Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
vaasje

vaasje

20-08-2012 om 14:35

Eten of geen eten?

Zoon (2,5) heeft momenten waarop hij niets wil eten, terwijl wij wel gaan eten. Maar ik zit een beetje in dillemma.
Aan de ene kant denk ik namelijk nou dan eet je toch niets. Dan moet hij van mij wel aan tafel blijven zitten, maar is niet de gezelligste.
Aan de andere kant denk ik ja dag ik ben de baas en proeven zul je... Dat wordt alleen maar strijd en win ik zeker niet.

Wat zouden jullie doen?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik ben een slapjanus

... en voel mij daar wel bij

Maar zonder dollen: dit is toch duidelijk? "Aan de andere kant denk ik ja dag ik ben de baas en proeven zul je... Dat wordt alleen maar strijd en win ik zeker niet"

Mijn idee is dat de mate waarin je de baas bent over een 2,5-jarige vies tegenvalt. Een fatsoenlijk functioneringsgesprek zit er op die leeftijd nog niet in, ontslag is onmogelijk, en korten op het zakgeld gaat ook niet. Zelf zeg je dat je die strijd niet gaat winnen. Dan is het toch geen reële optie om die strijd aan te gaan? Geen gevecht beginnen waarvan je bij voorbaat al weet dat je het verliest, lijkt mij (of hou je van zelfkwelling? Ik niet)

Je kan het natuurlijk wel anders doen: je moet proeven, anders krijg je geen toetje. Maar dan moet je je wel neerleggen bij de mogelijkheid dat meneer dan kiest voor niet proeven en geen toetje. Tja.

Overigens hou ik al niet eens vast aan de regel 'aan tafel blijven zitten'. Zoals gezegd: ik ben een slapjanus.

Groeten,

Temet

Dan niet

Dochter is wel iets ouder (oktober wordt ze 4) maar die eet ook op het moment waardeloos, beetje op en af, dan weer weken heel goed en dan is het weer tijden mis. Het enige wat ze wil eten is vlees en dan nog het liefst speklappen (brrr, ik vind vlees zo vies). Ze krijgt alles in verhouding op het bord, 3 happen groente is ook 3 stukjes vlees. Dit ter voorkoming van hele speklappen naar binnen werken, ze eet nu vaak alleen 3 stukjes vlees. Ze mag wel een toetje, maar dat is meestal fruit, alleen bij echt gewoon goed proeven mag ze een danoontje.

Brood wordt ontleed, ze eet het beleg eraf. Pasta wil ze niet, rijst wil ze niet, gebakken aardappel wil ze niet, maar ze kan heel goed hele zakken chips leegeten hoor.

Ze moet wel aan tafel blijven zitten of ze dan eet is haar zaak, die strijd win in toch niet dus die ga ik ook niet aan. Ik vind dat soms wel lastig hoor, het is al zo'n frutje van niks.

Mama_Lynn

Mama_Lynn

20-08-2012 om 16:21

Hier zelfde verhaal

Hier zelfde verhaal. Zoon, 2.5 eet niet warm. Brood gaat over het algemeen wel, als hij dat niet op eet, krijgt hij daarna geen cracker of ontbijtkoek oid wat hij vaak wil. Maar dat gaat meestal goed.

