Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Danielle

Danielle

18-02-2010 om 19:44

Gewicht en eten

hoeveel weegt jullie kind van 3 jaar?
En hoe is julie kind met eten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

18-02-2010 om 20:23

Euh

Euh, wat wil je met mijn gegevens? Het is toch lastig vergelijken en het zegt niet veel over jouw eigen kind.
Maar OK: hier een zoon van 2 jr 10 mnd. Bijna 3 dus. 12 kilo weegt hij bij 89? cm.
En hij eet als een beer. Zo'n broodjessmerende beer, want hij eet vooral boterhammen. Stuk of 5, 6 op dit ogenblik. En verder een beetje fruit, that's it.

wieke meijer

wieke meijer

18-02-2010 om 20:32

3,5 jarig monstertje

mijn dochter van 3,5 was een paar maand terug 17,4 kilo en 101 cm.
Eten is zo verschillend de ene keer wil ze 3 broodjes en de andere keer zegt ze na 3 happen buikje is een beetje vol.
sommige avonden wordt er alleen geplamuurd met het eten en pak ik het dus af en de andere keer(zoals vandaag en gisteren) wordt het hele bordje leeggeschraapt.

Danielle

Danielle

18-02-2010 om 20:32

Guinevere

hij is 3 jaar, weegt 13.5 kilo en is 98 cm.
Volgens het cb is ie te licht en zit ie ver onder het gemiddelde.
Ik weet niet wat ik moet doen om hem aan te laten komen.
Hij eet goed brood, qua fruit alleen appels en peren, en het avondeten is vaak een ramp. Hij lust weinig en probeert absoluut geen nieuwe dingen.
Het is zo'n lekkere eigenwijze peuter om maar te zeggen..

essanlau

essanlau

18-02-2010 om 20:45

Hier

Hoi,

Zoon woog hier bij Cb met 3jr en 2mnd 15 kilo en was ik geloof ook 98cm. Volgens het CB dus te zwaar, maar ja op die lijn zit ie al zijn hele leventje (= tussen +1 en +2).
Brood wordt hier ook goed gegeten, maar fruit weinig (omdat ik er niet altijd aan denk) en avondeten is de ene dag een ramp en de andere dag harstikke goed. Ook hier dus een eigenwijze peuter die nieuwe dingen maar zelden wil proberen en als hij bij het koken al zegt lust ik vast niet, dan eet ie ook nauwelijks.
Maar zo lang hij vrolijk is en groeit, vind ik het prima.

Groet
Esther

Danielle

Danielle

18-02-2010 om 20:50

Mee eens

ben ik het aan de ene kant wel mee eens hoor, maar hij zat altijd wel goed op de lijn en nu dus onder -2. Als ie over 3 maanden niet is bijgetrokken moet ik door naar de kinderarts op het zh.

Ben dus op zoek naar tips om je kind toch goed te laten eten en nieuwe dingen te laten proberen?

Massi Nissa

Massi Nissa

18-02-2010 om 21:20

Danielle

Onze dochter was met 2 jaar 10 maanden 97 centimeter en 12,3 kilo. Ze is inderdaad heel dun, maar ze is ook heel fijntjes gebouwd. De arts zei nogal bezorgd dat ze echt veel te licht was, en had ik wel goed gewogen? Ik trok toen haar badjasje uit en liet zien dat dochter weliswaar dun is, maar niet uitgehongerd. De arts vond het op het oog ook wel meevallen, maar ja, dat verrekte schema waar ze aan vastzitten daar beweert dat dochter te dun is. Ze eet inderdaad niet zo gek veel, maar ze erg gezond (afkloppen) en ze groeit als kool. Inmiddels is ze 3 jaar en 3 maanden. Ze is ruim boven de meter (alles van maat 98 is veel te kort, al is het niet te krap, ze heeft qua taillemaat nog 86/92). Hoeveel ze weegt weet ik niet precies, maar het is ongetwijfeld niet genoeg.
Ik zou vooral kijken naar andere dingen: is je zoon gezond, groeit hij verder goed, ontwikkelt hij zich motorisch, sociaal en cognitief? Is hij vaak moe of zit hij vol energie? Als je kijkt naar wat mijn dochter binnenkrijgt, zou je het niet geloven. Hoe kan iemand overleven op zulke beetjes, en ze heeft toch veel meer groente nodig? Tja. Ze doet het ermee. Als jouw zoon het er ook mee doet, zou ik het loslaten. Dat eten komt vanzelf goed, al duurt het in sommige gevallen twintig jaar .
Groetjes
Massi

Guinevere

Guinevere

18-02-2010 om 21:34

Danielle

Is hij precies 3 jaar eigenlijk?
Het is inderdaad geen dikkerd, die zoon van je. Mijn eigen zoon zit al op het randje van ondergewicht met een veel mindere lengte. En hier zo ongeveer hetzelfde eetpatroon dus. Ik ben er wel Floradix bij gaan geven als supplement, vanwege het tekort aan groenten. Daar zitten ook allerlei groenteextracten doorheen. Dan komt hij in elk geval niets tekort.
Ik heb het losgelaten, dat idee dat mijn zoon te mager zou zijn. Hij heeft gewoon geen babyvet of peutervet, nooit gehad ook. Dan hoeft dat er straks ook niet af, dat scheelt weer. Mijn zoons lengte baart mij veel meer zorgen dan zijn gewicht. Maar ja, er zijn al helemaal geen handboeken voor lengtegroei te vinden.

