Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Assie

Assie

09-10-2016 om 09:03

Heeft mijn peuter een gedragsstoornis?-

Hallo,

Mijn peuter is 2 en half, en heb het gevoel dat hij zich anders gedraag dan zijn leeftijdsgenoten.
- hij praat nog niet zegt alleen papa, mama en auto
- soms herhaald hij wel een woord dat we zeggen maar herhaald het niet meer
- hij maakt geen oogcontact, zijn juf zegt dat ook
- hij luistert niet naar aanwijzingen als zit, kom of stil
- als ik naar iets wijs bijvoorbeeld kijkt hij niet mee
- als ik zijn naam roep kijkt hij niet om.
- als hij iets wil pakt hij mijn.hand en brengt me naar wat.hij.wil
- hij speelt niet met andere kinderen eerst deed híj nog wel kinderen observeren maar nu niet meer. Hij lAat kinderen wel met rust ook als ze met zijn speelgoed spelen.
-hij is verder gek op klei en kan daar uren mee spelen maar alleen het uitrollen.

Mijn man zegt dat er niets aan de hand is dat hij gewoon wat later is dan.andere kinderen. Maar het zit mij.niet lekker, vooral ik hem nu naast andere kindjes van zijn leeftijd zie.valt het verschil mij sterk op.

Zit het in mijn hoofd of moet ik actie ondernemen???

Pirata

Pirata

09-10-2016 om 09:07

gehoor?

Is zijn gehoor al eens getest? Wat zegt het consultatiebureau ervan?
Ik snap je zorg, maar je man kan ook gelijk hebben. Kinderen ontwikkelen zich grillig.

Assie

Assie

09-10-2016 om 09:47

Gehoor goed

Met 1 jaar had hij een oorontsteking In Duitsland, ze hebben 1 week vastgehouden en zijn oren ook goed getest. Daar is niets mee. Consultatie bureau heeft er niets over gezegd, zelf ook niet aangekaart.

Specht

Specht

09-10-2016 om 10:08

Assie

Heb je al eens me de medewerksters van de kinderopvang gepraat?
Wat zeggen zij over je zoontje?

Assie

Assie

09-10-2016 om 10:26

Reactie specht

De juf zij me dat hij ook in de klas niet luistert en instructies niet opvolgt. Hij niet mee doet met andere kinderen hij is altijd ergens alleen bezig ook met groepsopdrachten. We moest hem veel voorlezen en met hem praten. Maar dat deden we al.

Pirata

Pirata

09-10-2016 om 10:43

gehoor opnieuw testen

Om te beginnen zou ik heel snel opnieuw naar zijn gehoor laten kijken. Die oorontsteking wa al 1,5 jaar geleden, als dit een "orenkind" is, dan kunnen zijn oren al jaren dichtzitten, ook zonder ontsteking. Buisjes zouden vocht achter het trommelvlies kunnen verhelpen.
Een kind dat niet hoort, gaat zich mogelijk als een eenling gedragen. Omdat ie buiten de groep komt te staan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-10-2016 om 10:43

Toch nog een keer die oren

Wat met een jaar niet speelde, kan nu wel aan de hand zijn.

Voor de rest kun je nog weinig. Hij is echt nog te klein voor veel soorten onderzoek, therapie en begeleiding. Hooguit kun je de adviezen mbt voorlezen en praten opvolgen. Spelletjes doen wil ook wel helpen. En evt. logopedie voor zijn taalontwikkeling, maar daar wordt ook vooral heel speels met taal gewerkt, met spelletjes en plaatjes.

Ik zou het eens aankaarten bij het consultatiebureau.

Fransien

Fransien

09-10-2016 om 10:58

Meerdere mogelijkheden

Er kunnen meer dingen aan de hand zijn, maar het eerste wat je uit zult moeten sluiten zijn die oren. Niet ieder kind met vocht achter het trommelvlies heeft oorontstekingen en dan kom je er bijna niet achter dat je kind amper iets hoort.

Als je kind op taal achterloopt kan dat verschillende oorzaken hebben:
- kind is gewoon laat met praten, trekt wel weer bij
- kind heeft een primaire taal-ontwikkelingsstoornis, dan heeft hij intensieve logopedie nodig om tot woordenschat- en zinsontwikkeling te komen. Zoek een logopedist die haar papieren hiervoor heeft en liefst een bak met ervaring.
- kind heeft een secundaire taal-ontwikkelingsstoornis, oftewel het gebrek aan taalontwikkeling is te wijten aan een andere oorzaak (zeer laag iq of autisme). Ook hier is het verstandig om een logopedist te zoeken met papieren en ervaring op dit gebied.

Maar begin bij die oren! Je moet gewoon weten of hij wel goed hoort, anders kun je niet eens beginnen met behandelen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

09-10-2016 om 11:39

Logopedie

Jullie hebben dus nog niet naar zijn gehoor en taalontwikkeling laten kijken? Dat lijkt me nu toch zeker de eerste stap want met 2,5 zou de taalontwikkeling toch zeker op gang moeten zijn gekomen. De logopediste waar mijn dochter is geweest (met 22 maanden) zei dat bij de helft van de 2,5-jarigen die nog niet praten meer aan de hand is dan 'gewoon wat later' zijn. Niet meer afwachten dus!

mirreke

mirreke

09-10-2016 om 11:43

Inderdaad, eerst oren maar dan wel verder laten zoeken

Laat eerst uitsluiten of hij toch vocht achter zijn oren heeft. Want een kind dat niet (goed) hoort kan precies het gedrag gaan vertonen dat jouw zoontje nu vertoont.

Maar stel dat je kind prima hoort, dan zou ik zeker verderzoeken. Want tegenwoordig heb je integrale vroeghulp, wat een wereld van verschil kan betekenen voor je zoontje.
Juist bij zaken als autisme of een andere ontwikkelingsstoornis is het van belang dat je wel vroege hulp zoekt, zodat je kind al zo snel mogelijk geholpen kan worden. Dit kan veel latere problemen voorkomen.

Denk dus niet dat hij daarvoor nu te jong is. Tegenwoordig kunnen ze op heel jonge leeftijd al weer veel meer dan vroeger.

Kijk eens hier: http://www.integralevroeghulp.nl/ouders/

Assie

Assie

09-10-2016 om 11:47

Dank jullie wel voor jullie reacties

Ik dacht inderdaad dat omdat oren toen al onderzocht waren het de oren niet konden zijn. Ik ga meteen een afspraak maken om de oren te testen..

Lente

Lente

09-10-2016 om 12:32

Zit er een audiologisch centrum bij je in de buurt?

Daar kunnen ze de oren testen maar ook een mogelijke taalontwikkelingsstoornis. Dan heb je alles op één plek.

GC

GC

28-09-2018 om 16:38

Hoe gaat het nu?

Hi Assie,

Hoe gaat het nu met je zoontje?
Ik herken heel veel in mijn eigen situatie en ben benieuwd hoe het bij jullie verder gegaan is.

GC schreef op 28-09-2018 om 16:38:

Hoe gaat het nu?

Hi Assie,

Hoe gaat het nu met je zoontje? Ik herken heel veel in mijn eigen situatie en ben benieuwd hoe het bij jullie verder gegaan is.

Ha Gc,

Ik zie dat je gereageerd hebt met dat je veel herkent. Hoe is het nu met jouw kind? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.