Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
liora

liora

11-02-2011 om 22:58

Flessen en spenen

Hoi,

Mijn zoon is nu 20 maanden en krijgt nog dagelijks 's ochtends en 's avonds een flesje melk. Ook heeft hij nog een speen. Hoe zit dat bij jullie dreumesen?

Liora

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sascha2

Sascha2

11-02-2011 om 23:17

Dochter

Dochter van bijna 16 maanden heeft geen speen, maar is fervent duimster. Iedere avond en nacht krijgt ze een flesje. Per keer zo'n 130 ml vocht (half water half sojamelk). Overdag drinkt ze uit een beker (en verkleed ik haar geregeld vanwege natte shirts )

Limi

Limi

12-02-2011 om 07:42

Geen

Mijn jongste zoontje heeft maar heel kort een flesje gewild (kreeg hij sowieso al bijna nooit). Bij een maand of 4 was het afgelopen.
De speen heeft hij ook maar kort gewild.

Hij is nu met 17 maanden nog steeds aan de borst, maar drinkt ook melk uit een beker. Niet standaard, alleen als ik heb en hij wil ook.

Mijn oudste vond het met 2,5 nog erg fijn om even met een flesje melk op de bank te liggen. Op een gegeven moment was de speen daarvan kapot en sindsdien drinkt hij geen melk meer.

Guinevere

Guinevere

12-02-2011 om 11:42

Speen

Mijn jongste heeft nog een speen voor de nacht. Hij is 3 jr 10 mnd. Geen idee hoe we hem daarvan af helpen, dat wordt een drama.
Flesjes hebben we geloof ik tot het 2e jaar nog af en toe gebruikt.

Massi Nissa

Massi Nissa

12-02-2011 om 12:26

Guinevere

Hier ook zo'n nachtelijke speenverslaafde gehad. Uiteindelijk was de oplossing simpeler dan we hadden durven dromen: ik zei elke dag dat kleuters geen speen meer hebben, anders denkt de juf dat je nog een baby bent. Ontzettend cru geredeneerd maar effectief. Op haar vierde verjaardag gooiden we samen de speen weg. Ze sliep twee nachten wat onrustig en daarna was het voorbij. En dat terwijl ik van te voren had gedacht dat we een griekse tragedie op onze hals zouden halen met het wegdoen van dat ding.
Groetjes
Massi

Mayte*

Mayte*

12-02-2011 om 13:03

Ik ben de speen

Zoontje (18 maanden) drinkt niet uit een fles en heeft ook geen speen. Wel nog steeds nachtvoedingen uit de borst en soms vraag ik me af of ik niet de speen ben geworden. Wakker worden is huilen en mamma/speen komt eraan. 's Nachts drinken is een gewoonte geworden en geen noodzaak meer. Maar ja...ik ben er nog niet aan toe om het te doorbreken.

Guinevere, dat van die speenverslaving herken ik van onze oudste. Ook bij haar zagen we enorm op tegen het moment waarop de speen echt zou moeten verdwijnen. Het bleek net als bij Massie eigenlijk heel makkelijk te gaan. Ze begrijpen op die leeftijd heel goed dat een speen voor babies is en als er iets is waar ze niet mee geidentificeerd willen worden, is het wel met een baby. Je moet het gesprek en het weggooien van de speen gewoon een keer aangaan.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

12-02-2011 om 13:51

Guinevere

Ook hier een verwacht drama op die leeftijd dat er uiteindelijk helemaal niet was. Zoon's speen ging kapot en we spraken af dat als hij doormidden zou zijn, de speen weg moest. Dus ik knipte stiekem elke keer een stukje door en toen gooide hij hem zlef weg. Nooit meer over gehad.

JOngste van 1,5 drinkt 's ochtends en 's avonds een flesje warme melk en heeft een speen bij het slapen.

Hier nog 2 a 3 flessen

mandarijntje is 19 maanden, krijgt elke nacht, voor de middagdut en sávonds nog een fles melk.

Die nachtvoeding is afhankelijk of ze wel of niet goed doorslaapt. Flesjes zijn 180cc.

Speentje heeft ze alleen in bed of als ze ziek is of tandjes krijgt.

Mijn oudste was zwaar verslaafd aan haar speentje, op een gegeven moment kauwde ze die dingen stuk en hebben we geen nieuwe meer gekocht, iets voor haar 3e verjaardag heb ik de laatste doorgeknipt en weggegooid. Ik geloof dat ze er na een dag ofzo al vanaf was.

Hier

Dochter van 23 maanden krijgt 's ochtends al heel lang geen flesje meer (dat was trouwens de borst, maar dat vond ze met 11 maanden ineens niet meer zo nodig, en dat liet ik verder zo, ze kreeg gewoon een beker). Ze kreeg nog wel veel langer een flesje voor het slapen, maar daar is ze ook al weer een paar maanden vanaf. Ze kreeg er steeds minder belangstelling voor dus toen heb ik m op een gegeven moment gewoon weggelaten.

Speen is een heel ander verhaal. In principe is het idee 'speentjes zijn voor boven/om te slapen', maar als ze zicn niet optimaal voelt wil ze een speen. En soms geven we toe, zoals vanmiddag toen ze hangerig was (te kort middagdutje) en toen heeft ze een hele tijd die speen ingehad. Foei. En 's nachts dus al helemaal.

Zoon is destijds met 27 maanden afgekickt, zal me bij haar nog benieuwen.

