Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

16-03-2010 om 13:17

Geen klap eraan doen en toch zindelijk?

Wordt een kind nou ook zindelijk als je er als ouder helemaal niets aan doet?
Zoon hier is bijna 3 en heeft geen enkele neiging om op de wc of pot te gaan zitten. In mijn beleving heeft hij helemaal geen tijd voor die onzin. Als ik 'm zeg dat hij ook op de wc mag plassen ipv in de luier, zegt hij gewoon nee.
Ik heb ook nog geen zin om er veel energie in te steken, ik heb toch het idee dat hij er vanzelf wel een keer mee komt. Binnen nu en een jaar. Klopt dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Min of meer

Mijn beide kinderen zijn met dank aan de creche zindelijk geworden. Oudste met 2,5 en jongste met ruim 3.

Ze zagen/vonden dat de kinderen er aan toe waren, zijn er intensief mee aan de slag gegaan en het lukte bij de oudste meteen en bij de jongste bijna meteen

Dus ja, het kan zonder dat je heel veel moeite doet maar dan moet er wel iemand anders zijn die er iets mee doet Want als een kind er zelf geen zin in heeft......

jds

jds

16-03-2010 om 13:32

Bijna 4 jaar

Bij mijn zoontje ging het pas echt vruchten afwerpen, toen ik zei dat hij op potje moest plassen/poepen als hij naar school ging, omdat de juf niet veel tijd heeft om luiers te verschonen. We hadden wel als voordeel dat zijn oudere zusje toen al op school zat, en alleen maar leuke verhalen over school vertelde. Daardoor wilde hij wel, en binnen 1 week zindelijk! En 3 weken later moest hij naar school....

vlinder72

vlinder72

16-03-2010 om 13:37

Niets aan doen

Wij hebben er ook nooit iets aangedaan. Tenminste wij hebben nooit met stickerkaarten gewerkt, nooit dan weer wel een luier en dan weer niet, nooit geoefend op potjes e.d. Wij hebben bij al onze kinderen tijdens een vakantie gewoon de luier af gedaan. Is even een natte boel maar ze hebben het zo door. Alledrie waren ze rond hun derde verjaardag zindelijk. Je kan ook wel wachten maar inderdaad als school eraan komt dan kan dat wel veel stress opleveren. Veel scholen willen geen kinderen die nog niet zindelijk zijn. En ik was die luiers op een gegeven moment zelf ook wel zat.

ayla

ayla

16-03-2010 om 13:38

Guinevere

Ik zie het zelf ook niet echt gebeuren, zoon ook niet trouwens. Als ik al met het potje aankom pakt hij het me af om het snel weer terug naar de wc te brengen. Ik heb ook niet veel zin om te gaan oefenen. Ook ik heb gewoon de hoop dat hij ooit het licht ziet en denkt, ja vandaag ga ik eens beginnen met op de wc te plassen en te poepen en ik veeg dan meteen netjes mijn billen. Tot die tijd wordt het toch echt achter een peuter aan rennen die krijsend weg rent ondertussen Hebbe nitte poep roept.

jeltje

jeltje

16-03-2010 om 13:38

Geen klap

ja hoor, dat kan. Ik ben tamelijk lui in dit opzicht, en zoon was niet geinteresseerd. Had nog nooit iets op een potje gedaan. Nada. Toen hij ruim 3,5 was had ik wat onderbroeken gekocht, waarvan hij er één (met leeuw) heel mooi vond. Hij trok hem aan, rende die dag iedere 3 minuten naar het potje om iets te proberen, deed het twee keer in zijn broek die dag, maar ook heel vaak in het potje, en vanaf die dag was hij dag en nacht (!) zindelijk. Kennelijk 'kon' hij het allang, maar dit was zijn moment. Zo is hij eigenlijk met alles.

Kortom, je kan het rustig nog even aanzien...

Ook niet veel

Een dag een beetje geprobeerd door hem zonder luier te laten rondlopen maar daarna snel weer de luier aangedaan.

Paar maanden later nog eens geprobeerd en alhoewel ik dacht hem regelmatig op de pot te moeten zetten gaf zoon gelijk zelf aan wanneer hij moest. Blijkbaar kon hij het dus al. Ik denk wel dat die dag zonder luier hem meer bewust maakte van wanneer hij plaste.

Guinevere

Guinevere

16-03-2010 om 13:53

"hebbe nitte poep"

Whaaaaaaah Ayla, ik lig onder de tafel van het lachen van je bericht. "hebbe nitte poep", lachen!
Pipo de Clown hier zegt het wel als hij poep heeft, meestal. Dus hij weet het drommels goed.
Verder is het inderdaad een goed idee om op een zonnige, zomerse dag die luier maar eens uit te trekken. En dan eens kijken wat er gebeurt.
Grappig eigenlijk, al die kinderen zeggen hetzelfde: "Ik heb poep.".

ayla

ayla

16-03-2010 om 14:20

Hij voelt hem aankomen

zoon kijkt dan heel betrapt, grijpt naar zijn billen en zegt dan meteen, hebbe nitte poept he mama. 2 minuten later begint de oudste te gillen dat hij stinkt en dan krijgen we dus het hele circus van achteraan rennen

En 's nachts dan?

