Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Hoe doen jullie dat met echt snoep?

We waren we gisteren bij een vriendin op visite, en er was nog een vriendin van ons. Zij vroeg mij (gelukkig) of ik onze zoon een lolly zou geven. Ik heb nee gezegd (ze hadden trouwens al lunch en een cakeje op) en ze heeft de lollies teruggestopt maar ik denk dat ze gerust weer eens aangeboden zullen worden.

Als het nou een gewoon snoepje was (tum tum of iets anders kleins, wat ik liever ook niet geef) dan had ik er niet zo'n probleem mee, maar een lolly vind ik en gevaarlijk en heel slecht voor de tanden want zoon zou er heel lang mee doen.

Wat doen jullie in zo'n situatie? Bij je standpunt blijven? Wat als er 2 andere kinderen zijn die wel een lolly krijgen? Een alternatief aanbieden in de hoop dat zoon het accepteert? Of toch maar meedoen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoe oud

is je kind? Is wel een verschil of je kind net 2 is of bijna 4.
Maar goed, zelfs mijn dochterjte van net 2 heeft wel eens een lolly op. Ik juich het niet, maar het gebeurt sporadisch.

Tja, lolly's

Die van mij (2,5 jr) krijgen af en toe wel een snoepje, maar ik ben ook echt geen voorstander van lolly's. Net als zuurtjes vind ik het gewoon enge (stikgevaar) dingen. Als iemand dit mijn kind aanbied, zou ik toch echt weigeren en mijn kinderen proberen uit te leggen dat ik ze hier nog te klein voor vind. In geval van drama zou ik mijn kinderen voorstellen dat ze thuis een paar chippies (van die ronde zachte dingen Nibb-it) krijgen.

Zo min mogelijk

Mijn dochter is net drie en heeft voor het eerst -dat ik het zag- een lolly op. Er was getrakteerd op het KDV en het was zo'n mini-ding maar ik heb er een hekel aan! Van mij krijgt ze ze dus niet, maar die ene keer moet dan maar, maar wél zittend opeten.
Verder krijgt ze af en toe wat zachte snoepjes, a la tum-tum of een zacht dropje. Ze is gek op chocola (heeft ze van mij en dus krijgt ze dat heeeel soms bij de thee. En nog steeds rozijntjes. Of kleine Jip en Janneke rolletjes (HEMA). Hmm, als ik dit zo zie, lijkt het veel, maar ze krijgt niet elke dag hoor
Die ene lolly zou ik maar door de vingers zien als anderen ze ook krijgen. Zo maak je een lolly heeeel erg bijzonder.
Maar het blijft soms lastig.

Massi Nissa

Massi Nissa

02-10-2009 om 17:06

Hard snoep

Ik vind het ook gevaarlijk en slecht voor de tanden. Gelukkig loopt dochter er alleen mee rond in haar hand, maar eet ze het nog niet op (ze krijgt wel eens iets van oma). Ze lust eigenlijk geen snoep, alleen af en toe een hartje. Wat ze wel lust is chocolade (Chris, herkenning, haha, dochter heeft het ook van mij). Verder krijgt ze rozijntjes, appelpartjes, pepernootjes (als het Sintseizoen is aangebroken op tv). Eigenlijk is het meer een drinker, als ze maar sloten appelsap kan wegwerken is ze blij. En dat is ook al niet goed voor die tandjes (zucht).
Groetjes
Massi

Jakiro

Jakiro

02-10-2009 om 19:38

Niet

Mijn peuters zijn bijna 4 en hebben afgelopen zomer voor het eerst een lollie op.
Aan tafel zittend en blijven zitten tot hij op is.
Ze weten dat ze geen lollie mogen en komen hem dus ook keurig bij mij brengen als ze er toch één krijgen.
Ik hou dus in zo'n situatie voet bij stuk, blijf consequent en ze krijgen hem ook écht niet !
Ze eten uberhaupt geen snoep, heel af en toe die gedroogde aarbei of appelstukjes van de hema en in maart hebben ze wat engelese drop op.
Het enige wat op snoep lijkt, wat ze wel eten, is inderdaad chocola. Vooral mijn dochter is een chocolademonster; hoe puurder hoe beter.
Ze talen er totaal niet naar en eten veel liever een biscuitje, een stukje kaas, een plakje worst of eten buiten de druiventrossen leeg en de bramenstruik (en oh ja, alle appels in de boom, onder de meter misten een heel klein stukje en de rand bestond uit tandafdrukjes.. )
Jakiro

Poppy

Poppy

02-10-2009 om 19:53 Topicstarter

Sharon en anderen

Bedankt voor de reacties, ben blij dat ik niet de enige moeder ben die niet gek is op lollies voor kindere.

