Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Hoe gaat dat bij jullie? Ene kind slaapt als het andere opgehaalt moet worden.

Ik weet niet of ik het in de goeie rubriek zet en ik heb zitten zoeken in het archief, maar kon het helaas niet zo snel vinden, dus stel hier maar mn vraag.
Ik heb een zoontje van 19 maand die nog tussen de middag slaapt en een zoon van bijna 4 die net begonnen is op de basisschool. Zoontje van 19 maand sliep altijd van 12.00 tot 14.00 a 14.30 maar dat kan dus niet meer omdat ik zit met de breng en haaltijden van school.
Hoe is dat bij jullie gegaan, want ik neem aan dat ik niet de enige ouder ben met dit probleem.
Ik ben nu maar met met de tijden van het middagslaapje gaan schuiven (6.00 wakker is om 10.00 weer naar bed en 7.00 a 7.30 wakker dan om 13.30 naar bed) en op woensdag en vrijdag kan hij op de gewone tijden naar bed. Ik merk wel dat mn zoontje van 19 maand het er wel moeilijk mee heeft en heeft een lange periode nodig om in slaap te vallen (soms 3 kwartier) en tja dan blijft er zo weinig tijd over om nog te slapen, want om 11.45 of 15.00 moet ik hem weer wakker maken, tot gevolg een chagerijnig kind. Ik vermoed dat hij ook even moet wennen en probeer het nog even zo aan te zien, maar ik vraag me zo af hoe andere moeders dit doen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
rozenstruikje

rozenstruikje

25-08-2010 om 13:47

Hier was dat ook een tijd

Mijn jongste bleef toen even alleen thuis, slapend in bed.
Nu was het wel anders dan bij jou want het was maar 1x per week. Hij gaat drie dagen per week naar de creche, op woensdag is hij met mij thuis en op vrijdag met vader en die zette altijd de babyfoon bij de buren.
Ik heb geen buren bij wie ik een babyfoon kan/ wil plaatsen dus liet ik hem alleen thuis. Hij ging om half twaalf naar bed, sliep dan binnen 5 minuten en van 1200-1230 uur was ik even oudste halen. Hij is gelukkig nog nooit wakker geworden, hij sliep altijd ruim 2 uur. Mocht hij wakker zijn geworden, dan zat hij dus in bed en toen kon hij er nog niet uitklimmen.
Dit was uiteindelijk de allerbeste oplossing voor ons omdat hij zo goed kon slapen en niet heel lang moest wachten op zijn bed, zeg maar.
Nam ik hem mee in de wandelwagen, dan viel hij heen in slaap om daar op het drukke plein wakker te worden en de hele middag chagrijnig te zijn van te weinig slaap. Nam ik hem mee op de fiets, viel hij op de fiets in slaap en behalve dat dat onhandig fietst, dan werd hij wakker als we thuiskwamen en kon hij niet verder slapen en was hij ook chagrijnig. Hem wakker houden in wagen of fiets lukte gewoon niet.
Maar misschien dat jouw jongste wel in de wagen kan inslapen en doorslapen? Dan kan hij gewoon zijn eigen tijd aanhouden?
Of kun je een babyfoon bij een buurvrouw zetten?
Of met een andere moeder het halen/brengen delen?
Of je oudste laten overblijven?

Rozenstruikje

An

An

25-08-2010 om 14:11

Ook zo

Ik deed ze altijd om ong. 12.30 op bed. Dan bracht ik de oudste naar school. Kind was dan even alleen thuis. Buurvrouw wist er van.
Succes, An

Ik ook

Het scenario dat jij schetst (Thein) leek mij echt helemaal niets.

Ik liet ze ook altijd gewoon liggen als ik op en neer reed. Inderdaad, buurvrouw wist ervan af.

Bovendien, zei mij moeder ooit eens, is het maar de vraag waar ze veiliger zijn: thuis in hun bedje of mee naar school in het verkeer ?!

