Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Engelstalig sprekend kind


SuzyQFive schreef op 09-02-2024 om 10:52:

[..]

Je kletst echt uit je nek over het eerste deel. Je doet net alsof scholen grote boemannen zijn die er op uitzijn om kinderen een stempel te geven en te benadelen.

Het is gewoon een feit dat kinderen die in Nederland in hun eerste levensjaren Nederlands niet goed aanleren daar later op school last van hebben. Kan je het wel afdoen met stempeltjes ed maar dat is gewoon niet waar. We wonen in Nederland en Nederlands is hier de voertaal. En dat niet voldoende aanleren van de taal (vooral ook woordenschat bijvoorbeeld) werkt door tot in het VO.

Ik ben betrokken geweest bij het hele Vve-programma in het PO en ben docent en leerlingbegeleider in het VO.

Man beetje vriendelijker mag ook wel. Lekker zuur doen. Als je echt in het onderwijs werkt dan zou ik toch verwachten dat je ook meer vriendelijk kan communiceren. Maar dat is blijkbaar teveel van je gevraagd.

Dat is helemaal niet wat ik bedoel. Hier wordt er een probleem gemaakt van niets bij een kind van 2 met allemaal toeters en bellen! Bij een kind dat zelfs dik voorloopt. Daar reageer ik op.

Ik zou me in die zin zorgen maken, dat kind voorkeur geeft aan een taal dat het van de tv leert (hoeveel tv kijkt/hoort het kind?), dan de taal die het met zijn ouders ('in het leven') spreekt.
Is de balans hiertussen wel oké?

Over of zij nog wel goed Nederlands gaat leren, dat lijkt me niet direct een punt van zorg.

Facy66 schreef op 09-02-2024 om 13:09:

[..]

Wel als er een vve indicatie is dan moeten ze het doorgeven. Zonder vve indicatie mag dat inderdaad niet behalve met toestemming.

Heb je en bron?  Ik kan het niet vinden op de site van de rijksoverheid. En pdf van 115 bladzijdes downloaden ga ik niet doen.

Facy66 schreef op 09-02-2024 om 13:09:

[..]

Wel als er een vve indicatie is dan moeten ze het doorgeven. Zonder vve indicatie mag dat inderdaad niet behalve met toestemming.

Kijk even op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voorschoolse-en-vroegschoolse-educatie/vraag-en-antwoord/wat-is-voorschoolse-en-vroegschoolse-educatie-vve want daar staat toch heel duidelijk dat ze het niet mogen doen zonder toestemming.

JaneEyre schreef op 09-02-2024 om 12:50:

[..]


Ik Ben daadwerkelijk tweetalig: ik heb zowel een Engelse als een Nederlandse ouder en heb in beide landen gewoond.

Je mixt beide talen in een enkele zin. Ik zie daar geen probleem. 

Zie dus niet in waarom het een probleem zou moeten zijn voor een kindje van twee, waarvan er veel soms nauwelijks een enkele taal kunnen spreken, om ook wat Engels over te nemen. Zodra ze enkel Nederlands hoort op school, gaat dat heus wel goed. 

 Jonge kinderen leren ze pijlsnel een taal. Vooral juist als ze nog onder de zes zijn.
Er zijn zelfs Oekrainse kinderen die al heel goed Nederlandse spreken en die hebben jarenlang niks van onze taal gehoord voor ze hier kwamen. 

Tara82 schreef op 09-02-2024 om 13:23:

[..]

Kijk even op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voorschoolse-en-vroegschoolse-educatie/vraag-en-antwoord/wat-is-voorschoolse-en-vroegschoolse-educatie-vve want daar staat toch heel duidelijk dat ze het niet mogen doen zonder toestemming.

