Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Massi Nissa

Massi Nissa

30-10-2010 om 11:39

Geconstipeerd

Dochter van bijna vier is regelmatig geconstipeerd. Ze maakt sowieso altijd heel grote 'droge' drollen (sorry voor het plastisch beeld, maar hoe zeg je zoiets duidelijk en toch netjes?). Ze drinkt volgens mij genoeg, waaronder behoorlijk wat appelsap, wat toch laxerend zou moeten werken.
Nu zat ze dus vanmorgen weer een uur te huilen op de wc (uiteindelijk wel resultaat), wat moet ik daar toch mee? Roosvicee laxo werkt niet echt, heeft iemand nog een andere tip? Kan ik nog iets doen aan haar poeptechniek? Moet ik haar regelmatig laten 'proberen'?
Ik hoop op een goede tip, want dit is zielig. Ze zegt steeds: "Mama, mijn billen zijn gewoon te klein, als ik straks groot ben, kan ik wel goed poepen."
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Talia

Talia

30-10-2010 om 11:59

Fruit en vezels

Ha Massi,

Sneu voor je dochter zeg, echt zielig dat ze er zo van moet huilen!
Wat hier in het verleden wel eens goed gewerkt heeft (maar wel in een heel andere situatie: dochtertje hield haar poep op omdat ze het spannend vond om op de pot te doen) is veel fruit te eten geven. Kiwi doet het zeker goed, druiven, appels, peren en citrusfruit ook. Alleen banaan niet, dat stopt. Ik gaf ook vaker sinaasappelsap met vruchtvlees, dochter was dol op smoothies ("smoezies") dus daarmee kon ik haar ook echt verwennen. Verder probeerde ik erop te letten dat ze weinig witbrood en witmeelproducten at. Bij ons was dit voldoende om het proces weer op gang te brengen.
Succes!

mar

mar

30-10-2010 om 12:29

Massage

Buikmassage kan hierbij heel goed helpen. Zoek bij voorkeur een therapeut die ritmische massage kan geven en jou ook wat handgrepen kan leren.

liora

liora

30-10-2010 om 13:33

Vet

En niet te vergeten: vet! Scheutje olijfolie door het warne eten, volle melk...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Massi Nissa

Massi Nissa

30-10-2010 om 13:34

Talia en mar

Talia, dank voor je reactie. Het gekke is dat ze al een behoorlijk laxerend eetpatroon heeft met veel volkoren brood, peren, olijfolie e.d. Ik zal de bananen voorlopig schrappen, dat is een goeie. Citrusfruit vindt ze te scherp. Witbrood en witmeelproducten eten wij niet. En van snoep houdt ze ook niet zo, alleen af en toe een roze fruitella.
Mar, massage heb ik toegepast toen ze baby was, maar dat wil ze nu niet meer. Ik heb indertijd een cursus kindermassage gevolgd, heel leuk. Het punt is, als ze eenmaal aandrang heeft en het lukt niet, raakt ze in paniek en mag ik haar helemaal niet aanraken. Ik heb wel eens op het punt gestaan om gewoon handmatig de blokkade te verwijderen (haha, lekker praatje), maar dat bleek traumatisch en nu mag ik niet eens in de buurt komen. Zucht.
Gelukkig slaapt ze nu een uurtje, even bijkomen van alle emotie. Toch maar weer roosvicee laxo halen in de hoop dat het iets uitmaakt.
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

30-10-2010 om 13:36

Liora

Klopt hoor, al toen ze baby was deed ik soms een druppel olijfolie door haar melk heen. Ze eet dus al veel olijfolie, vooral op de Marokkaanse manier: een plasje olijfolie in een bordje en daar dan je brood in dopen (brrr).
Groetjes
Massi

liora

liora

30-10-2010 om 13:44

Vocht

Drinkt ze genoeg?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kari1

Kari1

30-10-2010 om 14:32

Laxeren

Het valt niet mee om met je voedingspatroon obstipatie te bestrijden. Je geeft het zelf al aan, ze eet al best goed wat dat betreft. Ook met (veel) drinken ga je dat niet oplossen, van veel drinken ga je vooral veel plassen maar niet veel meer poepen.
Gelukkig lijkt ze nog geen angst te hebben ontwikkeld en is er geen ophoud-gedrag. Zover moet het liefst ook niet komen natuurlijk. Ik denk dat je het beste de natuur een handje kunt helpen met laxeermiddelen, lactulose b.v. of forlax of movicolon. Sommige zijn zonder recept verkrijgbaar, andere niet. Vraag eens bij de apotheek, en haal z.n. een recept bij de HA.
Kari