Warm eten is anders. Hij eet vlees, hij eet aardappels, hij eet droge pasta en kale rijst en dat is het. Oh ja, erwtjes (maar om die nou dagelijks te eten...). We hebben alles geprobeerd, want hij weigert ook gewoon te proeven. Nu is het een mannetje dat als hij iets niet kent, of het vreemd of spannend vindt, dat sowieso niet doet, uit zichzelf. Dus we hebben wel gevonden dat we dat uit moeten proberen. Om wel te proeven. Het heeft een tijdje een beetje gewerkt (hapje er in stoppen), maar uiteindelijk werd het alleen drama met gehuil en lang met een hapje in z'n mond zitten (want daarna slikt hij gewoon niet). Elk kind is anders en soms helpt het om een drempel over te gaan om er achter te komen dat het todh wel lekker is. Maar je merkt het snel genoeg als dat niet werkt. Wij zijn er mee gestopt, want die strijd win je niet en het wordt heel ongezellig aan tafel. Wel de basisregels: aan tafel blijven zitten en hij krijgt niks anders. Zolang hij nog goed groeit maak ik me daarover geen zorgen. Ook pas ik op dat hij niet teveel tussendoortjes krijgt overdag en/ of vlak voor het eten, want dan eet hij zeker niet. Ik hoop maar dat het gaat zoals bij zijn oudere zus, hoewel die eerder beter ging eten, maar nu vrijwel alles eet (hoewel ze niet alles lekker vindt).
En nu nog met het warme weer: zoon eet beduidend minder, ook van de tussendoortjes (liet chipjes, rozijntjes staan), ook brood is minder.

groetjes en veel succes, tis een vervelende fase!

Lynn

marjanne

marjanne

20-08-2012 om 20:07

Eten moet leuk blijven

Het gaat over en tot die tijd moet je het gezellig houden aan tafel. Dus iets op tafel zetten wat je kind wel lekker vind ( en dan zelf iets anders) Als mijn kinderen niet wilden kregen ze een bord bambix. En het gezonde toetje
succes

eerlijkgezegd

eerlijkgezegd

20-08-2012 om 21:13

Afleiden

Hier een eigenwijs dametje van 2 jr 3 mnd. En op basis van mijn ervaring met haar geef ik een heel ander advies dan bovenstaand: afleiden (maar misschien heb je het al geprobeerd). Hier helpt het enorm om een boekje of puzzel te geven en ondertussen happen naar binnen te schuiven. Vaak prikt ze zelf ook nog een vork mee maar ik hou het tempo erin. En op tijd eten is een must hier. Dus als we door omstandigheden later dreigen te eten eet ik of mijn man eerder met haar.
Als we met het gezin eten gaat het vaak eerst goed maar de oudere kinderen willen hun verhaal kwijt en dan zit zij er een beetje bij en gaat in de contramine.
Een vriendin van mij heeft gewaarschuwd dat deze aanpak funest is voor haar tafelmanieren en we haar zo nooit mee uit eten kunnen nemen maar ik hoop dat ik het langzaam kan en zal gaan afbouwen als ze wat meer zelf kan vertellen. Ze praat heel aardig maar nog niet hele verhalen zoals de anderen. We gaan trouwens weleens uit eten maar dan heb ik altijd boekje in mijn tas, meestal is er genoeg te zien
Ik moet er misschien wel bij vertellen dat ik nogal ziek ben geweest en mijn nachtrust nu erg belangrijk is, op een lege maag slaapt ze slecht dus wij hebben gekozen dat de prio is dat ze eet en niet hoe ze eet....

Laten en toetje

Ik heb hem vaak maar gelaten, ook omdat hij genoeg vet op zijn botten had

Wat wij wel doen, is het toetje vast bij zijn bord neerzetten als het niet vlot. Dan heeft hij meestal heel rap zijn groente-quotum op. Grappig is dat hij het felbegeerde toetje vaak niet eens helemaal opeet (dat hoeft ook niet).

Ohh eigenlijk zijn die peuters hilarisch in gebruik!

vaasje

vaasje

21-08-2012 om 07:05

Hilarisch

Haha ja.

Hier slaapt hij er gewoon goed op. Hooguit iets eerder wakker. Dus daar hoeven we ons geen zorgen over te maken.

Ik denk dat we het maar eens een week aankijken met het maar laten. Als hij niet wil eten, dan niet.
Wat me dan dwars zit is dat hij dan heel vrolijk zegt: ikke niet eten hè?!
En dan denk ik weer o jee das niet de bedoeling.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

O vaasje

dat deed mijn oudste ook: ik ga lekker niet eten hè! Wat op een gegeven moment wel indruk maakte was iets van "maar dan krijg je ook geen spierballen". Spierballen was een droom van hem, inmiddels, hij is 15, heeft ie spierballen. Het is goedgekomen, haha.

