Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Sascha2

Sascha2

22-12-2010 om 11:26

Groeicurve cb versus borstvoeding.com

Mijn jongste dochter (14 maanden) heeft tot haar eerste verjaardag borstvoeding gekregen. Haar groei hield ik bij op de curve voor borstgevoede kinderen. Volgens het cb blijft mijn dochter te klein. Afgelopen week zijn haar maten weer opgenomen en in de curve van het cb gezet. Deze curve liet zien dat ze inderdaad weer aan het afzakken is. Maar als ik haar maten in de curve van borstgevoede kinderen zet, dan blijft ze haar groeilijn wel volgen. Mijn vraag is nu tot hoelang ik van de curve van borstgevoede kinderen uit kan gaan, nu ze geen borstvoeding meer krijgt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoe groot is de rest van het gezin?

Hoe groot ben je zelf, en de vader van je kind? En je andere kinderen? Als jullie ook niet groot zijn lijkt me er niks aan de hand, als je kleinste verder helemaal in orde is. Onze oudste zoon was volgens het consultatiebureau ook aan de kleine kant maar ik ben zelf maar 1.60.

Het lijkt me sterk dat ze ineens een groeispurt zou moeten krijgen nu ze geen borstvoeding meer krijgt. En zwaarder worden lijkt me ook niet persé gezond, want die curves zijn gebaseerd op gemiddelden en kinderen worden steeds dikker, dus het gemiddelde kind ook.

In mijn geval wel

...ik krijg enorme baby's (beetje te goed gevoed in de buik), die langzaam afbuigen op de curve omdat ze waarschijnlijk toch mijn genen hebben wat betreft de lengte.

Sascha2

Sascha2

23-12-2010 om 06:50

Pelle en mamahippie

Pelle, met drie maanden boog ze ineens naar beneden af, om vervolgens in haar nieuwe curve te blijven. Nu dus weer een daling.
Mamahippie, ik ben 1.76 en mijn man is 1.92. Ons eerste en derde kind zijn qua groei gemiddeld, onze tweede is bovengemiddeld lang. Maar ik denk dat er meer genen een rol kunnen spelen, bijvoorbeeld die van beide oma's die rond de 1.65 zijn. We hebben lange, heel lange (boven de 2.00) en wat kortere familieleden aan alle kanten.
Mijn vraag is hoe lang je uit kunt gaan van de curve voor borstgevoede kinderen, als de bv is gestopt.

Tijgeroog

Tijgeroog

23-12-2010 om 09:26

Sascha

Ik denk dat je die nog een behoorlijke tijd aan kunt houden omdat je lang borstvoeding gegeven hebt en je dochtertje nu waarschijnlijk vooral andere dingen eet. De invloed van de keuze voor bv of kv op de groei is nu dus veel kleiner dan toen ze jonger was en alleen melk kreeg.
Op welke lijn zit je dochter dan bij het cb? Die van mij zit ook altijd op de onderste lijn, maar ze zeggen bij het cb alleen dat ze klein is, niet dat ze te klein is.

Sascha2

Sascha2

23-12-2010 om 09:51

Tijgeroog

Het gekke is dat ze op de bv-curve wel haar lijn vasthoudt, maar bij de curve van het cb niet, daar zakt ze aardig naar beneden. Ze volgt de onderste lijn, zit er normaal gesproken iets boven. Nu dus een val naar beneden.
De arts maakt zich steeds zorgen, maar dat is bij mijn cb niet vreemd ik krijg wel vaker vreemde adviezen mee. Iedere keer geeft ze aan dat mijn dochter te klein is en dat dat vreemd is, gezien onze lengtes en die van de andere kinderen. Maar omdat haar groeilijn nu weer een knik naar beneden maakt, begon ze weer aan te geven dat mijn dochter toch echt in groei achterblijft. Ze gaat overleggen met een collega en komt erop terug. Eerlijk gezegd maak ik mezelf geen zorgen. Zeker omdat haar lengte en gewicht wel goed op elkaar afgestemd zijn, volgens de curves. Maar ja, ik heb ook niet de wijsheid in pacht. En door de opmerkingen van het cb begin ik nu toch soms even te twijfelen.

