Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Hoe groot is een gemiddeld kindje van 3?

Mijn vraagje staat er al,

ben eigenlijk benieuwd hoe groot een gemiddeld kindje is van 3 jaar.

Mijn zoontje is maandag 3 jaar geworden en is 1m12,2 lang en weegt ruim 23 kilo.

Nu hoor ik van veel mensen die hem niet kennen dat ze denken dat hij al 5 jaar is omdat hij zo groot is.

Vaak vragen ze ook hoe oud ben jij bij de speeltuin,vaak schrikken ze als hij zegt hoe oud hij is en kijken ze mij aan van is hij echt zo jong als hij zegt?
Ja mevrouw hij liegt niet,best lastig dus voor hem.

Hij word altijd zo overschat.

Is hij dan echt zo groot voor zijn leeftijd?

groetjes

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ja erg groot

Onze zoon is erg groot voor zijn leeftijd maar hij is nu 3j 8m en hij is misschien 1m6 en iets van 16 kilo?

Zoon zat altijd op de 99% lijn.

Erg groot

Hij is inderdaad flink uit de kluiten gewassen! Mijn vreselijk gemiddelde zoon wordt over krap 2 maanden 5 en is nog geen 1,12. Toen hij 3 was, had hij maat 98 dus hij zal niet groter dan een meter zijn geweest.

Het lijkt me heel lastig voor een kind, om zoveel ouder en wijzer te worden geschat. En voor de ouders lijkt het me ook niet altijd makkelijk eigenlijk.

Groeten,

Temet

Guinevere

Guinevere

18-08-2010 om 20:52

Poehee

Poehee, dat is echt ongelooflijk lang. Wat zegt de kinderarts daarvan?
Mijn eigen 3-jarige zoon was ongeveer 89 cm op die leeftijd, bij 12 kilo. Dus het andere uiterste.

Massi Nissa

Massi Nissa

18-08-2010 om 21:26

Wow

Mijn dochter was rond haar derde verjaardag 97 centimeter en 12,3 kilo (haha). Ze is inmiddels wel bijna tien centimeter gegroeid (en twee kilo, het is een spriet) en ik krijg nu ook ongelovige blikken: is ze echt nog maar drie? Krijg de neiging om in de stadsbus mijn paspoort maar te laten zien, hahaha.
Jouw zoon is heel lang voor zijn leeftijd. 1 meter 12! Het lijkt me zowel voor hem als voor jou niet altijd even fijn, inderdaad. Het is geestelijk nog een peuter en iedereen verwacht heel ander gedrag. Ik zou trouwens wel benieuwd zijn hoe lang hij uiteindelijk zal worden, heb je wel eens overwogen om dat uit te laten zoeken?
Groetjes
Massi

Groot!

Jouw zoontje is erg groot voor zijn leeftijd! Mijn zoontje was met 3 jaar 108,5 cm met 18,3 kg en hij zit ver boven het gemiddelde (+2). Zowel zijn vader als ik zijn wel lang, maar zeker niet extreem.

Mijn zoon is inmiddels 4,5 jaar en 1.24,5 cm. Nog steeds wordt hij twee jaar ouder geschat dan hij is. (Grof)Motorisch is hij goed ontwikkeld, maar sociaal levert het nog wel eens lastige situaties op. We stonden een keer in een rij te wachten bij een pretpark toen hij bijna 3 was en hij wilde maar vooraan in de rij met als gevolg een heftige scène. Dat leverde commentaar op van de andere wachtenden, want een 4 of 5-jarige moet toch wel begrijpen dat je niet zomaar voor kunt kruipen. Soms is het ook lastig dat vriendjes fysiek lang niet zo sterk zijn. Hij moet zich regelmatig inhouden met stoeien en dat is lastig voor een kleuter.

Ik heb laatst aan de huisarts gevraagd of het kwaad kan dat hij zo enorm door blijft groeien, maar dat is voorlopig niet zo. Hij kan ook ineens stoppen met de groeispurten. Mocht hij wel door blijven groeien tot een vervelende lengte dan wordt daar in de regel pas iets aan gedaan rond het 10e levensjaar. Bovendien, wanneer wordt een lengte vervelend? Ik weet wel dat hij wat kleren betreft een dure jongen is. Ik heb dit jaar pas voor het eerst kleren voor een tweede seizoen kunnen gebruiken!

