Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Dendy Pearson

Dendy Pearson

06-06-2011 om 22:14

Help, mijn peuter pubert!

Hallo,

Mijn peuterzoon van 2,5 pubert. Overdag is hij best te hebben en eigenlijk ook erg grappig. (nog)Geen driftbuien, maar wel erg ondernemend. Maar nu is het ruim 22.00 uur en hij gaat nog steeds door. Nadat ik hem vanavond uit het toilet heb moeten bevrijden vond ik het wel welletjes en heb ik hem naar zijn bed gedaan. Aangezien hij er vanochtend om 09.00 uur uitkwam (tussendoor slapen doet hij al sinds een jaar niet meer) zou je denken dat hij wel moe zou zijn. Maar hij is uit zijn bed gekomen, heeft het licht aangedaan en zit nu aan zijn tafeltje een boek te "lezen". Ook niet zo erg, maar ik wil ook naar bed. En dat durf ik niet. Want hij kan als hij wil uit zijn kamer en dan weet ik niet wat hij uitspookt. Dus wacht ik maar weer tot hij het opgeeft.
Herkent iemand dit? Wanneer gaat het over?

grt Dendy

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Doe wat aan die deur

Dendy, hier wordt een mens gek van. Maak een wc-haakje aan de buitenkant van zijn slaapkamerdeur, dan kan hij er niet meer zelf uit en dan is de lol er denk ik snel af. Je zal hem wel een paar keer slapend op de grond aantreffen, maar so what.

Sterkte ermee

Temet

Geluid

Opsluiten zou ik zelf niet doen. Mischien kun je een ding aan de deur hangen dat geluid maakt als kind het opendoet. En een lampje met instructie dat de kamer verlaten kan worden als het lampje uitgaat.

dc

dc

07-06-2011 om 12:03

Boos worden?

Uh, ik zou toch echt boos worden als hij om 22u uit z'n bed is hoor. Peuterpubertijd betekent niet dat je alles maar goed moet vinden toch? Alleen dat je je strijdpunten moet uitkiezen, en op tijd naar bed en in bed blijven is er voor mij toch 1, want een moe kind is nog veeeeel vervelender en onmogelijker dan een uitgerust kind.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-06-2011 om 13:44

Ja dc

Maar als mijn peuter mij verteld dat hij "nee slapen wil", dan gaat hij dus niet slapen. Of ik nou boos word of niet. Ik kan 'm moeilijk vastbinden aan zijn bed.
Gevoelsmatig heb ik iets tegen opsluiten, maar een klein haakje op de deur valt daar niet onder. Het is ook voor zijn eigen veiligheid tenslotte. Als hij vanavond weer op pad gaat koop ik morgen een haakje.

Dendy

dc

dc

07-06-2011 om 14:08

Slapen - in bed blijven

Wij zijn altijd heel strikt ermee. Slapen kun je niet afdwingen, in bed blijven wel. Als ze niet kunnen slapen, dan mogen ze bij ons in bed een boekje lezen. Maar na bedtijd het bed uit is dus echt verboden. Elke keer dat eruit gegaan wordt, dan wordt het kind zonder verder iets te zeggen weer teruggelegd. Na een paar avonden hebben ze dat ook door hoor.

herfst

herfst

07-06-2011 om 15:00

Oh my

jee dendy, wat irritant zeg! dat zou ik tenminste erg vervelend vinden ook. hier hebben we een tijdje geleden iets vergelijkbaars meegemaakt, rond dezelfde leeftijd. wat ik gedaan heb en uiteindelijk hielp, was wel even doorbijten: elke keer als hij uit bed kroop hem weer terugleggen. tot vervelends aan toen. zonder iets te zeggen, zonder boos te worden (heb wel boos gekeken denk ik), en gewoon zonder pardon steeds maar weer terugleggen. op die manier was er voor hem geen lol meer aan want er kwam geen 'interactie' op gang tussen ons. ik heb op die manier willen aangeven, dat naar bed gaan betekend dat hij ook in bed moet blijven. desnoods een boekje lezen of nog met een autootje spelen maar dat hij er absoluut niet mag uitkomen.
Dit heeft denk ik een week of twee geduurd, met ups en downs, maar uiteindelijk wel geholpen.

het was echt wel moeilijk om vol te houden maar ik vond het de moeite waard wel. nu gaat het prima. ze testen gewoon hun grenzen en bij mij was dat: naar bed = in bed blijven. en bij jou (denk ik) is naar bed = op zijn slaapkamer blijven.
Als je dat inderdaad zo als grens aangeeft moet je daarmee aan de slag, dat hij dus op zijn kamer blijft. Maar logischerwijs lijkt mij één stapje terug (nl in bed blijven) op de lange termijn meer wenselijk?

succes ermee, het is hartstikke moeilijk (vind ik hoor).

