Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
mammie2

mammie2

01-10-2008 om 20:06

Hangpeuter

Mijn zoontje wordt vier in december. Ik heb woensdag en vrijdag vrij en hij hoeft dan niet naar de creche.

Ik word een beetje moedeloos van hem: hij wil per se niet alleen spelen. Ik ga altijd wel hem wat voorlezen en met hem puzzelen, maar op een gegeven moment wil toch ook even een was ophangen. Hij wil nooit meehelpen, maar gaat ook niet alleen spelen. Meestal gaat hij gewoon een tijd met zijn duim in zijn mond op de bank hangen. Hij vraagt dan wel de hele tijd wanneer ik weer een boekje voor ga lezen.

Hij is de jongste van drie en ik heb om eerlijk te zijn helemaal geen zin meer in dat gevoorlees, gelego en gepuzzel. Ik doe het wel braaf een tijd, maar ik heb echt geen zin om dat een hele ochtend te doen.

Om mezelf toch maar te dwingen een hele ochtend met hem bezig te houden, heb ik ons maar opgegeven voor een activiteit genaamd "Peuterdans". Vandaag zijn we voor het eerst gegaan en het was vrij leuk. Hij heeft samen met mij met sjaaltjes en veertjes door een gymzaal gerend op de maat van de muziek. Op een gegeven moment moest hij over zijn sjaaltje springen. Hij glee uit en had het weer helemaal gehad. Vanavond bij het slapengaan zei hij dat hij niet meer wil gaan.

Maar wat dan? Ik word gek van dat gehang van hem. Op vrijdagochtend gaan we al samen boodschappen doen. Dat vindt hij redelijk leuk: hij zit dan telkens in de boodschappenkar (of ligt bijna). Na afloop mag hij altijd in een speelgoedautootje zitten.

Is het nou normaal dat hij de hele tijd zo moe en hangerig is? Zou ik misschien toch met hem naar de huisarts moeten? Hij gaat drie dagen per week naar de creche, slaapt niet meer en ligt er 's avonds meestal om ongeveer 19.00 uur erin.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Aatje77

Aatje77

01-10-2008 om 21:21

Goh....

Het lijkt wel of je het over mijn zoon hebt! Zoooo herkenbaar wat je schrijft. Ik kan je dus niet verder helpen omdat ik zelf ook niet weet wat ik er mee moet. Zoon is ook 3 (juni 4) en slaapt niet meer 'smiddags.

Vanavond lag hij om 18.40 uur in bed en om 18.41 uur sliep ie al! Ik heb hem de laatste tijd wel eens 'smiddags een uurtje laten slapen weer maar dan ligt hij 's avonds ruim een uur wakker (als hij rond 19.30 uur naar bed gaat).

amk

amk

01-10-2008 om 21:25

Klinkt meer als

verveling. Daar wordt je ook heel erg moe van.
Ze zijn waarschijnlijk gewoon heel erg toe aan naar school gaan.

En na 1x al stoppen met peuterdans zou ik persoonlijk niet doen. Dat is wel erg makkelijk toegeven aan kleuter grillen. Hier heeft dochterlief zo af en toe ook wel eens geen zin om te zwemmen, maar we gaan toch.

groet,
angela

Nou zeg...

Het is net of je het over mijn zoontje hebt. Hij wordt eind deze maand 4 en mag dan ook gelijk naar de kleuterschool. Ik heb zo'n vermoeden dat hij daar ontzettend aan toe is. Hij heeft er ook heel veel zin in. Dus.... deze mama kijkt uit naar het eind van de maand!

Linda99

Linda99

01-10-2008 om 23:09

Dochter

Mijn oudste dochter had dat hangerige ook heel erg. En pas nu beef ik me dat ze echt gewoon uitdaging nodig had. Nu ze op school zit heeft ze het namelijk niet meer, tenzij ze echt moe is (maar dat hebben we allemaal, toch?)

Ik zou peuterdans lekker doorzetten. Leert ie meteen dat tegenvallende momenten er ook bij horen. Want ik vind het echt super dat je zelf al een gedeeltelijke oplossing hebt gevonden.

