Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
mama

mama

04-01-2009 om 19:15

Gromdag op vakantie

Vandaag zo'n baaldag. Zelf last van PMS en zoonlief (3,5) was niet te sturen. We zijn op wintersport. Hij heeft vier dagen skiles gehad, eerste 2 dagen eerst even huilen en toen was het goed, laatste twee dagen ging het met een beetje tegenstribbelen voor het idee prima. Hij liep meteen met de leraar mee en had dan 1,5 uur lol. Alleen de laatste middag trok hij niet meer, hij was echt te moe. Morgen mag hij weer, maar hij was vandaag zo vervelend. Hij wil niets, alleen maar hangen of voor de computer. Bij het naar buiten gaan is het steeds huilen, wil skipak niet aan, etc.
De jongste is 1 en als zij dan ook nog lastig doet qua meelopen etc. heb ik het echt helemaal gehad. Nu moet ik zeggen dat zij vandaag eigenlijk erg lief was, ik vond het op een zeker moment gewoon sneu voor haar. Het was echt een compleet krijsdrama op de berg op een gegeven moment en dan vraag ik me echt af of ik de enige ben? Nee toch?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Chantelle

Chantelle

04-01-2009 om 22:33

Tja

Je geeft het zelf al aan, je kind is doodmoe. Niet gek; skiles, vallen, buitenlucht, alles anders, etc.

Ben je de enige? Vast niet. Als ik alleen ga skien, heb ik het op dag drie of vier ook altijd moeilijk. Fysiek en mentaal. Dan ga ik lekker een middagje bij een leuke berghut in het zonnetje zitten.

Tango

Tango

05-01-2009 om 13:12

Dat is nu juist de reden

Dat wij er nooit aan begonnen zijn om met de kinderen te gaan wintersporten. Ik vind het nogal wat hoor, zo'n kind van 3,5 jaar de hele week in een skiklasje. Is toch veel te veel voor zo'n kleintje? En van een kind van 1 jaar kun je al helemaal niet verwachten dat het zich zomaar even aanpast aan zo'n vakantie. Mijn vraag is: vraag je niet een beetje teveel van je kinderen?
Als je dan graag de sneeuw wilt opzoeken ga dan wandelen en sleetje rijden met ze. Geeft w.s. veel meer plezier en ontspanning.

mama

mama

05-01-2009 om 13:23

Update

De eerste les in de skiklas (er zaten dus 3 rustdagen tussen de laatste les en de eerste nieuwe les) was meteen weer een drama. Ik heb de leskaart dus meegenomen naar de skischool en zo geruild dat manlief nu tussen de middag kan leren snowboarden. Zoonlief heeft de rest van de week dus vrij en er is een dik pak sneeuw gevallen zodat we nu ook goed kunnen sleeën. We willen de kinderen nergens toe verplichten, maar het is toch ook niet de bedoeling dat ie maar de hgele dag voor de tv of computer zit lijkt me.
Zag vandaag veel meer ouders worstelen met onwillige peuters en dreumessen. Hij beleefde er vorige week toch ook veel plezier aan, aan de skilessen, maar twee weken is wellicht gewoon teveel van het goede. Enige drang is er volgens mij altijd wel nodig bij die kleintjes, als ie dan eenmaal in de klas was, was het meteen goed, na die eerste huildag. Toen duurde dat een half uurtje.
Maar het is altijd lastig om in te schatten wat goed is voor ze en waarin je gewoon zelf de leiding moet nemen. Voorlopig gaan we samen genieten....

Roosje Katoen

Roosje Katoen

05-01-2009 om 15:07

Hmm

Ik snap nooit zo goed waarom mensen met kleine kinderen op wintersport gaan. Kinderen van 3 in een klasje, er zijn er maar weinig die het leuk vinden. Ik zou mijn zoon van 3 nooit in zo'n klasje met allemaal vreemden doen, zeker niet als hij het duidelijk zelf niet wil. Maar goed, ieder kind is anders. Je skipas inleveren en met de kinderen gaan sleeën lijkt me idd de beste oplossing!

