Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Eten met een meisje van 17 maanden

Ons meisje eet boterhammen, koeken en banaan, probleemloos!
Ze eet wat betreft warm eten enkel erwten (erwtje voor erwtje) maar blieft geen aardappelen of ander warm eten. Ja, ze lust wel een 6 maanden potje van olvarit...als er maar geen stukjes in zitten!!
Ik weet niet zo goed hoe ik hiermee om moet gaan. Heeft iemand tips, ervaring, ideeën??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Zelf doen?

Regien, leuk dat je een draadje start. Ik dacht opeens dit weekend hoe het zou zijn met je dochter en de operatie, nadat ik op straat een klein mannetje tegen kwam die een schisis heeft gehad.
Wat fijn dat het zo goed gaat met eten! Wel gek dat stukjes eten uit een potje niet wil, terwijl ze op doperwten, brood en banaan ook wat zou moeten kauwen. Of sopt ze tegen haar gehemelte aan en slikt ze het daarna door?
Ik merk bij mijn zoontje dat dingen die hij zelf kan eten heel goed werken. En dan het liefst dingetjes die je met je handen kan pakken, zoals als we pasta eten losse penne en losse groente en bij aardappelen-groente-vlees, alles apart op het bord en in stukjes die hij zo kan pakken. Ik zou denk ik vooral aanbieden wat je zelf eet en dan steeds wat nieuwe dingen proberen.
En ik doe (niet pedagogisch verantwoord) als zoon moe en jengelig is ook nog wel aan afleiden (boekje lezen) en tijdens het lezen het geprakte prutje naar binnen lepelen. Zoon is gemakzuchtig en laat zich dat dan aanleunen, maar ik weet niet of dat voor je dochter geldt?
En je kunt je vasthouden aan de positieve gedachte dat je kind tenminste één groente eet. Ik ken kinderen die het zelfs niet zo ver hebben gebracht.
Succes!

Regien

Regien

15-10-2012 om 16:03 Topicstarter

Zelf!

Maanve: leuk dat je aan mij dacht! De operatie is heel goed gegaan, het verhemelte is bijna helemaal dicht. Alleen vooraan nog een kleine opening. Zo nu en dan komt daar nog wat eten uit.
De boterham, koek en banaan eet ze zelf. De boterham en banaan snijd ik in stukjes, de koek hapt ze zelf af. Ben ik heel trots op
Wat betreft het avondeten: ik bied aardappelen, vlees en groenten apart op haar bordje aan....misschien moet ik meer geduld hebben? In ieder geval wil ik er absoluut geen drama van maken en niet dwingen. Mijn man en ik liggen daarover niet helemaal op een lijn...ze moet eten, aldus mijn man. Ik ben bang dat je daarmee alleen maar verder af komt van dat wat je wil: fijn samen aan tafel eten.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

15-10-2012 om 20:33

Regien

Ik zit helemaal op jouw lijn, niet dwingen bij voedsel (al jeuken mijn handen inmiddels wel bij mijn dochter van vijf die een enorme groenteweigeraar is geworden, terwijl ze met anderhalf nog alles met smaak at). Een dreumes moet zoveel mogelijk zelf ontdekken. Ik laat mijn dreumes ook alles met zijn handen eten. En dan gaat er soms veel in en soms vrijwel niets. Ligt niet eens echt aan wat er op het bord ligt, meer aan zijn humeur, hoe moe hij is, wat hij in de loop van de dag verder heeft gegeten. Ik zou er echt helemaal geen punt van maken.
Wel zou je de volgende dingen kunnen proberen:
- Het avondeten tussen de middag aanbieden in plaats van 's avonds (indien mogelijk met je werk e.d.)
- Eerder avondeten, liefst al rond een uur of vijf (of voor je dochter eerder koken/opwarmen/ meegeven naar het kdv/oma)
- Voorlopig alles gewoon prakken en naar binnen lepelen terwijl je samen een boekje leest of Baby TV kijkt (o god wat zeg ik nu, dat wordt een nickwissel)
- Gewoon die potjes Olvarit geven, kan jou het bommen. Er zit groente in (mag je toch hopen)
Hoe dan ook, zit er vooral niet teveel over in. Alles sal reg kom. Het kan wel even duren. Mijn oudste broer begon pas groente te eten toen hij ging samenwonen en zijn geliefde haar mooie poot stijf hield.
Veel succes en geniet van je lieve meisje!