Voorlopig vermaakt mijn jongste van 2,5 zich nog wel prima als we thuis zijn. Maar die heeft ook een heeeeel ander karakter dan d'r zus

Ook herkenning

Mijn oudste had dat ook heel erg voor hij naar school mocht. Verveelde zich suf, want vriendjes in de straat gingen wel naar school en ik ben ook niet het type mama dat hele dagen met kind op schoot gaan zitten boekjes lezen of spelletjes doen. Toen hij naar school mocht was het over, dat is inmiddels ruim 2 jaar geleden.
Mijn middelste was niet hangerig maar juist heel klierig... Gaat nu sinds de zomervakantie naar school en ook dat is over!
Ben benieuwd wat de jongste over 2 jaar zal verzinnen om mama bezig te houden voor hij naar school mag.

ayla

ayla

02-10-2008 om 09:32

Zo toe aan school

die van mij had dat ook, als het kon had ik haar 3 maanden eerder naar school gebracht, zij was het zat en ik ook. Ben idd van alles met haar gaan doen. Peuterdansen, was trowuens hier wel een groot succes. met vrienden afspreken, naar een lokale binnenspeeltuin. Alles om de dag te breken. weer thuis even een filmpje opzetten. en zo maar door modderen tot ze eindelijk naar school mogen.

Kan hij tijdelijk niet een extra ochtend naar de psz?

Laminaat

Laminaat

02-10-2008 om 15:55

Moe

Mammie2,

Het lijkt me normaal dat je zoon moe is. Drie dagen per week naar de creche zonder middagdutje is vrij zwaar. Misschien kan je 1 ochtend/middag voor jullie reserveren als filmkijkochtend/middag? Lekker samen op de bank hangen en commentaar op de film leveren, dat is een fijne luie manier van quality-time. De bibliotheek heeft films zat en jullie misschien ook wel met drie kinderen. Geen nare manier om de winter door te komen, toch?
Succes,
Laminaat

mammie2

mammie2

02-10-2008 om 16:45

Waarschijnlijk ben ik te perfectionistisch

Ik ben vrijwel t.v.-loos opgevoed. Ik en mijn drie zussen zijn volgens mij mede daardoor vrij creatief en actief.

Ik laat mijn kids zo weinig mogelijk films kijken. T.v. hebben we niet eens.

Bij mijn oudste twee dochters is dat prima uitgepakt. Ze knutselen zich suf. Bij zoontje heeft de knutselkoorts nog niet toegeslagen. Misschien moet ik gewoon ook wennen aan een jongetje.

Bedankt, ik denk dat ik voortaan hem lekker zonder schuldgevoelens voor een film zet, kan ik lekker ongestoord de was ophangen.

Asa Torell

Asa Torell

02-10-2008 om 20:55

Zelf vermaken (o.t.)

heeft volgens mij echt 0,0 te maken met het geslacht. (sorry, ben ook een beetje allergisch voor al die toeschrijvingen aan meisje of jongen zijn op basis van die 2 of 3 kinderen die mensen hebben, daarom kon ik het even niet laten te reageren).
Zoon van nu 4, bijvoorbeeld, kon zich als peuter urenlang zelf vermaken zonder tv, weliswaar niet met knutselen maar wel met lego en playmobil. Gek genoeg is het minder geworden nu hij ouder is, hij heeft echt behoefte aan vriendjes, of second best aan zijn ouders, voor vermaak. Dochter van 1 kan zich alleen bij vlagen heel goed zelf vermaken, maar soms ook weer dagenlang helemaal niet.

Asa Torell

Asa Torell

02-10-2008 om 21:02

Zeuren om iets doen

Ik herken het trouwens wel, mammie2, van zoon (inmiddels dus, nu hij wat minder zelfvermakend is geworden). En ook hoe irritant het kan zijn. 'Maar wanneer gaan we nou wat doehoen...' en dan elke 2 minuten. Ugh. Hier heb ik voor dat soort dagen een truc, met een vel waarop ik 3 open rondjes teken. En dan leg ik zoon uit, dat ik bij elke keer 'wat doen' gezeur een rondje inkleur en alledrie de rondjes vol = mama gaat helemaal NIKS meer met hem doen. Dit werkt wonderbaarlijk goed. (de rondjes waren nog nooit vol).
Dit alles natuurlijk nadat ik al wel allerlei dingen met hem gedaan heb die dag.
En zo lang hij dan niet tegen mij zeurt, moet hij echt maar zelf beslissen of hij op de bank gaat niksdoen danwel lekker spelen.
Overigens vind ik af en toe tv ook helemaal niet verkeerd, dat is hier vaste prik tijdens het eten koken.