Guinevere

Guinevere

30-10-2010 om 14:32

Vorige week donderdag in nrc

Vorige week stond er een stuk in het NRC over kinderen met obstipatie. Het advies van de arts (van een poeppoli, degene die er als eerste eentje is gestart) was: nooit langer dan 2 weken doorlopen met obstipatie. Daarna beginnen met een laxerend middel. Je richt daar geen schade mee aan. Je voorkomt er een onjuist poeppatroon mee. Bv. van angst niet meer durven poepen. Of inwendige schade. Er stond een verhaal in over een jongen die al 2 jaar niet gepoept had. Daar kwam toen gelijk 3 kilo keiharde stront uit. Zijn darmen hadden hier ook schade van opgelopen. Mogelijk moest hij zelfs een stoma.
Nou ja, moraal van het verhaal was dus dat je beter niet te lang kunt aarzelen voor je een laxerend middel geeft. Onze oudste van 8 krijgt dat ook, wat een ellende had hij voorheen op het toilet! Hij zat er een uur op, met pijn. En constant blaasontsteking, buikpijn. Nu met een lichte dosering Forlax, zijn alle problemen op dit vlak verleden tijd.

Guinevere

Guinevere

30-10-2010 om 14:35

Tegelijk

Haha, tegelijk gepost, Kari, en ongeveer dezelfde strekking.

Fiorucci

Fiorucci

30-10-2010 om 16:05

Eens

Niet te lang mee door blijven lopen,hoor! Als ze de buikmassage afwijst, wat ik best begrijp want je buik is erg gevoelig bij obstipatie, masseer dan eens zachtjes haar voetzolen, heb ik goede ervaringen mee bij mijn dochter.
En roosvicee laxo kan ook goede resultaten geven.

Anna3

Anna3

30-10-2010 om 16:12

Lactulosesiroop

Wij geven onze tweejarige al bijna een jaar dagelijks lactulosesiroop - en dat helpt gelukkig! (Niet meteen maar na ca. drie dagen.) Volgens huisarts en CB is het niet erg om het te blijven gebruiken.
Het is inderdaad een heel naar probleem, dat echt niet altijd te verhelpen is door een 'goede' levensstijl (genoeg drinken, genoeg bewegen, vezelrijke voeding).
Ik heb er zelf ook wel eens last van en dan is de oorzaak stress.
Overigens schijnt (naast banaan) appelsap (Diksap) niet goed te zijn, en geschilde appels ook niet. Appels met schil weer wel. Ook liever geen droge crackers.

dc

dc

31-10-2010 om 00:16

Osteopaat

Ik heb bij darmproblemen heel erg veel baat gehad met een osteopaat. Blijkbaar zaten er wat rugwervels vast, dat mijn darmwerking tegenwerkte. Zou ik zeker even proberen!

Massi Nissa

Massi Nissa

31-10-2010 om 08:01

O dank allemaal!

Wat fijn dat er zoveel mensen willen meedenken. Als ik alle postings lees, ga ik toch wat minder afwijzend tegenover laxeermiddelen staan. Ik heb dan meteen associaties met anorexiameisjes, maar blijkbaar krijgen wel meer peuters zoiets. Is het niet te sterk voor zo'n jong lichaam? Ik zal eens met de huisarts overleggen, want zo kan het ook niet. Ze heeft er veel pijn en ongemak van.
Dat verhaal van dat jongetje is ronduit griezelig, drie kilo poep in zijn darmen. Ongelooflijk. Gelukkig heeft dochter het nog nooit langer dan vier dagen opgehouden. Wel heb ik al een paar keer een zetpil gegeven en dat helpt dan wel. Kan ook placebo-effect zijn, dochter weet dat zetpillen pijnstillend zijn en relaxt dan enigszins.
Enorm bedankt allemaal, ik ga er maandag achteraan. En die tip van geen appelsap is erg goed, ze drinkt veel appelsap (ik ook trouwens).
Groetjes
Massi

Guinevere

Guinevere

31-10-2010 om 09:41

Niet te sterk

Nee hoor, dat spul is helemaal niet te sterk voor zo'n kleintje. Er is ook een speciale kinderdosering. Bovendien geven wij hier aan onze zoon maar de helft van de dosering, zó snel hoeft het er ook weer niet uit te komen he! Zolang de pijn, blaasontstekingen en het urenlang op de wc zitten maar verdwenen zijn, geven wij beslist niet méér. Alleen maar minder en dan verhogen we weer ietsje als er weer klachten komen. Forlax schijnt trouwens een soort vezelpreparaat te zijn, heb ik me hier op het forum laten vertellen.
Bij onze zoon is er ook geen oorzaak aan te wijzen voor de obstipatie. Hij eet genoeg vezels, drinkt genoeg, beweegt veel. Meer vet toevoegen hielp niet genoeg. Als baby wel, toen deden we inderdaad een scheutje olie in zijn flesje.

