Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Help! Zindelijkheid: op zoek naar de GOUDEN tip!!!!

Hoi!!

Mijn zoon is net 3 en draagt een luier.
Sinds hij 1 jaar is plast hij op de wc wanneer ik hem daarop zet.
Ik dacht toen: die heb ik zó zindelijk! Niet dus!

Eens in de zoveel tijd proberen we het een paar dagen zonder luier. Het probleem is: hij geeft niet aan wanneer hij moet plassen.
Hij doet het in z'n broek en vindt dit niet vies.
Een plasbroek is zó verschoont, maar poepen doet hij dus ook in zijn onderbroek. Ook dit vindt hij niet smerig!

Poepen op de pot doet hij alleen als hij bloot loopt.
Maar daar is het nu veel te koud voor!
We hebben er die 2x een heel 'feestje' van gemaakt. Foto van gemaakt, oma en papa gebeld, iets lekkers gekregen...

Ik heb van alles geprobeerd!
- stickers plakken
- iets lekkers na een plas of poep-beurt
- kadootje na een poepbeurt
- boos worden (maar ja, negatieve aandacht is óók aandacht dus daar is hij natuurlijk niet van onder de indruk).
- boekjes lezen
- knuffel ook laten poepen/plassen
- met iets leuks laten spelen op de wc
- voordoen (hihi)
- ...

Normaal gesproken zegt hij het ook niet als hij in z'n luier heeft gepoept. En als ik vraag: 'Heb je gepoept?' zegt hij 'nee'..
De laatste dagen gilde hij een paar keer (gefrustreerd?) als hij in z'n luier had gepoept..

Tja.. ik weet nu niet meer hoe ik hem kan helpen zindelijk te worden.

Afwachten?

Wie heeft een GOUDEN tip?

Katniss

Katniss

26-09-2014 om 15:08

Af en toe proberen

Ik zou er geen druk op leggen. Eens in de zoveel tijd probeer je eens of het zonder luier lukt, en bij meer dan 2 ongelukjes per dag stop je er weer mee. Op die manier is de kans ongeveer 95% dat hij voor zijn vierde verjaardag zindelijk is.

te vroeg

http://www.ouders.nl/artikelen/alles-over-zindelijk-worden
Ik ging er bij de kinderen een tijdje bij zitten als ze op de toilet zaten voor de grote boodschap anders waren ze er te snel weer vanaf.
Brilverkleiner, krukje onder de voeten, speeltje of boekje in de handen, krukje voor mij in de open deur.

training en stappenplan

Een vriendin van mij heeft een 3 dagen zindelijkheidstraining gevolgd. Dan moet je wel echt even 3 dagen thuis zijn met je kindje. Op internet staan van die speciale trainingen die je kunt volgen.

Verder vond ik nog dit, misschien heb je er wat aan. Succes!!

Stap 0: Is je kind eraantoe om zindelijk te worden? Als je de volgende vragen met ja kunt beantwoorden, is je kind in principe toe aan zindelijkheidstraining.
- Kan ik met mijn kind communiceren en begrijpt hij wat de bedoeling is van het potje?
- Kan mijn kind ja zeggen als het iets wil en nee zeggen als het iets niet wil?
- Kan mijn kind dingen nadoen die ik doe?
- Zet mijn kind spulletjes terug op de plek waar ze horen?
- Kan mijn kind zelfstandig gaan zitten en weer opstaan?
- Kan mijn kind zijn broek naar beneden doen en weer omhoogtrekken (dat geldt voor makkelijk zittende kleding)?
- Toont mijn kind interesse in het plassen of poepen op het toilet of op een potje?
- Geeft hij het aan als hij een plas heeft gedaan of dat net aan het doen is?

Stap 1: Laat je kind rustig kennismaken met het potje, vertel waar het potje voor is en laat hem er desgewenst mee spelen. Moedig hem aan erop te gaan zitten (eventueel met kleren aan), maar vermijd druk op je kind.