Rembrand

Rembrand

23-12-2010 om 23:22

Hier ben ik al

Ik had de vraag al eerder gelezen en ik weet er eigenlijk geen goed antwoord op.
Wellicht dat Tirza het wel weet ?
Ik zal haar even voor je roepen.
Groetjes M.

Rembrand

Rembrand

23-12-2010 om 23:23

Ttttttttirzaaaaaaaaaaa!

Jouw expertise is hier even nodig.
Groetjes M.

Bijvoedingforum

Waarom vraag je het niet in het forum dat verbonden is met borstvoeding.com, het bijvoedingforum? Daar zijn ook een paar experts die vragen beantwoorden, o.a. Stefan Kleintjes die eigenaar is van borstvoeding.com en die alles van die WHO-curves daar weet.
http://bijvoeding.freeforums.org/index.php
Mensen posten daar in het forum soms de curves als ze zich zorgen maken.
Zelf zou ik me in jouw geval, zoals je het nu beschrijft, niet zo snel zorgen maken en lekker die WHO-curves van borstvoeding.com blijven volgen. Dat zijn nl. geen curves gebaseerd op het gemiddelde van de Ned. kinderen (zoals de cb-curves), maar het zijn normcurves waarmee geprobeerd is aan te geven wat gezond is. (Stel de kinderen in NL zijn gemiddeld ongezond, dan is het dus geen goed teken als je kind goed in de cb-curve zit - om het maar even overdreven te stellen.) Ik denk trouwens ook dat omdat je kind tamelijk lang bv heeft gekregen, ze nog steeds een "bv-ontwikkeling" volgt - maar ik ben geen deskundige hoor.
Of bekijk het eens zo: mijn soontje van 3 jaar krijgt nog steeds een beetje bv maar voedt zich natuurlijk vooral met andere zaken, waaronder ook koemelk. Moet je voor hem nou de cb-curves of de WHO-curves gebruiken? Ik denk dat bij oudere kinderen het verschil niet meer zit in wel of geen bv maar meer in opvattingen over hoe kinderen zich (moeten/kunnen) ontwikkelen, hoe ze groeien en eten.
Mijn zoon heeft trouwens altijd een combinatie van bv en kv gehad en wij hebben zelf altijd de WHO-curves van borstvoeding.com gebruikt. M.i. is dat correct omdat die curves aangeven wat een wenselijke groei is en niet een "dom" gemiddelde. En het beste kun je met kv zoveel mogelijk de bv-manier proberen "na te doen" (kleine, frequentere porties op verzoek e.d.) en dus ook de bv-groei als norm gebruiken.
Overigens heb ik nooit een groot verschil gemerkt met de curves van het cb. Daar verbaas ik me wel over in jouw verhaal: dat het verschil tussen de curves in jouw geval kennelijk zo groot. Heeft dat misschien niet ook te maken met bepaalde opvattingen van jouw specifieke cb(-medewerker)?

Tirza G.

Tirza G.

24-12-2010 om 11:55

Sascha2

Hoe oud is je dochter nu (net 14 mnd of bijna 15), tot hoe lang heeft ze uitsluitend bv gekregen, wanneer ben je met bijvoeden begonnen en wat eet/drinkt ze zoals op een dag? Krijgt ze nog bv of niet meer?

Tirza

Sascha2

Sascha2

24-12-2010 om 12:27

Tirza

Mijn dochter is precies 14 maanden (oke, en een dag) . Ze heeft tot zeven maanden uitsluitend bv gekregen, daarna is ze - naast bv - vaste voeding gaan eten. Ik heb haar tot haar eerste verjaardag bv gegeven. Dat waren 4-5 live voedingen, naast de vaste voedingen. Nu krijgt ze wat d pot schaft en daarbij nog zeker drie melkvoedingen. In eerste instantie geitenmelk, maar sinds deze week vervangen door sojamelk. Dochterlief heeft een koemelkallergie. Ze eet overigens behoorlijk, meerdere keren op een dag.