Vic

Vic

15-10-2012 om 23:02

Mag ik een mooi verhaal delen

Mijn oudste van 13, die jarenlang alleen maar doperwten, sperziebonen en boerenkool heeft gegeten qua groenten, heeft van de week drie keer opgeschept van mijn kapucijnerschotel. Het komt dus echt goed. Jongste (7) heeft sinds kort weer een groente erbij op haar repertoire, bloemkool zoals de oppas het maakt (met een sausje brrr). Die eet dus tegenwoordig al zeker 5 soorten groenten. Er zit vooruitgang in.
Over potjes zou ik niet moeilijk doen. Lekker erbij geven voor de vitamines en dan elke dag iets van jullie aanbieden.

Hanne.

Hanne.

16-10-2012 om 10:32

Bekend

Het is helaas een heel bekend verhaal. Geen tips om het eten te bevorderen, wel om er mee om te gaan.

Bij mij spant de jengste van bijna 3 spant de kroon. Die is toen ze net 1 was een tijdje gestopt met eten (at 1 handje kruidnoten per dag en verder niets).

Inmiddels eet ze gelukkig wel weer brood en fruit. Maar qua avondeten is er maar 1 ding wat ze lust. Dat probeer ik dus minstens 1x per week te eten, en de rest van de tijd bestaat het diner vaak uit een glaasje water...(ai wat ben ik streng). Verder besteed ik er geen aandacht aan.

Ik hoop dat het goed gaat komen. De middelste is inmiddels 6 en eet inmiddels wel wat. al blijft het minimaal. De dames hadden laatst gezamenlijk 1 halve aardappel, 2 roosjes bloemkool en 3 blokjes kipfilet als diner.

Eén lijn

Regien, fijn dat de operatie goed is gegaan en het zo goed gaat met je meisje. Je klinkt heel blij en trots, fijn!
Ik herken wel het niet op één lijn zitten over eten. Man vindt het ook HEEL BELANGRIJK dat zoon van alles wat eet en vooral veel eet. Man komt uit een familie van slanke mensen die veel eten, dus hij vindt regelmatig dat ik ook te weinig eet... Man zegt tijdens het eten dan getergd 'maar hij moet toch eten'. Ja, dat vinden wij, zoon vindt dat blijkbaar niet. En dan vind ik dat zoon heel redelijk eet, dit weekend zelfs andijviestamppot.
Ik probeer de ergste vermoeidheid vaak ook voor te zijn en op de kinderdagvebrlijf-dagen betekent dat dat ik zoon om 17.30 uur een kliekje van de dag ervoor geef, vervolgens kook en zoon nog wat van ons kan mee-eten. Als ik uit mijn werk kom en dan koken met hem erbij werkt echt niet. Het liefst zou ik altijd met zijn 3-en aan tafel eten, maar dat lukt alleen op de dagen dat één van ons niet werkt en in het weekend. Helaas, het is niet anders.
Als alle losse dingen op zijn bord liggen komt het af en toe voor dat hij maar één ding eet, bijvoorbeeld aardappeltjes uit de oven of een paar stukjes worst. Tja, dat is dan zo. Andere dagen eet hij opeens heel veel wortels en veel fruit. Nou ja, maak je niet te druk of laat je man zich vooral niet te druk maken . Zoals je in de posting van Hanne leest kunnen kinderen overleven op een minimale hoeveelheid voedsel.

Marleen

Marleen

18-10-2012 om 21:17

Potjes

Hoi,

Wij hebben heel lang potjes gegeven. Die vond ze echt lekker. Of we gaven een half potje voor de tv (vond ik niet erg verantwoord maar werkte enorm goed) en daarna aan tafel lieten we haar eten wat ze wilde eten.
Ze is nu 2 en ik vind nu dat ze gewoon aan tafel moet eten en dat gaat goed. Soms als we iets eten wat ze niet lust krijgt ze nog wel eens een potje.
Succes hoor, niet te moeilijk doen! En idd van alles blijven aanbieden. Dochter eet hier bijv. graag van ons bord mee, ook goed!
Marleen

Operatie

Als ik je verhaal lees krijg k het gevoel dat je dochtertje ook moet wennen aan haar " nieuwe " mondje... Misschien is het gevoelig... Voelt ander voedsel raar in haar mondje.. Ik zou haar inderdaad wel verschillende dingen aanbieden... Haar zelf laten ontdekken wat fijn is ..en als je je zorgen maakt om de vit of denkt dat ze echt te weinig binnen krijgt dan zou ik haar daarna nog een potje geven....
Succes er mee ...