Guinevere

Guinevere

31-10-2010 om 10:07

Ob of con

Wat is nou eigenlijk obstipatie en wat is constipatie? Maakt dat nog verschil?

Talia

Talia

31-10-2010 om 11:52

Yep

Ik had al zo'n vermoeden dat je dochter's voedingspatroon al okee/aangepast was, maar ja, ik kon het niet zeker weten, he. Veel drinken en met de huisarts overleggen over een mild laxeermiddel is dan toch inderdaad de volgende stap denk ik. Je dochtertje zal er geen anorexia-associaties bij hebben, dat scheelt

Ervaring forlax

Massi,

Mijn zoon heeft een aantal maanden een forlax (op recept) gebruikt. Hij heeft er nooit last van gehad, en het hielp erg goed. Later, toen het niet meer nodig was, heb ik het zonder problemen weer afgebouwd.
Het "normaliseert de darmsubstantie" door de hoeveelheid vocht in de darmen te doen toenemen. (mooie zin hè
Groet,
Anneque

elsje78

elsje78

31-10-2010 om 20:51

Ook forlax

want dochter had ook drollen waar een volwassene jaloers op zou zijn en had zo'n pijn bij het poepen dat ze gillend op de wc zat. Na een paar weken afgebouwd en het gaat wat beter. Banaan en ook appelsap uitgeband iig

groetejs

ayla

ayla

01-11-2010 om 10:03

Hier

Is ayladochter eindelijk sinds 2 jaar van de laxeermiddelen af, of is het zelfs nog langer..... Bij haar speelde uiteraard nog de coeliakie mee maar de chronische obstipatie was toch een losstaand probleem. Langst zonder ontlasting was volgens mij 2 weken. Ze heeft in 2 jaar tijd denk ik zeker 8 klysma's gehad. Recent nog 1 op vakantie in Italie.
Obstipatie kan echt heel vervelend zijn en als het langer speelt zou ik idd toch eens gaan denken aan medicijnen omdat je echt in een neerwaartse spiraal terecht komt en het van kwaad tot erger wordt. Ga eens naar de ha voor een recept en kijk of het dan beter wordt en blijf de medicijnen echt een tijd geven. Bij ons zei de ka dat als een kind een jaar obstipatie heeft je er ook op moet rekenen at het die tijd nodig heeft om weer weg te trekken

buzz

buzz

04-11-2010 om 11:18

Wij

hebben hier ook lactulose gebruikt, op aanraden van de huisarts.
Werkte heel erg goed, ons kleintje had er aanbijen van toendertijds.
Na een tijd gebruiken langzaam afgebouwd

Massi Nissa

Massi Nissa

04-11-2010 om 16:28

Update

Dochter drinkt weer roosvicee laxo. Appelsap en bananen in de ban gedaan. Nog wat vaker iets met olijfolie eten. En warempel, het poepen gaat wat soepeler. Ze is er nog steeds nerveus over van te voren, maar het lukt.
Als de klachten weer toenemen, ga ik naar de ha en vraag om laxeermiddelen.
Ik bedacht ook dat ze bijna naar school gaat en daar nogal mee bezig is. Heeft stress of spanning nog invloed op de stoelgang?
Groetjes
Massi

Asa Torell

Asa Torell

04-11-2010 om 21:04

Massi

Fijn dat het iets beter gaat. Hier had zoon ook een tijdje last van verstopping, en dat was juist toen hij net naar school ging. Daar wilde hij niet naar de wc en dus poepte hij niet vaak waardoor het vaster werd. Ik kan me dus voorstellen dat het de komende tijd bij jouw dochter ook niet zo gauw beter wordt. Ik zou dus zeker niet te lang aarzelen over die laxeermiddelen... maar ja dochter (3) gebruikt al jaren een volwassenendosering forlax op advies van de kinderarts, dus ik kijk er niet meer zo van op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.