Roosje Katoen

Roosje Katoen

25-08-2010 om 15:14

Of je laat je oudste overblijven, hoef je niet je hele dag in te richten naar de schooltijden.

liora

liora

25-08-2010 om 15:36

Inderdaad

Ik zou zeggen: overblijven! Dat gesleep lijkt me nergens goed voor.

Overigens is dit precies de reden dat ik ervoor heb gekozen om donderdag als vrije dag te hebben: kan de jongste gewoon lekker slapen 's middags, en bovendien vind ik het ook leuk als hij wat groter is: dan heb ik tijd met hem iets leuks te doen op donderdagochtend.

Liora

Sera

Sera

25-08-2010 om 15:50

Niet alleen thuis laten

Ik zou mijn zoontje nooit alleen thuislaten. Dat vind ik veel te gevaarlijk met oog op brand. Nu zullen mensen wel zeggen dat brand heel weinig voorkomt maar ik heb al 2x in mijn leven dat een huis is uitgebrand. Misschien domme pech maar het komt dus wel voor!

Daarnaast zou ik het ook absoluut heel erg vinden als mijn zoontje wakker zou worden als ik weg ben en dan natuurlijk helemaal niet snapt waar ik ben. Dan kan een kwartier lang duren.

Ik zou er dus voor kiezen om de oudste over te laten blijven of toch de slaaptijden van de jongste aan te passen. Hier blijven de kinderen over.

Guinevere

Guinevere

25-08-2010 om 16:42

Inderdaad sera

Ik ben het helemaal met je eens, Sera! Om die reden blijft mijn oudste ook altijd over op school, elke dag. En ik denk dat ik het zo laat, als jongste niet meer wil slapen (nu zo ongeveer dus). Lekker, geen heen en weer gescheur.

Tijgeroog

Tijgeroog

25-08-2010 om 17:05

Wel alleen

Ik laat die van mij wel alleen. Gelukkig steeds minder, omdat ze bijna nooit meer slaapt 's middags. School is dichtbij, en ik zorg dat ik snel heen en weer ga.
Ja, er is een kans op brand. Maar als ik 'r meeneem kunnen we onderweg aangereden worden, ik denk dat die kans zelfs groter is, zeker dan de kans dat ik wegga zonder dat er iets aan de hand is en hooguit 15 minuten (meestal minder) later terugkom en de brand al zo heftig is dat het een probleem voor haar is. Dus je ruilt het ene risico voor het andere in. Ik zorg er wel altijd voor dat dingen als de wasmachine en wasdroger uit zijn, omdat risico op brand te vermijden.
En ot: ze ligt nu in de auto te slapen. Raam staat open, auto in de schaduw en ik zit er heerlijk rustig op een bankje naast met m'n laptop.

thein

thein

25-08-2010 om 17:30 Topicstarter

Nee niet alleen

dat is voor mij gewoon geen optie, daar voel ik me niet goed bij.Ik wordt er al naar van bij die gedachte dat mijn kind alleen in huis is. Er kan zoveel gebeuren in een paar luttele secondes. Ik kan heel gemakkelijk hulp inschakelen van schoonmoeder en manlief werkt in de buurt, maar vind ik niet nodig.
Ik wil het eerst zo proberen. Hij is bijna altijd om 6.00 wakker dus dan kan ik hem best om 10.00 naar bed toe doen en als hij weer om 15.30 weer moe is, gaat hij maar nog een keer slapen. Nu op woensdag en vrijdag doe ik hem op de ouwe tijd naar bed.
Maar het verbaasd me dat er zo weinig over dit onderwerp gesproken wordt op het schoolplein. Terwijl er toch genoeg mensen zijn die ook jonge kinderen hebben. En het verbaasd me trouwens dat ik hier lees hoeveel mama's hun kind alleen thuis laten. Had ik echt niet gedacht.

Massi Nissa

Massi Nissa

25-08-2010 om 17:34

In de wagen?