Herfst

Wat wij hebben gedaan

We hebben niet een haakje op de kamerdeur gezet, dat voelde niet goed voor ons. Om te voorkomen dat ze toch door het huis gingen dwalen hadden we traphakjes en haakjes op de andere deuren, in ons geval onze slaapkamer, de computerkamer en de badkamer.

Zondagskind

Zondagskind

08-06-2011 om 11:40

Dichte deur

Wij hebben de klink van de deur omhoog gezet. Is wel soort van opsluiten maar onze peuter bleef ook maar naar binnen wandelen. Ik denk dat we hem hiermee hebben geholpen want zijn drang uit zijn kamer te komen was groter dan zijn behoefte om te slapen. Ik zie dat in de categorie prikkels verminderen. Bij uit bed komen (hij gaat op zijn knieën voor de deur liggen roepen) elk kwartier terug om hem weer in bed te leggen en kus en knuffel te geven. Elke keer bij uit bed komen weer terug leggen werkte bij ons helemaal niet want hij werd door al die actie-reactie alleen maar bozer en dwarser. Nu moet ik er wel bij zeggen dat de slaapkamer op dezelfde verdieping is als de woonkamer dus we zitten er echt bovenop. En ik geef toe deze methode passen we vaak pas weer toe als we na maanden ploeteren (bij hem blijven tot hij slaapt, 5 minuten regel, nog even uit bed ..softies zijn we) besluiten nu echt consequent te blijven.. Maar het werkt altijd! Binnen een dag of 3 à 4. Succes!

O ja en geen middagslaapje meer!

verstuurd met IPhone

Elx

Elx

10-06-2011 om 08:46

Wie heeft de broek aan?

Zou mijn man zeggen? Jij bent de baas en om 22u nog rustig een boekje aan tafel lezen lijkt me niet echt de bedoeling. Ook ik ben een softie, laat mijn kinderen soms teveel grenzen opzoeken en verleggen. Wat zijn ze toch slim die kleintjes!

Maar als ik dan weer er helemaal doorheen zit, dan wordt ik superstreng en dat werkt dan weer.

Bij ons werkte (verschillende kinderen en leeftijden):
) steeds terug in bed leggen, zonder oogcontact, expressie of woorden
) bij deur gaan zitten. Ik las de krant of ebook op mijn mobiel. Voelden zich dan veilig en bleven in bed. Kan helaas soms wel lang duren...
) ze 3 fiches geven voor naar bed gaan. Dan mogen ze 3 keer uit bed komen (poep, plas of knuffel). Daarna totaal negeren en terug in bed leggen
) duidelijk bedritueel, zelfde tijd elke avond en dan klaar, tijd om te liggen, hoofd op kussen, etc.
) stickers verdienen, als ze in bed zijn gebleven

Succes!!
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

11-06-2011 om 13:24

Haakje!

Na gisteravond komt er nu zeker een haakje. Zoon was braaf gaan slapen dachten we. De avond ervoor ging hij ook al zo makkelijk. Om een uur of 9 hoorde ik gerommel boven. Oudste kon het toch niet zijn, want die slaapt altijd heel vast. Dus ben ik gaan kijken. Staat die kleine stiekumerd in de badkamer water in een beker te doen. Bleek dat hij al een beker water in zijn bed te hebben gekiepert.Geen flauw idee waarom hij het deed, maar het bed was wel nat. Dus vanmiddag komt er een haakje op zijn deur. Dit soort grappen kunnen we toch niet hebben.

dendy

Guinevere

Guinevere

11-06-2011 om 13:49

Haakje

Let er dan op dat hij van binnenuit niet zelf het haakje kan losmaken. Mijn zoon bouwde gerust een stellage van tafels, krukken en stoelen om bij het haakje te komen en het los te maken.