Dank je. ik kreeg die link niet goed geplakt. (Zit op mijn telefoon te pielen)

Nog even voor Facy:

Bij ons in de gemeente zijn wel afspraken gemaakt tussen de psz en de scholen dat ze observaties delen maar dat moet je als ouder toestemming voor geven middels een formulier dat je ondertekent. Toen wij kind van de psz afhaalsen heb ik die toestemming ingetrokken,  omdat ik vond dat hun observaties mijn kind geen recht deden. 

Facy66 schreef op 09-02-2024 om 13:13:

[..]

Man beetje vriendelijker mag ook wel. Lekker zuur doen. Als je echt in het onderwijs werkt dan zou ik toch verwachten dat je ook meer vriendelijk kan communiceren. Maar dat is blijkbaar teveel van je gevraagd.

Dat is helemaal niet wat ik bedoel. Hier wordt er een probleem gemaakt van niets bij een kind van 2 met allemaal toeters en bellen! Bij een kind dat zelfs dik voorloopt. Daar reageer ik op.

Een probleem gemaakt van niets? 

Kind spreekt te weinig Nederlands op basis van wat het voor de leeftijd ongeveer zou moeten kunnen.  Kind heeft gewoon Nederlandse ouders dus er is geen noodzaak om het kind in het Engels aan te spreken. De jgz signaleert iets en wil daar wat aan doen. 

Dik voorlopen zou ik ook niet zo benoemen.  Het spreekt wat Engelse woordjes, nou nou poe poe dat is ook niet uniek.  Wij hebben in ons Nederlands zoveel woorden geleend uit andere talen, voordat kinderen 10 zijn kunnen ze al heel wat Engelse en zelfs Franse woorden uitspreken en begrijpen.

Voorbeelden van leenwoorden:


  • Toilet
  • Chauffeur 
  • Sorry
  • Email 
  • Excuus


Het kind is bijna twee. Het is niet ruim twee.

Ik ken een kind dat al twee is en dat niet veel meer kan zeggen dan 'mama', 'papa' en misschien nog 5 andere woordjes.

Vanaf twee jaar begint de woordenschat sterk toe te nemen. Gemiddeld kunnen kinderen van 18 maanden nog maar 10 tot 20 woordjes in hun eigen taal. Het is dus niet alsof ze hopeloos achterloopt. Ze zal daar ergens tussenin zitten.

Er moet van het CB ook al een pedagoog ingeschakeld worden omdat ze een "eigen wil" heeft zie ik. Komt op mij overdreven over. Hoop niet dat er van alles aangepraat wordt, want ik zie niks heel raars of bijzonders. Sterker nog, ik vind het knap dat ze al zo aan het praten is.

Dit kindje laat zien al goed te zijn in spreken en woorden opnemen. Focus iets meer op Nederlands en maak er verder niet zo'n drama van. 


Kijkt ze niet gewoon te veel tv? Aangeraden voor kinderen van die leeftijd: maximaal uur per dag, maximaal kwartier per keer. Houd je daaraan, zet filmpjes in het Nederlands op en praat zelf geen Engels terug. Moet al schelen. 

kerstbeer schreef op 09-02-2024 om 13:54:

Dit kindje laat zien al goed te zijn in spreken en woorden opnemen. Focus iets meer op Nederlands en maak er verder niet zo'n drama van.


Volgens mij maken niet zo veel mensen hier er een drama van, maar geven alleen aan dat naar de peuterspeelzaal gaan (met of zonder indicatie) gewoon in het algemeen heel leuk en leerzaam is voor je kind. Dus dat TO niet in paniek hoeft te raken van die suggestie van het CB.

