Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Gaan we weer! zindelijkheid

Mijn zoontje wordt in Januari 3 jaar maar heeft totaal nog geen interesse in de wc of het potje. We proberen zo af en toe een poging maar hij speelt gerust verder in zijn eigen plas.
Belonen, stickeren, vaste tijden naar de wc het helpt allemaal niet.
Ik ben er maar mee gestopt en ik probeer het nog wel weer eens in het voorjaar.
Hebben jullie nog tips? Of gewoon zo lekker laten zitten en afwachten?
Mijn andere zoontje zaten we erboven op, maar dat werkte alleen maar averechts dus ben nu van mening "komt van zelf wel" of ben ik dan weer te gemakkelijk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

13-12-2011 om 08:44

Nee hoor

Ik ben het helemaal met je eens. Het komt vanzelf. Gewoon blijven aanbieden, maar niet pushen.

Oudste

werd zindelijk vlak voor haar 3e verjaardag. Ik had ook al wat pogingen gedaan die allemaal misluktte. Ik heb toen een tip hier gekregen. Koop een flinke stapel goedkope onderbroekjes en goedkope legging achtige broekjes. En gewoon beginnen, elk uur even naar de wc. Natte broeken in een teiltje, poepbroeken weggooien.

En na een tijdje was ze indd helemaal zindelijk met heel af en toe een ongelukje. Snachts was ze trouwens al een tijd zindelijk, dan had ze altijd een droge luier, gek genoeg overdag dus niet.

Jongste

mijn jongste is nu 2,5 en die zit wel op het potje (met kleren aan) maar durft er niet bloot op te zitten, wc idem.

Ze loopt wel af en toe in een onderbroekje en geeft dan op tijd aan dat ze een luier om wil. Maar verder dan dit stadium zijn we nog niet. Ik ga dus over een maand of wat weer eens proberen en zal dan ook een wc verkleiner kopen (mijn oudste wou juist zonder wc verkleiner), eens kijken of dat het verschil maakt. Een luier leggen in het potje werkt bij de jongste ook niet, bij de oudste wel

Een buurvrouw heeft helemaal geen potjes, die zette haar kindje gewoon direct op de wc. Kan dus ook nog een optie zijn (die hier dus niet werkt, plassen en poepen wil ze in een luier blijven doen).

Dendy Pearson

Dendy Pearson

13-12-2011 om 21:19

En poepen?

Hier wordt zoon volgende week 3 en het plassen op de wc gaat eigenlijk wel goed. Ik heb ook met hem afgesproken dat de luier in de kerstvakantie helemaal af gaat, aangezien hij daar nog wel eens te makkelijk in is. Als hij een luier aanheeft speelt hij liever door dan dat hij even naar de wc gaat. Wat ook wel te begrijpen valt trouwens, maar het kwam me even niet goed uit om hem nu al helemaal luierloos te laten gaan aangezien we momenteel erg druk en uithuizing zijn. Maar eind volgende week gaat het dus gebeuren.
Maar nu mijn vraag: hoe doe ik dat met poep? Want dat geeft hij alleen maar aan als hij al bezig is. Hij heeft nog nooit op de po pf wc gepoept, simpelweg omdat hij het te laat meldt. Zou dat ook vanzelf komen?
Dochter heb ik destijds zo ver gekregen om te poepen op de wc met een doosje smarties. Tja, zij was de eerste, ik had toen nog opvoedprincipes en dus had het kind tot die tijd nog nooit een snoepje op. Dus daar kreeg ik een hoop bij voor mekaar. Zoon is op dat gebied helaas al volkomen verpest en niet meer omkoopbaar

Risama

Risama

13-12-2011 om 22:24

Mijn ervaring

Hier 3 meisjes, waarvan er 2 heel gemakkelijk zindelijk werden zo tussen de 2,5 en 3 jaar. Een meisje wat lastiger met 3 jaar. Nu heb ik een jongetje van 3j4m, die tot 2 weken geleden echt niets met zindelijkheid wilde. Toen hij 2,5 was leek het even heel goed te gaan met plas, maar poep liet hij gewoon gaan. Wat was dat smerig zeg, want drollen produceert hij niet. Het is echte brei... Na weken smerigheid heb ik het opgegeven en besloten dat het gewoon te vroeg was. Vanaf dat moment wees niets erop dat hij ook maar bezig was met zindelijkheid. Hij heeft zelfs een aantal keer onder de de douche gepoept om vrolijk door te spelen midden in die poep. 2 weken geleden wilde hij ineens geen luier meer om en klom hij de WC op om.... te poepen! En nu heeft hij sinds ruim een week geen luier meer om overdag. 's Ochtend is het eerste wat hij doet, die luier af. Hij vind het ineens vies. Met plassen heeft hij nog wel dagelijks een ongelukje, meestal omdat hij gewoon geen zin heeft om naar de wc te gaan omdat hij lekker met iets bezig is. Poepen is slechts 1 keer misgegaan, maar toen had hij ook diarree ( en het was bij de gastouder, dus ik had er geen last van