Stap 2: Laat je kind met behulp van een beer of (plas)pop zien wat de bedoeling is van het potje. Je kind mag het ook zelf naspelen. Vraag of je kind ook even op het potje wil zitten.

Stap 3: Gaat je kind zonder problemen mét broek en luier aan op het potje, stel dan nu voor om op het potje te gaan zitten zonder luier aan. Dat je kind nog niets in het potje doet, is niet erg. Beloon je kind voor het zitten op het potje.

Stap 4: Stimuleer je kind om wat langer op het potje te blijven zitten (maar niet langer dan 10 minuten). Lees je kind ondertussen een verhaaltje voor. Herhaal dit een aantal dagen op een vast moment op de dag.

Stap 5: Let op de signalen van je kind dat hij in zijn luier plast of poept. Speel daar direct op in door te vragen of je kind even op het potje wil. Dat het al "te laat" is voor het potje, is niet erg. Geef je kind een compliment als hij uit zichzelf meldt dat hij iets in zijn luier heeft gedaan.

Stap 6: Wen je kind aan een vaste regelmaat om even op het potje te gaan zitten en probeer daarbij zo veel mogelijk gebruik te maken van het ritme van je kind.

Stap 7: Is het moment aangebroken dat je kind iets op het potje doet, prijs hem daar dan uitgebreid voor.

Stap 8: Gooi het potje samen met je kind leeg in het toilet en maak ook hier iets bijzonders van. Probeer wel begrip op te brengen voor het feit dat je kind dit eng of "zonde" kan vinden.

Stap 9: Ga samen met je kind een mooie onderbroek kopen en spreek af dat hij deze thuis mag dragen.

Stap 10: Houd vaste momenten aan waarop je kind even op het potje gaat. Doe dit zonder druk op je kind uit te oefenen.

Cat

Cat

26-09-2014 om 20:25

gewoon

Bloot! Verwarming aan en van onderen bloot laten lopen. Als hij het dan wel doet, zeker doen!

Annet

Annet

26-09-2014 om 20:37

Geen gouden tip, wel aanvulling op het stappenplan

Op de eerste plaats eens met Cat: laat bloot lopen thuis. Het is warm genoeg binnen. Desnoods sokken aan en een extra warm shirt.

Mijn oudste was 1,5 jaar toen ze begon met op het potje te plassen. Dit was in de avond vlak voordat ze in bad ging. Het water liep al en zij stond in haar blootje in de badkamer. Het lopende water zorgde ervoor dat zij moest plassen. Dan is een potje snel neergezet. Al snel plaste ze bijna elke dag in het potje op dat tijdstip.
Volgende tijdstip werd direct na het wakker worden. Ze plaste 's nachts in haar luier maar vaak in de ochtend opnieuw. Als ze zo snel mogelijk na het wakker worden op het potje werd gezet, plaste ze daar in plaats van in de luier. Dat betekent uiteraard niet dat ze zindelijk was, wel dat ze het ging begrijpen.
Vlak voor haar tweede verjaardag zijn we echt gaan trainen, lees: bloot lopen. Dit was nodig omdat ze erg veel luieruitslag had. Zindelijk worden was de beste oplossing. Binnen twee weken ging het bijna alle dagen goed.

Eva

Eva

28-09-2014 om 11:43

Al veel gezegd

Om zindelijk te kunnen worden zijn een psychische én lichamelijke ontwikkeling nodig. Lichamelijk dat de spieren in het gebied goed genoeg ontwikkeld zijn om urine en ontlasting te kunnen aanvoelen en ophouden tot het toilet waar het het daar op een gecontroleerde manier het lichaam kan laten verlaten.

Psychisch moet het kind dit durven, begrijpen en de ontwikkeling doormaken dat het urine en ontlasting in de broek/luier onprettig gaat vinden.

