Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Massi Nissa

Massi Nissa

21-05-2009 om 12:53

Grijs voortandje

Zojuist ontdekt: linkervoortand (boven) van dochter is lichtgrijs geworden. Al haar andere tandjes zijn stralend wit, het valt heel erg op en ik begrijp niet dat ik het niet eerder heb gezien. Ze is de afgelopen weken diverse malen flink gevallen, diverse tand-door-lip-drama's gehad. Ik denk nu dat haar tandje 'dood' is.
O, wat baal ik hiervan. Ik ga natuurlijk na het weekend meteen een tandartsafspraak maken, maar ik denk niet dat er veel aan te doen is. Mijn man heeft gek genoeg vorig jaar hetzelfde gehad, voetbal tegen zijn tand. OOk die tand ging langzaam verkleuren en moet nu vervangen worden.
Ik vind het zo vervelend. Natuurlijk, ze krijgt over een jaar of vier, vijf een ander gebit, maar tot die tijd loopt ze met die tand, en misschien wordt hij wel helemaal zwart of valt hij eruit. Of doe ik nu dramatisch over iets onbelangrijks?
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee joh

Ik snap wat je bedoelt. Ik vind een goed, mooi gebit ook heel belangrijk en zou flink balen als het mijn zoontje betrof. Zoon is vorig jaar gevallen en er is een klein stukje van een voortand af, zelfs daar baal ik al van. Maar je kan er niets aan doen en waarschijnlijk zal het je eigen meidje niets uitmaken. Je ziet wel meer peuters met een missen voortandje - mijn nichtje viel op 2-jarige leeftijd een tand eruit. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het geen mooi gezicht vind, maar gelukkig is het niet haar melkgebit.

Jammer

Zonde hè van die mooie witte tandjes. Mijn neefje had ook een 'dode' tand na een val en na een half jaar of zo kreeg hij ineens een abces bij die tand en toen moest de tand worden getrokken. Nu heeft hij dus al vanaf zijn derde ofzo een gat waar een voortand hoort te zitten. Das ook jammer!

Yvon Meijer

Yvon Meijer

21-05-2009 om 15:30

Hier ook.

Mijn dochter had/heeft dit ook. Als ze heel recent gevallen is en de tand is plotseling donker geworden dan kan het zijn dat het zoiets is als een blauwe plek; het verdwijnt weer. Als de tand grijs blijft en langzaam donkerder wordt hou dan in de gaten of er in de kaak een ontsteking ontstaat. Dit kan je zien doordat het pus van de ontsteking weg moet naar buiten en dan ontstaat er een fistel; een buisje van binnen waar de ontsteking is naar de buitenkant. Het ziet er een beetje uit als een witte pukkel op het tandvlees. Smakelijke praatjes Mijn dochter kreeg dit en de tandarts heeft de tand getrokken; de ontsteking moet natuurlijk weg en wat heel belangrijk is dat de ontsteking de al in de kaak aanwezige grote mensen tanden kan aantasten.
Verder; ik vind mijn dochter net zo mooi met of zonder dit tandje. Natuurlijk was het wel even slikken maar het hoort een beetje bij haar, niks aan te doen. Het lijkt alsof ze al heel vroeg aan het wisselen is. Belangrijkste is dat straks de grote mensen tanden er goed uit komen! Ik zou de tandarts er zeker naar laten kijken en het goed in de gaten houden. Sterkte en groeten, Yvon.

Massi Nissa

Massi Nissa

21-05-2009 om 15:49

Bedankt

voor jullie begrijpende reacties. Natuurlijk blijft mijn dochter een schitterend wezen met of zonder donker voortandje, maar ik baal gewoon vreselijk. Twee keer per dag Turks worstelen om die tandjes maar schoon en wit te houden en dan dit, zucht.
Yvon, jouw posting geeft me nog een beetje hoop dat het ook nog gewoon bloed (ofzo) kan zijn dat in de tand gelopen is naar aanleiding van een val. Het is naar dat we nu pas maandag naar de tandarts kunnen, maar ik heb wat gegoogled en er is in principe niet veel aan te doen, las ik. In de gaten houden inderdaad.
Groetjes
Massi

Vic

Vic

21-05-2009 om 15:51

Allebei

Mijn dochter heeft twee grijze voortandjes. Ze is een paar maanden geleden gevallen en toen stond een van die tandjes al scheef. We zijn toen naar de tandarts geweest die constateerde dat die tand los zat (had ik niet gevoeld). Sinds kort worden nu allebei de tandjes grijs en de ene tand gaat steeds schever staan. Gelukkig is ze 'al' vier dus zal ze waarschijnlijk binnen anderhalf jaar gaan wisselen. Mijn oudste heeft destijds ook anderhalf jaar rondgelopen met een hoekje uit haar voortand. Het is maar goed dat ze met melktandjes geboren worden.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

21-05-2009 om 18:06

Inderdaad

Er is niks wat je kunt doen, dus maandag naar de tandarts is vroeg genoeg. Alleen als de tanden dramatisch los zouden zitten dan zou ik meteen een tandarts willen spreken. Mijn jongste dochter is ook net wat te vaak op haar mond gevallen, haar voortanden zijn ongeveer de helft van wat ze zouden moeten zijn Zij heeft gehad dat één tand, na een val, heel snel donker werd en die is later bijgetrokken. Dus ik heb helaas ervaring met beide scenario's en er is niks te doen dan afwachten en het in de gaten houden en er het beste van hopen. En natuurlijk naar de tandarts gaan wanneer je dat nodig vindt. Ik hoop dat het tandje van je dochter weer mooi wit(ter) wordt, da's toch het fijnste.. Groetjes, Yvon.

