er af gaan als het speelgoed valt? Zoon stopt eigenlijk nooit losse dingen in zijn mond, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen over. Hoe serieus nemen jullie dit 3+ keurmerk??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
lisbeth

lisbeth

26-08-2012 om 20:14

Niet

Ik heb daar nooit zo opgelet. Koop hem dus die connexionbus, kan me herinneren dat mijn zoon op die leeftijd die ook had

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ook niet

Volgens mij is er zo goed als geen speelgoed waar niet op staat dat het niet geschikt is voor kinderen onder de 3. Dan blijft er weinig meer over dan echte babyspeeltjes. Nou daar doe je een 2 jarige geen plezier meer mee. Dus nee, ik heb me daar nooit zo druk om gemaakt.

Mama_Lynn

Mama_Lynn

26-08-2012 om 20:24

Mmm, afhankelijk van het kind

Ik zou naar het kind kijken. Mijn zoontje van 2.5 speelt al geruime tijd met metalen auto's, dat zijn 'ge-erfde' van zijn vader. Maar zoon is een sloper, hij heeft het gepresteerd om van een best stevig autootje de deur eruit te trekken. Spiegeltjes en dat soort zaken zijn ook al wel eens gesloopt. Zo heeft zijn oom ooit een lancia autootje gekocht (zeg maar van het soort verzamelaar). Tja, toen sneuvelde er een spiegel (want ik ga kind niet verbieden met zo'n auto te spelen als het hem voorgehouden is). Hij stopt het niet in zijn mond als het stuk gaat, maar is nog niet zo voorzichtig dat hij met alles even goed omgaat.

Maar ik vind het 3+ keurmerk soms echt onzin. En een metalen autootje daar kan hij best mee spelen. DAarbij komt dat hij een oudere zus heeft, dus hij speelt heel graag met alles waar zij ook mee speelt. Vaak kan dat, soms niet, en soms onder begeleiding. Dus hij mag sowieso al wel meer dan de oudste destijds.

Ik zou zeggen gewoon uitproberen. Koop die bus als hij het leuk vindt. Je kan hem altijd nog een keertje wegzetten of zo (of dat proberen in elk geval) in een onbewaakt ogenblik als het niet werkt.

groetjes, Lynn

Clowntje

Clowntje

26-08-2012 om 20:46

Niet

Dat staat er zo vaak op. Als je je daar aan houdt blijft er niet zoveel over.
Zelf kan je dat volgens mij het beste inschatten!

Indekken

Volgens mij staat het inderdaad op alles behalve op echt babyspeelgoed. Zal wel weer indekken zijn van de fabrikant.

Toen ik zelf nog geen kinderen had heb ik een jongetje van 2,5 ooit eens een autootje gegeven dat geschikt was voor 3 min. Was bepaald geen succes. Zijn moeder keek ook een tikje beteuterd, zoon speelde al met Matchbox oid.

Groeten,

Temet

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

27-08-2012 om 09:54

Ja indekken

Speelgoed dat het predikaat geschikt voor kinderen onder de 3 krijgt moet uitgebreid getest worden. Veel fabrikanten nemen die moeite niet.

3 is ook maar een gemiddelde. Sommige kinderen zitten nog jarenlang in de orale fase en blijven van alles in hun mond stoppen en anderen hebben al heel snel door dat speelgoed om te spelen is en niet om aan te sabbelen.

Maanve

Maanve

27-08-2012 om 11:49 Topicstarter

Nou ja, zeg...

Er gaat een wereld voor me open door de twee vragen die ik heb gesteld . Ik zag al wel dat er bedroevend weinig speelgoed is waar geen 3+ opstaat, afgezien van duplo, blokken, etc. Kan zoon toch verblijd worden met auto's, auto's, auto's voor zijn verjaardag. Ik zal de visite laten weten dat 3+ toegestaan is, mits het een beetje robuuste auto's zijn zonder te veel losse toeters en bellen.
Het zal vast indekken zijn van de fabrikanten, want een van de auto's die zoon had is gevallen en toen was er een spiegeltje af. Tja, dat kan gebeuren, ook met grotere kinderen. Gelukkig eet zoon de losse dingen dan niet op!

Ah ja

Hier speelt jongste al vanaf 2 en half met lego mee - hij stopte het noet in zijn mond en ik letter er wel op dan.

De metalen autootjes zijn toch echt the bomb en heb je al een treinbaan? Ook geweldig leuk..

app-sent

Roosje Katoen

Roosje Katoen

27-08-2012 om 21:46

als je moet wachten tot je kind drie is kan hij bijna nergens mee spelen, volgens mij staat op alle speelgoed 3+, behalve op echt babyspeelgoed. Gewoon geven dus nadat je kind niet meer alles in zijn mond stopt. Zou trouwens niet te doen zijn voor kinderen onder de drie met oudere broers/zussen, dat hou je echt niet gescheiden.

dc

dc

28-08-2012 om 09:08

En dan?

Ben je bij de eerste nog voorzichtig met de leeftijdsgrens, dan krijg je een kindje met 2 oudere broers. Ze is nu anderhalf, maar speelt al zeker een half jaar met metalen autotjes. Babyspeelgoed kan ik echt niet aan haar verkopen. Het is alleen leuk als haar broers er mee spelen. En dus speelt ze met ballen, autotjes, bakugans, duplo, etc, etc. Er is maar 1 ding waar ze echt geinteresseerd in is dat ze niet van haar broers heeft. Het wasgoed.

Yaron

Yaron

28-08-2012 om 16:55

Jongste van 4

Onze jongste, de vierde, speelt al lang met Playmobil en er ligt ook regelmatig Knex en soms Lego over de vloer. Ze is nu 2,5 jaar en ik denk dat ze van de Sint ook Playmobil o.i.d. krijg, het meeste baby/dreumesspeelgoed ligt al lang op zolder, alleen de kassa van Fischer Price wordt nog regelmatig gebruikt door alle vier. Met de kleine autootjes spelen jongste twee al sinds ze een jaar zijn, die gaan, hier althans, niet zo snel kapot.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-08-2012 om 10:11

Ook, en andersom...

Ik heb ook wel eens babyspeelgoed gezien waar op stond dat het niet voor kinderen onder de drie was. Maar wel met "baby" in de naam.

En een onnodige toevoeging: Andersom betekent het trouwens niet dat het vanaf jaar leuk is.
M'n schoonmoeder kocht voor m'n 2,5-jarige een puzzel. "er staat op dat hij vanaf drie jaar is, maar hij is zo slim, dat kan hij wel." nou heb ik uiteraard een vreselijk slim kind, maar deze puzzel kan je alleen maken als je het alfabet kent...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.