Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Gaap - hoe doen jullie het met zindelijkheid 's nachts?

Zoon 2j 9m is al een tijdje overdag zindelijk. Alleen 's nachts draagt hij een luier. Nu al een tijdje wordt hij vrijwel iedere nacht een keer wakker omdat hij moet plassen. Hij weet dat hij een luier aanheeft maar wil daar niet in plassen (plast er soms wel in tijdens een diepere slaap). Maar dat nachtelijke plassen begint ons beide op te breken, we worden er nl veel te wakker van en het duurt eeuwen voor we weer slapen (en hij roept me dan nog 2-3 keer uit bed voor andere dingen).

Hoe kan ik hier nou het best mee omgaan? Proberen drinken te beperken na een bepaalde tijd? Ik ga meestal vroeg naar bed (zeker voor 10 uur) dus hem dan oppakken heeft weinig zin. Of moet ik maar denken dat het een fase is en het zal heus wel eens overgaan?

Dank.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

26-09-2009 om 15:58

Wat knap

dat ie wakkeer wordt.
Niet echt tips. Ik ben 'gezegend' met kinderen met enorme blaas. Die houden het vol van 19 uur tot 9 uur de volgende ochtend en ze drinken normaal.
Ik zeg altijd dat ze zindelijk zijn s nachts maar eigenlijk is het gewoon zo dat ze niet hoeven....
Ik zou het toch proberen hem om 10 uur als je zelf naar bed gaat te laten plassen. Scheelt toch een paar uur./

buzz

buzz

26-09-2009 om 16:00

Zonder

plasprobleem hier 1 van bijna 4 waar ik er elke nacht minstens 4 keer voor uit moet. Buikkrampjes in het begin, bang, ziek, enge droom, gewoon wakker noem maar op.
Het went en er zal heus wel een keer een einde aan komen.
Hoe wij het hier doen met plassen.
Mijn zoontje wilde dus na 1 maand zindelijk snachts geen luier meer aan, hij vond het gewoon niet lekker zitten.
Nu moet hij voor we naar boven gaan plassen en als we alles hebben gedaan tanden poetsen pyama wassen enz daarna MOET hij nog 1 keer. meestal was in de ochtend zijn bed toch nat in het begin, bij ons is nu juis 10 yuur de uitgesproken tijd om hem half in zijn slaap nog even te laten plassen, dan is hij zo moe nog dat hij er echt niet te wakker van word, en zijn blaas houd het (ook met de nachtelijke avonturen) tot de volgende ochtend.

Hanne.

Hanne.

26-09-2009 om 20:32

Waarom gaat hij zelf niet plassen?

Maar als hij wakker wordt om te plassen, waarom gaat hij dan niet gewoon plassen?

Ik zou zorgen dat hij leert zelf naar de WC te gaan, of desnoods een potje op z'n kamer zetten. Luier zou ik afschaffen. Als hij er toch niet in plast...een pyama broek is een stuk makkelijker zelf uittrekken.

Maar ik denk dat het zeker een fase is. Bij mijn oudste heeft het ook even geduurd voordat hij door had dat hij zelf naar de WC mocht/kon gaan.

Massi Nissa

Massi Nissa

26-09-2009 om 21:02

Toch 's avonds even doen?

Petal, gaat je man misschien later naar bed dan jij en kan hij dan je zoon niet even laten plassen?
Hier heeft dochter 's nachts nog een luier om (het helpt erg dat ze haar nieuwe prinsessenbed droog wil houden, geen weerstand tegen de luier dus). Ze heeft echter wel een arsenaal aan andere redenen om haar bed uit te komen. Ik heb daar nu een probaat middel op gevonden: de Baby-Slaapzak. Als ze haar bed uit komt met een smoesje, moet ze de rest van de nacht in de slaapzak. En die is voor baby's.
Jullie probleem is wat lastiger, want die slaapzak kan niet meer als zoon moet kunnen plassen. Potje op de kamer lijkt me ook niet zo'n fijne oplossing, ik zie al voor me wat daar allemaal voor leuke onhygienische dingen mee kunnen gebeuren .
Het beste zou zijn dat-ie leert om het alleen te doen. Lichtje aan op de gang en in de wc?
Groetjes
Massi

Poppy

Poppy

27-09-2009 om 13:16 Topicstarter

Er is ook geen peil op te trekken

Gisteren tijdens het (uit) eten dronk zoon zo'n sap van 0.33cl weg. Ik zag me al twee keer uit bed geroepen worden om te plassen. Maar nee. En zijn luier vanochtend: droog. Zucht.

Ik dacht eigenlijk dat als je je kind standaard om een bepaalde tijd opppakt, dat hij/zij daar dan aan went.

Zelf laten plassen is een idee maar zonder luier slapen durf ik nog niet aan. Hij wordt vrijwel elke nacht wakker (en zo niet dan is de luier vaak droog) maar zelfs dan komt het nog wel 1 a 2 keer per week voor dat hij ook in de luier geplast heeft. Dan maar luierbroekjes?