3 kids mam

3 kids mam

03-10-2008 om 09:47

Tv kijken

Ook ik was nooit van de tv maar sinds onze oudste van net 3 's middags niet meer slaapt laat ik haar bewust na het brood eten een uurtje op de bank tv kijken. Toen ik dat niet deed was ze ook de hele middag hangerig terwijl ze echt niet meer kon slapen, nu rust ze toch lekker een uurtje uit (ze moet van mij ook echt lekker op de bank blijven liggen) en vervolgens heeft ze weer genoeg energie om de hele middag te spelen.
Daarnaast ga ik veel met de kinderen naar buiten, in elk geval 1 keer per dag, maar meestal gaan we zowel 's morgens als 's middags. Een heel dagdeel met de kinderen thuis terwijl ze zichzelf of ik ze moet vermaken duurt me veel te lang. Elke dag wandelen of fietsen we wel even naar het dorp voor een boodschapje, even naar de bakker of iets anders. Niet zozeer omdat we iets nodig hebben maar omdat ik het gezond en gezellig vindt met ze te wandelen. Onderweg zoeken we dan kastanjes, moet er over elk randje gelopen worden, worden besjes kapot gestampt etc. Daarnaast gaat vaak de step, fiets of kinderwagen mee. Ik probeer me niet te haasten en over iets wat misschien in een half uurtje gedaan kan worden doen we vaak 3 keer zo lang, maar dat geeft niet. Ook gaan we vaak naar een dierenparkje, de eendjes brood geven of naar de speeltuin.
Zijn we dan weer thuis dan weten ze dat ze vervolgens even zelf moeten spelen. Ik geef vaak een aanzetje door bijv. de knutselspullen klaar te zetten, een beginnetje te maken met een bouwwerk van duplo, de puzzelstukjes te sorteren en neer te leggen, de knikkerbaan neer te zetten, etc. Vervolgens moeten ze dan zelf gaan spelen en dat doen ze ook.
Waar ze hier overigens uren mee bezig zijn tegenwoordig is uit de speelgoedboekjes van intertoys en bartsmit alles wat ze mooi vinden te knippen en op te plakken, misschien is dat wat voor je zoon?

Celine*

Celine*

03-10-2008 om 22:28

Herkenning

Alleen onze dochter is net 3 en gaat nog lang niet naar school! Ze gaat wel 3 dagdelen naar de peuterspeelzaal en ik zwem met haar op een andere ochtend maar toch dat gehang. Wil het liefste de hele dag boekjes lezen, spelletjes doen, verstoppertje doen, samen met de playmobil spelen etc. Ik heb nog een zoontje van 3 maanden en een huishouden. Ik kan haar gewoon niet de hele dag entertainen. Ik was ook nooit voor de t.v. maar omdat ze niet meer slaapt en dat eigenlijk niet vol kan houden zet ik haar er weleens een uurtje voor. Ik weet dan wel wat ze kijkt dus meestal een DVD. Als ik haar al zover krijg om te gaan slapen (sporadisch) slaapt ze 's avonds niet voor half 10 om vervolgens wel weer vroeg uit de veren te zijn. Alleen naar buiten kan nog niet dus de laatste dagen weinig buiten. Ja, ze wil dan wel met de laarzen en paraplu naar buiten maar dat duurt dan maar 5 minuten...

Die intertoys en bart smitboekjes ga ik ook uitproberen. Daar zit weer wat uitdaging in want dat is nieuw..