Ik denk nu....

Als ouder van een redelijk etende dreumes (17 mnd), 'Nou, dan niet'.
Bord weghalen om 'spelen-met-eten' te voorkomen en kind aan laten rommelen. Die van ons zit graag in de kinderstoel als wij ook aan tafel zitten, dus nu blijft ze nog zitten. Ik kan me ook voorstellen dat als ze gaat zitten draaien, wiebelen en gillen dat we haar van tafel af laten als dat betekend dat ze dan wel lekker (rustig) gaat spelen. Ik voorspel overigens dat wij er zo-een gaan krijgen die eerst jammert dat ze uit de stoel wil, en daarna jammert dat ze in de stoel wil.
Ongeacht de hoeveelheid eten krijgt Dochter een toetje. Ten eerste vindt ik het gewoon een onderdeel van de maaltijd, en ten tweede krijgt ze dan in ieder geval nog iets binnen. Op dit moment krijgt ze gewoon wat wij eten, maar ik kan me voorstellen dat ik op saaiere yoghurt over zou gaan als ik het idee krijg 'dat ze het erom doet'.

Kraanvogel.

vaasje

vaasje

23-08-2012 om 07:10

Het idee

Was inderdaad het maar te laten. En hem wel aan tafel te houden.
Gisteren begon hij bij het zien van z'n bord al met "ik ga niet eten!"
Nou ok, bord weg geschoven.
1 sec later... Nu toetje hè??

Grrr. Hij snapt het te goed. Maar nu weer dilemma.. Aan de ene kant vind ik een toetje erbij horen, aan de andere kant snapt hij het iets te goed heb ik het idee.
Wat zouden jullie doen?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Toetje

Wat is dat toch met die toetjes?
Gelukkig eten we zelden of nooit toetjes, dus dat gezeur hebben we nooit gehad.
Ik heb ook geen zin in gevechten over eten, dus eet je niet, ou dan eet je gewoon niet. Heb je trek, dan neem je een hap of je neemt een boterham.

Ik krijg het ook niet voor elkaar

ja mijn oudste is 9,5 die heet door dat ze haar bord wel enigzins moet leeg eten en niet elke 3 seconde van tafel mag stuiteren.

De jongste is waardeloos aan tafel, gezever, gedoe, gesmeer en vooral afwezig.

ik krijg het niet voor elkaar om gezellig als gezin met tevreden etende gezichten het langer dan 5 minuten zonder gezeik vol te houden.

Nu hebben mijn kinderen dus s'avonds voor het slapen bedacht dat ze dus allebei honger hebben. Nou heel soms als ik denk dat dat echt zo is mogen ze dan nog een boterham maar ik ben steeds harder geworden en zeg dan 'nee pech gehad, morgen krijg je pas weer te eten' en dan verzinnen ze wel wat anders om maar niet naar bed te hoeven.

vaasje

vaasje

23-08-2012 om 18:06

Dirksmama

Wat eten jullie dan na het eten?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Prakje

Prakje

23-08-2012 om 18:31

Geen strijd

Hier nooit een strijd gemaakt van eten. Wil je niet eten, prima dan is er volgende ronde weer wat voor je. Als we een toetje hadden (zelden) dan was er ook een toetje voor de niet-eter, maar echt never dat er 's avonds een boterham inging. Wel blijft iedereen aan tafel zitten. Wie gaat klieren mag dat op de onderste tree van de trap doen (die was bij ons heeeel saai), en na 5 minuten weer aan tafel komen.

Nu zijn ze inmiddels 13, 11 en 9 en eten als bouwvakkers. Ze lusten echt niet alles, maar zijn nu groot genoeg om te moeten proeven. Ook dat proeven zijn wij pas mee begonnen toen ze ruim op de basisschool zaten. Dan kun je het ook beter toelichten en uitleggen waarom het handig is dat je meer lust (eten bij vriendjes/logeren).