Sascha2

Sascha2

24-12-2010 om 12:33

Haar menu

Dit eet ze per dag:
- vier a vijf bruine boterhammen (zoals een goed dreumes betaamt zonder korstjes)
- broodbeleg is: plantaardige boter, kipfilet, jam, appelstroop, fruithagel
- portie fruit
- warme maaltijd, vanalles en net wat de pot schaft.
- als toetje eet ze sojavla of fruit of zelfgemaakte custardvla of appelmoes
- tussendoor rozijntjes, peperkoek, cracker, soepstengel, rijstwafel oid, twee stuks per dag net wat ik van dit rijtje voorhanden heb
- ze drinkt regelmatig rooibosthee of water, appelsap en in de avond en nacht dus nog melk. Eerst geitenmelk maar door een eczeemexplosie krijgt ze nu sojamelk.

Sascha2

Sascha2

24-12-2010 om 12:48

Henna en pelle

Nou, de cb-medewerkers verschillen inderdaad nogal eens van mening met mij . Zij gaan standaard uit van gemiddelden en ik niet. Van de who-curves hadden ze nog niet gehoord en de door hen gehanteerde curves zijn de enige juiste. Volgens het cb dan he. Zelf hou ik de groei altijd in de bv-curves bij en dan valt het wel op dat deze curves juist een wat stabielere groei laten zien, in verhouding met die van het cb. De knik die de curve van mijn dochter nu laat zien bij de cb-curve is niet echt te zien in de bv-curve. Wel vreemd inderdaad.
De arts maakte zich bij mijn tweede kind ook zorgen om de groei, omdat ze met negen maanden niet in lengte was aangekomen maar wel in gewicht. Ik moest haar goed in de gaten houden want het zou niet goednzijn. Ach, dat in de gaten houden is gelukt, aangezien ze bovengemiddeld lang is . Omdat mijn oudste op diezelfde leeftijd dezelfde grillige groei liet zien maakte ik me geen zorgen. Mijn zoon had trouwens waarschijnlijk een waterhoofd omdat zijn hoofd wel fljnk gegroeid was (ai, dat kreeg ik te horen als kersverse moeder). Maar later bleek dat er weliswaar geen meetfout gemaakt was, alleen was het resultaat bij de verkeerde maand ingevuld. Me dunkt dat je dan een groot hoofd krijgt. En mijn derde is met 14 maanden extreem gegroeid. Vonden ze ook opmerkelijk. Bij mijn herhaalde opmerkingen dat het een meetfout was omdat mijn hand nog achter het hoofdje paste bij het opmeten, werd steeds gefronst maar niet opnieuw gemeten. Om vervolgens bij de volgende meetbeurten te vertellen dat ze toch echt minder hard groeit... Aargh!
Door mijn negatieve ervaringen met het cb maak ik me niet snel zorgen als een van de medewerkers zich wel zorgen maakt. Maar ja, ik steek wel graag mijn licht elders op, als ik begin te twijfelen.
Overigens is mijn dochter druk aan het lopen, al een maand of twee. Dat zal zeker de nodige energie kosten. Maar ja, of dat ook die knik op de cb-curve kan verklaren, ik weet het niet.

Sascha2

Sascha2

24-12-2010 om 12:50

Berber en rembrandt

Dank voor het roepen . Berber, nu je het zegt, ik herinner het draadje ook. Huhm, alleen zit ik nu ook vast aan de app en kan ik het archief niet induiken. Maandag wel weer, dan moet ik werken op een echte computer . Ik neem aan dat mijn dochter in die paar dagen op
zijn minst even groot blijft en niet krimpt

liora

liora

24-12-2010 om 13:09

Even tussendoor

Sascha,

Wat eet ze veel!!

Mijn zoontje van 18 maanden eet 1-2 boterhammen, 1 portie fruit, drie flessen melk, cracker/ stukje kaas / soepstengel en warme maaltijd (wel goede portie).

Hij is vrij slank.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Sascha2

Sascha2

24-12-2010 om 13:14

Liora

Scheelt toch niet zo heel veel? Twee boterhammen en een tussendoortje. Enne, geen korstjes he . Maar jouw kereltje is vier maanden ouder, dat zou ook verschil kunnen maken. A is trouwens ook slank en klein, geen vet op haar lichaam te zien, op de bekende dreumesbuik na

Sascha2

Sascha2

24-12-2010 om 13:16

Flessen melk

Ik vergeet helemaal te vermelden dat ze per fles melk ongeveer 125 ml drinkt, meer krijgt ze per keer niet weg

Rembrand

Rembrand

24-12-2010 om 14:21

Geiten en sojamelk.