Groetjes Celine

Sporten

Wij hebben een sportabonnement waar ook een creche bij is. Ik ga daar op mijn dag dat ik ouderschapsverlof heb ook wel eens een om iedereen even te laten rausen. Daarna is zoonlief sowieso moe (is 3) en mag ie thuis even voor een dvd. Met Diego etc. is volgens mij echt niets mis. Hevig gedrein straffen wij op een gegeven moment wel af, dan moet ie in de hoek of op de gang. Maar ik probeer altijd wel om iets met hem te doen, even buiten spelen, stukje fietsen. Wordt zelf ook saai van een dag thuis hangen.

Naar buiten gaan

Mijn zoon is ook regelmatig hangerig. Wil dan graag dora of de kleine eintsteins kijken...

Hier helpt naar buiten gaan. Even in de buitenlucht daar knapt hij helemaal van op. En wat mamak zegt: daarna is hij lekker moe en mag van mij best een dvdtje kijken!

liefs lisa

herfst

herfst

06-10-2008 om 10:58

Hier precies hetzelfde

Jee wat herkenbaar allemaal! mijn zoontje wordt ook 4 aankomende december en hij gaat momenteel elke ochtend naar de peuterspeelzaal. smiddags is hij enorm moe en hangerig en verveelt zich. maar hij is ook te moe om iets te doen lijkt het dus heel tegenstrijdig. GEK word ik ervan!

Tv kijken is soms wel fijn maar meestal lijkt hij daar nog meer vervelend van te worden.

Ik heb het idee dat buitenlucht wel helpt maar hij wil dan dus meestal niks. En ik wil ook niet altijd met hem op sleeptouw zijn, om maar de middag door te komen.

Hij gaat wel iets vroeger naar bed de laatste tijd dus misschien hebben ze toch hun slaap meer en meer nodig op deze leeftijd? Ik weet het ook niet.. wat moet je ermee aan?

Ik heb ook de indruk dat jongens dit meer hebben dan meisjes?? Speelafspraakjes zouden mij wel redden en hij heeft wel vriendjes maar die hebben weer andere kinderopvangtijden (

'k lees mee naar inspiratie!!
herfst

Tango

Tango

08-10-2008 om 20:37

Ja, erg herkenbaar

Ook mijn zoon was zo'n hangpeuter (grappig woord trouwens). Wilde ook steeds vermaakt worden, kon niet alleen spelen. TV kijken deed hij wel graag, maar ook bij voorkeur met mij erbij.
Wat ik deed was boodschappen halen samen met hem (moest ook wel want ik werk 3 dagen in de week en op de dagen dat ik vrij was moest er echt wel wat in huis gehaald worden), peutermuziek (met z'n vriendje van het kinderdagverblijf samen, ze waren meer bezig met de boel op stelten te zetten, maar vermaakten zich wel) en verder inderdaad speelafspraakjes, gelukkig klikt het tussen de moeder van zijn beste vriendje en mij ook erg goed.
Mijn zoon was ook een heel ander kind dan mijn dochter. Zij kon en kan veel beter alleen spelen, hij heeft echt vriendjes nodig. Toch had ook dochter een moeilijke periode voorafgaande aan school, maar dat was meer heel dwars zijn etc.
Nu zoon op school zit kan hij opeens wel alleen spelen en is hij heel gezellig en vrolijk. Hij was er dus ook heeeeeeeel erg aan toe.

mammie2

mammie2

08-10-2008 om 21:41

Bemoedigend te lezen

mijn middelste dochter was trouwens ook heel erg moe rond deze leeftijd. Ook het eerst halfjaar op school was erg zwaar voor haar, maar ook voor mij want aan het eind van de dag was ze echt onuitstaanbaar.

We moeten er dus gewoon maar even doorheen als ouders door deze periode. Ik ben vandaag weer wat soepeler geweest met de t.v. Hij heeft vanochtend cars gekeken. Ik kon toen lekker in de tuin werken. Ik heb eerst geprobeerd met hem te tuinieren, maar we kregen na 10 minuten al ruzie, omdat hij per se de blauwe druifjes wou planten in een bloembed die ik net helemaal volgepoot had met bloembollen. Hij vertikte ze ergens anders te planten.

Toen we op school buiten op mijn dochters wachtten, viel hij gewoon in slaap bij mij op schoot.

Soms kan hij wel goed alleen spelen, hij is er waarschijnlijk gewoon te moe voor.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.