Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Kiki

Kiki

16-07-2010 om 07:36

Hoe belangrijk is zuivel?

Mijn zoontje moet regelmatig als hij melk of kwart of vla of yoghurt eet spugen. Niet omdat hij allergisch is, maar omdat volgens mij. Hij heeft dan volgens mij meer slijmvorming en moet daarvan hoesten (meer rochelen) en daarvan gaat hij spugen

Wij geven hem dat dus bijna niet meer, maar wat dan wel?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kiki

Zuivel kun je wel schrappen, doen wij ook, sinds onze zoon altijd veel moest hoesten, melk e.d. zorgt idd voor veel slijmvorming, dus wij laten het weg.

Massi Nissa

Massi Nissa

16-07-2010 om 10:21

Niet

Hier ook een kind dat 'last' heeft van zuivel. Ze krijgt wel eens een bekertje yokidrink en that's it. Gelukkig is zuivel ook helemaal niet nodig na de babytijd.
Groetjes
Massi

buzz

buzz

16-07-2010 om 10:55

weet niet hoe belangrijk het is, het enige wat ze hier lusten zonder spugen is griekse jogert met appeldixap.
Kaas, en 3 kwart vol glas uitgeperste sinasappel 1 kwart karnemelk. Wie weet is er wel iets dat ze toch aan hun uumm wat is het ook alweer calcium kalk? komen in tablet of druppel vorm.
weet ik niet hoor ik roep maar wat, maar goed iemand heeft al gescheven dat het niet zo heel erg belangrijk is. Soms vraag ik dat soort dingen aan mijn huisarts als ik er toch ben voor iets anders.

Ach

Wel eens dieren na hun zoogtijd melk zien drinken
Melk is volgens mij een aardig overgewaardeerd produkt.
Ik hou er wel van hoor, net als andere zuivelprodukten, maar ik hamer er thuis niet -meer- op.
En melk geeft idd slijmvorming, ik geloof dat zangers en zangeressen ook geen melk -mogen- drinken

Vic

Vic

16-07-2010 om 13:34

Kalk?

Kom je dan niets tekort als je geen zuivelproducten drinkt? Mijn kinderen zijn niet dol op melk, maar moeten van mij tot ze 6 zijn elke dag een beker melk. Oudste drinkt tegenwoordig chocomel. Zelf kon ik van het een of andere moment niet meer tegen melk en kwark e.d. Dat leek mij wel een probleem in verband met calcium en botontkalking e.d. Kaas verdraag ik wel, dus dat eet ik veel en ik drink sap met toegevoegd calcium. Is dat dan niet nodig?

liora

liora

16-07-2010 om 14:20

Gwyneth paltrow

Is recent opgenomen met osteoporose, artsen vermoeden dat haar dieet van alleen meer granen, groente en fruit en geen zuivel, hieraan debet is.

Massi Nissa

Massi Nissa

16-07-2010 om 15:01

Maar maar maar

Er zijn toch hele volksstammen die geen zuivel tot zich nemen en NIET voortijdig botontkalking krijgen - denk aan Japanners etc. Kalk zit toch niet alleen in melk? Spinazie, mais, bonen, oesters, paksoi, tofu, amandelen, broccoli, vijgen (daar zit zelfs heel veel in).
Groetjes
Massi
PS: dat Gwyneth Paltrow een beetje te fanatiek bezig is, verbaast me dan weer niets.

Anna3

Anna3

16-07-2010 om 21:26

Alternatief?

Ik weet niet of zuivel(drink)producten belangrijk of noodzakelijk zijn, maar ik geef toch veel melk, omdat dochter dat graag drinkt, en ik vanwege de suiker liever geen (vruchten)sap geef.
(Wel gek want ik zelf vond melk vroeger heel vies.)
Water of thee wil ze maar heel mondjesmaat en ik heb nog geen ander drankje zonder suiker gevonden dat goed 'loopt'.
Als iemand tips heeft voor niet-zoete alternatieven voor melk, graag!

Kiki

Kiki

17-07-2010 om 11:46

Dank jullie wel

Ik ben een tijdje geleden gestopt met melk/kwark/vla geven en de spuugpartijen werden gelijk een stuk minder.

Ik ga me maar eens verdiepen waar kalk nog allemaal meer inzit en kijken of ik dat niet wat meer in huis kan halen.

jus d'orange lust hij niet Hij drinkt eigenlijk alleen water en appelsap en thee.

anders gewoon kalktabletjes.

mente

mente

17-07-2010 om 23:56

Rijstdrank

Ik gaf mijn zoontje ivm koemelkallergie rijstdrank (Rice dream, verkrijgbaar bij veel supermarkten, staat op de afdeling houdbare melk, soyamelk etc.) Inmiddels is hij over de allergie heengegroeid maar ik vermoed dat hij nog wel wat overgevoelig is bij teveel zuivel. Dus blijf ik hem die rijstdrank geven ipv melk. Hij is eraan gewend en vindt het lekker. Ik maak er ook pap mee.

Kalktabletten

Voordat je dat doet moet je even goed checken of er in je familie geen nierstenen voorkomen. Kalk in tabletvorm heeft de neiging nierstenen te veroorzaken.

Kari1

Kari1

22-07-2010 om 17:09

Zuivel

hoeft niet idd. Je moet dan wel bewuster letten op hoe het zit met de kalkinname, want zonder zuivel komt die sneller in het gedrang. De dingen die Massi noemt (spinazie, mais, bonen, oesters, paksoi, tofu, amandelen, broccoli, vijgen) zitten in Nederland meestal niet zomaar in voldoende mate in een standaard peutermenu. Vooral de groenten zijn een berucht peuter-probleem.
Argumenten als wel eens een dier na de zoogtijd melk zien drinken, of veronderstellingen dat wij moderne westerlingen die enige rare lieden zijn die zuivel eten, daar heb ik niet zo veel mee. Het eerste zegt helemaal niets (want wel eens een tijger gras zien eten, een koe een haas zien vangen?) en het tweede klopt niet. Zuivel is al heel lang een onderdeel van 's mensens voeding. Koemelk is van later datum, maar het nuttigen van paardenmelk, buffelmelk, geitenmelk, kamelenmelk, yakmelk en noem maar op bestaat al heel lang en onder veel verschillende volken, ook na de zoogperiode.
Rice dream is geen melkvervanger. Het bevat voornamelijk koolhydraten en nagenoeg geen eiwit of kalk. (Tenzij je de variant neemt waar kalk aan is teogevoegd - maar dan kun je ook losse kalk nemen.) Koolhydraten krijgen de meeste peuters en kleuters al meer dan genoeg, daarvoor heb je geen rice dream nodig. Dan is sojamelk een beter alternatief.
O, en: melk vormt geen slijm. Melk is een emulsie en bevat vetbolletjes. Daardoor geeft het dat in-je-keel-hangerige gevoel. Dat heeft niets met slijm te maken.
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.