Asa Torell

Asa Torell

21-05-2009 om 20:15

Ja balen

Hier een hoekstukje er af en dat vond ik ook al helemaal drie keer niks! Dochter kon net een week lopen en hup, al de eerste tandschade, weinig veelbelovend voor de komende jaren .
Dus ik kan me helemaal voorstellen dat je de balen hebt. Ik keek er trouwens enorm van op toen ik voor het eerst hoorde dat je geen neptanden krijgt bij een melkgebit. Maar inmiddels ken ik aardig wat kinderen die het met een gat in hun tandenrij moeten doen . Het went wel moet ik zeggen, maar dat gaat dan niet over mijn eigen kind. (dat hoekje er uit bij dochter is ook gewend, maar dat stelt achteraf ook weinig voor, hoe ik een hele tand er uit inmiddels zou vinden weet ik niet).

Jesse_1

Jesse_1

22-05-2009 om 00:20

Ook gehad

Jongste viel met nèt één jaar precies met zijn mond ergens op, toen ging er een hoekje van een voortand af. Pas bijna 3 jaar later begon er opeens een ontsteking, na een foto bij de tandarts bleek dat de wortels van de tand langzaam al afgebroken werden. Keuze was om de tand te laten trekken, of af te wachten tot deze er zelf binnen afzienbare tijd uit zou komen - maar dat zou ook pijnlijk kunnen zijn ivm ontstekingen. Dus maar laten trekken.
Ik vond het ook heel erg van het lieve koppie van hem, maar echt, het went... Nog een jaartje, dan gaat hij als het goed is wisselen!
Jesse

Massi Nissa

Massi Nissa

22-05-2009 om 13:22

Asa

Neptanden? Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht, haha. Ik weet ook zeker dat het (een beetje) zal wennen, maar ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ook het balen telkens weer om de hoek zal kijken. Ik ken die grijze tandjes eigenlijk voornamelijk uit Marokko, waar kinderen van twee of drie jaar vaak al een volledig uit elkaar vallend gebitje hebben - combinatie van geen enkele tandverzorging en een eindeloze stroom suiker in thee, snoep etc. Ik leg dus ook steeds die link. Mijn jongste broertje had een slecht melkgebit omdat hij constant antibiotica moest slikken (prematuurtje). Ach, er zijn veel ergere dingen. Misschien is het ook een beetje dat dochter nu nog een perfect lijfje heeft, alles aan haar is gaaf. En nu dat tandje, wat lijkt te zeggen: ook zij zal haar leven niet ongeschonden doorkomen. Daar moet ik eventjes aan wennen.
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

22-05-2009 om 13:24

Jesse / yvon

Goed dat jullie mij wijzen op het mogelijke ontstaan van een abces. Dat kan inderdaad de ontwikkeling van de volwassen tand in gevaar brengen. Nu ja, dinsdag op naar de tandarts, benieuwd wat hij ervan maakt. En benieuwd hoe dochter zal reageren, ze vindt de dokter heel leuk (wil er ook steeds naartoe als we er langs fietsen), de tandarts kent ze nog niet.
Groetjes
Massi

Yvon Meijer

Yvon Meijer

28-05-2009 om 14:45

En? massi?

Wat zei de tandarts? Vond je dochter het leuk bij de tandarts? Mijn dochter vond het heel leuk bij de tandarts, ook nadat hij de grijze tand getrokken had. Nu wil ze steeds weer heen om nog een tand te laten trekken, en nog één, haha. Maar ja we hebben ook een héle leuk tandarts gelukkig. Maar goed, vertel eens hoe het verder gegaan is. Groetjes, Yvon.

Massi Nissa

Massi Nissa

28-05-2009 om 15:43

Helaas pas in juni een afspraak

Hai Yvon, wat leuk dat je nog even informeert! Helaas had de tandarts pas in juni plaats op mijn vrije dag. Eerder hoefde van hem ook niet, 'er is toch niets aan te doen'. We hebben trouwens ook een leuke tandarts. Dochter vond trouwens het ziekenhuis zo leuk (lui oogje, dus komt wel eens bij de orthoptiste) dat ze er nu ook steeds heen wil. "Mama mijn hand doet pijn, kom we gaan naar het ziekenhuis."
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.