Ik weet niet of je naar de basisschool kunt lopen, maar dan zou ik proberen de jongste in de wandelwagen te laten slapen. Maar ja, met 19 maanden is hij daar al een beetje groot voor.
Een ander idee is om je oudste te laten overblijven, in elk geval een paar keer per week. Of bij een vriendje te laten eten?
Is er niemand in de buurt bij wie je de babyfoon kunt zetten?
Groetjes
Massi

Tijgeroog

Tijgeroog

25-08-2010 om 18:43

Berber

"En wat nou als jij onderweg aangereden wordt? "

Dan ben ik allereerst heeeel blij dat m'n dochtertje niet bij me op de fiets zit, en dus niet gewond is.
Maar ik bel inderdaad m'n man voor ik wegga en nadat ik thuiskom en heb ik een briefje bij me. En op het schoolplein weten de juf en een paar andere moeders dat de kans aanwezig is dat er nog een kleintje thuis is, dus als hij niet opgehaald wordt gaat er daar waarschijnlijk ook wel een belletje rinkelen (de weg van huis naar school is zo kort dat ze de ambulance op het schoolplein altijd kunnen horen)
Bovendien kan m'n dochter haar kamer niet uit, als ze wakker mocht worden dan gaat ze uit het raam kijken (beveiligd) of lekker spelen, niet huilen ofzo. De kamerdeur is voor haar afgesloten, dus daar kan ze niet uit, ze kan dus geen gevaarlijke dingen in de rest van het huis gaan doen.

Guinevere

Guinevere

25-08-2010 om 19:22

Die briefjes

Het gaat nu wel wat off topic, maar dat zat er al aan te komen toen de 1e persoon het had over alleen thuis laten.
Jullie nemen dus aan dat een hulpverlener onmiddellijk je zakken gaat doorzoeken, op zoek naar een vodje papier waarop staat dat er een kind alleen thuis is?

Sera

Sera

25-08-2010 om 20:03

Pelle

De eerste brand was nog bij mijn ouders thuis. Ik was toen ongeveer 10 jaar. Het was 's nachts gebeurd. Gelukkig zijn we wakker geworden. Wat ik nooit zal vergeten is dat mijn vader dacht dat mijn broertje nog niet buiten was en weer het brandend huis binnen was gelopen. Mijn moeder had mijn broertje echter bij zich en riep hem bijna gelijk terug. Ondanks dat hij dit huis enorm goed kende en zich nog geen paar meter van de voordeur bevond kon hij door de rook nauwelijks nog de weg terugvinden. Het was dat wij allemaal schreeuwden waardoor hij op ons af kon lopen. Zo anders kan een situatie zijn als het huis helemaal vol rook staat en zo snel kan dat gaan. De oorzaak weet ik niet meer.

De tweede keer was toen ik al volwassen was en in mijn eigen huis. Kortsluiting bij een aansluitpunt tussen mijn flat en die van de buren. Deze brand ontwikkelde zich minder vlug en was overdag waardoor we alle tijd hadden om naar buiten te gaan met onze dochter en de hond + zelfs nog wat spullen mee konden nemen. Echter als ik niet thuis was geweest dan was dat uiteraard niet gelukt.

Uiteraard hebben we tegenwoordig rookmelders maar die hebben ook weinig zin als je zelf niet thuis bent.

Ik denk dat veel mensen echt niet weten hoe snel een brand zich kan ontwikkelen. Natuurlijk is het risico klein maar het bestaat wel.

Overblijf

Tja, hier inderdaad ook het probleem..... Oudste moet daarom ook maar gewoon overblijven! Kunnen de andere kids tenminste normaal slapen.......

Asa Torell

Asa Torell

25-08-2010 om 20:15

Overblijven

was ook mijn oplossing van dit probleem. Ik heb dochter 1 x alleen gelaten en daarna was ik er klaar mee, het voelde echt niet goed en man vond het al helemaal niet kunnen.
Het is toch eigenlijk te gek, dat die rare lunchpauzes op scholen bijna iedereen ertoe brengen, een kind alleen thuis te laten? Bij ons op school hoorde ik het van bijna iedereen, en altijd erbij hoe moeilijk ze dat vonden.