En hij slaapt juist in een slaapzak omdat hij totaal niet onder een dekbed blijft en het een koud kind is. Daar zie ik dus niet zo snel een oplossing voor. Hij kan er wel zelf uit maar niet zelf weer in. Zonder die slaapzak worden we er geheid meerdere keren uit gehuild omdat ie het koud heeft. Ook denk ik niet dat hij 's nachts alleen naar het toilet zou durven.

We modderen dus maar aan. Heb in ieder geval gisteren even lekker bijgeslapen en zoon werd vanochtend heerlijk vrolijk wakker.

Tango

Tango

27-09-2009 om 15:03

Luierbroekje

Maakt het in ieder geval makkelijker voor hem om zelf te gaan. Wel leren dat hij zijn piemeltje goed naar beneden doet anders heeft hij als hij later alsnog in de luier plast nog een nat bed. Potje op de kamer is ook een idee.
Ook met hem afspreken dat je evt. alleen om te helpen bij het plassen naar hem toe komt en niet voor iets anders.
Verder vind ik het persoonlijk reuze knap dat hij er wakker van wordt. Bij mij doen ze dat dus weer niet met als gevolg dat beide met 5 jaar nog een luierbroek aanhadden in bed.

Niet oppakken

Hoi Petal,

Wat mooi dat jullie zoontje s'nachts aan geeft dat hij moet plassen, maar ik kan me ook voorstellen dat dat voor jullie erg vermoeiend is om elke nacht gewekt te worden.
Maar ik zal hem zeer zeker NIET oppakken s'avonds. Vaak zijn kinderen dan zo moe en worden ze niet goed wakker en dus stimuleer je ze eigenlijk om in hun slaap te plassen. En om dat weer af te leren is ook niet makkelijk!
Weet je ook waarom hij niet zelf naar de wc loopt?? Is het misschien te donker, de weg naar de wc? Misschien nachtlampjes plaatsen of misschien een potje op zijn kamer zetten. En natuurlijk goed belonen als hij zelf naar de wc is gegaan of op het potje is gaan zitten. (sticker systeem??) Ik hoop dat je er wat aan hebt.
veel succes!

Sascha2

Sascha2

28-09-2009 om 12:12

Pas wel op!

Ik ben het met Amber eens dat je hem niet halfslapend op moet pakken om hem te laten plassen. Wij deden dat met onze oudste wel, tegen de tijd dat hij aangaf zonder luier te willen slapen. Met als gevolg dat hij na een paar maanden weer ongelukjes kreeg en nu alweer een jaar met een luier aan slaapt. We hadden hem dus geleerd om te plassen in zijn slaap . Niet doen dus, is mijn advies.
Ik vind het bijzonder knap van je zoontje, dat hij nu al richting nachtzindelijkheid gaat. Snel hoor! Ik denk dat je eigenlijk niets anders kan dan zelf met hem naar het toilet te gaan, als hij je roept. Hij is dan wakker en moet plassen, maar kan nog niet naar het toilet. Dus zolang hij in een slaapzak slaapt, zit er denk ik niets anders op. Jammer, want ik had graag de gouden tip voor je gehad!

*bella*

*bella*

28-09-2009 om 12:27

Gewoon

Ik zou blij zijn, gaat dus goed met zindelijkheid. Niet aan gaan sleutelen, wel plassen, niet plassen, drinken enz. Kun je het alleen maar verpesten, gaat toch prima?
En verder gewoon kiezen. Of hem zelfstandig maken, kan heel simpel, potje op kamer, luierbroekje en slaapzak uit, (tijdelijk bijv extra warm dekbed moet toch ook kunnen?) of het zo laten en dan zal hij je nog een poosje moeten lastig vallen waarschijnlijk.

Poppy

Poppy

28-09-2009 om 13:35 Topicstarter

Zelf oppakken ga ik dus niet doen. Ik weet trouwens niet of zoon wakker wordt omdat hij moet plassen, of dat hij net even wakker is en het dan voelt. Maar goed, op zich is het heel knap voor zo'n kleintje.

Zelf laten plassen gaat denk ik nog niet lukken. Zoon is niet zo'n held en overdag moet er vrijwel altijd iemand mee. Toch maar even doorbijten dan.

Bedankt!

Poppy

Poppy

30-09-2009 om 14:20 Topicstarter

Nog maar 1 natte luier in 5 nachten

Het gaat op zich dus best goed. Maar maandagavond was het echt een drama. Meneer werd wakker om te plassen - ok, zo gezegd zo gedaan. Maar daarna werden we nog minstens 6 keer uit bed geroepen met allerlei excuses. Het was zo erg dat man er uiteindelijk maar naast is gaan liggen. Eigenlijk ben ik van het "laat maar huilen" maar omdat zijn kamer net naast die van de buren ligt doe ik het maar niet midden in de nacht.

Maar goed, gisteravond heeft hij niet hoeven plassen en zelfs toen was zijn luier vanochtend droog.

Nu alleen mijn man nog leren dat als de luier droog is 's ochtends dat hij hem dan niet hoeft weg te gooien! (of is dat onhygienisch?)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.