Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
joyce tang

joyce tang

21-10-2008 om 11:39

Help! Gillende 4-jarige

welke ouder weet hulp...
ik heb al veel gelzen op deze site maar dit staat er echt niet op!

mijn zoontje is bijna 4 en ik wordt werkelijk helemaal gek van hem!! hij begint s'morgens al om 7 uur met zeuren als ik wat tegen hem zeg gaat hij onwijs gillen! hij kan dit de hele dag volhouden, als hij iets niet mag gaat hij gillen als ik zeg ga even zelf spelen gaat hij gillen..in zijn kamer zetten helpt niet hij heeft het laatst 2,5 uur volgehouden. hij heeft een jonger broertje van 10 maanden die hij wel lief vind maar hij is zooooo jaloers. hij wil overal bij zijn overal aanzitten en als hij geen aandacht krijgt gaat hij dingen kapot maken of stiekeme dingen doen.
welke ouder weet raad, niks maar dan ook niks wat ik al heb geprobeerd wil helpen. koude douche..met hem bezig zijn..een strak schema..naar school. echt niks helpt nog.

welke ouder heeft eindelijk na maanden DE OPLOSSING???

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

21-10-2008 om 11:44

Belonen

misschien eens positief benaderen, een dag niet gillen en schreeuwen is een sticker en aan het einde van de week een klein cadeautje of iets leuks doen.
Ik vermoed dat het een kwestie is van aandacht vragen op een negatieve manier. De jaloersheid zegt het al en beetje. Is ook moeilijk, 4 jaar en opeens een broertje erbij, iedereen vind dat broertje schattig en lief en zelf val je buiten de boot.

Misschien kun je ook een soort dagschema opzetten, waanneer je tijd hebt om met hem te spelen of iets te doen zodat hij zelf weet waar hij aan toe is.

Professionele hulp?

Misschien eens met het consultatieburo overleggen voor professioneel advies?
Sterkte.

Polly Shearman

Polly Shearman

21-10-2008 om 16:06

Kleine stapjes

"een dag niet gillen een sticker"?
ik denk dat joyce al blij is als hij een half uur niet gilt.

Een schema maken, met pictogrammen, zodat hij steeds kan gaan kijken wat de dagplanning is. Lijkt me een goed idee.
Eerst gaan we aankleden en spelen met de trein.
Dan gaan we koffie drinken
dan gaan we wandelen.
Dan gaan we eten
dan gaat baby dutje doen. Mama iets voor zichzelf en Hij bv even een uurtje tv kijken.

Hak de dag in stuken, en probeer de komende tijd alle dagen hetzelfde te houden. Dus het zelfde schema.
Pas als dat redelijk goed gaat kan je weer gaan varieren. Maar zorg dat het duidelijk is wat er waneer gaat gebeuren. en wat je van hem verwacht. dus bv: hij moet 10 min alleen spelen: Hou je zelf ook aan de afspraken.

ik weet dit is van een afstand veel makkelijker dan als je er midden in zit.
sterkte !!

Emmawee

Emmawee

21-10-2008 om 22:43

Poging

Beste Joyce,
"hij begint s\'morgens al om 7 uur met zeuren als ik wat tegen hem zeg gaat hij onwijs gillen!"
Zeurt hij? Of vraagt hij iets wat niet mag? Wat kan helpen is om te proberen met 'een JA' te antwoorden. Dus niet "Nee je mag geen snoep, dat weet je best!", maar: "Ja, jij vind snoep lekker he?! We gaan nu eerst lekker een boterham eten en vanmiddag krijg je lekker een snoepje." Probeer zo lang mogelijk in de "Ja-reeks" te blijven. "Ja, jij zou nu wel een snoepje lusten he? Snoep is lekker. Maar wij eten vanmiddag snoep en nu lekker een boterham". Op deze manier laat je je kind merken dat je hem begrijpt en geef je toch grenzen.
Zo kun je ook toestaan dat je kind gilt, maar dan op zijn kamer. "Moet je gillen omdat je boos bent? Weet je dat mag best, maar dan moet je dat op je kamer doen." Dit werkt toch anders dan je kind 'voor straf' naar zijn kamer sturen. Misschien houdt hij het lang vol (ik vind 2,5 uur echt heel lang hoor, ben heus onder de indruk), probeer dan toch af en toe in contact met hem te komen. Even aanraken, vragen of het nog wel goed gaat met hem.
Verder kan het soms wonderbaarlijk goed werken om zelf te gaan fluisteren.
Kortom, probeer hem niet te straffen voor zijn gedrag, maar probeer hem te helpen. Dit is voor hem ook niet fijn, maar kennelijk levert het hem wel iets op. Ontlading misschien? Extra aandacht? Of krijgt hij misschien toch heel soms wel zijn zin met gillen?

Tot slot, ik vind het best heftig wat je beschrijft, maar misschien zijn er ook nog heel veel leuke momenten op de dag? Probeer eens te kijken wat er dan anders is. Misschien geeft dat nog een inzicht? "Als je iets wil, dan moet je het vragen en soms mag het wel en soms mag het niet. En als je dat jammer vindt mag je best verdrietig zijn, want dat is ook niet leuk voor jou, maar dan gaan we weer denken aan dingen die wél leuk zijn." Deze riedel hadden wij voor onze oudste in de schop sla schreeuw periode.
Nogmaals, sterkte.
Sterkte! Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.