Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Sunja

Sunja

19-03-2012 om 21:25

Erg vroeg wakker

Mijn zoontje van anderhalf wordt steeds vroeger wakker: eerst ergens rond 08:00, nu 06:00. Hij heeft er niet ineens 2 uur afgehaald, maar gedurende een maand 'afgebouwd'. Punt is dat hij het wel nodig heeft, die slaap en ook inhaalt tijdens zijn middagslaapje dat nu soms wel 4 uur duurt.
Ik heb geprobeerd hem wakker te maken 's middags om te zien of minder uur overdag effect had op de nachtslaap maar dat effect was eerder averechts: hij werd nog vroeger nog vermoeider wakker en was de hele dag aan het dreinen.
Zijn er ervaringsdeskundigen? En wat doen jullie, gewoon steeds terugleggen? [dat heb ik namelijk ook geprobeerd, met als gevolg dat zijn oudere broer wakker werd van het gekrijs en ik met 2 oververmoeide kinderen zat]
Bedankt!
Sunja

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Uitzitten/zingen/brakken

Volgens mij doe je er weinig aan. Misschien helpt de zomertijd hem een uurtje verder.
Hier wisselt het, dan de ene zoon, dan de ander die als eerste in beweging komt. Dan kruipt ie bij ons in bed, soms mag hij dan een spelletje doen op de iphone.
Nu is het de oudste die rond 6.30 bij ons komt, eerst was het de jongste van 3.
Ik zou dan maar trachten te genieten van de lange middagslaap, zolang als hij die nog doet..

Maar als er toch een magic trick blijkt te bestaan, hoor ik m ook graag

dc

dc

20-03-2012 om 08:36

Eruit

Ik heb dit soort periodes vaker gehad (oudste kon er wat van en is ondertussen 6), en uit ervaring kan ik zeggen dat de minst vermoeiende weg gewoon de dag beginnen is. 6 uur is voor een kind een heel normale tijd om wakker te worden. Over een paar weken is het dan trouwens weer een beschaafd 7u.

Nu heeft mijn 2e het, en ik sta gewoon met hem op om 6u. Hij is vrolijk, uitgerust en gewoon klaarwakker. En na een paar bakken koffie voel ik me bijna weer mens Ik lig wel regelmatig om 21u in bed, maar heb ook nog een nachtbraker van 11 maanden die me regelmatig wakker maakt.

P heeft helaas gelijk

Hier kost het volgens mij nog niet eens een week.

Overigens zijn mijn kinderen nooit structureel na 6.30 wakker geworden (zijn nu 6 en 3), ik ben al blij als ze pas om 6.30 wakker worden en de jongste ons de hele nacht met rust gelaten heeft. Vanichtend was ik dus niet blij

Groeten,

Temet

Irene

Irene

20-03-2012 om 14:11

Inderdaad opstaan

Hier ook de nodige ervaring met vroege vogels. Je eigen ritme erop aan passen is vaak nog het makkelijkst. En dat went, uiteindelijk... Hier gaat mijn man nu bijvoorbeeld op zondagochtend om 7 uur hardlopen met de oudste 2 (want dan is iedereen toch al wakker), en we hoeven ons 's ochtends nooit te haasten (of een wekker te zetten). De oudste is nu 11 en sinds zijn babytijd vroeg (6 u - half 7) tot extreem vroeg ( rond 5 uur) wakker. Bij sommige kinderen gaat het dus helaas ook nog eens nooit meer over...

dc

dc

20-03-2012 om 17:25

Irene

Dat heb ik dus ook. We zijn uiterlijk om 06.30u beneden, en hoeven ons echt nooit te haasten. Dat vind ik gewoon wel een voordeel.