Gemiddeld komen deze twee ontwikkeling samen ergens tussen de 2e en 3e verjaardag. En een gemiddelde heeft ook afwijkingen, waardoor het voor kan komen dat deze ontwikkelingen bij het ene kind al voltooid zijn met 1,5 jaar en bij het andere kind pas met 3,5 of zelfs 4 jaar. Wanneer dat bij jou kind is weet je niet van tevoren. Ik zou zorgen dat hij altijd toegang heeft tot het toilet en/of het potje (net wat hij prettig vind) en weet dat het kan en dat het mag door hem regelmatig te wijzen op de mogelijkheid en te vragen of hij het wil proberen. Nee is nee. En af en toe proberen of het al lukt om hem in een onderbroek te laten lopen. Zo niet, geen drama om maken en geen paniek. Dan komt het later. Tot 5 jaar is het lichamelijk en psychisch gezien voor een kind nog geen probleem als het nog niet zindelijk is. Pas daarna zou er aanleiding kunnen zijn om je druk te maken. Het is alleen jammer dat een kind wanneer het met 4 jaar naar de basisschool gaat wel zo goed als zindelijk moet zijn (een enkel ongelukje is geen probleem meestal). Du wat dat betreft heb je een jaar korter de tijd. Maar nu nog geen paniek. Houd het leuk, houd het luchtig en geef hem de mogelijkheid en de leiding over zijn eigen ontwikkeling. Dan komt het wel.

elsbeth-vh

elsbeth-vh

28-09-2014 om 14:03 Topicstarter

bedankt!

Super bedankt voor het meedenken!
Er wordt aan gewerkt

Pebbles

Pebbles

15-01-2016 om 12:09

Hoe is het uiteindelijk gelukt ?

Hoi!
Je beschrijving van jou zoontje toen met zindelijkheid training is precies wat ik ook bij mijn zoontje zie, nu 3,5. Het lastigste is nu dat hij het niet aangeeft. mijn vraag is hoe is het uiteindelijk gegaan ? Wat heb je gedaan, wat werkte wel?

Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Hallo

Ik herken mijn zoontje (net drie) ontzettend in jullie verhaal. Uiteraard is dit van jullie van een paar jaar geleden maar dit van mij speelt zich dus nu af en ik ben zo een beetje wanhopig. Hoe hebben jullie het uiteindelijk aangepakt en hoe lang heeft het geduurd voor hij dan uiteindelijk zindelijk was? Ook ik zoek een gouden tip.

Pluis

Pluis

14-10-2019 om 10:03

???

Je kind is net 3 en je bent al wanhopig? Arm kind, dat krijgt nog heel wat te verduren dan bij jou/jullie. Moet hij ook vóór zijn vierde verjaardag zonder zijwieltjes kunnen fietsen? Zijn naam kunnen spellen voor hij naar groep 3 gaat? Of tot 100 kunnen tellen?
Sjonge, laat dat kind het toch lekker in zijn eigen tempo doen.

Ava

Ava

14-10-2019 om 10:47

Bij ons

Mijn zonen waren 3 en 3,5 toen ze zindelijk werden. Dat is niet uitzonderlijk, voor jongens (meiden zijn wat sneller, doorgaans is mij verteld).
Groot voordeel als ze wat ouder zijn dat ze dan meestal ook heel snel ‘s nachts zindelijk zijn.

Ik zou het gewoon vrij laten. Hij is er mee bezig maar kennelijk staat dat nu even op pauze ten gunste van iets anders. Mijn zoon die met 3,5 jaar zindelijk werd, vond leren fietsen veel belangrijker dan zindelijk worden. Toen hij het fietsen onder de knie had, kwam de focus op zindelijk worden en dat was in een mum van tijd door hem geregeld.

Stel dat ik daar de hand in had willen hebben, had dat zijn wens om te leren fietsen spaak laten lopen en een gefrustreerd kind opgeleverd.
Heus, voor zijn 18de 😉 wordt hij zindelijk: ook dit is een fase.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.