Zoon is 2 jaar en 9 maanden. In mijn ogen nog veel te jong voor hard snoep.

Ik geef zoon dus vrijwel nooit echt snoep (zoals tum tum, haribo, drop etc). Wel krijgt hij cake/taart/niet te zoute chipjes/normale koek/chocola/ijs. Het is dus echt niet al te streng maar die dingen krijgt hij normaal niet veel.

Ik blijf het moeilijk vinden, want ik wil dus eigenlijk echt niet dat zoon een lolly krijgt, maar door hem dat niet te geven lees ik eigenlijk anderen de les over wat zij hun kinderen geven (want ik vermoed niet dat die vriendin haar kind een lolly zou geven als die van mij dat niet mag).

Ik heb trouwens geluk dat zoon een ontzettend goede eter is, dus zo erg is het niet als hij wat loze calorieen krijgt.

Maar goed, we zullen zien of vriendin mijn hint heeft opgevat of dat de lollies de volgende keer weer tevoorschijn komen. Ik denk dat ik uit voorzorg maar een doosje yoghurt rozijntjes oid in mijn tas stop, zodat ik zoon misschien af kan kopen met iets anders voor het geval dat.

Poppy

Poppy

02-10-2009 om 19:55 Topicstarter

Chris

Mogen de kinderen op jullie kdv tractaties daar opeten? Hier wordt alles wat niet door het kdv zelf verzorgd wordt dmv het normale menu mee naar huis gegeven. Dus ook als de kinderen daar cakejes maken dan wordt dat meegegeven. Vind ik wel net zo handig.

Geen snoep

Ik schrok ook laatst toen ik bij een vriendin was, die had echt een snoeppot vol met allemaal lekkere snoepjes en dropjes. En ze bood dit constant aan, aan de kinderen. Toen nog eens een bakvol met chips. Tja, de eetlust van mijn zoontje was toen wel voorbij.
Lolly's krijgt hij nooit en koop ik nooit. Ten eerste hij doet er erg lang mee en ten tweede als hij hem niet meer wil, wordt het plakkerige ding overal neergelegd en ten derde ik vind het enge dingen. Ik zou in zo'n situatie eerlijk zeggen dat ze het wel aan mag bieden, maar dat ik ze wel eng vind en ook eerlijk zeggen dat hij ze thuis niet krijgt omdat hij ze toch niet helemaal op eet.

Sera

Sera

02-10-2009 om 21:51

Geen hard snoep

Mijn peuter mag geen hard snoep. Wel zacht snoep, chips, koekjes en zo. Niet allemaal tegelijk natuurlijk.

Lolly's en zuurtje vind ik eng. Dan zou ik eerder een kleine zuurstok geven dan een lolly. Een lolly is zo glad en als het dan van het stokje vliegt kunnen zo stikken.
Als ze wat ouder zijn mogen ze wel lolly's maar ik leer ze wel dat je nooit met snoep in je mond mag lopen.

Mijn peuter krijgt wel regelmatig een snoepje. Ze is dol op die kleine krokodillen (winegum) van haribo. En verder smarties, tumtum en cake.

Petal

In principe wordt alles meegegeven, maar als er bijv. rozijntjes uitgedeeld worden, mogen die wel gegeten worden. Ook hebben ze eens per maand een extraatje en als er toevallig dan net iemand jarig is, mag de traktatie worden gegeten. De leidsters weten van alle kinderen wat ze wel of niet mogen en gaan daar goed mee om. Qua snoep vind ik dat men niet al te krampachtig moet doen. De hele dag kaas en worst eten lijkt me ook niet echt gezond (als reactie op een van de andere berichten).