Guinevere

Guinevere

25-08-2010 om 20:26

"jullie"

Pelle, hoezo "jullie"? Ik ben me er niet van bewust dat ik bij een soort groep ofzo hoor. En ik snap niet waarom je een kind niet gewoon laat overblijven. Hoef je ook niet op die levensgevaarlijke fiets.
Ik weet niets van de kans op een brand tov de kans op een aanrijding. Maar een kind kan ook gewoon in paniek wakker worden. Als je geen reden hebt om een kind alleen te laten, doe dat dan gewoon niet. En dankzij de overblijf, héb je helemaal geen reden om het kind alleen te laten.

rozenstruikje

rozenstruikje

25-08-2010 om 20:43

Slaaptijden

Ik begrijp heel goed dat je het wilt proberen op te lossen met het verschuiven van slaaptijden van je jongste. Maar dan snap ik niet dat je dat nieuwe ritme dan niet gewoon alle dagen gaat doen. Het lijkt mij dat voor een klein kind het nu door jou bedachte ritme niet logisch voelt: 3 dagen om 10:00 uur en zo nodig om 15:30 uur naar bed, en dan 4 dagen rond 12:00 uur naar bed.
Ik zou dan alle dagen hetzelfde doen. Zo heeft je jongste niet twee keer per week een verschuiving van twee uur in de start van zijn slaapje. En heb je mijns inziens meer kans dat hij er aan went/ zich er naar schikt, en dat je het hiermee redt.

Rozenstruikje

Sera

Sera

25-08-2010 om 20:58

Pelle

ik fiets ook niet met mijn kinderen dus daar weet ik te weinig van om een oordeel over te hebben. Ik kan namelijk niet goed fietsen door een ongeluk een paar jaar terug dus geen kind in een zitje achterop hier. Ik ga of lopen of met de auto. Dat laatste kan ook gevaarlijk zijn maar uiteraard gebruiken we autostoeltjes.

Daarnaast is de kans op een ongeluk misschien wel groter maar zal een ongeluk minder vlug fataal zijn dan brand. Bovendien denk ik dus niet dat de hulpverleners een briefje/kaartje vlug vinden.

Afgezien van gevaren vind ik het ook geen prettig idee dat mijn zoontje wakker zou kunnen worden en er niemand is.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-08-2010 om 21:16

Overblijven

Dochter is nu al oud genoeg om zelf naar huis te komen, maar toen ze dat nog niet was bleef ze over op de dagen dat ik tussen de middag met broertje zat. Vond ze leuk.
Ook bij ons op het plein zijn er zat moeders die een baby alleen thuis hebben liggen, maar dat is iets wat ik nooit zal doen. En dat is puur een gevoel, een jong kind hoort niet alleen te zijn.

Dendy

joep

joep

25-08-2010 om 21:20

Thein

Mijn jongste is ook ongeveer 19 maanden en hij heeft nog best veel slaap nodig. Ik zou hem als ik jouw was de ochtend oplaten, na het naar school brengen's-middags meteen z.sm. op bed leggen en dan tot 14:45 laten slapen. Is hij dan `s-middags moe, dan b.v. om 18:00 weer naar bed. De avond begint dan gewoon extra vroeg. Ik doe dit zelf vaak,hij houdt het dan niet meer vol en dan kun je ook nog even onder 4 ogen wat met de oudste doen.
Ik hoop dat hij het wil, want ze zijn al best eigenwijs op deze leeftijd.
Gr. Joep