Prakje

Prakje

23-08-2012 om 18:33

O ja...

De jongste twee kunnen slecht aan tafel blijven zitten (niet ingevulde tijd=kliertijd), en nemen speciaal daarvoor wat speelgoed of een boekje mee. Dat mogen ze pakken als ze klaar zijn met eten.

Hier

Heb ik het eten en drinken gewoon aangeboden, rekening houdend met hun allergie en voorkeur. En als ze voor het slapengaan nog honger hadden kregen ze een boterham.
Rekening houdend met hun allergie eten ze nu als pubers bijna alles. Ze mogen nog steeds zeggen wat ze lekker vinden, en ze helpen ook mee met koken, dat doen ze ook al heel lang. Als kind werd ik zelf ook nooit geforceerd, dat zal meespelen. Voor mij is eten voedzaam en prettig, het is geen straf.

Ely

Ely

23-08-2012 om 20:38

Toetjes lol (ot)

'Wat eten jullie dan na het eten? '

Briljant!
Ehm, niets?! Het houdt een keer op toch, dat ge-eet?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kiki

Kiki

23-08-2012 om 20:55

Hier

mogen ze proeven en dan zoveel hapjes als de leeftijd, dan krijgen ze een toetje. Of ze proeven niet, dan krijgen ze niets

Aan hun de keuze en het is mij om het even. Boterhammen krijgen ze niet

Ik vind een toetje iets extra's en niet bij de maaltijd horen om eerlijk te zijn.

Na het eten?

Na het eten eten we niets, want dan hebben we net gegeten!

Rekening houden met...

Zoon eet wisselend, ook naar welk eten zijn voorkeur heeft. Grote voorkeur is pasta met rode saus, wat we zeker wekelijks eten. Verder alles wat hij zelf kan prikken, dus losse stukjes aardappelen, losse groente en los vlees. Het onlogische is dan vaak dat de groente (bijvoorbeeld bietjes of wortels) favoriet zijn. Er zijn ook dagen dat zoon niet of nauwelijks eet en ik merk dat ik steeds laconieker kan reageren. Nog twee keer aandringen, even afleiden met een boekje en dan geef ik het op.
Bij ons ook bij slecht eten een toetje. Vrijwel altijd fruit, omdat ik daar overdag niet altijd aan toekom.

Yippe

Yippe

25-08-2012 om 13:36

Hier

Alle vier kinderen eten op zich wel goed, alleen de jongste van 2,5 jaar, heeft sinds een paar weken besloten dat heel veel dingen vies zijn en dan eet ze niet. We blijven wel aan tafel zitten en als we een toetje eten, mag ze ook wat. Ze vraagt later ook niet om eten en ze slaapt redelijk, waarbij het niet uit maakt of ze wel of niet heeft gegeten. De strijd om het eten heb ik bij de oudste al opgegeven, ze hebben allemaal zo'n periode (gehad) en bij onze kinderen is het tot nu toe goed gekomen. Als de oudsten niet willen eten, zeggen we er altijd bij dat ze het zelf moeten weten, maar dat er later op de avond niets meer gegeten wordt.

vaasje

vaasje

26-08-2012 om 18:18

Aanstellen

Ik vind het ook echt verschrikkelijk omdat ik zelf een makkelijke eter ben. Lust ik het niet zo graag dan eet ik het toch op.
Dan kan ik het zo frustrerend vinden dat hij niet eens wil proeven.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Geen probleem

Onze zoon is ook 2,5 jaar.
Van eten hebben we nooit een probleem gemaakt, omdat hij een aantal keren sonde voeding heeft gehad (door vroeggeboorte en een virus)
Alles wat ie eet is goed. Wanneer hij niet zo goed warm eet s avonds, bieden we hem daarna nog wat fruit aan. Vooral pitloze druiven is ie gek op en gaat dr meestal nog wel in. Heeft ie toch wat vitamine binnen....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.