Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Agaatje

Agaatje

06-01-2011 om 19:52

Eten weigeren, geen honger

Mijn meisje van bijna 4 wil ineens niet meer eten. Het is begonnen met de feestdagen. Dat waren ook rare dagen, onregelmatig en ook vaak dingen die ze niet lust. Dus dan een tosti extra of alleen wat aardappeltjes enz. Dus na de feestdagen gingen we weer "normaal" doen. Nu eet ze normaal zo goed als alles alleen begon ze ineens al te muiten bij vlees, ze kauwt erop en wil het dan uitspugen. De laatste week eet ze alleen nog 's ochtends ringetjes zo'n cereal met warme melk.
Ze is mijn 3e en ik ben een strenge moeder. Dus... als je eet krijg je tussendoor wat lekkers anders niet. Dus na het ontbijt bij de koffie krijgt ze een koekje. 's middags wil ze niets meer eten. Geen honger zegt ze.
Ik denk dat het komt omdat ze de 1e dag dat ze dit gedrag vertoonde een scene van een boterham met smeerkaas maakte en madam is nogal principieel. Toen wilde ze 's avonds ook niets meer eten. Maar nu houdt ze dit dus al vanaf zondag vol. Ze krijgt niets tussendoor. Wel 's ochtends want dan heeft ze ontbijt op, maar dat is gewoon een normaal koekje. Ze eet ook geen warm.
Woensdag, gister hebben we samen appeltaart gebakken, was onze trouwdag, dus ik zei dat is lekker voor vanavond bij de koffie. Toen zei ze: ik niet hoor, want ik ga vanavond niet eten en dan mag ik ook geen taart. Het ruikt wel lekker. Ik heb dus sterk het gevoel dat het een fase is, dat ze me aan het uitproberen is. Ik kan haar niet paaien met patat of lasagna wat ze allebei lekker vind. Ze heeft geen honger en eet niet. Ze helpt zelfs haar broer met het uitzoeken van een snoepje en weet dat ze zelf niet mag, zal het niet pakken en accepteert het gewoon.
Het is een temperamentvolle dame, heel wijs voor haar leeftijd en erg communicatief vaardig, maar ik maak me wel zorgen.
ze is nu deze week al 1kg afgevallen. Ze woog bijna 16.9 kg en is nu nog maar 15.9 kg het lijkt me niet gezond dat een bijna kleuter afvalt.
Verder wil ze 's avonds snel naar bed is moe, maar wordt ineens ook vaak wakker 's nachts. Ze sliep altijd 13 uur op een nacht nu vaak maar 10 is ook vroeg wakker.
We hebben een nieuw kindje van nu bijna 5 maanden, het kan zijn dat ze daar wakker van wordt maar eerst sliep ze door alle huiltjes heen. Ze is ook ineens bang om alleen te zijn, bang dat we weg gaan en wil een extra lichtje op haar kamer.
Ik neem haar serieus, word niet boos. Geef haar de vrijheid om niet te eten (na de eerste dag, toen was ik wel boos, omdat ik niet wist dat het structureel zou worden en boos worden of toespreken helpt meestal wel)
Ik denk dat we morgen toch maar even naar de huisarts gaan want ik maak me toch echt zorgen.
Herkent iemand dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Clowntje

Clowntje

06-01-2011 om 21:54

Hier ook

Hier een dame van 3 die ook de consequenties van niet/slecht eten of drinken aanvaardt. Niet of slecht eten is hier alleen yoghurt als toetje, goed eten beetje vla erbij of een beetje limo erin en heel heel goed eten dan nog wat hageltjes erop. Het gebeurt regelmatig (ook dagen achter elkaar) dat zij yoghurt heeft en grote en kleine zus wel vla, dat weet ze en zegt ze zelf al tijdens het (niet) eten. Ik vind het ergens wel bewonderenswaardig dat ze zo volhardend is en echt haar eigen plan trekt. Ik maak er ook geen punt van, word er niet boos over, denk wel dat ze zich niet zal uithongeren.
Geen tips dus, wel herkenning...

Mayte*

Mayte*

06-01-2011 om 22:17

Ooit

Lag mijn zoontje op de kamer in het ziekenhuis met een meisje van 4 dat niet wilde eten. Zij was 4 en woog 14 kilo. Mijn zoontje was 2,5 een woog hetzelfde. Ze werd een week opgenomen, volgens mij puur om structuur in haar eetpatroon aan te brengen. Wat mij opviel was dat ze iedere keer als de moeder er niet bij was goed en ontspannen at en zodra de moeder er was, ze allerlei scene's uitlokte rondom het eten. Eten was duidelijk een manipulatiemiddel geworden.