Tijgeroog

Tijgeroog

25-08-2010 om 21:32

Berber, sera

Berber, je gaat wel een beetje kort door de bocht: "en dan de slaapkamerdeur op slot, brrrr"
_Nergens_ staat dat de slaapkamerdeur op slot zit. Zij kan er niet uit inderdaad, want zij kan van binnenuit de deur niet openmaken (draaiknop, die haar grote broer amper open krijgt, lukt haar met haar kleine handjes echt niet) Van buiten af zit een gewone klink en gaat de deur dus normaal open.
Verder (voor Sera) wordt mijn kind nooit in paniek wakker, maar wordt rustig wakker, ligt nog een tijdje in bed te duimen, gaat dan rustig op haar kamer rondkijken en wat spelen. Als ze enigszins onrustig is als ik weg wil gaan maak ik 'r wakker en neem 'r mee.
En mocht ze toch in paniek in raken omdat ik op straat geanimeerd lig te worden en niet naar haar toe kom dan denk ik nog steeds dat ze beter in paniek op haar kamer kan zitten dan naast mij gereanimeerd te moeten worden.
Mocht er in dat geval brand uitbreken en ze in gevaar zijn hebben we heel veel pech, ik denk dat de kans dat ik niet aanspreek na een ongeluk op straat lig EN er tegelijkertijd bij ons thuis brand uitbreekt erg klein is.
Overblijf is hier geen optie, we hebben een continurooster en het probleem is bij het uit school halen om half 3. Ik heb geprobeerd om haar slaaptijden daar aan aan te passen, maar als ik 'r vroeger in bed stop blijft ze tot kwart voor 2 of 2 uur zitten spelen om dan in slaap te vallen en echt niet om kwart over 2 weer wakker te willen worden. Geloof me, ik heb het echt geprobeerd. En Om 3 uur gaan slapen werkt ook niet, dan wil ze niet meer omdat d'r broer thuis is.
Gellukkig slaapt ze steeds minder 's middags, dus is het ook steeds minder een probleem.

thein

thein

26-08-2010 om 06:09 Topicstarter

Rozenstruikje,joep

Blij dat jullie meedenken Ik zat er zelf ook al aan te denken om hem indd alleen om 13.30 tot 15.00 naar bed toe te doen maar is jullie kind dan ook om 6.00 wakker? (nu was het zelfs 5.30) of moet ik dan gewoon doorzetten en hem dan zal hij de ochtenden ook vanzelf meer uitslapen. Moeite waard natuurlijk om te proberen.
Maandag had ik dit ook maar dan had hij 1 keer geslapen van 10.00 tot 11.45 en daarna heb ik hem om 18.00 naar bed toe gedaan en toen was die 's morgens pas om 7.00 wakker! Dus eigenlijk had ik toen al door moeten zetten en z'n slaapje gewoon om 13.30 moeten laten doen. Pff is ook zo lastig, maar ga het zekers proberen!Het is gewoon even uitzoeken en wennen voor alle drie en ik blijf er bij alleen laten kan een optie voor een ander zijn maar is niet mijn optie, ik voel me d'r gewoon niet goed bij.
Verder vroegen jullie of die in slaap viel in de wandelwagen. Nee dat doet hij niet, hij is wel een echte volhouder qua wakker blijven. Dus 13.30 starten met zijn middagslaapje vind ik nog steeds de beste oplossing, misschien dat hij dan de nachten ook wat langer slaapt als ik zijn middagslaapje wat korter maak.
Overblijven vind ik nu nog niet aan de orde. Hij is net begonnen op school net 3 dagen en dit wordt zijn 4e dag. Hij is echt na een ochtend doodop en ik zie gewoon dat hij het nodig heeft om even lekker te rusten bij de tv tussen de middag, dan heeft hij weer energie voor de middag.Ik denk niet dat hij zich erg fijn voelt met al die drukte, een kind op deze leeftijd moet zich ook nog eventjes terug kunnen trekken. Hij is nog zo klein, dus overblijven is iets voor later als die echt gewend is en als mijn jongste zoon lekker eigenwijs blijft.
En dan nog over dat alleen laten thuis....ik heb dus sterk mn vermoedens dat er daarom zo weinig op het schoolplein hierover gepraat word, over hoe anderen dat doen. Ik blijf me verbazen hoeveel ouders dus hun kleintjes alleen thuis laten. Waarschijnlijk valt er toch een soort schaamte over dit onderwerp, want niemand heeft het erover.
Ow en die optie met iemand anders brengen en ander halen, vind ik ook een goeie tip! Misschien als hij over een maandje of 2 lekker gewend is en meer de kindjes kent, ga ik dit zekers eens bekijken of dit kan. Dan kan hij mooi na het brood eten tussen de middag met zijn vriendje meelopen en het vriendje met ons en ik zou er nog niet eens een probleem mee hebben als het vriendje dan ook nog eens tussen de middag bij ons blijft eten.
Ik heb genoeg gedachten en tips waar ik zekers mee kan en om over na te denken!