Danielle

Danielle

18-02-2010 om 22:20

Energie

Dat is dus het rare ervan, hij eet weinig maar hij barst van de energie. Is nooit lusteloos ofzo springt de hele dag gewoon om je heen. Krijgt tot nu toe alleen vitamine extra omdat ie het fruit dus ook niet altijd eet..

Ieder kind is ook wel anders dat snap ik maar toch is het niet leuk als zo'n cb zegt dat ie ondergewicht heeft.
Ik ga me er proberen overheen te zetten haha al zal dat moeilijk zijn.

tips qua eten zijn nog steeds welkom!

Linda99

Linda99

18-02-2010 om 23:00

Tips

- laten helpen met eten klaarmaken
- elke dag je uiterste best doen om 1 hapje van iets nieuws te laten proeven. Desnoods beetje omkopen zodat die smaakpapillen in elk geval gebruikt worden
- geef tussendoor Zonnatura knijpfruitjes
- heb geduld, veeeeel geduld
- geef niet op

Op deze manier eet onze 4 -jarige nu eigenlijk best goed. In den beginne at ze dus zo goed als niks en deed het qua gewichtsgroei ook niet super. Niks van te merken nu

Rafelkap

Rafelkap

19-02-2010 om 07:37

Knijpfruitjes

veel goedkoper: echt fruit. Als hij zo energiek is zou ik me niet ongerust maken. Dat zal de kinderarts dan ook niet doen. Je kan het voedsel er nu eenmaal niet inproppen. Gewoon gezond voedsel blijven aanbieden en het gezellig houden.
Ik kende mensen die hun kind als het cb zeurde om overgewicht minder yoghurt gaven en bij ondergewicht weer meer. Dus wie weet helpt yoghurt als toetje.

Ondergewicht en bovengewicht

volwassenen verschillen toch ook? Ik zou me er niet te veel zorgen over maken, tenzij hij natuurlijk veel ziek is. Ik ken namelijk een jongetjes van bijna 2 die net boven de 10 kilo weegt en altijd elke week ziek en koortsig is, dus dan zal ik me er wel zorgen over maken. Meer tussendoortjes geven, vaker een ontbijtkoek, yoghurt of wat dan ook. Meer kun je er niet aan doen lijkt me.

Heel dun, zelden ziek

Mijn dochter is 3,4 jaar, is ca. 1.01m lang en weegt net 12 kg. Veel te weinig dus. Ze eet niet veel, maar is gezond en ontwikkelt zich voorbeeldig.
Ik heb er zo drie: mijn twee zoons zijn ook allebei lang en mager. Ze hebben het van mij, ik ben zelf 1.83m lang en weeg net 60kg. Op het consultatieburo zeggen ze er weinig van; dochter groeit stabiel en als ze mij zien zeggen ze al dat het in de genen zit
Zolang je kind gezond is zou ik me er ook geen zorgen over maken.

Hanne.

Hanne.

19-02-2010 om 15:40

Wisselde hier nogal

Oudste was met 3 jaar 17.5 kilo en 99 cm

Is een echte eter, mijn persoonlijke kliko zeg maar alles gaat er in.

Middelste was met 3 jaar 16.5 kilo en 101 cm

Eet erg slecht. alleen tussen de middag eet ze goed. Ontbijt is een boterham, avondeten is 6 van de 7 avonden 2 happen. Helaas is zij inmidels 7 cm gegroeid, en maar 1 kilo aangekomen. Meer eten zou voor haar geen overbodige luxe zijn.

Janna3

Janna3

20-02-2010 om 21:15

Hier heel ander advies

Onze peuter van bijna 3 en een 1/2 is 1.00 m lang en weegt 13 kilo. Ver onder de gemiddelde lijn, maar hier kreeg ik bij het CB te horen dat we er vooral niets aan moesten doen tenzij hij vaak ziek is. Ze hadden hier net nieuwe richtlijnen gekregen en ondergewicht werd alleen als probleem gezien als er bijkomende klachten waren. Als dat niet zo is moeten we niet dwingen om te eten, kennelijk weet hij heel goed wat voldoende voor hem is om gezond te blijven. Door te dwingen zouden we misschien overgewicht veroorzaken en daar zijn ze hier heel huiverig voor.

Hier ook een dun mannetje

Maar hij eet goed,,, alleen meer fruit en groente dan wat anders. ahhahha Nu kook ik voor mezelf redelijk vetarm dus ik moet wel opletten dat hij genoeg binnen krijgt. Nu ga ik denk ik wat vaker wat boter over de groenten doen. Wie weet dat hij daar wat meer van aanzet. En verder maak ik em idd ook niet zo'n zorgen. Hij is energiek genoeg dus geen probleem. Fijn om te lezen dat het allemaal niet zo erg is als het cb het vaak brengt!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.