Volgens mij is het de kunst om je zorgen rondom het niet eten, voor je te houden. Ik zou dus de weegschaal verder achterwege laten en ook (nog) niet naar de huisarts gaan. Dat is alleen maar meer aandacht voor het niet-eten. Laat eten leuk en ontspannen blijven, ook al wil ze een paar dagen niet eten. Ze zal vanzelf weer gaan eten (als er verder fysiek geen obstakels zijn). Een kind hongert zichzelf niet uit. En als het aan tafel gezellig is, wil een kind daar ook graag bij horen.

Agaatje

Agaatje

07-01-2011 om 09:32

Gezondheid

Ik ben het helemaal met mayte eens, maar ik wil wel zeker weten dat er fysiek niets mis is. Ze klaagt al heel lang over moe en is heel snel aan het huilen, terwijl zij juist altijd zo hard was. Straks even naar de huisarts en bloed prikken en daarna het eetprobleem niet meer bespreken. Wel uitnodigen om erbij te komen. Maar mijn twijfel is of ik haar kan geven wat ze wil? ze wil wel ringetjes eten, maar dat kan toch niet 3x per dag ik ben bang als ik daar aan ga beginnen dat ze dan steeds meer iedereen naar haar hand gaat zetten.
Ze wil ook geen staartjes meeer in haar haar. Ze heeft lang haar en ik hanteer de regel, tot aan de bovenbouw groep 5 haar in een staart omdat je anders niet goed kan zien wat je doet en nog niet zelf je haar naar achter kan doen. Die regel heb ik voor mijn dochter van 13 ook gebruikt. Dat was duidelijk en geaccepteerd. Soms in het weekend mag het wel los, maar zeker niet tijdens het eten, dan zitten steeds de haren in haar mond. Gister gezegd dat ik wil dat ze staartjes in moet anders is kort haar misschien beter. Vanmorgen weer drama, ik doe een elastiekje in, zij trekt het er weer uit. Dan maar naar de kapper zeg ik? is goed zegt ze, dus nu gaat haar haar er af. Het lijkt wel alsof ze overal een strijd van wil maken en ik begrijp niet waarom...... ik maak me wel zorgen. Maar als het medisch allemaal goed is, dan maar even contact met jeugd gezondheidszorg om te voorkomen dat ze zichzelf wel uithongerd, want ze is al een kg afgevallen..... zucht.... meiden grrrrrr haha

Guinevere

Guinevere

07-01-2011 om 10:08

Yoghurt

Ik vind het wel een goed idee om "zo'n" kind gewoon in de avond nog een bakje yoghurt te geven. Met loops en een appel of ander stuk fruit.
Je gaat deze strijd kennelijk toch niet winnen.

Agaatje

Agaatje

07-01-2011 om 12:38

En dat...

... zei de dokter ook. Ze mag niet nog meer afvallen. Ze mag dan maar even een poosje eten wat ze wel wil. Maar wel voedsel en geen snacks of snoep ipv eten. Dus wel weer tussendoor.
Misschien als we de aandacht er even helemaal van weghalen is het zo over. Vooruit dan maar..... ik vind het niet helemaal eerlijk voor mijn andere kinderen, lijkt het toch of zij haar zin gaat krijgen. Maar zo doorgaan kan ook niet. Ze heeft net als lunch weer ringetjes met melk gegeten en een peer.
Ik geloof dat de dokter haar ook wel bereikt heeft. Als het volgende week niet beter gaat, dan wil ze wel bloedonderzoek doen, dat wil ze niet en heeft dat dus zelf in de hand. Ik denk ook dat ze zich verveelt, ze is erg wijs voor haar leeftijd en is duidelijk aan school toe. De dokter wilde even haar knuffel onderzoeken en ze zegt echt heel cynisch ppffff, dat kan helemaal niet, dit is maar een knuffel hoor. Nou ja, zeg de dokter ook helemaal van haar stuk gebracht haha.
Tips zijn nog welkom, maar we gaan het maar even proberen met ringetjes, tosti's en andere dingen die madam wel blieft.......
bedankt voor jullie luisterend oor en advies

Hanne.

Hanne.

07-01-2011 om 13:15

Om het eerlijker te maken

Om het eerlijker te maken voor de anderen kan je misschien dat wat zij wil hebben standaard als keuze aan iedereen geven.

Dus tussen de middag de keuze tussen gewoon brood of een tostie, en 's avonds soep met een tostie.

Heeft zij niet de lol dat er exlusief en speciaal voor haar iets geregeld wordt, en heeft de rest ook iets lekkers (mits ze dat willen).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.