Alleen

Tsja, ik laat dochter alleen thuis als ik de oudste ga brengen/halen als zij slaapt. Dat is eigenlijk elke dag. Ze slaapt van 13.10 tot gerust 16.00 uur. Als ik haar wakker maak wordt ze stikchagrijnig. Nu heb ik het enorme voordeel dat ik vlak bij school woon. Ik ga op het laatste moment de deur uit (lopend) en loop binnen 3 minuten naar school. Als de klas niet vertraagd is ben ik dus binnen 8 minuten weer thuis. Droger uit, wasmachine uit, laptop uit dat soort dingen. Dochter is nu ruim 2, maar ligt nog steeds in een ledikantje en kan er niet uitklimmen. Zodra ze in een peuterbed ligt of weet hoe ze uit bed klimt, laat ik haar natuurlijk niet meer alleen. Gelukkig komt de oudste nu steeds vaker alleen uit school en dan speelt het probleem een stuk minder. Hoewel ze ook nog wel eens uitslaapt tot half 9 en zoon moet om half 9 op school zijn. Dus dan is ze 's morgens even alleen.
Gelukkig geen kans op aanrijding, ik hoef niet over te steken en de hele route is via de stoep.
Maar, je moet doen wat goed is voor je kinderen en net zo belangrijk, je moet doen waar je je goed bij voelt. Als je het voor elkaar krijgt om de slaapjes af te stemmen op de schooltijden, doen! Lukt dat niet, dan kun je eventueel een babyfoon bij de buren parkeren, of proberen in de wagen te laten slapen.

Overigens

zijn er bij ons heel veel moeders (en vaders) die de jongste alleen thuis laten slapen als ze oudere kinderen halen/brengen. Wordt niet moeilijk over gedaan, geen schaamte, bij ons is dat eigenlijk gewoon. Nakletsen bij school is er natuurlijk ook niet bij, we gaan weer snel naar huis.
Scheelt misschien dat ik in een klein dorp woon, iedereen woont dichtbij school? Geen idee hoor.
Maar schaamte? Nee, da's bij ons echt niet zo.

Fianna

Fianna

26-08-2010 om 09:34

Guinevere overblijven

'En ik snap niet waarom je een kind niet gewoon laat overblijven.'

Hier gaat dat niet zo lekker als mijn oudste 4 dagen in de week zou moeten overblijven. Het is echt te veel voor hem. De overblijf duurt ook nog eens heel lang (1 uur en 3 kwartier) en is vaak heel druk. Bovendien zijn er nog een paar kinderen die niet uit school kunnen afspreken maar wel tussen de middag.
Hiermee wil ik dus aangeven dat overblijven niet altijd de beste keus is.

Guinevere

Guinevere

26-08-2010 om 10:52

Overblijven

Overblijven moet veilig en rustig zijn, zeker voor kleuters. Jammer dat dat niet overal zo is. Hier wel. Het is bij ons rustiger voor een kleuter om op school te eten dan om naar huis op en neer te moeten. Ze hebben bij ons dan ook een aparte kleuteroverblijf, in hun eigen lokaal.
Wel denk ik dat een kleuter, ook een "beginner" meer kan hebben dan je denkt. Legio kleuters blijven bij ons op school over hoor, ook vanaf het begin. Je moet toch wat als je werkt of te ver weg woont. Mijn eigen oudste zoon bleef indertijd ook gelijk over, vanaf de 1e week. Het maakte hem helemaal niets uit, wel was hij al iets gewend vanwege 3 dagen KDV (en het is een bikkel natuurlijk :0).