Als ik het goed begrijp gaat het nu over overdag zindelijk zijn. Maar 's nachts dan? Mijn dochter van 3,5 is nu een half jaar overdag zindelijk(ging vrij snel) maar krijgt als ze gaat slapen wel een luier om en die zit 's morgens echt vol. Laten plassen voordat ik maar bed ga lukte niet echt nog. De eerste 2 nachten was ze droog maar daarna niet meer.

Gaia*

Gaia*

16-03-2010 om 19:06

Even vertellen

hoe zoon zindelijk werd. Wel echt helemaal vanzelf.
Hij was 2,5 jaar. Had een tuinbroekje aan, hartje zomer. We waren op een speelplaatsje. Plots zie ik daar die luier liggen. Ons merk. Ik dus kijken bij zoon. Ja hoor, hij had zijn luier helemaal weten los te maken en die zo uit zijn broek getrokken. Vanaf toen was hij zindelijk.

Geen klap er aan gedaan.

3 kids mam

3 kids mam

16-03-2010 om 20:06

Ik heb er niks aan gedaan

Bij beide dochters heb ik nauwelijks iets gedaan aan zindelijkheidstraining en beide waren voor hun derde zindelijk. Bij oudste heb ik in de zomer dat ze 3 werd met haar besproken dat we voortaan geen luier meer aan zouden doen en een potje voor haar neegezet. Eigenlijk ging dat vanaf het begin meteen heel goed. Bij middelste heb ik dit in de zomer dat ze 2,5 werd ook geprobeerd maar dat werd toen helemaal niks. Twee maand later wilde ze zelf geen luier meer aan en was ze ook zonder toestanden, eigenlijk direct zindelijk.
Ik zou gewoon elke paar maanden even proberen of hij er misschien al aan toe is. Vanaf 3,5 zou ik wel iets meer gaan stimuleren zodat hij in elk geval zeker zindelijk is voor hij naar school gaat.

Asa Torell

Asa Torell

16-03-2010 om 20:36

Hier ging het ook bijna vanzelf

Inderdaad met bijna 3 geen enkele interesse bij zoon. Met 3j2md ineens bedacht dat hij wel van de luier afwilde, een week met wat ongelukjes en vaste wc-tijden gehad, en het was bekeken. Alhoewel er nog wel een stickeractie voor het poepen op de wc ipv. in speciaal daarvoor omgedane luier nodig is geweest.
Met dochter ga ik dit ook weer zo afwachten, op doktersadvies zelfs, omdat ze nogal graag haar ontlasting ophoudt en druk op zindelijk worden werkt dan juist averechts. Ik ben wel van plan het op een gegeven moment makkelijker te maken met potje klaarzetten, luierbroekjes aan en hemdjes ipv rompers. Maar daarvoor moet het eerst eens wat warmer zijn.

Guinevere

Guinevere

16-03-2010 om 21:31

Achtergrond vraag

De reden dat ik dit vraag is natuurlijk dat ik geen zin heb om meneer maandenlang op de pot neer te zetten terwijl hij geen zin heeft. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat al die extra inspanningen veel zin hebben, als hij zelf aangeeft dat ie niet wil.

Asa Torell

Asa Torell

16-03-2010 om 22:06

Nee niet aan beginnen

Volgens mij is de meest succesvolle luie-moeder aanpak echt: kind zonder luier laten lopen, weekje proberen, als het nog niks geholpen heeft weer de luier aan. Een paar maanden later nog eens, enz.
Eventueel gecombineerd met beloningsvooruitzichten, of chantage a la 'ja nu wij dat mooie ... (vul maar in) voor je gekocht hebben is het geld voor de luiers op, dat begrijp je wel he' (dit werkte echt bij een neef van mij, destijds 3,5!).

Massi Nissa

Massi Nissa

17-03-2010 om 07:44

Guinevere, niet doen

Ik heb het precies net als Asa gedaan. Af en toe een dag of twee proberen. Wat ik heb ontdekt, is dat het iets te maken heeft met een kwartje dat moet vallen bij het kind. Onze dochter was uiteindelijk plotseling zomaar zindelijk. Ze heeft maandenlang per ongeluk of toevallig wel eens iets op het potje gedaan. Op een dag deed ze ineens alle plasjes op het potje (en kleedde zichzelf ook al uit). Poep duurde een week of twee langer, dat deed ze nog in de hoek van de kamer in haar broek .
Gewoon laten gaan, zou ik zeggen, het komt vanzelf, toch?
Groetjes
Massi

