Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Eten en drinken bij een slechtgroeiend kindje van 14 maanden

Beetje een vervolg van het draadje van Regien.

Van de dietiste moet ik zoveel mogelijke calorien in het eten wat zoon wel eet stoppen. Dus veel boter, slagroom, olijfolie, koekjes, chocola, chips. Hij krijgt al speciale melk dat ik gebruik voor zijn ontbijt maar meer dan 100ml eet hij niet.

Bij mijn oudste was ik heel streng over koek en snoep en nu ben ik veel makkelijker maar toch vraag ik me af of het nou wel goed is voor mijn jongste. OK, misschien komt hij er nu iets beter van aan maar gaan zijn aderen er niet van dichtslippen en krijgt hij zo niet een ongezond voedingspatroon?

Zo gaf de dietiste me verschillende chocola / koek suggesties om zoon aan andere textuur te laten wennen, zouden jullie zulke dingen geven?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Limi

Limi

24-10-2012 om 07:37

Nee

Niet de hele dag door in ieder geval. 1x per dag, denk ik. In periodes van slecht eten (ziekte of zo) was ik ook blij dat er tenminste wel een koekje in ging die dag, maar ik zou het niet kunnen om dat bijvoorbeeld bij iedere maaltijd te geven. Gewoon, dat voelt niet goed.

Maar hoe ik het dan wel zou oplossen bij langdurig weinig eten, geen idee.

Hier ook

Een zeer slechte eter van nu 16 mnd. Ze past net in maat 80, sinds een week pas!

Wat ik hier doe: gezonde dingen aanbieden in kleine beetjes over de dag, wel een streng beleid op koek en snoep net als bij oudste.

Verder gewoon eten aan tafel, met de pot mee, geen aparte dingen koken. Hier eet ze nu wel brood overigens dus dat scheelt, wel,zonder korstjes....

Op advies van diƫtiste ivm koemelkallergie, meer afstappen van de Pepti en meer geitenmelk geven, dat drinkt ze wel. En wat meer vet, dus margarine op brood, jij zou echte boter kunnen doen en jus over aardappelen.

Hier in NL zijn er knijpfruitjes te koop, die geef ik regelmatig en ook yoghurt en fruit na het eten. Heb je al smooties geprobeerd? Die kan je met alle mogelijke groente en fruit maken.

En je geeft nog bv, zou ik lekker blijven doen, want dat bederft de eetlust niet zoals pepti (in mijn ogen met alle extra's daarin) wel doet.

Verder begrijp ik je zorgen, ik heb ze ook, maar ze groeit een beetje en ontwikkelt verder goed.

O ja, ik,probeer de maaltijd zonder dwang te laten verlopen, als ze alleen maar ergens aan likt is het ook prima. Ik probeer te voeren, maar dat accepteert ze NIET! Gooit ze meestal gelijk haar bord van tafel... Dus na een of twee keer proberen van mijn kant geef ik het op en mag ze het zelf uitzoeken. Ze krijgt dus altijd een gezond toetje er na.

dc

dc

24-10-2012 om 12:17

Nee

Ik zou niet de hele dag door koekjes geven. Hier krijgt ze er wel een paar per dag.

Knijpfruit vindt ze ook erg lekker, maar is in het begin best een zooitje, dus aan tafel geven met mouwen opgestroopt en een flink slabbertje om. Je kunt ze nu in de Tesco en Sainsbury's in elk geval vinden.

Heb je weleens een jacket potato geprobeerd? Die vinden die van mij erg lekker, en dan kun je er een flinke schep boter op doen. Mijn jongens zijn gek op cheese en beans, en mijn kleine meid op tonijn gemengd met een beetje mayonaise. Ook gaat pasta met boter en kaas erin als zoete koek. De pasta snij ik wel heel klein.

Voor kinderen gebruik ik trouwens geen lightproducten. Ze krijgen hier echte boter (met mate) en volle melk.

Het fijne van dat je nog borstvoeding geeft is dat je je niet al te druk hoeft te maken over de vitamines enzo, hij krijgt van jou wat hij echt nodig heeft, dus je kunt lekker rustig op zoek gaan naar wat hij wel lekker vindt. Is de groei echt zorgbarend slecht of kan hij gewoon een langzame groeier zijn?

liora

liora

24-10-2012 om 15:40

Second opinion

Misschien een second opinion vragen als je twijfels hebt bij het advies dat je nu hebt gekregen.
Ik zou zeker volle melkproducten geven, en door het warme eten een scheutje olijfolie of klontje boter roeren.