Groeten,

Temet

Asa Torell

Asa Torell

12-02-2011 om 21:30

De recordhoudster

Dochter van 3j8md drinkt s ochtends nog steeds een flesje warme melk... ik moet nog bedenken hoe ik haar daar afkrijg als ik die flesjes straks weer nodig heb . Afgezien daarvan zie ik eigenlijk geen bezwaar, ik vind het vervelender dat ze veel duimt.

rozenstruikje

rozenstruikje

12-02-2011 om 21:39

Zoon zit vlakbij recordhoudster

Hij is 3 jaar en 6 maanden en drinkt nog 2 flesjes melk met bambix per dag. Eentje als ontbijt (want lekker makkelijk en snel) en eentje voor hij gaat slapen (want gewoonte, hij is echt dol op zijn flesje). Hij slokt lekker zijn melkje naar binnen en geniet.
Ik heb gezegd dat hij tot zijn vierde verjaardag een fles krijgt en daarna geven we de flesjes aan een baby. En joepie, dit jaar gaan we op vakantie direct na zijn verjaardag dus geen geklungel meer met melk in een pannetje wat altijd aanbrandt!
Een speentje heeft hij nooit gehad want dat wilde hij niet.

Rozenstruikje

Jesse_1

Jesse_1

12-02-2011 om 23:34

Nee hoor

Onze jongens mochten 's morgens een fles pap tot ze naar school gingen. Puur gemakzucht omdat ik geen zin had in gerommel met een bordje en een lepel toen ze kleiner waren en het is gewoon lekkerder . Zo tegen een jaar of 4 mochten ze kiezen uit pap uit een bord of beker, of gewoon een boterham. Ze kozen alle3 voor de boterham.
Jesse

Kiki

Kiki

13-02-2011 om 10:47

Zoon van bijna drie

krijgt nog een flesje water mee naar bed en als hij ziek is mag hij ook een flesje warme melk of een flesje water.

Ik ga er maar vanuit dat als hij 16 is hij niet meer uit een fles drinkt.

Jongste van 16 maanden neemt nog twee keer een flesje warme melk mee naar bed, meer als hij 's nachts aan het spoken is (vaak)

Jesse_1

Jesse_1

13-02-2011 om 11:31

Kiki

Ben je met een flesje melk mee naar bed niet bang voor zijn gebit?

m@ss

m@ss

13-02-2011 om 13:14

Ohh...

Dus ik ben niet alleen van de gemakzuchthier 3jr4mnd en flesje pap smorgens en warme melk in flesje 's avonds. En nog steeds een speen. Dat is echt een verslaving. Hoe we daar vanaf komen? Bij de oudste als je groot bent mag je ze weg gooien, en gooide ze na zijn 3e zo in de bak. Als het weer zo simpel mag...
Hij is wel helemaal zindelijk! dat is wel een pluspunt

Bidon

Onze zoon was met ca 18-20 maanden van de speen af. Het was een beetje toeval: we hadden al gezegd dat we geen nieuwe meer gingen kopen, en op een avond zagen we dat hij de laatste twee allebei stuk had gebeten. Omdat wij een kapotte speen gevaarlijk vonden, hebben we hem rustig uitgelegd dat de speentjes op waren. (Daarvoor altijd alleen speen in bed..) Hij heeft de twee kapotte spenen zelf weggegooid. Die avond een kwartiertje gehuild voor 't slapengaan (steeds even een aai over de bol) en de volgende dag meteen speentjes op de creche ook weggegooid. Toen was 't klaar. Het viel me alles mee! Oh ja, wat ik nog wilde zeggen: zoon heeft een bidon met water naast zijn bed staan. Als sinds hij 9 maanden was geen fles meer (wel eerst nog lange tijd een tuitbeker, en in bad oefenen met uit een grwone beker drinken). In de boekjes staat dat ze vanaf 9 maanden al uit een gewone beker moeten leren drinken, maar daar had hij echt de motoriek nog niet voor.. Kon ik 5x per dag gaan dweilen en verschonen!

Een bidon met water is misschien een goede tussenstap?

Mijn zoontje eet al vanaf 18 maanden (ofzo) een boterham 's ochtends. Pap uit een bordje kon hem niet lang bekoren....

Kiki

Kiki

14-02-2011 om 10:10

Jesse,

zeker vind ik dat heel vervelend. Maar hij slaapt zo beroerd in en door dat we het toch maar even op die manier doen.

Het gaat vanzelf over, was met de oudste ook

Malihu

Malihu

14-02-2011 om 20:26

Hier

is zoon van 22 maanden een duimer. Hij duimt uitsluitend met zijn favoriete knuffel in de hand en die heeft hij alleen in bed, dus hij duimt ook alleen maar in bed. Hebben we niet bewust zo geregeld, hij doet het vanzelf zo! De eerste vier maanden van zijn leven heeft hij niet doorgeslapen en toen .... vond hij zijn duim! Halelujah!

Al vanaf 13 maanden helemaal geen flessen meer (helaas). Na een flinke buikgriep wilde hij niets meer van een fles weten. Ik vond de fles 's avonds altijd nog wel een gezellig moment als grote zus al naar bed was...

Hanne.

Hanne.

14-02-2011 om 20:47

En hier

Hier heeft alleen de oudste een speen gehad, maar dan alleen in bed. Rond de 20 maanden zijn we daar (tamelijk cold turkey) mee gestopt. De jongste 2 hebben nooit een speen gewild.

Een flesje 's avonds was er bij alle drie al vrij snel eerder af. Met een maand of 9 á 10 kregen ze na het avondeten geen fles meer.

Met 12 maanden dronken de oudsten niets meer uit de fles. De jongste is nu 14 maanden en drinkt's morgens nog een klein flesje bij ons in bed. Niet omdat het nodig is, maar omdat ik dan ipv om 5 uur pas om 5.30 á 6 uur naar beneden hoef...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.