Kortom: ik zou gewoon nog even afwachten, idd niet heel erg gaan pushen. Hij is nog niet eens 3. Cb vertelde me ook dat jongens echt over het algemeen later zijn met zindelijkheid, rond de 3,5 is heel gewoon. Een hulpverlener vertelde me eens dt beloningssystemen met zindelijkheid niet aan te raden zouden zijn, omdat zindelijkheid iets heel gewoons en natuurlijks is, dat je juist niet heel speciaal zou moeten maken. Vond ik wel wat inzitten, zo had ik het nooit bekeken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vic

Vic

13-12-2011 om 22:34

Vroeg hoor

Bij mijn dochters heb ik vanaf een jaar of 2,5 af en toe geprobeerd of ze zonder luier konden, zonder succes. Dus de luier weer om. Toen ze eenmaal ruim 3 waren ging het zomaar ineens goed. Dan ook gelijk zonder ongelukjes of stickervellen.

Hanne.

Hanne.

14-12-2011 om 10:20

Niet zo heel vroeg

Ik vind het niet zo heel vroeg.

Volgens mij is de methode heel kind afhankelijk. Mijn oudste poepte al vanaf 18 maanden op de WC (poepte standaard na het tandenpoetsen en dan zetten we hem dus op de WC). Was met 2.5 droog.

Middelste had nog nooit enig teken gegeven er mee bezig te zijn. Hebben we onder het motto 'broer was op deze leeftijd al zindelijk' op een dag de luier uitgedaan. Was vrijwel meteen zindelijk. (2jaar 7 maanden)

Jongste is nu net 2 en poept en plast al een paar maanden op de WC. Dwz. ze komt het nog niet melden, maar voor en na het slapen gaat ze altijd en dan komt er ook vrijwel altijd wat.

Ik heb verder niet veel gedaan. Wel beloond. Sticker, klein tekeningetje op de hand. Geen snoep. Wel een klein cadeautje als het elke dag goed ging.

pabrroda

pabrroda

14-12-2011 om 10:43

2,5 jaar droog dag en nacht

Mijn zoontje was droog met 2.5 jaar dag en nacht. Ik ben ziek geweest en doordat mijn man moest werken is mijn moeder me komen helpen. Zij kon ook op een gegeven moment niet en ik zat met mijn handen in het haar ik kan hem niet verschonen. Hoe ga ik dit oplossen, luier uit en laat maar in de blote billen lopen hij ging uit zich zelf op het potje en binnen een week overdag en nacht droog. Hij word nu bijna 3 jaar en het gaat nog steeds goed. Ik houd er wel rekening mee dat er een fase kan komen dat het misschien niet goed kan gaan maar ga daar niet vanuit. Ik had geen andere keus als op deze manier potje neer zetten en gewoon in de blote billen laten lopen verwarming wat hoger zetten. Maar het kindje moet er wel aan toe zijn. Mijn andere zoon was overdag pas droog met 4 jaar en in nachten nog steeds niet en hij is 6 jaar. Als hij er nog niet aan toe is dan moet je het even laten rusten de tijd moet rijp zijn. Ik had geen andere keus en dat was misschien voor mij een geluk op dat moment.

thein

thein

15-12-2011 om 06:25 Topicstarter

Gelukkig

mijn houding:"ach dat komt wel" is dus niet zo heel erg.
Mijn oudste zoon was wel met 2,5 zindelijk en overdag nog voor zijn 3e verjaardag maar ja die gaf het zelf aan. Wij waren heel druk en maar motiveren en hij zei toen zelf: doe luier maar uit, kan zelf wel" en dat was ook zo.
Nu bij de jongste denk ik dat dit ook gebeurd en anders hebben we nog een jaar voordat hij naar de basisschool gaat.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.