Hoi Sascha,
Geitenmelk en soja kan bij allergische kinderen ook klachten geven ( zoals je al hebt gemerkt met de eczeemuitbraak). Kan ze wel tegen hypo-allergene opvolgmelk of heb je dit nooit gebruikt ?
Is haar lengtegroei wel goed ?
M.

Rembrand

Rembrand

24-12-2010 om 14:21

Nog een vraag

Hoe is haar ontlasting ?
M.

Tirza G.

Tirza G.

24-12-2010 om 14:37

Lastig

Je kunt een bv-kind wat altijd keurig haar eigen lijntje volgde op de bv-curve niet zomaar overzetten op een andere curve als ze stopt met de bv. Andersom kan het trouwens ook niet
Aan de andere kant: je blijft ook niet tot in den eeuwigheid amen de bv-curve volgen als ze met de bv gestopt zijn. Als ik het zo lees, zit je precies in een overgangsperiode. Alhoewel het lastig door het beeldscherm heen kijken is, zou ik me als ik jouw verhaal lees niet bezorgd maken over haar groeipatroon. Ik zou me veel drukker maken over de koemelkallergie omdat, zoals Rembrand ook al schrijft, bij deze kindertjes een soya- of geitenmelk-allergie altijd op de loer ligt. Dat kan ook haar 'hobbeltjes' in de groei verklaren.

Tirza

Sascha2

Sascha2

24-12-2010 om 14:59

Rembrand en tirza

Samen komen we een heel end .

Na de bv ben ik met hypoallergene opvolgmelk gestart, ging niet goed. Daarna geitenpoederbabymelk en even later de verse geitenmelk, maar ik had de indruk dat dat ook niet goed ging. Vandaar de uitstap naar sojamelk, om haar toch iets warms en voedzaams te geven. De nachten zijn namelijk ook nog waardeloos, ze komt nog twee keer per nacht.
Rembrand, haar ontlasting is volgens mij prima. Haar lengte en gewicht zijn in combinatie goed, daarom maakte ik me ook geen zorgen. Maar individueel gezien blijft haar lengte dus achter en die lijn kende ook de dip.
Tirza, we zitten inderdaad in een soort overgangsfase. Ik krijg ook steeds meer het gevoel dat het wel goed is, gewoon door naar mijn dochter te kijken. Ze is alert, vrolijk, beweegzaam etc. Eet goed, maar toch knaagt er iets. Overigens, jij kunt makkelijk door je beeldscherm kijken, je zit toch in mijn hyvesvriendengroep .
Ik had al wel begrepen dat er ook allergieen voor soja en geit op de loer liggen, maar ik dacht dat dat vooral voor de eerste verjaardag zou zijn. Nog een suggestie voor een warm vloeibaar alternatief? Ik kom niet verder dan warme rooibosthee...

Tirza G.

Tirza G.

24-12-2010 om 15:55

Mmmmmm

Zie je meteen hoe actief ik ben op Hyves én hoe goed ik ben in namen/nicks, ik heb echt geeeeeeen ideeeeeee. Ik begrijp dat je iets warms, vloeibaars én voedzaams wilt geven om haar te helpen de nacht door te komen? Dat lukt tot nu toe dan dus ook niet met geiten en/of soyamelk, waarvan ik toch aanneem dat ze voedzamer zijn dan rooibosthee....Dus of je dat gaat vinden vraag ik me af én of het dan gaat wérken vraag ik me ook af. Het is helemaal niet gezegd dat ze van de honger wakker wordt, de meeste kinderen onder de 7 jaar worden meermaals per nacht wakker. Dus als dat je doel is, kun je je zoektocht wellicht opgeven - dat warme voedzame is blijkbaar niet de truuk om haar te laten doorslapen.
Als ik zie wat ze op een dag eet/drinkt, zie ik helemaal niks abnormaals en het is zeker niet weinig. Dat gekoppeld aan jouw beschrijven zou ik inderdaad neigen naar 'tijdelijk dipje'.

Tirza

liora

liora

24-12-2010 om 17:39

Sascha

Een vriendin van me geeft haar kind warme sap!