Yaron

Yaron

12-06-2011 om 17:16

Hier ook haakje

Wij hebben ook een haakje op de deur van onze peuter, ik zie dat niet als opsluiten, want de deur staat een eindje open. Toen ze een baby was hadden we het haakje er ook al op, want haar broer (toen peuter) vond zijn zusje erg lief en gooide al zijn knuffels bovenop haar, toen was het haakje dus om ongenode gasten in de babykamer te voorkomen.

liora

liora

12-06-2011 om 17:18

Haha dendy

"Bleek dat hij al een beker water in zijn bed te hebben gekiepert.Geen flauw idee waarom hij het deed, maar het bed was wel nat."

Spelen met water is toch super? Zeker als het eigenlijk niet mag.

Liora

Sassie

Sassie

15-06-2011 om 15:00

Hier nog een...

Dochtertje van 2 jaar die absoluut niet in eigen bedje wil slapen.Ze gilt, krijst alsof ze een paniekaanval krijgt en weet dat zeker dik 2 uur lang vol te houden. We kregen haast het idee dat ze ergens bang voor was in haar slaapkamertje.
Op de dag protesteert ze ook als ik haar naar bed breng (zeker een half uur lang krijsen en gillen), maar ik laat haar gewoon liggen (in ledikant) en na verloop van tijd is het dan stil en slaapt ze. Ik ga dan dus ook niet naar haar toe als ze zo gilt.

s'Avonds als mijn man er bij is, is het helemaal erg. Naar bed betekent voor haar…naar het bed van papa en mama. Ze wil gewoon bij ons liggen. Mijn man moet vroeg op en is na al dat gekrijs zo doodop dat hij haar maar gaat halen en dan is ze zo stil (ze ligt dan op zijn borst te slapen). Als ze dan diep slaapt, brengt man haar weer terug naar haar eigen bed.

Het is een erg pittige tante met een erg sterke wil. Ik vrees dat het ons echt gaat opbreken dadelijk als ze steeds haar zin krijgt. Ze gilt en krijst en beukt zo hard met haar beentjes tegen het ledikant dat mijn man er echt gek van wordt. Ze weet dat rustig uren vol te houden….Tja en na 22:00uur wordt je het op een gegeven moment zelf zat…..

Stoppen met middagslaapje

Allereerst stoppen met het middagslaapje. Dan zijn ze 's avonds veel meer moe en hebben minder energie om draakje te spelen.

Mijn jongste is ook 2 en als hij toevallig op het KDV geslapen heeft, is hij bij ons thuis ook tot 23.00 uur wakker. Slaapt hij niet, dan is hij 's avonds zo moe dat hij snel in slaap valt.

Sassie

Sassie

16-06-2011 om 09:51

Nou gonniegans

was dat maar zo. Ik heb haar al eens meerdere keren echt opgehouden op de dag (geen middagslaapje dus) in de hoop dat ze dan inderdaad zo moe zou worden s'avonds dat ze niet meer zo erg zou gillen en krijsen…Niets is minder waar helaas. Ook zonder middagslaapje is het drama. Ze blijft gewoon wakker!
Gisteravond maar volgehouden (ze heeft zeker dik 2 uur staan krijsen) en haar niet uit bed gehaald. Vooral mijn man heeft het daar moeilijk mee. Maar erger is het als hij haar eruit haalt en bij ons neerlegt; dan doen wij dus geen oog meer dicht (want dat is feesten voor mevrouwtje). Uiteindelijk gaf ze het toch op, maar dat duurde echt dik 2 uur. Nu echt volhouden.

Fianna

Fianna

16-06-2011 om 10:03

Haakje, prima idee!

Hebben we ook gedaan bij 1 van mijn zonen toen hij (hij was ong 2) zijn bed bleef uitkomen. Mijn man en ik hebben het eerst enkele avond via de nanny-methode gedaan, steeds terugleggen dus. Had totaal geen effect, we waren er tot middernacht mee bezig en ik stond toen bijna op het punt zoonlief uit het raam te kieperen.
Haakje werkte uitstekend! Hij huilde de eerst paar avonden, was vooral boos, maar ik geloof dat na 3 avonden al het kwartje viel daarna nooit meer problemen gehad! Hopelijk werkt dat voor jullie ook zo goed. Succes!

Lastig

Lastig. Wij hadden ook zo'n draak s'avonds die net zo lang bleef dreinen totdat ie uit bed gehaald werd. Sinds we hem niet meer laten slapen heeft hij het nog wel af en toe, maar valt gelukkig makkelijker in slaap.

Hij is sowieso vanaf baby al een kindje dat weinig slaap nodig heeft. En doet nu vanaf zijn 2e verjaardag geen middagslaapje meer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.