Regien

Regien

20-10-2012 om 22:08 Topicstarter

Inkie

Dat zou natuurlijk heel goed kunnen, dat ander voedsel raar voelt in haar mondje en ze daar erg aan moet wennen. Ze heeft wel geleerd om haar boterham, een banaan en koek te eten na de operatie, dat is dan wel weer heel knap!
Ik geloof dat we vooral geduld moeten hebben met ons meisje, ze doorstaat het allemaal al zo dapper!
Wat betreft die vitaminen: daar kan ik me inderdaad wel eens druk over maken, maar dan geef ik haar inderdaad maar een potje of een heel fijn gemalen fruithap!

Regien

Regien

20-10-2012 om 22:09 Topicstarter

Fles

Tot dusverre dronk ze nog een papfles voor dreumessen in de avond. Ze weigert deze de laatste dagen....weer zo'n moment dat ik denk: o help, hoe zit dat met de vitamines??? Overdag drinkt ze alleen water, heel licht gezoet met diksap...that's it....is dat genoeg? Heeft ze het melkachtige niet nodig? Ze eet wel een klein kwarkje na haar warme maal...

Zucht

Hier hetzelfde Regien. Zoon is 13.5 maand dus wel iets jonger maar de logopediste die hem laatst heeft geevalueerd zei dat hij qua eten zo'n beetje hetzelfde was als een baby van 6 maanden. Hij kan niet goed met stukjes overweg en zelfs gepureerd spul heeft hij maar matig interesse in. Het kan me eigenlijk niet zoveel schelen, behalve dat die van mij enorm gekelderd is qua groeilijn en hij haalt het niet in.

We lopen ook bij de dietiste en haar advies is: niet dwingen, zelf laten eten, gewoon blijven aanbieden.

Vergeleken bij mijn zoon eet jouw dochter nog flink. Heb je geprobeerd om andere groente zo klein als een erwtje te snijden? Veel melk hebben ze niet meer nodig, misschien een extra yoghurtje ofzo aanbieden.

Sterkte

Petal

Jouw zoontje had toch ook een korte tongriem die niet is geknipt ?
G

Galaxias

Inderdaad, de tongriem is niet geknipt omdat de kinderarts vond dat hij kort maar niet 'te kort' was. De logopedist was het daarmee eens en vondt dat hij zijn tong wel goed kan bewegen.

Ik vraag me ondertussen af of zoon 'gewoon' een hele kleine eter is van nature en mijn bouw heeft ipv die van zijn lange vader.

Ik geef trouwens nog 4 keer per dag bv en de dietiste vandaag raadde me aan om af te bouwen naar 3 keer en dan over een week of 2-3 naar 2 keer. Klopt dat een beetje voor een 13.5 maand oude baby? Het lijkt mij ook wel handig maar hoop niet dat zoon dan in gewicht nog verder keldert.

ik ben geen expert Petal, maar als jij er geen bezwaar tegen hebt, zou ik hem die bv juist zvm geven om de voedings/bouwstoffen die erin zitten, als hij al zo moeilijk eet.

maar misschien heb ik het mis.
iig succes.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

22-10-2012 om 20:29

Sluit me aan bij vertigo

Ik heb er verder ook alleen boerenverstand van, maar mij lijkt juist dat je zoon die vier keer bv goed kan gebruiken. Ik gaf zelf rond die tijd ook nog drie keer. Is je zoon misschien dol op vloeistoffen? Kan hij geen gepureerd soepje proberen uit een fles? Ik zeg maar wat he, wilde dat ik de oplossing voor je had.

Mea en vertigo

Ik vind het bv geven geen probleem maar vraag me wel af in hoeverre ik zoon's probleem daarmee 'vererger'. Als hij flink wat calorien via mijn melk krijgt dan heeft hij minder honger/dorst overdag? Wat is wijsheid. Vandaag zijn tweede voeding maar vervangen door een koekje, stukje cracker en water en meneer vond het prima.

Afbouwen?

Klinkt echt heel onlogisch. Een kind van deze leeftijd dat al slecht eet moet je zeker de borstvoeding niet afnemen. Ik zou het wel weten met die tongriem. Als hij zijn tong beter kan bewegen gaat het kauwen van vast voedsel immers ook veel beter. Ik ben van mening dat artsen en logopedisten toch meestal niet zo goed op de hoogte zijn van de beperkingen van de tong als de tongriem te kort en strak is.
G

Aaargh

Nou weet ik het niet meer hoor. Afbouwen, niet afbouwen, gaat hij er beter van eten of krijgt hij dan nog minder binnen? Het is me wel wat met dit jongste ventje zeg.

Donderdag komt een soort consultatiebureau mevrouw om te kijken of ze kan helpen, hopelijk brengt zij me niet nog meer in de war.