Gerdina

Gerdina

26-08-2010 om 11:27

Overblijven

Hier ook het probleem van een schoolkind en een zoon van bijna 2. Hij slaapt nog zo'n 2 à 3 uur overdag en dat is dus nergens te combineren met de schooltijden.
Dochter blijft 1 keer over. Meerdere keren is te druk voor haar en bovendien vind ik dat dan veel te duur worden.
Ik laat jongste dus ook slapen als ik oudste ophaal. Ik fiets binnen 2 minuten naar school, dus als juf meewerkt ben ik met een minuut of 6 weer thuis.
Veel ouders komen langs ons huis onderweg naar school, weten ook dat er nog een kleintje is, dus als er iets met mij gebeurt, is er wel iemand die dat ziet en weet dat jongste thuis is.
Echt prettig voel ik me er niet bij, maar ik weet niet hoe ik het anders moet doen.

Sera

Sera

26-08-2010 om 11:55

Overblijven

Overblijven is voor de meeste kleuters echt geen probleem hoor. Tenslotte werken ook heel veel moeders en die hebben ook geen keuze of de kinderen wel of niet overblijven. In veel landen is overblijven niet eens een keuze maar vaak gewoon de norm. Persoonlijk zou ik vele keren liever mijn kind over laten blijven dan mijn baby/peuter alleen thuis laten.

Anders inderdaad maar schuiven met de slaaptijden. Dat doen wij ook omdat we vrijdag bijvoorbeeld wel het probleem hebben van mijn dochter die 's middags vrij is en de oudste twee kinderen niet. Op die dag is het altijd lastig wanneer mijn jongste kan slapen.

Fianna

Fianna

26-08-2010 om 13:44

Overblijven

Ik zeg nergens dat overblijven voor de meeste kleuters een probleem is. Alleen wel voor mijn kleuter, die inmiddels in groep 4 zit. En ik heb het echt een tijd geprobeerd. Toen ik er mee stopte om hem 4 dagen te laten overblijven (nu dus 2 op de werkdagen van mij) was hij echt een stuk gelukkiger. Voor de meesten zal het inderdaad geen probleem zijn, maar hier was dat dus wel zo, misschien is mijn zoon geen bikkel, maar een watje, het zij zo

rozenstruikje

rozenstruikje

26-08-2010 om 20:04

Inslapen

Je schreef ergens dat hij er lang over doet om in te slapen, wel drie kwartier ofzo, en dat dat zonde is omdat hij dan nog maar kort kan slapen omdat hij er wel op tijd uit moet om je oudste te halen.
Mijn jongste heeft ook een tijd moeite gehad met inslapen. Het was alleen s avonds, maar hij kon rustig nog een half uur tot een uur staan gillen/ dansen/ springen in het ledikant. Dat wilde ik niet want oudste slaapt ook in die kamer en had hard haar slaap nodig. Dus ben ik naast hem gaan zitten met een boek voor mezelf. Zelf lezen en hem af en toe zeggen te gaan liggen of hem neerleggen en toedekken. En dat werkte super. Hij had dan de rust om te gaan liggen en sliep dan zo.

Ik vind 1,5 uur overdag wel weinig voor zo'n kleintje dus ik kan mij heel goed voorstellen dat hij dan snachts meer uren gaat maken. Dus ik hoop voor je dat hij smorgens dan langer blijft slapen.

En ik las toevallig ook je stukje in Gezellug; en echt, even een poosje rommelen en schuiven met slaaptijden is echt niet erg voor een kind hoor. Helemaal niet nodig om je onzeker over te gaan voelen. Gewoon doorgaan en het komt goed! En sommige kinderen houden met hun 2e verjaardag al op met het middagslaapje, dus wellicht nog maar een half jaar?

Rozenstruikje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.