Esc

Esc

03-10-2009 om 12:40

Eten op het kdv

Wat grappig, hier krijgt ze nooit iets mee, ik neem dus aan dat ze alle traktaties daar opeet. Ik heb dus geen idee wat ze op heeft

Asa Torell

Asa Torell

03-10-2009 om 14:05

Petal

Ik zou het ook te gevaarlijk vinden,ik ben er bij zoon mee begonnen toen hij 3 was en al heel lang liet merken voorzichtig te eten en goed te kauwen. En veiligheid vind ik ook belangrijk genoeg als reden om iets te weigeren om me niet druk te maken hoe het overkomt op anderen. Ik vind het ook niet per se commentaar op een ander. Net zo min als wanneer ik mijn kind een fietshelm op zet en anderen niet. De een is nou eenmaal risicomijdender dan de ander, en ziet ook andere risico's.
Dochter van 2j4m krijgt als snoep alleen chocola en spekjes (die lust ze trouwens niet). Ook gummetjes en dropjes vind ik nog te eng. En die ziet haar grote broer soms dingen wel eten die zij niet mag, nou jammer dan.

Hanne.

Hanne.

04-10-2009 om 08:49

Lolies niet

Ik ben geen grote voorstander van snoep (en koek etc), maar meestal laat ik het wel gebeuren als we bij een ander zijn (kinderen zijn ondertussen 3 en 5).

Behalve bij lollies, ik vind dat zo eng! Vooral als ik weer eens kinderen zie rondlopen met een lollie in m'n mond lopen de kriebels over m'n rug. Je zal vallen, en dat stokje zal naar achteren schieten.

De kinderen weten dat ze het bij mij mogen komen omruilen voor iets anders. Vaak gaat dat goed, soms levert het drama op. Jammer dan. Ik bewaar ze wel (heb dus ook een hele grote voorraad lollies), en heel soms op een bijzonder moment mag de oudste een lollie eten. Op strikte voorwaarde dat hij er mee aan tafel blijft zitten, en ondertussen niets anders doet.

Tja

ik koop geen lollies, heb ze dus niet in huis, maar als ze worden aangeboden (4 en 5,5) mogen ze het opeten. Vorig jaar nog niet, nu ben ik er iets soepeler in geworden.

Mathilde

Mathilde

05-10-2009 om 12:00

Hier wel

Mijn oudste kreeg nooit een lollie van mij, maar ze is nu zes en dan mag het van mij wel (af en toe). Jongste (3,5) krijgt dan automatisch ook een lollie. Ik zit niet zo met het 'blijft lang in de mond' idee, want hij is een knarser (je hebt sabbelaars en knarsers onder de snoepers haha) en die lollie is dus zo op. Sneller zelfs dan een zacht snoepje. Daarom zit ik ook niet zo met nootjes en pinda's. Hollen met lollies mag weer niet, maar ja, hollen met scharen mag ook niet.
Maar goed, als ze van mij geen lollie zouden mogen, zou ik dat zeker zeggen als het werd aangeboden. Mijn jongste 'mag' geen appelsap (krijgt hij diarree van), ook geen diksap appelsap. Dus daar let ik altijd wel op. Wat natuurlijk wel weer grappig is als je vriendjes over de vloer krijgt die alleen appelsap of iets met appelsap erin lusten (en dat is veel). Dat hebben wij dus niet .
Overigens is mijn oudste laatst bijna een een fijngekauwde creamcracker gestikt omdat ze iets geks deed met praten, ademhalen en kauwen tegelijk. Flink geklopt terwijl ze voorover gebogen stond en toen kwam het er allemaal weer uit. Dus voor zoiets heb je niet per se een lollie nodig.

Poppy

Poppy

05-10-2009 om 16:55 Topicstarter

Bedankt

Ben blij dat ik niet de enige ben die lollies voor een kind van nog geen 3 een beetje eng vind.

Ik zie trouwens heel vaak (ook jonge) kinderen met lollies lopen en rennen, vind het griezelig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.