Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Kiki

Kiki

29-11-2011 om 12:10

Help, mijn peuter is verliefd

verliefd op zijn babybroertje van twee weken oud.
Lief? absoluut, vertederend? Zeker weten, Aandoenlijk? natuurlijk

Maar jeetje zeg, wat vermoeiend. Hij zit er de hele dag bij, kusjes gevend en aaiend. Hij is ook af en toe erg gevaarlijk, auto's in de wieg gooien (baby ook auto's pele"

Ik kan hem geen seconde alleen laten, als de baby slaapt moet ik echt de hele tijd waakzaam zijn dat hij hem niet wakker maakt of erbij zit of aait of auto's komt "geven" (op de befaamde peutermanier dus)

Ik durf niet eens naar de WC.

Uitleggen doe ik natuurlijk voortdurend, ik betrek hem overal bij en waar hij kan helpen mag hij helpen en ik ben heus geen zeur als het om mijn baby gaat (het is immers de derde en die komen gelukkig van rubber) maar de aanbidding begint wel een beetje vervelend te worden.

En hij bedoelt het vreselijk lief en het is aan de ene kant ook zo vreselijk lief, maar ook af en toe behoorlijk gevaarlijk.

Hoe kan ik de aanbidding van mijn jongste peuter (die zelf nog maar net twee is geworden) een beetje in goede banen begeleiden of moet ik gewoon wachten tot de nieuwigheid eraf is en gaat het vanzelf over

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

29-11-2011 om 13:07

Ervaring

Mijn oudste was 23 maanden toen de 2e geboren werd, en dat niet naar de wc durven ken ik. Ik nam baby dan in het wippertje mee...

Ik heb oudste echt geleerd dat hij niets in de box mocht doen, en dat als baby in de box was die met rust gelaten moest worden. Dat was een voor hem hele duidelijke grens, en na een paar maanden durfde ik zelfs naar de wc als baby in de box lag

En een keer, toen jongste 3 maanden ofzo was, vond ik oudste staand op zijn buik! Ik schrok me rot, maar de baby was hard aan het lachen. Ik beaam dus dat die baby's van rubber ofzo zijn!

Suggestie

Gelukkig was mijn oudste 3,5 toen zusje geboren werd, dat maakt een hoop verschil! Hier bleef het bij heeeel voorzichtig aaien.

Wat ik me afvraag: als je nou een lap stof door de spijltjes van de box vlecht (zodat peuter er niet met zijn handjes bij kan) en jongste in de box legt, midden in, bodem hoog, kussens eromheen - dan kan broertje er toch niet bij? Kun je dan niet even rustig plassen?

En misschien een haakje op de deur van de kamer waar Ukje slaapt, zodat broer niet op bezoek kan komen.

Sterkte ermee

Temet

Kiki

Kiki

29-11-2011 om 22:19

Temet,

een lap stof om de box heen vlechten lijkt me juist heel gevaarlijk.

Deur op slot kan (helaas) ook niet, omdat beebje slaapt in de ruimte waar ik ben. Dus 's nachts in de slaapkamer overdag bij mij in de woonkamer.

Mijn oudste is ook heel voorzichtig met zijn broertje en vind hem ook wel lief maar niet op de manier zoals mijm middelste dat heeft.

Kiki

Kiki

29-11-2011 om 22:25

ik probeer mijn peuter ook te leren dat hij niets in de box moet gooien, maar het komt niet zo aan.
In zijn wereld is het toppunt van liefde het feit dat je met zijn auto's mag spelen. Het feit dat hij die auto's aan zijn broertje wil geven is ook erg ontroerend en toont echt aan hoe gek hij op zijn babybroertje is.

Hij snapt dus ook gewoon niet waarom wij schrikken, want hij is toch lief en hij bedoelt het toch zo goed.
En dat stukje uitleggen komt niet aan.

dc

dc

29-11-2011 om 23:02

Kiki

Oh, het kostte hier ook wel een paar maanden hoor...

En kun je niet een paar veilige autotjes scoren die hij aan z'n broertje kan geven? Van die grote gevallen zonder kleine dingetjes?

Henriette123

Henriette123

29-11-2011 om 23:45

Baby auto`s?

Baby met sinterklaas een eigen (stoffen) auto geven?
Nu mag peuterbroertje zijn eigen "grote jongens" auto`s hebben

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-11-2011 om 15:04

Kiki

Gefeliciteerd met je derde zoon. Herkenbaar het gedrag van je tweede. Hier heeft oudste een keer in een vlaag van liefde babyzus een mutsje op willen zetten: baby mutsje opzetten, zei ze er nog heel lief bij. Gelukkig dat we erbij waren want ze trok een plastic zakje van het kruidvat over haar hoofdje.... Volgens mij is er niet zo veel te doen aan dit gedrag, je moet er gewoon constant bij blijven als hij met babybroertje samen is. Zelfs als je het gevoel hebt dat je het hem duidelijk hebt gemaakt, dan blijft hij nog onvoorspelbaar en in zekere zin onbetrouwbaar want hij is een peuter.
Ik ben trouwens erg benieuwd naar de naam van je nieuwe zoon. De namen van je oudere zoons heb je ooit genoemd in de daadjes in gezellug. Omdat ik niet weet of je dat nog genoemd wilt hebben hier, zal ik ze niet noemen. Ik heb altijd wel de associatie met een mooie tennisser uit de jaren '80. Ben zo benieuwd of je derde zoon ook zo mooi in de sfeer past
Aagje

Pop?

Een echte mooie babypop,met kleertjes en een flesje etc... misschien heeft hij die al?

