Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
herfst

herfst

07-11-2008 om 08:33

Geklaag over pijntjes en klein ijzertekort

hallo allemaal,

mijn zoontje van bijna 4 jaar is de laatste tijd zo aan het klagen overal over..
hij was steeds zo ontzettend moe en na een bloedprik sessie blijkt hij een klein ijzertekort te hebben.
verder klaagt hij elke dag wel over of beenpijn, of voetpijn, of pijn in zijn nek, of buikpijn - het is steeds weer iets anders.

wie heeft iets vegelijkbaars meegemaakt? zit hij in een groeispurt oid? ik merk er nog niks aan wat betreft zijn kleding.

en dat ijzertekort, komt dat doordat ik hem te weinig of de verkeerde groenten geef? ik voel me meteen slechte moeder erdoor

herfst

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Herfst

Aangezien mijn zoon soms nogal opzichtig naar aandacht loopt te hengelen weet ik, als hij zeurderig is en over pijn klaagt, niet of hij echt pijn heeft of dat het aanstelleritis is.

Ik geef er dan altijd een kusje op. 'Is het nou over?' Is het antwoord ja (en dat is het vaak) dan ga ik ervan uit dat het wel meevalt allemaal.

IJzertekort is vziw ook vaak een kwestie van aanleg. Met jouw (op)voeding hoeft het helemaal niets te maken te hebben.

Groeten,

Temet

angel3

angel3

07-11-2008 om 13:48

Toch groei?

Ik denk toch dat hij aan het groeien is... eet hij wel voldoende vlees?
dit heb ik gegoogled, zie hieronder. Overingens hier ook een zoon die regelmatig klaagt. Beenpijn e.d is echt groeipijn (al 2 keer bnij dokter gezeten). Buikpijn kan spanning zijn of simpelweg poepen....zoon klaagt om de dag: maaaaaam zo n buikpijn. Dan zeg ik altijd: ga eerst es naar de wc daarna praten we verder. 9 van de 10 keer is het over en moest hij dus poepen.
Succes (ps niet teveel aandacht geven kan ook een maniertje worden...)

Oorzaken van ijzergebrek

Onvoldoende ijzer in het eten is de meest voorkomende oorzaak van een ijzertekort bij kinderen, vegetariƫrs, veganisten en mensen die aan de lijn doen. Er zit weinig ijzer in plantaardig voedsel en bovendien neemt het lichaam ijzer uit planten minder goed op dan ijzer uit dierlijk voedsel. Mensen uit deze groepen moeten er goed op letten dat hun eten voldoende ijzer bevat.
Andere oorzaken:

* Darmaandoeningen kunnen verantwoordelijk zijn voor ijzertekort in het lichaam. Zowel coeliakie als de ziekte van Crohn zijn verantwoordelijk voor beperking van de ijzeropname uit de voeding.
* Bloedverlies dat optreedt bij een aantal aandoeningen, zoals colitis, aambeien en maagzweren.
* Hevige bloedingen tijdens de menstruatie, vooral als de ijzerreserve bij de vrouw al laag was.
* Perioden van snelle groei bij kinderen. In die periode is hun behoefte aan ijzer het grootst zij moeten in die periode dus veel ijzerrijk voedsel eten. Dit geldt ook voor zwangere vrouwen en vrouwen die borstvoeding geven.

Roosvicee ferro

Hoi, Er bestaat Roosvicee Ferro, die juist op die momenten dat je extra ijzer nodig hebt ideaal is.
Deze is ook geschikt voor kinderen.

Roosvicee ferro

Even een kleine waarschuwing: van roosvicee ferro krijg je een zwartige tong, en je poep kan ook zwart worden. Verder is het prima te drinken enzo, maar dat je het maar even weet.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.