Vic

Vic

20-03-2012 om 18:54

Nog nooit

Ik heb nog nooit om 6 uur op gezeten vanwege een kind dat te vroeg wakker werd. Ze zijn wel eens vroeg wakker, maar al op dreumesleeftijd gingen ze dan gewoon iets voor zichzelf doen (in bed) tot ik ze eruit haalde. Toen ze heel klein waren gaf ik nog wel eens een fles als ze wakker waren, maar daarna legde ik ze lekker terug tot de ochtend (7 uur doordeweeks, 8 uur in het weekend, op zijn vroegst).
Ik kan er heel slecht tegen om voor 7 uur op te moeten, en als we straks weer die fijne zomertijd hebben ben ik zeker een maand van slag.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

20-03-2012 om 20:20

Zucht

Een en al herkenning. Onze jongste vindt het momenteel rond vijf uur al ochtend. Ik zou zes uur al een gigantische stap in de goede richting vinden. En ja, ik sta ook met hem op (anders maakt hij iedereen wakker met zijn verontwaardigde gekrijs). En ja, ik kan het elke ochtend heel rustig aan doen. Zo positief kan ik het de rest van de dag ook wel bekijken, maar 's ochtends wentel ik in zelfmedelijden. En ja, ik ga 's avonds heel vroeg naar bed - anders lag ik allang in het gekkenhuis.
Wat ik trouwens ook erg vervelend vind aan dat vroege gespook van de jongste is dat de oudste vaak ook rond half zes wakker is en dan ook maar opstaat. Die komt op die manier toch wel slaap tekort. En vroeger dan zeven uur 's avonds naar bed brengen gaat niet lukken.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

20-03-2012 om 20:26

In bed nemen

Als mijn jongste zo vroeg wakker is mag hij bij mij in bed en kan ik nog even mijn ogen dicht doen, als hij erg actief wordt doe ik de tv bij mijn bed aan. Lang leve peuter tv!

Roosje

Digitale peutertv is er op alle uren, maar wie afhankelijk is van het standaardaanbod van de gewone kabelaar die zit vast aan Zappelin en dat begint 'pas'om 6.30. Ik spreek hier uit bittere ervaring met oudste. Ik stortte altijd weer in bij de begintune van Kabouter Plop.

Groeten,

Temet

Voordeel van die zomertijd...

Is dan wel weer dat vroeg opstaan me niet zo zwaar (meer) valt. Ik heb het zelfs nu al, Sinds vorige week maandag ben ik om half zeven hartstikke wakker, terwijl ik een week of wat geleden nog met moeite zeven uur was.
Maar ik mag zowiezo niet zeuren. Die van ons valt, net als bij Roosje, in ons bed na verloop van tijd weer in slaap.

Kraanvogel.

dc

dc

21-03-2012 om 08:21

Vic

Mijn oudste heeft een periode gehad dat hij om 5u klaarwakker was, en te jong om alleen te zijn. Dus 6u vind ik al een luxe, en nu is de baby ook al om 6u op.

En ik vind het ongezellig een kind in bed te laten liggen. Zo erg vind ik het niet, vroeg opstaan. Tv in bed, daar zou ik pas supersacherijnig van worden

Rafelkap

Rafelkap

21-03-2012 om 10:47

Hoopgevende woorden

Als hij vier wordt, wordt het beter, heus. Tot die tijd, allemaal vroeg in bed.

dc

dc

21-03-2012 om 12:08

Heus?

Mm, ga ik mijn 6 jarige maar even vertellen dan

Rafelkap

Rafelkap

21-03-2012 om 14:19

Onze net 7 jarige is nog steeds vroeg, maar kan wel op ons vriendelijke doch dringende bevel rustig lezen of spelen. Bij de anderhalfjarige van Sunja(beginposting) is dit wat lastiger aan het verstand te peuteren.
Maar met 4 gaan ze naar school en zijn ze een stuk moeier, is mijn ervaring.
Kamer lichtdicht maken is wel een must.

Fransien

Fransien

21-03-2012 om 15:37

Het schijnt met de puberteit beter te worden, dan schijnen ze hun bed niet meer uit te branden zijn. Mijn achtjarige is nog steeds om 6 uur wakker, maar daarvoor hebben we nu gewoon een stapel donald duckjes en andere leesboeken.