Oh ja, heel herkenbaar. Baby mee naar de wc of peuter mee naar de wc. Peuter in kinderstoel vast als je naar de wc gaat (lekker met een koekje of knutselend).
Ik ga nog steeds niet (jongste is nu 1 en 3 maand) met een gerust gevoel naar de wc. T zijn toch kleine deugnieten en avonturiers. 2x kans op weet ik veel wat + de dynamiek tussen die twee, maakt dat ik nooit rustig de ruimte uit ga.
Nog een paar jaartjes denk ik dan...
Gelukkig is er genoeg om van te genieten ook!
Groetjes

Oh ja en kiki

van harte gefeliciteerd natuurlijk, en heel veel geluk met je nieuwe aanwinst!

Asa Torell

Asa Torell

30-11-2011 om 21:09

Jeetje

Wat lijkt me dat stressen inderdaad! Hier durf ik dochter van 4 net zo'n beetje te vertrouwen met de baby (althans voor de duur van een wc-bezoekje).
De kraamverzorgende gaf hier ook die boxregel (box=afblijven) als tip, volgens haar werkte dat vaak wel met peuters. Ik begrijp dat het niet meteen werkt maar misschien is het toch iets om er in te hameren zodat het over een tijdje wel beter gaat?

Stof

Stof door de spijltjes van een babybedje is gevaarlijk omdat een kind er met zijn hoofd tegenaan kan komen te liggen. Maar een box is breder dan een ledikantje en een pasgeborene die je in het midden legt rolt niet 360 graden om zijn as om uiteindelijk tegen de rand te belanden. Vandaar dat idee.

Je kan trouwens ook nog, bedacht ik me, vitrage nemen. En dan maar hopen dat peuter niet de auto'tjes met een mooi boogje over de rand in de box mikt.

En inderdaad: peuter mee naar de wc. Moet ineens denken aan een recept/column van Sylvia Witteman waarin ze haar nood klaagt als moeder van 3 jonge kinderen en zegt dat ze al 6 jaar niet meer alleen naar de wc is geweest

Groeten,

Temet

Kiki

Kiki

30-11-2011 om 22:19

Hoi aagje

Iedereen zegt dat de derde naam er mooi bij past, het schijnt ook nog een tennisser te zijn hoorde ik later, een Russische tennisser, maar die presteert niet veel, 416de op de wereldranglijst Ik kende hem niet in ieder geval.

maar de tennisser uit de jaren '80 kende ik ook niet, dus mijn kinderen hebben niet bewust namen uit de tenniswereld gekregen.

Verder dank jullie wel voor jullie tips, ik ga ze allemaal eens uitproberen en ik zit inderdaad ook zelden alleen in de douche en de toilet

Asa, mijn oudste wordt in februari vier en hem kan je gewoon heel duidelijk uitleggen dat je niets bij de baby in de box of de wieg moet gooien en dat baby's moeten slapen en met rust gelaten moet worden.

Lunamaya, hij heeft inderdaad een eigen pop (waar hij ook druk doende is) en herkenbaar wat je schrijft over de dynamiek tussen je twee kinderen. Mijn twee peuters halen gezamenlijk zoveel ondeugende streken uit, Pietje Bell is er niets bij.

Henriette en DC, dat ga ik eens proberen. Ik heb nog wel een stoffen trein, gekregen van een vriendin van me. Ik had hem nog niet gepakt, want hij heeft er nog niets aan. Maar wellicht dat het mijn peuter geruststeld als de baby een eigen auto heeft.

Ach en dan komen ze vandaag binnen (want ze waren spelen bij mijn gastouder vandaag) en dan zijn ze zo blij om hun broertje weer te zien, ach en dan smelt ik subiet natuurlijk.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

30-11-2011 om 22:56

Kiki

Ha, dat had ik ook niet gedacht dat je je oudste kinderen bewust tennisnamen had gegeven. Dan had je de volgorde wel omgekeerd, leek me ! De naam van je verse zoon past idd mooi in het rijtje.
Veel geluk en succes met je verliefde zoon.
Aagje

Heel herkenbaar

Ik kwam eens de kamer in (was uiteraard één seconde weg) en baby lag in haar wipstoeltje, werkelijk bedólven onder de autootjes, treintjes en wat al niet meer, waarmee haar grote maar toch nog peuterbroertjes haar hadden "versierd". Erg schattig maar zeer gevaarlijk, grote broers
Ik ging idd nooit alleen naar de wc, en heb ze proberen uit te leggen dat er grote jongensspeelgeod is, en babyspeelgoed. En dat ze haar nooit met het eerste mogen "versieren".

Schiet me weer te binnen: oudste (toen 2½ of zo) dreutelde eens door de kamer, kwam babybroertje tegen (al stevige baby hoor) die daar lekker voor de bank op zijn buik lag te chillen. Zonder zich te bedenken stapte hij, hup, op zijn broertje om op de bank te kunnen klimmen. Je broertje als opstapje...het blijft allemaal opletten hoor

Kiki, ze groeien erin, over een tijdje zijn ze a. allemaal wat ouder en wijzer, en b. minder kwetsbaar.

Asa Torell

Asa Torell

01-12-2011 om 21:55

Kiki

Ik gaf het ook alleen maar door omdat de kraamverzorgende zei dat het bij jongere kinderen al kon werken, maar ja de precieze leeftijdsgrens gaf ze er inderdaad niet bij . Dat klinkt dan toch als een tijdje gezelschap op de wc vrees ik. Wat ontzettend leuk ondertussen dat ze zo enthousiast zijn over hun broertje!
(overigens, maak niet de fout je in je oudste te vergissen: hier liep broer van 7 bijvoorbeeld vandaag ineens met de baby in het wipstoeltje door het huis, en dat 'mag' ik zelf eigenlijk al niet eens ).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.