Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Ervaringen met peuterbed

Mijn dochter van 2,5 krijgt binnenkort een peuterbed en ik ben heel erg benieuwd hoe ze daar op gaat reageren. Ik vertel al dat ze een grote meid aan het worden is en dat haar ledikantje en slaapzak te klein worden en dat ze dan onder een "grote mensen-deken" mag, net als bij papa en mama op bed. Maar hoe en of ze er in gaat slapen en of er dan vaak uitklimt, ik heb geen idee.
Ik ben dus erg benieuwd naar jullie ervaringen!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

22-04-2009 om 15:42

Nooit er zelf uitgekomen

Dochterlief is met iets meer als 2 overgegaan op een peuterbed. Zowel bij haar vader als bij mij komt ze er tot op heden niet vrijwillig uit. Ze gilt dat ze wakker is. Zelfs als haar verloofde te logeren is. Bij mij geen probleem, maar bij papa slaapt haar zusje er ook nog bij.....

Ze is er 1x uit geweest om naar de pot gegaan zonder dat ik dat gemerkt heb, en toen was ze zo moe dat vergat haar benen weer in bed te leggen.

Ze ligt prima onder haar dekbed. Heeft het meestal erg warm dus binnenkort zal dat wel weer alleen een overtrekje gaan worden. Wel heeft ze vaak een heel breed en kort bed, of ligt ze ergens bij haar voeteneind.

Vanaf dag 1 heeft ze gewoon geslapen.

Hier

Hier was Thein ook 2 toen die naar een peuterbed ging en indd de 1e 2 maand geen probleem en toen begon het probleem. Hij ging eerst overdag spoken, dus uit bed klimmen, alle speelgoed erin gooien,springen alle gekke dingen doen en daarna begon hij 's avonds dit ook te doen. Hij was ineens heel erg angstig en we hebben nu maatregelen getroffen, nachtlampje en deur op een kiertje en na 2 weken was het eigenlijk weer prima. Gaat gewoon lekker slapen en indd hier ook, hij roept wanneer hij wakker is. Hij vraagt eerst of hij uit zijn bed mag komen. Hij is nu 2,5. Dekbed was hier ook geen probleem trouwens. Het was op een gegeven moment wel zo dat hij het dekbed niet meer vast wilde hebben onder het matras, blijkbaar vond hij het prettiger dat het dekbed gewoon los op zijn bed ligt.

~~esther~~

~~esther~~

22-04-2009 om 20:31

Juist minder uit bed komen

Onze tweeling kreeg een peuterbed op hun tweede verjaardag, omdat ze toch al altijd uit het ledikantje klommen (en dan in het andere ledikantje, niet altijd tot genoegen van het andere kind).

En sinds ze dat peuterbedje hebben (nu 9 mnd) blijven ze veel beter in bed. Een doodenkele keer vinden we ze nog wel bij elkaar, maar meestal gaan ze gewoon slapen en komen er pas 's ochtends weer uit. Ons zoontje heeft wel soms huilaanvallen 's nachts en dan rent hij naar de deur van zijn kamer, maar anders zou je daar toch ook op af moeten.

Misschien is het zo geen uitdaging meer om eruit te komen?

marie

marie

22-04-2009 om 22:12

Verschillend

Hallo
Onze oudste kreeg met 20 maanden een peuterbed en is er nooit uitgeklommen om te spelen/klieren ofzo. Pas toen ze zindelijk was (26 mnd), ging ze er 's morgens vroeg uit om te plassen op het potje (en kwam dan het resultaat bij mij aan bed brengen....).
Jongste kreeg op haar tweede verjaardag een peuterbed en die klom er dus om de haverklap uit! We hadden het ledikant eerst laten staan om te wennen en als we haar daar dan inlegden ging ze zo slapen. 's nachts legden we haar dan weer in het peuterbed. Na een week of 2 zijn we toen maar de strijd aangegaan en het ledikant opgeruimd en haar steeds weer in haar peuterbed leggen als ze er weer uitklom. Het was namelijk puur aandachttrekkerij. En na een paar avonden ging ze rustig slapen in haar peuterbed. Het gekke was trouwens dat ze bij de middagdut wel gewoon ging slapen in haar peuterbed.
Ik heb nog wel een tip. Koop een 4-seizoenen peuterdekbed van 120 x 150 cm. Een dekbed van 1 dikte (Hema bijvoorbeeld) is in de zomer gauw te warm.
Maar om een antwoord op je vraag te geven. Het hangt dus helemaal van het kind af wat er gebeurt.
succes