En in ieder geval niet teveel tussendoor laten drinken want dat remt de eetlust.

Liora

Rafelkap

Rafelkap

24-10-2012 om 18:05

Vreemd

Ik vind het eerlijk gezegd een heel vreemd advies: m.n. die koekjes, chocla, chips en slagroom. Daar zal de tandarts straks niet blij mee zijn. Kan een andere dietiste niet met wat gezondere tips komen?

Poppy

Poppy

24-10-2012 om 21:14 Topicstarter

Groei etc.

Zoon woog 3.5kg bij de geboorte, precies de 50 lijn. De eerste 3 maanden groeide hij enorm hard en ging hij naar de 75 lijn. Toen kreeg hij kroep, heet dat zo?, en een paar urineweginfecties en keelontsteking en in die maanden is hij gekelderd naar de 9 lijn. Daar zit hij nu al maanden op. Ik vraag me dus af of dat, ondanks zijn goede start, gewoon zijn normale lijn is?

Motoriek is goed. Hij kan heel goed kleine dingetjes oppakken met duim en wijsvinger, vormen in een stoof doen, ringen aan een stok doen etc. Mondmotoriek kan ik niet goed beoordelen maar die zal wel heel slecht zijn. Kauwen lijkt hij niet echt te doen? Ik zie wel vooruitgang want hij kan nu een mini soepstengel eten ipv een beetje in zijn mond doen en uitspugen.

Op zich kan ik misschien wel verschillende ongezonde dingen geven om hem te laten wennen aan textuur, want wellicht eet hij er toch niets van. Het staat me gewoon een beetje tegen om hem chocola te geven terwijl hij zijn neus optrekt tegen een bord eten.

Het rare is dat een speech therapist, logopedist?, hier vorige week was en zij heeft alleen gekeken of hij goed kan slikken. Ik had hulp verwacht met leren kauwen etc maar dat is dus niet zo.

Zoon oogt heel blij en gezond en ontwikkelt voor mijn gevoel goed dus wellicht hoef ik me geen zorgen te maken en komt het wel. De tijd zal het leren?

Dank in ieder geval voor de adviezen.

Poppy

Poppy

24-10-2012 om 21:20 Topicstarter

Marsy

Urgh, jij ook al zo'n klein monstertje. Gelukkig mag ik zoon meestal wel voeren, maar alleen als hij zijn eigen lepel heeft en ondertussen eten de kamer rond gooit of de tafel of mijn arm 'verft'.

Zoon drinkt helaas vrijwel niets. Naast bv krijg ik er alleen water in, en daar zitten natuurlijk geen calorien in. Sap, limo, chocolademelk, smoothie, meneer blieft het niet! Zijn arme oudere broer leefde vrijwel suikervrij de eerste 2 jaar en die zat op bovenste groeicurve.

Op zich ook wel lief hoor, zo'n kleintje. Hij past nog steeds in de maxi cosi en dat is wel handig

Ja klein

Inderdaad hier nu net in het gewone autostoeltje nu 16 maanden!!

Eigenlijk een vergelijkbaar verhaal hier, ze was 8 pond bij geboorte, na 4 maanden ging ze steeds slechter groeien, inmiddels op de onderste lijn, maar ze groeit...

Verder inderdaad een poppetje om te zien, ze loopt nu net, geengezicht zo klein, nieuwe winterjas gekocht in maat 80, die is erg ruim!!

Ik blijf van alles aanbieden, er is hoop, vandaag drie hapjes vande andijviestampot gegeten! Maar lastig is het wel, vooral omdat ze soms uit eigenwijsheid niets lijkt te willen eten en dan wel s avonds wakker wordt omdat ze honger heeft... Dan geven we maar melk en soms zelfs een boterham, maar gedoe is het wel.

Knijpfruitjes geef ik hier in van die drinkpakjes houders, scheelt geknoei. Wil hij al uit een rietje drinken? Misschien drinkt hij dan wat meer? Hier werkt warm trouwens het beste, dus de geitenmelk verwarmen wij, dan drinkt ze het achter elkaar op.