Vic

Vic

17-03-2010 om 14:38

Ook zo

Bij oudste heb ik wel wat dwang toegepast. Zij was al een paar maanden lange periodes droog (werd 's morgens droog wakker), maar weigerde op het potje te gaan. Op een dag heb ik haar zonder luier laten lopen, veel te drinken gegeven, het potje in de kamer gezet en haar verboden op de grond te plassen. Misschien niet helemaal pedagogisch verantwoord, maar we konden aan het eind van de dag wel een barbie gaan kopen omdat ze haar eerste plasje op het potje had gedaan Vervolgens bleek ze dag en nacht zindelijk.
Bij jongste heb ik een aantal pogingen gedaan om haar zonder luier te laten lopen. Bij de eerste pogingen ben ik na een dag, en 10 natte broeken, gestopt. De laatste keer dat ik het probeerde ging het goed, en bleek ze zowel overdag als 's nachts zindelijk. Beide dochters, heel toevallig, met 3 jaar en 3 maanden.

Talia

Talia

17-03-2010 om 20:01

Chris35

Nachtzindelijkheid is echt iets heel anders dan overdag zindelijk zijn. Als je slaapt is het echt niet bewust dat een kind zijn plas laat lopen. Het schijnt dat kinderen tot een jaar of 7 a 8 heel goed overdag superzindelijk kunnen zijn en 's nachts nog niet (helemaal). Volgens mij kun je pas oefenen met luier uit 's nachts als hij 's ochtends vaker wel dan niet droog is. Eerder zou ik er echt niet aan beginnen.

Merel78

Merel78

18-03-2010 om 00:06

En hier

zetten we dochter al vanaf 2 jaar of zo op het potje op structurele tijden (voor en na slapen gaan enz.), dan kwam er meestal wel een plas. afgelopen zomer hebben we haar zonder luier laten lopen, maar dat werkte voor geen meter, ze liep rustig rond in haar kletsnatte ondergeplaste onderbroekje zonder wat te zeggen. Toen tijdje stil gezet (dus wel luier aan, maar wel plassen op het potje op gezette tijden). Na sinterklaas met een bult pepernoten over nog een keer geprobeerd: elke keer als ze zelf zei dat ze moest plassen mocht ze een pepernoot in een bakje doen die ze dan bij het limonade drinken op mocht eten. En ineens viel het kwartje, net zoals bij Massidochter. Poep duurde ook iets langer, dat deed ze eerst nog in de broek of in een luier. En na een paar weken durfden we het aan om weg te gaan zonder luier aan. Komt vanzelf dat zindelijk worden, als het kwartje gevallen is. teveel pushen heeft ook geen zin.

Merel

Chippie

Chippie

18-03-2010 om 11:08

Geen klap is wel heel weinig...

Geen klap is wel heel weinig. Maar hier had ik het gevoel dat ze beiden met 2,5 eigenlijk wel zindelijk konden worden. Luier uit gedaan, onderbroekje aan, eerste dag 7 ongelukjes, tweede dag 2 ongelukjes, derde dag zindelijk en nooit meer een ongelukje gehad. Dus 4 wasmachines aanzetten, dat is wat ik er voor heb moeten doen. De oudste was ook meteen 's nachts zindelijk (had ik pas door na een week).

Guinevere

Guinevere

18-03-2010 om 14:20

Laat die zonnige dagen maar komen

't Is nu nog iets te fris, maar als het een paar dagen boven de 20 graden wordt gaat die luier hier uit! Mooi woord trouwens "luier", en hoe mooi van toepassing op moeder en zoon hier.
Ik denk trouwens niet dat die kleine onderbroekjes me 4 wasmachines vol gaan opleveren, haha.

Polly Shearman

Polly Shearman

18-03-2010 om 15:34

Hier

waren zoon 1 en 2 spontaan met 3,5 zinndelijk, zonder oefenen, van de een op de andere dag.
Nu meet zoon 3 met 3,5 jaar wel geoefend, maar helaas, hij voelt het gewoon niet aankomen, de enige plasjes op het potje zijn toevalstreffers.
Ik denk dat het misschien door zijn medicatie komt maar hij voelt het echt niet aankomen??!?!?

elke maand ff testen of het al zover is... extra wassen, extra dweilen voor een paar dagen en dan maar weer gewoon luier aan.

Janna3

Janna3

19-03-2010 om 13:01

Hart onder de riem

Hier een jongen die rond zijn derde totaal geen zin had om zindelijk te worden. Veel in z'n blootje laten lopen maar meneer werd iedere keer verrast door wat er gebeurde. Met 3 jaar en 5 maanden ging de knop om. Hij besloot geen luier meer om te willen en was met een week dag en nacht zindelijk. Zonder enige moeite! Veel sterkte iedereen...

m@ss

m@ss

19-03-2010 om 20:54

Mooi

Om hier weer zo te lezen, weet ik weer wat te doen! We doen het weer net zo als bij de 1e die ook zo makkelijk zindelijk werd. Binnen een week door gewoon in zijn broek te laten plassen. Onze zoon bijna 2,5 jaar mag het in zijn broek doen deze zomer

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.