Chris35

Chris35

23-04-2009 om 09:49 Topicstarter

Dekbed

Bedankt voor de tip voor het dekbed. Maar is 120x150 niet wat klein? Ze krijgt een bed van 170x60 of 160x70, dat ben ik ff vergeten, zo'n Ikea peuterbed. Of leg je je kind dan laag in het bed?

marie

marie

23-04-2009 om 12:02

Juist niet

Hallo
De maat van een "gewoon" peuterbed is 70 x 150 cm. Een meegroeibed van Ikea is in de middelste maat 80 x 150 cm.
Een "gewoon" dekbed van 140 x 200 (Ikea 150 x 200) is echt veel te groot. Houd je veel te veel dekbed "over" wat je dan weer moet zien in te stoppen, waardoor het matras omhoog komt.
Op een bed van 200 cm zit immers ook meestal een dekbed van 200 cm? Dus op een bed van 150 cm is een dekbed van die lengte immers lang genoeg.
succes

amk

amk

23-04-2009 om 13:48

Peutermeegroei bed

is 1,35, 1,65, 200x 80, de vaste peuterbedjes van ikea zijn 1,60x50, Matrasmaat dan, want de buitenmaten wijken iets af.
Het heet niet voor niets een peuterdekbed. Je bent tegenwoordig trouwens bij ikea niet meer gebonden aan de ikea overtrekjes bij het dekbed, ze hebben nu een gewone maat.

Mamvantwee

Mamvantwee

23-04-2009 om 14:06

Gewoon dekbed

Onze dochter ligt in een meegroeibed en dat heeft maar 1 jaar op de kleinste stand gestaan (135 cm lang). Toen had ze idd een peuterdeken.

Maar realiseer je wel dat ze niet zo lang onder zo'n peuterdeken blijft. Nu slaapt ze al een half jaar in de middelste stand van het bed, dus ongeveer 170 cm lang, en dan wordt een dekbed van 150 al snel te kort. Ze heeft dus een normaal dekbed, van 180 lang (het is een oud dekbed, vandaar dat het korter is).

En....de dekbedovertrekken van 150 lang kunnen dus allemaal de deur uit! We hebben na 1 jaar gebruik nieuwe dekbedhoezen kunnen kopen voor een normale lengte.
Het instoppen onderaan van de extra lengte valt echt wel mee. Ja, er is voldoende deken over, maar ze ligt echt niet met de benen in de lucht ofzo. Ze vindt de lange deken zelfs heerlijk.

Mijn peuterzoon ligt al direct in een groot bed, 2 meter lang, onder een normale deken. is ook geen probleem. Het voeteneind is gewoon een stuk speelbank overdag.

Wat ik wil zeggen: overweeg toch een gewoon dekbed te nemen, met normale maten, daar doe je veel langer mee. Scheelt in de uitgaven.

groet, Mamvantwee

MLN

MLN

23-04-2009 om 15:52

Vervolgvraag mbt matras en dekbed

Welk soort matras kunnen jullie aanbevelen??? En wat voor soort dekbed?? Wij gaan kind overhevelen naar een gewoon bed. We slaan idd het peuter/juniorbed over.

amk

amk

23-04-2009 om 16:38

Goedkoop dekbed en matras

of eventueel een goed matras met een dekmatras.
Kinderen hebben wel eens ongelukjes (plassen en spugen) en dan hoef je niet een duur matras of dekbed weg te gooien als het al te ranzig wordt.
Kinderen hebben nog niet het gewicht om gebruik te maken van al die mooie comfortzones etc.