AVG technisch mag een Peutercentrum of kinderdagverblijf met of zonder cv’s niet zomaar informatie overdragen. Scholen zijn dan juist wel extra alert bij aanname. Dit omdat het een trend lijkt te zijn dat ouders tegen het advies van de professionals ingaan. Soms terecht maar helaas soms voor het kind ook onterecht met alle gevolgen van dien. 
In principe is vve niets anders dan het kinderen de gelegenheid geven om te oefenen met een meer schoolse setting. Omdat taal de basis is voor het onderwijs en omdat kinderen op deze leeftijd de taal snel oppakken is er veel taal aanbod, naast het oefenen van vaardigheden. Je kan dan denken aan samen delen, op je beurt wachten, je richten op groepsinstructies. Allemaal vaardigheden waardoor het naar school gaan makkelijker is.

vanaf het scherm is het lastig te beoordelen wat maakt dat het cb zich toch wat zorgen maakt over de ontwikkeling van je kind. Je geeft aan dat de Nederlandse taal achterblijft, dat hij wel taal leert via de tv en dat hij een sterke eigen wil heeft. Dit kan veel oorzaken hebben. Van een normale ontwikkeling tot een ontwikkelingsstoornis. Je kindje is nu nog veel te jong om dat vast te stellen. Wel kan je je kind helpen door zijn ontwikkeling te stimuleren. En als een pedagoog je daarbij kan helpen is dat toch niet zo erg? 

je kind komt niet zomaar in aanmerking voor de vve. Dat betekent dat het cb denkt dat het je kind zou helpen en het nodig heeft om een goede start te maken in het onderwijs. Wat maakt dat je dat niet zou willen? 

MamKiki

MamKiki

09-02-2024 om 18:08 Topicstarter

JaneEyre schreef op 09-02-2024 om 12:05:

[..]

Probleem is dat de ouders met het kind in het Engels zijn gaan communiceren, terwijl ze geen native speakers zijn.

Welke ouders precies? Want wij communiceren met de kinderen gewoon Nederlands. Staat ook in mijn bericht

MamKiki

MamKiki

09-02-2024 om 18:11 Topicstarter

JaneEyre schreef op 09-02-2024 om 12:50:

[..]


Ik Ben daadwerkelijk tweetalig: ik heb zowel een Engelse als een Nederlandse ouder en heb in beide landen gewoond.

Ik ben ook tweetalig maar toch echt heel mijn leven enkel en alleen Nederlands mogen spreken van mijn ouders

MamKiki

MamKiki

09-02-2024 om 18:16 Topicstarter

Jesse_1 schreef op 09-02-2024 om 13:14:

Ik zou me in die zin zorgen maken, dat kind voorkeur geeft aan een taal dat het van de tv leert (hoeveel tv kijkt/hoort het kind?), dan de taal die het met zijn ouders ('in het leven') spreekt.
Is de balans hiertussen wel oké?

Over of zij nog wel goed Nederlands gaat leren, dat lijkt me niet direct een punt van zorg.

Ik zelf denk dat de balans hier wel goed zit. Ik merk dat ik er zelf meer op let of mee bezig ben dan bijvoorbeeld als zij een dagje met papa hebben omdat ik uit mijn nachtdienst kom en dus slaap

MamKiki

MamKiki

09-02-2024 om 18:19 Topicstarter

Bakblik schreef op 09-02-2024 om 13:40:

[..]

Een probleem gemaakt van niets?

Kind spreekt te weinig Nederlands op basis van wat het voor de leeftijd ongeveer zou moeten kunnen. Kind heeft gewoon Nederlandse ouders dus er is geen noodzaak om het kind in het Engels aan te spreken. De jgz signaleert iets en wil daar wat aan doen.

Dik voorlopen zou ik ook niet zo benoemen. Het spreekt wat Engelse woordjes, nou nou poe poe dat is ook niet uniek. Wij hebben in ons Nederlands zoveel woorden geleend uit andere talen, voordat kinderen 10 zijn kunnen ze al heel wat Engelse en zelfs Franse woorden uitspreken en begrijpen.

Voorbeelden van leenwoorden:


  • Toilet
  • Chauffeur
  • Sorry
  • Email
  • Excuus

Mijn dochter word niet in het Engels aangesproken. En de response van zowel papa als mij is altijd in het Nederlands 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.