Maar goed, ik zie net op net 5 een programma over dwerg groei, daar zijn onze kinderen nog reuzen bij!!

Succes!!

ik zou een afspraak maken bij een kinderarts en alles even doornemen, zowel de tongriem als de groei/eetlust etc.

ja dat zou ik doen, geen gehannes met het cb of dietisten maar even een flinke reeks onderzoeken.

dc

dc

25-10-2012 om 13:25

Probleempje

Voor je een doorverwijzing krijgt naar een kinderarts hier in Engeland, moet je kind volgens mij uitgemergeld of anderszins in kritieke toestand zijn. Da's mijn ervaring tenminste. Bij een dubbele oorontsteking sturen ze je gewoon terug naar huis met de mededeling maar wat paracetamol te geven.

Maar misschien is dat slechts mijn ervaring. We hebben al besloten dat als een van onze kinderen ernstig ziek wordt, we zo snel mogelijk weer naar Frankrijk verhuizen.

Asa Torell

Asa Torell

25-10-2012 om 15:30

He bah

Weinig zinnigs te zeggen Petal, maar wat vervelend die voortdurende zorg hierover.
Het enige wat ik (vooral nav. bovenstaande draad) kan bijdragen: even oude zoon hier eet en groeit prima en drinkt zeker 10 x per dag bv. Dat laatste zou ik dus lekker blijven doen, volgens mij heeft het helemaal niets te maken met de problemen.

Asa Torell

Asa Torell

25-10-2012 om 15:33

Oja ook nog

Zoon hier drinkt ook vrijwel niets anders dan bv. Althans niet als ik in de buurt ben. Dochter zat op dezelfde leeftijd al op alleen-s avonds-bv en dronk overdag ontzettend weinig, dat gaf veel gestress en verstopping. Met die herinnering in het achterhoofd leg ik hem gewoon nog maar weer een keertje aan...

Poppy

Poppy

25-10-2012 om 23:14 Topicstarter

Kiezen en kauwen

Nog geen kiezen hier, meneer heeft 8 tanden. Hij bijt dus wel dingen af. Ik weet niet of hij nou echt kauwt of niet maar hij kan inderdaad beter overweg met harde dingen dan zachte dingen. Een hard koekje gaat beter dan cake.

Vandaag at hij opeens 3 mini hapjes van een kwart mini gekookte aardappel dus er zit wel vooruitgang in?

We lopen bij een kinderarts maar daar hebben we niet veel aan en de volgende afspraak is pas weer in maart.

Poppy

Poppy

25-10-2012 om 23:17 Topicstarter

en verder stopt hij de hele dag van alles in zijn mond en 'kauwt' hij erop. Speelgoed, boeken, zakdoeken gebruikt en al, blaadjes van een boom, de tafelpoot. Maar voedsel, ho maar

Poppy

Poppy

28-10-2012 om 06:48 Topicstarter

Wauw

Start een draad op OOL en je kind boekt gegarandeerd vooruitgang. Ik sta versteld van onze jongste telg. Opeens eet hij dingen zoals hapjes gekookte aardappel, sliertjes spaghetti en hele dunne frietjes. Hij eet er niet bijzonder veel van maar het gaat erin en hij kokhalst heel weinig.

Oh, en ook belangrijk, hij is de laatste 2 maanden maar 200gr aangekomen maar ook wel 2cm gegroeid. Dat is toch ook een teken dat het wel meevalt met de langzame groei.

Wat goed!

He, wat fijn Petal!
Ik zou zeggen, schrijf lekker door

Petal

Fijn zeg!!

Mooi

dus regelmatig aardappel, sliertjes spaghetti en frietjes aanbieden en dan telkens een beetje uitbreiden.

Ik probeer het hier ook wel eens aantrekkelijker te maken met wat dipsaus (ketchup of mayo) dan eet mijn jongste ook wat makkelijker omdat ze het lekkerder en vooral leuker vindt (een boontje in de mayo dopen). Mijn kinderen zijn beide dun, jongste begint nu wel gelukkig wat steviger te worden want die zat een hele tijd op ondergewicht.

Asa Torell

Asa Torell

29-10-2012 om 21:05

Wat fijn petal

hopelijk de eerste stappen op een stijgende lijn!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.