Maar 4 borstvoedingen per dag is dus niet zo heel gek voor bijna 14 maanden? Oudste zat toen op 2 voedingen, of eigenlijk was hij al helemaal gestopt geloof ik maar hij dronk melk uit een tuitbeker.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

23-10-2012 om 10:25

Nee hoor

Daar zat ik toen zeker ook nog op. Wij zijn pas veel later over gegaan op maar twee voedingen. Dat is heel geleidelijk gaan. Zo geef je een kind juist de kans om te wennen aan al die nieuwe dingen. Forceren levert volgens mij alleen maar een gefrustreerde hongerige baby op. En die eten doorgaans niet zo goed...

Ik snap die dietiste eigenlijk niet zo. En ik vind het erg jammer dat er altijd zo'n tegenstrijdige adviezen rondom borstvoeding gegeven worden.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

23-10-2012 om 20:00

Petal

Ik gaf rond die tijd ook nog iets van drie voedingen, soms meer als hij dat aangaf of als hij ziek was en dus niets anders wilde eten/drinken. Momenteel zitten we met 19 maanden nog op een a twee voedingen. Ik vind vier keer met 14 maanden heel normaal klinken.
En ik zou ook enorm in de war raken van al die adviezen. Jij wilt gewoon dat je kleine mooie vent gaat eten en groeien. Tja, ik wil je totaal geen mening opdringen, maar in mijn ogen is borstvoeding dan toch wel het allerbeste wat hij binnen kan krijgen. Daar doe je hem in elk geval nooit kwaad mee, zal ik maar zeggen. Heel veel sterkte!

dc

dc

23-10-2012 om 21:18

Niet afbouwen

Ik gaf rond die tijd ook nog wel 4 voedingen. Nu (18 mnd) zit ik op iets van 2 (en soms weer wat meer). Zij eet ook niet bijster veel, en ik ben blij dat ze in elk geval die voedingen nog heeft. (Zij groeit verder wel goed geloof ik, draagt kleding voor 3/4 jarigen).

Heb je geprobeerd wat vaker kleine dingetjes aan te bieden? Hier gaat vaak een stukje wortel, komkommertje, koekje, klein stukje brood wel naar binnen. Grote maaltijden doet ze niet aan. Ze eet echt muizebeetjes bij onze maaltijden. (ja, ook als ze geen koekje heeft gehad )

Eten

Bij eten is het niet alleen het probleem dat hij weinig eet, meestal blijft er van 100gr nog over, maar ook dat de textuur belangrijk is. Vooralsnog moet alles heel fijn gemalen zijn. Het mag een ienieminie structuur hebben maar stukjes gaat hij van kokhalzen en overgeven. Gewoon hapklaar geven werkt dus niet. Wel voor spelen en heel misschien even likken of iets afbijten en uitspugen maar daar wordt hij niet groot van.

Wat hij wel kan eten dat niet heel fijn is: geprakte banaan, babykoekjes, sinds gisteren: soepstengeltje en een doperwt, harde cracker of broodkorst. Maar van ook daarvan eet hij weinig. Alhoewel ik nog niet uitgeprobeerd heb hoeveel koekjes hij zou kunnen eten

Op zich zou het eten me niets uitmaken als hij gewoon groeide maar met bijna 14m is hij 8.6kg en past hij nog in maatje 74. Hmm had eigenlijk beter een nieuw draadje kunnen starten ipv die van Regien te kapen. Sorry Regien!

Regien

Regien

24-10-2012 om 08:00 Topicstarter

Geeft niets petal!

Geen probleem hoor, als het je maar helpt
Mijn meisje heeft gisteren een sperzieboon, in net zo'n kleine stukjes gesneden als een doperwt, gegeten....later kwam het er weer uit maar ze heeft in ieder geval de (andere) smaak en de textuur in haar mond gehad. Ieder begin is een begin!
De fles drinkt ze 's avonds met een lepeltje nesquik er in, ook fijn!
Al met al....we zetten kleine stapjes geloof ik!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-10-2012 om 14:32

Petal

Hij is wel klein ja.

Maar ik kan me echt niet voorstellen dat het enige dat blijkbaar wel goed erin gaat wegnemen gaat helpen om hem sneller te laten groeien en beter te laten eten.

Mij lijkt dat dit vooral een kwestie van wennen is. Dat soepstengeltje, doperwtje, crackertje en broodkorstje is toch al een mooie start. En van daaruit kun je toch uitbouwen?
Met voorlopig nog melk als basis. Dan weet je in ieder geval zeker dat hij geen honger lijdt.

Regien

Kleine stapjes betekenen toch vooruitgang en daar gaat het om! Lekker dat je er toch weer ander kleingesneden groente in kan krijgen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.