Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Help, dreumes wordt iedere nacht wakker

Ik ben helemaal op.. sinds een week wordt onze dreumes iedere nacht gillend en krijsend wakker. Vannacht werd hij om 4 uur wakker. We hebben hem om 4.30 uur een flesje melk gegeven in de hoop dat hij zou slapen, maar nee hoor. Hij heeft gehuild totdat hij bij ons in bed mocht en heeft tot 6.15 uur zitten klieren en is daarna plots in slaap gevallen.

Hebben jullie tips? Ik weet gewoon even niet wat we moeten doen. Laten huilen werkt niet, dan blijft hij gillen (geprobeerd maar na 15 minuten dacht het is wel genoeg geweest), flesje melk helpt ook niet. Ik weet het even niet meer.. help!


Oren laten controleren? Doorkomende tandjes?

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

16-11-2021 om 07:36

Als hij in jullie bed wel verder slaapt zou ik dat toch gewoon doen.

TanteTheelepel

TanteTheelepel

16-11-2021 om 07:44 Topicstarter

BlueFawn schreef op 16-11-2021 om 07:36:

Als hij in jullie bed wel verder slaapt zou ik dat toch gewoon doen.

Dat is het.. hij wil eerst spelen en dan klimt hij op ons, van ons af, trekt hij aan onze haren/oren/lippen en pas na 2 uur na het uithalen van fratsen valt hij uiteindelijk in slaap. Vlak voordat mijn wekker afgaat *zucht* 

Ik hoop dat het een fase is

Hier al 5 nachten precies hetzelfde. Vannacht om 0:45 wakker en rond 3:15u weer gaan slapen. Doordat hij alle nachten op een andere tijdstip wakker wordt ben ik daar ongewild zo alert op dat ik niet slaap voor de tijd.. En als zoontje uiteindelijk wel in slaap valt dan lig ik nog weer een uur wakker voordat ik in slaap val. Ik leef nu aan een aantal dagen op 3-4 uur (niet eens aaneengesloten) per nacht. 

Campingbedje naast jullie bed. Hand er in hangen en zelf iig je ogen dicht doen? Dat hebben wij wel eens gedaan toen de oudste s nachts er een potje van maakte. 

Kleinzoon van 1 jaar (oktober) was 3 weken geleden goed ziek, buikgriep. Ouders liepen na week op hun tandvlees dus mocht hij nachtje extra komen. Ook hier om 3 uur wakker, alleen getroost en terug. Om half 6 wakker, maar flesje gegeven. Tweede nacht ging goed, bad, pyamapapje, in bed. Sliep hij door. Twee weken heeft het drama geduurd. En ineens, erdoor heen. Slaapt weer door. Las op internet iets over periodes dat dit gebeurt, ook rond 12 maanden dus. 
Als je iemand hebt, die de kleine nachtje (of 2, zoals mijn zoon en schoondochter hebben )kan hebben, kunnen jullie even bijtanken

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

16-11-2021 om 10:23

TanteTheelepel schreef op 16-11-2021 om 07:44:

[..]

Dat is het.. hij wil eerst spelen en dan klimt hij op ons, van ons af, trekt hij aan onze haren/oren/lippen en pas na 2 uur na het uithalen van fratsen valt hij uiteindelijk in slaap. Vlak voordat mijn wekker afgaat *zucht*

Ik hoop dat het een fase is

Oh dat herken ik wel, ik deed dan de tv voor hem aan.

TanteTheelepel schreef op 16-11-2021 om 07:44:

[..]

Dat is het.. hij wil eerst spelen en dan klimt hij op ons, van ons af, trekt hij aan onze haren/oren/lippen en pas na 2 uur na het uithalen van fratsen valt hij uiteindelijk in slaap. Vlak voordat mijn wekker afgaat *zucht*

Ik hoop dat het een fase is

Hij was wel al flink wakker en had een energieboost van de fles. Meteen in bed nemen? Dus binnen de 5 minuten dat hij nog een beetje half slaapdronken is in bed nemen. 

zo herkenbaar 

De fratsen niet accepteren door hem naar zijn bed te brengen. Dat werkt hier.
Stil liggen als een krokodil dan kun je blijven. Zo, niet dan terug naar je eigen bed.

Dit wordt uiteraard een beetje gewoel maar dan is het leuke eraf en in slaap vallen is makkelijker als je geen feestje bouwt.

Getrek aan haren, oren en lippen zou ik niet accepteren. Ook overdag niet, dus waarom in de nacht dan wel. Ik zou ook niet beginnen aan in de nacht de tv aanzetten voor een kind. Ofwel kind komt in jullie bed liggen en slaapt daar verder. Ofwel kind blijft in het eigen bed. Misschien helpt een nachtje logeren, andere omgeving wel om dit patroon te doorbreken.

Lees eens over pavor nocturnus (nachtangst). Lijkt het daarop? Vanwege het gillend en krijsend wakker worden. Of wordt hij wakker, en gaat dan gillen en krijsen om aandacht te krijgen? Dat zijn natuurlijk wel heel verschillende dingen die verschillend aangepakt moeten worden...
Ik weet niet hoe oud je dreumes is, maar bij mijn kind van toen 3 hielp een 'goed gesprek' over dat iedereen in de nacht gewoon moet slapen en dat wij niet meer zouden komen, tenzij er echt iets aan de hand was. Maar kind was dus denk ik al wat ouder.
Als het geen nachtangst is, zou ik kiezen voor in bed/op de kamer nemen maar verder negeren. En als het feest wordt, zonder pardon terug naar bed. Een nachtje (of meer) uitbesteden kan goed werken om het patroon te doorbreken.

In plaats van een "goed gesprek" kan een goed prentenboek ook helpen, "Alle dieren slapen", bijvoorbeeld. Maar inderdaad voor de peuterleeftijd, met dreumes kan je het ook proberen, maar zal het verband tussen bed en slapen minder duidelijk zijn.

TanteTheelepel

TanteTheelepel

17-11-2021 om 09:03 Topicstarter

dank voor alle reacties! Hij is pas 1,5, dus een gesprek kan nog niet echt. We hebben gisteren een veel korter dutje laten doen en verhip, hij sliep vannacht heel goed! Dus vandaag ook weer het dutje inkorten en aankijken hoe dat gaat

TanteTheelepel schreef op 17-11-2021 om 09:03:

dank voor alle reacties! Hij is pas 1,5, dus een gesprek kan nog niet echt. We hebben gisteren een veel korter dutje laten doen en verhip, hij sliep vannacht heel goed! Dus vandaag ook weer het dutje inkorten en aankijken hoe dat gaat

Oh fijn dat dat werkte. Hoe ziet jullie dag en qua slaapjes uit nu? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.