Vic

Vic

21-03-2012 om 22:11

Als je vroeg opstaan niet erg vindt, heb je dus helemaal geen probleem. Mooi Ik vind vroeg opstaan verschrikkelijk, heb veel slaap nodig, en kan 's avonds niet vroeg in slaap vallen dus van midden in de nacht opstaan word ik gewoon ziek. En dat vind ik ongezellig.

vaasje

vaasje

22-03-2012 om 14:04

Eens met vic

Voor 7 uur echt niet hier. Hij wordt ook niet huilend wakker, maar ligt gewoon te kletsen. Scheelt dus dat ik dan wel even rustig wakker kan worden en hem dan kan roepen.

Ik merk wel dat het normaal rond 8 uur wakker is, maar als hij kiezen krijgt, of weer in een nieuwe fase komt hij veel eerder wakker is. Dan slaapt hij tussen de middag ook korter.

Als hij ouder is en het echt te erg wordt, ga ik zeker kijken voor zo'n lampje. Niet eerder eruit...

Aan een chagrijnige papa en mama heeft hij ook niets.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

miranda schravemade-vreven

miranda schravemade-vreven

23-03-2012 om 14:24

Kinderklok

mijn zoontje zat ook op 5 uur, hij heeft nu met 1 jaar en 9 maanden een groeispurt gemaakt en is gelijk tijdig gestopt met veel eten en ineens naar 7 uur gegaan, ik denk dat hij z'n energie nu nodig had om te groeien zowel lichamelijk als qua taal.
Ik heb ook een kinderklok aangeschaft ( zijn over te krijgen online) met een schaapje dat slaapt en op de ingestelde tijd overspringt naar het schaapje dat wandelt en hij er dus uit mag, ze zijn wel erg prijzig maar ik heb wel het idee dat het helpt, we zeggen ook iedere avond, kijk het schaapje slaapt en nu ga jij ook slapen en als het schaapje stapt mag jij eruit, als hij eerder wakker is gaan we er wel heen maar blijven het uitleggen en laten hem dan ook liggen! succes!

Je bent niet de enige vic

Klok uur verzetten kost bij mij inderdaad ook een week of drie wennen, ik ben meestal na het verzetten van de klok ook een week ziek, grieperig.

En het rare is, ik heb dat alleen met zomer- en wintertijd. Ik vlieg regelmatig binnen tijdzones, 8 uur verschil is niks, en dan heb ik een dag of 3 nodig om te wennen, maar verder geen problemen. Maar dat ene uur...twee keer per jaar ellende als ik op dat moment in Nederland ben!

Sunja

Sunja

24-03-2012 om 15:07

Morgenochtend

Nou ik ben benieuwd naar morgenochtend! Een vriendin van mij is al een week bezig met steeds 5 minuten de slaaptijd te veranderen om dat uur weg te werken. Ik ben daar niet georganiseerd genoeg voor dus ik zie wel hoe het loopt, maar een uurtje langer uitslapen lijkt me heerlijk
Grappig hoe dit verandert als je kinderen hebt, voorheen omarmde ik de wintertijd: uur langer in het etmaal - nu komt die zomertijd mij veel beter uit!
Goed idee wel van die klok trouwens. Dat kan ik ook nog proberen, wacht ik even af hoe komende week loopt. En het is waar: in december zijn we naar Engeland geweest met uur tijdsverschil, geen centje pijn. Maar met die wisseling zomertijd/wintertijd zijn we altijd een weekje kwijt. Dat moet toch haast psychisch zijn zou je denken!

tonny

tonny

26-03-2012 om 08:16

Vertigo en alle andere moeders

Volgend weekend leef ik extra met jullie mee, dan komen mijn kleinkinderen (bijna 1 en bijna 2) logeren.

Al dat gedoe van 's nachts wakker, maar vooral ook in alle vroegte in actie - brr, ik heb er helemaal geen heimwee naar.

Veel sterkte allemaal, het gaat over maar voor nu is het afzien en rust pakken als je de kans krijgt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.