Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
rozenstruikje

rozenstruikje

13-12-2009 om 12:08

Hij speelt zo weinig

Mijn zoontje van bijna 2,5 speelt zo weinig zelf en zo weinig een echt spel. Hij wil doen wat ik doe (stofzuigen, dweilen, afwassen, computeren enzo). Of hij komt steeds bij me met een speeltje zodat ik ermee kan spelen. Maar zelf spelen doet hij niet. We hebben genoeg (ook een oudere zus van 5,5) dus dat is het niet. Het zit allemaal opgeborgen en elke morgen pak ik dan een paar dingen dus het is ook niet dat hij overweldigt wordt door het aanbod denk ik.
Een vriendin heeft een zoontje die wel een uur alleen met duplo kan spelen en dan echt met de autootjes gaat rijden en poppetjes laat lopen. Dat doet die van mij dus echt niet!
Ik krijg dan bijna het gevoel dat die van mij achterloopt in zijn ontwikkeling?
Hoe doen jullie dreumessen dat?

Rozenstruikje

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Maartje

Maartje

13-12-2009 om 13:04

Hier ook

een jongetje die inmiddels 3,5 is maar vorig jaar speelde hij ook niet met speelgoed, meer helpen en dingen ontdekken, kleien en buitenspelen waren zijn favorieten bezigheden.
als ik op viste was..ging hij ook op onderzoek uit..dat vond ik soms best moeilijk omdat ik hem goed in de gate moest houden. op zijn derde verjaardag hebben we hem thomas trein gegeven en daar speelt hij uren mee,hij is er helemaal gek van,

Hier ook niet

Zoon (nu 4) kon pas echt goed alleen spelen toen hij bijna 3 was. En echt autootjes laten rijden en poppetjes laten lopen was volgens mij nog wat later.
Met alleen spelen bedoel ik dan dat je er langer dan ongeveer 10 minuten geen aandacht aan hoefde te besteden.

Ik lees op dit forum altijd vol verbijstering de postings a la 'mijn kind van 1 kan zich maar een half uur alleen vermaken' - dat kon de mijne dus echt pas bij 3 jaar. Maar achterlopen doet -ie niet, althans, niet dat het iemand is opgevallen.

Groeten,

Temet

Alledrie

Alledrie mijn kinderen spelen of speelden op die leeftijd nauwelijks. Hoewel, oudste kon zich nog wel eens een tijdje met auto's vermaken (zo'n 15 minuten). Ik krijg niet de indruk dat ze achterlopen op de ontwikkeling. Bij mijn dochter (bijna 2.5 jaar) gaat het nu een beetje komen. Ze kan eventjes alleen met haar keukentje spelen, maar 9 van de 10 keer moet ik weer nep koffie drinken en een nep boterhammetje eten en soms speelt ze even met haar poppen.
Maar mijn kinderen scharrelen meer rond op de deze leeftijd, dan echt spelen.

*bella*

*bella*

14-12-2009 om 11:24

Spelen

Ik weet niet wat je precies verstaat onder spelen. Er zijn misschien kindjes op die leeftijd die leuk een speelgoed-stofzuigertje pakken en net doen of ze hun plekje stofzuigen. Is het dan wel spelen? Meer dan jou helpen met zuigen? Spelen is op die leeftijd juist ontzettend gericht op imiteren, het is eigenlijk niet veel meer dan leren
En ja, het ene kind wil op dat moment met een autootje rijden en op het andere moment weer dweilen. Maar net wat ze graag willen leren op dat moment. En met wie, alleen of samen.
Misschien speelt je zoontje juist wel vaker met speelgoed (als je dta graag wilt) als hij wél meer keuze heeft? Als hij zelf weet waar zijn spulletjes liggen en zelf iets kan pakken, wat op dat moment zijn belangstelling heeft? Bij mijn zoon wisselde die belangstelling erg. Van mij mochten ze trouwens veel aan gewone, grote-mensen dingen zitten omdat ze daar juist veel liever mee ´speelden´ (ontdekten) maar dat moet je zelf ook maar net willen. (in onze keuken was bijv een hele la gereserveerd voor hun spulletjes, allemaal keuken rommel waar zij dan mee mochten spelen, hun favoriet lang) Er is een enorme markt voor speelgoed voor kleintjes, volgens mij is echt speelgoed de eerste jaren volkomen overbodig. (maar het is soms handig en veiliger dan gewone spullen)

saskia

saskia

14-12-2009 om 13:29

Mijn beide kinderen hadden dat ook

Ik denk dat het vrij normaal is dat kinderen tussen 2 en 3 jaar niet weten wat ze moeten spelen. Mijn dochter nu 3 had het en speelt nu wel zelf met poppenhuis maar niet langer dan 30 min ongeveer, ze kan al wel minstens een uur of langer zelf knutselen/kleuren dat is echt heerlijk. Nu heb ik ook een zoontje van 2 jaar, wat ik hem ook aanbied hij speelt zogoed als niet, wat hij wel leuk vind is buiten klimmen rennen druk doen. Of binnen samen spelen of druk doen. Verder probeert hij steeds mijn oudste van twee te plagen, simpel weg de oudste heeft geen zin om altijd met hem te "spelen" en dat wil hij juist wel (samen ondeugend doen vind hij geweldig) Ik denk dat je opzoek moet gaan wat hij wel echt leuk vind. en verder niet verwachten dat een kind in die leeftijd al zelfstandig en alleen kan spelen. Misschien houd hij juist van buiten spelen of juist knutsele/puzzelen boekjes lezen, tja zijn vaak wel allemaal samen dingen doen die ze leuk vinden maar nogmaals dat is denk ik de leeftijd.

Kadonaj

Kadonaj

15-12-2009 om 21:09

Een speelkind en een scharrelaartje

de oudste kon met 1 jaar (was een vlugge loper, klimmer, alles ) ruim een uur alleen spelen, die vond ik ook rustig ineens in slaap tussen zijn speelgoed, nu 5 jaar en speelt nog steeds uren achter elkaar...

de jongste scharrelt een beetje, kan een half uurtje samen met grote broer spelen, maar alleen totaal niet... ik denk dat het ook gewoon een beetje aan karakter ligt...

JanetEE

JanetEE

16-12-2009 om 13:38

Duplo

We verbazen ons op dit moment over de jongste (1 1/2) die lang met duplo en blokken kan spelen. Torens bouwen is zijn favoriete bezigheid. Maar wel het liefst als er iemand in de buurt zit die ook iets rustig voor zichzelf doet, anders gaat hij ook scharrelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.