Hier

Hier slaapt onze oudste zoon ook in een peuterbed van ikea en met een normale maat dekbed (1,4 x 2,0 m?). De onderkant van het dekbed sla ik gewoon onder het matras en dat gaat echt niet omhoog staan ofzo.
Hij heeft een donzen dekbed omdat hij onder het synthetische peuterdekbed zo ging zweten -> dekbed eraf gooien -> koud -> wakker/huilen. Dat synthetische ding was dus niks.
Overigens kan je een donzen dekbed zelf in de wasmachine wassen. Wel daarna in de droger en niet in de buitenlucht drogen.

marie

marie

23-04-2009 om 22:36

Katoen

Hallo
als er allergie in de familie voorkomt kun je ook kiezen voor een (4-seizoenen) katoenen dekbed. Sinds een paar jaar slapen we daar allemaal onder. En ik moet zeggen HEERLIJK! Geen gezweet meer.
groetjes

Hier

Alle 4 de kinderen van babybed direct naar grote bed, 90/200 met bijbehorend dekbed. Oudste zelfs al met 19 maanden ivm geboorte van tweede. Eerst gekeken of het zou lukken. Hij vond het helemaal het einde. De andere kinderen vanaf 2 jaar.
Jongste heeft nu het bovenste deel wat ooit stapelbed was. Voordeel is dat daar een hekje omheen zit. Dus moeilijker met in en uit maar valt er ook niet zo makkelijk uit.
Ik zou persoonlijk niet er voor kiezen om een peuter bed te nemen. Idd allemaal dubbele kosten, bed, matras en dekbed/deken + de hoezen. Enkele jaren later moet je alles nog een keer kopen. Praktisch gezien in het gewoon makkelijker in één keer een goed bed en matras te kopen.
Rymcke

Chris35

Chris35

24-04-2009 om 15:06 Topicstarter

Bedankt voor de tips

Ik ga wel voor een peuterbed. Ik vind een gewoon bed wel ineens erg groot en ik vind het niet erg om over een paar jaar weer een groter bed te kopen. Qua dekbed moet ik nog maar ff zien wat handig is ivm warmte enzo.
Maar iedereen iig bedankt voor de tips!

Chris35

Chris35

29-04-2009 om 12:56 Topicstarter

Molton niet te vinden

Nu hebben we dus een peuterbedje met matras 160x70 gekocht, maar de moltons zijn overal 150x70. Heeft iemand nog een tip waar ik kan kijken voor 160x70? Ik heb het www uitgekamd, maar misschien een winkel over het hoofd gezien....?
Alvast bedankt!

amk

amk

29-04-2009 om 14:25

Zijn er niet

maar wat je wel kunt doen is 1 van 80x200 er om vouwen.
Dat valt erg mee. Dochterlief heeft hier wel een bed van 80 breed, maar het is maar 135 lang en daar vouw ik ook een molton om heen. Blijft prima liggen.

Meegroeibed..

Hier ook een meegroeibed van de ikea..
de oudste lag met iets meer dan 2 jaar in het meegroeibed gegaan..een dekbedje had ze al sinds 1,5 omdat ze simpelweg niet meer sliep onder de deken en s'nachts ging spoken.. ook lag ze al op een babykussentje van de ikea..
Ook in het begin geen probleem en na een maaand of 1.5/2 ineens wel.. gewoon uitproberen denk ik..
met een kleuterkussen was het probleem opgelost..
Ik heb gewoon van die speciale molton-ondeleggers voor als ze gaat plassen ( mijn geval bij de prenatal) die zijn er ook voor peuterbedden.. en heb dus verder geen molton op maat meer nodig..
En met een bed met lattenbodem kun je altijd het overstekende deel van zo'n groot dekbed onder het bed laten hangen tussen de latten door.. zodat het matras niet omhoog komt..

Minet

Minet

29-04-2009 om 21:26

Chris35

Gewoon aan 1 uiteinde de hoeken openknippen en om/op de matras leggen. Er gaat toch nog een laken overheen? Dat lijkt me dan geen probleem geven.

Chris35

Chris35

01-05-2009 om 11:29 Topicstarter

Knippen en plakken

ik had idd al zitten "knippen en plakken" om een molton passend te krijgen.
Madam heeft er vannacht voor het eerst in geslapen en het viel wel mee. Ze wilde in eerste instantie niet gaan slapen en er ook niet onder. Uiteindelijk viel ze bovenop het dekbed in slaap terwijl ik ernaast zat en later heb ik 'r alsnog ingestopt. Moest er nog wel een paar keer uit vannacht, maar vanmorgen riep ze me netjes ipv dat ze er zelf uitklom. En daar was ik wel blij mee!
Hopelijk is ze snel gewend aan haar nieuwe bed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.