Lengtedip

Trouwens, een "dip" in de lengtegroei komt vrijwel altijd voor als wordt overgegaan van liggend naar staand meten. Eigenlijk zou dan met een nieuwe curve begonnen moeten worden. Met staand meten kan een kind zomaar een paar centimeter "korter" zijn geworden!

En ach in mijn ervaring is de lengtemeting altijd tamelijk onnauwkeurig, vooral bij het cb. In de lengtecurve van mijn kind zitten allerlei rare knikken en hij is ook wel eens "gekrompen". Als verder alles goed gaat (gewicht, ontwikkeling) en je aan de kleren merkt dat je kind groeit, dan zou ik me geen zorgen maken na een enkele vreemde lengtemeting...

Sascha2

Sascha2

25-12-2010 om 01:19

Hennah

De kledingmaat is al maanden dezelfde, daar merk ik nu niets van. En mijn dochter is nog niet staand gemeten. Dat had inderdaad verschil kunnen maken. Ik denk ook dat er wat meer grillige vormen kunnen zijn door net even anders te meten. Ik maak me ook geen zorgen over mijn dochter. Ik vroeg me alleen af hoe lang ik uit kan gaan van de bv-curve. Ik ben het met jullie eens dat dat nog wel een tijdje kan. Over een tijdje wordt ze vanzelf weer een keer gemeten, ik wacht dat af. Wat jij zegt vind ik ook: aan mijn dochter kan ik meer aflezen dan getallen kunnen betekenen. Dank voor het meedenken!

Who-curves

Het is niet terecht om de WHO-curve "borstvoedingscurve" te noemen. Met de WHO-curves is geprobeerd om gezonde groei in kaart te brengen voor alle kinderen. Daarvoor zijn de gegevens gemeten van kinderen die in voldoende gezonde omstandigheden opgroeien. Borstvoeding was daarbij een van de elementen, maar niet het enige - ook de rest van de voeding en de omstandigheden was daarbij belangrijk. "Deze kinderen groeiden op in een omgeving die gezonde leefgewoonten er op nahield. Voorbeelden hiervan zijn borstvoeding, gezond eten, voorkomen en op tijd ingrijpen bij ziekte. Daarnaast hebben hun moeders tijdens de zwangerschap en daarna niet gerookt. Ook stonden zij garant voor goed gezondheidszorg voor hun kinderen."
De WHO-curve is bedoeld voor alle kinderen, dus ook voor jouw "ex-bv"-kind.

"De groeicurven geven een beeld van wat die gezonde groei is, waar naar moet worden gestreefd. Door de werkelijkheid te vergelijken met deze groeicurven kan ook vooruitgang of achteruitgang in de gezondheid van kinderen snel aan het licht komen. [De cb-groeicurven] vergelijken met de gemiddelden die er zijn voor de leeftijd van het kind. De nieuwe groeicurven van de WHO vergelijken de groei van kinderen met wat deze zou moeten zijn. Zo wordt naar optimale groei van kinderen gestreefd."

http://www.borstvoeding.com/nieuwsberichten/whonorm.html#meer
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/nieuwe-who-groeicurven-1.html
http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/al-even-bezig/waarom-nieuwe-who-normen-2.html

Sascha2

Sascha2

26-12-2010 om 10:12

Tirza

Je hebt me wel aan het denken gezet met je opmerking dat het nu ook niet helpt om haar de nacht door te krijgen.
Inderdaad, de meeste kinderen onder de zeven jaar worden geregeld wakker 's nachts. Met mijn vier kinderen van zes jaar en jonger weet ik dat, want ach het is hier elke nacht raak. Ha, nu kun je meteen achterhalen wie, wat en waar op hyves. Zoveel zullen er niet zijn met een foto met vier prachtkinderen .
Dank voor het meedenken. Ik ga nog even uit van de who-curve en maak me geen zorgen.

Menu

Als je vindt dat de lengtegroei niet voldoende is, zou je ook kunnen proberen of het helpt om wat extra op de eiwitinname te letten. Niet door voedsel op te dringen, maar wel door eiwitrijk voedsel (vlees, vis, ei, peulvruchten) vaker aan te bieden, bij lunch en avondeten bijv. Waarschijnlijk kreeg je kind met de bv nog veel eiwit binnen, en het is de vraag of dat voldoende gecompenseerd is door andere vormen van melk of eiwitrijk voedsel. Voor groeien is eiwit nodig.