Asa Torell

Asa Torell

05-01-2009 om 20:20

Hmm

Wij gaan binnenkort ook voor het eerst op wintersport met de kinderen (1,5 en bijna 5), hahaha ik verwacht eigenlijk dat het ook wel zo zal gaan... gelukkig vind ik het niet zo'n heel erg vooruitzicht dat ik vast een groot deel van de tijd met de 2 kinderen aan het sleeen ben of iets dergelijks.
Maar het lijkt me inderdaad jammer als het eerst wel goed ging met zo'n les en nu ineens weer niet. Zal wel de moeheid zijn, zoon is hier ook vaak heel ongenietbaar als er veel nieuws en spannends gebeurt. Dit is trouwens meer geworden sinds hij op school zit, dus als je nu verbaasd bent over je zoon, is het bij jullie misschien ook zo dat hij lastiger wordt op deze leeftijd (3 a 4).
Oja, ik hoop dat je misschien nog een praktische tip voor me hebt: hoe houd je een 1-jarige in de wantjes als ze ze steeds wil uittrekken? Dat is nu hier in NL al lastig maar straks in de (hopelijk) sneeuw lijkt het me helemaal geen doen met blote handjes.

Asa

Ik had destijds (overigens niet op wintersport) bij mijn zoon wantjes met een boord die over de mouw van de jas kon. Toen zowel aan de jas als aan de want een drukknoopje gezet. Dat kreeg hij als eenjarige niet los.

Je zou ook iets met een lusje en een knoopje kunnen maken, of met klittenband, als het maar zo stevig zit dat madam dat niet kan lospeuteren.

Succes (en veel plezier natuurlijk)

Temet

mama

mama

06-01-2009 om 18:54

Wantjes en update

Nu, ik moet zeggen, half zeven en beide kids liggen alweer als roosjes te slapen. Vandaag rustig opgestaan, weinig gedaan, samen naar de snowboardles van manlief gelopen, daarna met de kinderen ergens wat gaan eten, ze waren voorbeeldig lief. De oudste taakjes gegeven als rietje voor zijn zusje halen, even op haar passen terwijl ik het eten haalde, etc. En daarna nog rondgewandeld, naar de super geweest en daarna papa uit de klas opgehaald, hij heeft heerlijk kunnen sjouwen en doen en honderd keer "waarom, wat is dit" kunnen vragen. Daarna weer naar het huisje, zusje naar bed, hij even gespeeld en geknutseld en het was echt prima zo. Ik ben zelfs zelf even op slaap gevallen op de bank. Ergste PMS is weg, dat is zo'n ellende iedere maand, ik was mijn homeopatische middeltjes stomweg vergeten dus dat was ook wat dom. Nog drie dagen en ik vind het echt jammer dat we dan weer moeten rennen en vliegen thuis. Maar de vakantie voor volgend jaar is alweer in optie genomen en dan gaan er ook leeftijdgenootjes mee die hij erg leuk vindt.

Qua wantjes, onze dame deed ze aanvankelijk ook steeds uit, maar weet nu dat geen wantjes koude handjes is. Met temperaturen ver onder nul en dan urenlang, leren ze dat wat sneller dan thuis denk ik. Wij hebben allerhande wantjes mee, maar het best bevallen van die gebreide wantjes met vingertjes, dan kan ze ook nog goed dingen vastpakken (drinkbeker oid). Die doet ze nu na anderhalve week echt braaf aan. Soms doet ze ze toch weer uit, maar dan vraagt ze er zelf weer om. Ik had van Barts ook andere wanten, echte wanten en die bond ik met touwtjes net niet te strak rond haar polsen. Dat werkte ook, maar die andere hebben we nu echt ontdekt en dat werkt goed. Ik zou je dus adviseren beide soorten mee te nemen.

Al met al vind ik wintersporten ook met kleine kinderen toch echt leuk, omdat ze veel buiten zijn en spelen en het is altijd leuk voor kinderen om met hun ouders en andere kinderen te spelen. Ik zie ook genoeg kinderen die de siklas leuk vinden, onze zoon vond dat aanvankelijk ook, maar klaar is klaar voor hem, en dat respecteren we. Volgend jaar een nieuwe kans, met zijn vriendjes erbij en dan zal het vast leuk gaan. Hij heeft er nu al zin in, zei hij.

Wijzelf genieten nu ook van de buitenlucht en zeggen net als alle andere ouders hier: het is een paar jaar investeren. En het is meteen ook duidelijk waarom de meeste mensen in grotere groepen op wintersport gaan.

Asa Torell

Asa Torell

06-01-2009 om 19:39

Wantjes

Bedankt voor de tips, Temet en Mama! Hier kan ik wat mee, ik ga drukknoopjes maken voor de Barts wantjes (die we al hebben) en wollen vingerhandschoenen proberen te vinden. De huidige temperaturen waren tot nu toe niet leerzaam genoeg (brrr!) dus ik ga er toch maar liever niet te veel vanuit dat ze het zelf wel gaat snappen!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.