Ik vind dat er te veel brood op haar menu staat. Het maximum op deze leeftijd is ongeveer 2-3 boterhammen per dag. Er zit veel zout in brood, en met 4-5 boterhammen zit ze al over de aanbevolen maximale hoeveeldheid zout per dag. En daar komt dan nog meer zout bij van vleeswaren (kipfilet), kaas, cracker, soepstengel, etc.

In plaats van zoveel brood zou ik bij de lunch ander, eiwitrijker voedsel aanbieden en ook groente (als dat uitkomt). Bijv. vaker een ei bakken met wat champignons of tomaat er door, of een restje avondeten van de vorige dag oppiepen. Zo krijgt je kind minder zout, meer eiwit en meer vitaminen binnen. (Ik ga er daarbij van uit dat je zelf voor haar geen zout door het eten doet.) Jam/appelstroop e.d. geven wij meestal alleen bij het ontbijt.

Je moet natuurlijk ook weer niet te veel eiwitten geven, maar de hoeveelheid eiwitten die ze op deze leeftijd "moeten" binnenkrijgen is best veel.

En als je bezorgd bent over de groei, zou ik zoveel mogelijk alle loze calorieën schrappen (zoetigheid, fruithagel, koek, soepstengel) en vervangen door etenswaren die rijk aan gezonde voedingsstoffen zijn. Bijv. voedzaam broodbeleg: zoutloze pindakaas, notenpasta, geprakte banaan, groente(spread), etc. Voor tussendoortjes kun je dan denken aan extra fruit, avocado, tomaat, wortel, paprika, vijgen, dadels, gedroogde abrikozen, volkorencracker met (zoutloze) pindakaas, etc. Of een volkorenboterham als je kind tijdens de lunch weinig brood heeft gegeten.

En ik denk dat het stoppen met de bv een impact heeft gehad. De kans is groot dat ze nog behoorlijk veel binnenkreeg. Officieel is 300 ml melk vanaf 1 jaar voldoende, maar mijn zoontje ging toch pas later zijn melkinname minderen. En bij jouw kind komt daar dan ook nog de koemelkallergie bij... Krijgt ze voldoende vervanging van de melk?

Kinderen kunnen trouwens vaak heel goed zelf hun benodigde voedselinname bepalen, mits ze een goed en gevarieerd aanbod krijgen en geen ongezonde verleidingen (koek, snoep).

"Dit eet ze per dag:

- vier a vijf bruine boterhammen (zoals een goed dreumes betaamt zonder korstjes)

- broodbeleg is: plantaardige boter, kipfilet, jam, appelstroop, fruithagel

- portie fruit

- warme maaltijd, vanalles en net wat de pot schaft.

- als toetje eet ze sojavla of fruit of zelfgemaakte custardvla of appelmoes

- tussendoor rozijntjes, peperkoek, cracker, soepstengel, rijstwafel oid, twee stuks per dag net wat ik van dit rijtje voorhanden heb

- ze drinkt regelmatig rooibosthee of water, appelsap en in de avond en nacht dus nog melk. Eerst geitenmelk maar door een eczeemexplosie krijgt ze nu sojamelk."

Meer suggesties voor broodbeleg

Op of bij brood kun je bijv. ook humus (kikkerwtenpuree) of vis geven.

Met royaal broodbeleg heeft je kind minder brood nodig om verzadigd te raken.

Sascha2

Sascha2

27-12-2010 om 12:12

Hennah

Wat een goedebsuggesties, dank daarvoor. Qua broodinname zit ze inderdaad aan de hoge kant, maar het zijn geen vier/vijf volwaardige boterhammen, aangezien de korstjes er rijkelijk afgehaald worden. De broodbelegsuggesties ga ik eens invoeren. Eens kijken hoe ze die oppakt. Ik kook inderdaad zoutloos, voor het hele gezin. Het blijft een zoektocht vanwege de koemelkallergie, ook varkensvlees verdraagt ze niet. Gelukkig is er voldoende alternatief, komt helemaal goed.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.