Groetjes,

Roserose

rozenstruikje

rozenstruikje

18-08-2010 om 21:29

Hier een korte

Mijn zoontje is net 3 jaar en hij is 89 cm en 12 kilo. Hij heeft zelfs nog twee lange broeken maat 80... Ik ben dan zelf ook klein en zijn zus van 6,5 is ook klein, zij is ongeveer 1.20 en 18 kilo.

Klein is niet leuk, maar lang ook niet. Kan me voorstellen dat mensen denken dat hij 5 is en dat hij zo (flink) overschat wordt. Moeilijk, maar dat is natuurlijk alleen zo bij onbekenden/ buitenstaanders.
Anders ga je eens langs bij het CB of de huisarts? Ik moet in elk geval over een aantal weken weer terug met hem naar het CB en 'dan moet hij gegroeid zijn', *zucht*.

Rozenstruikje

Merel78

Merel78

18-08-2010 om 22:26

Ja, groot

mijn dochter is 3 jr en 3 mnd en eind juni woog ze ongeveer 15 kilo bij precies 1 m. lang. ze is in verhouding wat dunner voor haar gewicht begreep ik, maar ik vind dat niet raar, want in gewicht is ze amper een kilo zwaarder geworden doordat ze een deel van het jaar veel ziek is geweest en ze heeft een flinke groeispurt doorgemaakt (4 cm in 4 mnd).

Lastig wel, inderdaad met overschatten.

groetjes, Merel

Vervelend he

Hier ook een moeder van een grote jongen. Hij wordt volgende week vrijdag 2 en is +/- 95cm.
Geeft verder niet, maar ben zo bang dat hij wordt overschat en daar last van gaat ondervinden met name in de toekomst en als hij meer alleen gaat spelen.
Wat doe je eraan?
Op het consultatiebureau is mij verteld dat ze onze zoon wel in de gaten gaan houden en dat als hij deze groeilijn blijft aanhouden hij eventueel groeiremmers kan krijgen als hij ouder is. Zegt jou CB niks over zijn lengte?

bibimv2

bibimv2

19-08-2010 om 00:02 Topicstarter

De lengte later word geschat op: 2m06 tot 2m10.

Mijn mannetje word door een kinderarts in het ziekenhuis goed in de gaten gehouden.
zijn prognose zou zijn dat hij 2m06 tot 2m10 zal worden.

Hij heeft nu dan ook al kledingmaat 122/128 en schoenmaat 30.

Ze willen hem pas medicatie geven als hij 8 jaar is.
Dit is omdat hij een stofwisselingziekte heeft.

Ik moet 24 augustus weer naar het cb,die klaagt alleen maar over dat hij veelste hard groeit,
hij is daardoor ook mobiel wat trager,hij heeft heel vaak groeipijnen door het snelle groeien,kan niet goed rennen en klimmen.

Hij gaat vanaf volgende week woensdag ook op peutergym.

In Juni nog voor de vakantie mocht hij 1 keertje meekomen doen,dat hebben we gedaan en hij vond het erg leuk.
Ook zeiden de peutergym juffies dat hj voortaan maar mee moet doen met de 5 a 6 jarigen,ik zei nee dat kan niet,hij moet nog 3 worden(ze geloofden het gewoon niet)heb maar zijn groeiboekje meegenomen om het te bewijzen omdat ik wist dat het zal gebeuren dat veel mensen het niet snel geloven.

Vaak denken mensen dat hij dus 5 is maar een achterstand heeft in ontwikkeling,als ik dan zeg hoe oud hij is dan zeggen ze ook eerlijk van ow dacht hij is al 5 maar heeft ontwikkelingsachterstan,ik zei nee hij ligt in veel dingen juist voor met ontwikkeling alleen met rennen en klimmen niet.

Ik hoop dan ook dat ze niet gaan zeuren op het cb,anders verwijs ik ze weer naar de ka in het zh.

Het is wel duur hoor zoveel shoppen omdat hij zo snel overal uit is.

Vader is 1m90 en ik ben zelf 1m63 dus van mij heeft hij het niet.

Mijn oudste zoon is ook erg lang maar is niet te zwaar,die is gewoon in verhouding.
Die word op 2m04 geschat voor later.

Wat lang

Wat worden allebei je kinderen dan ontzettend lang! Lijkt me niet prettig voor ze, nu al niet, maar later ook niet. Houdt het ook verband met de stofwisselingsziekte?
Als je geen zin hebt in gezeur van het CB: gewoon bellen dat je niet gaat, je zoon is toch al onder controle bij een kinderarts?

Even ter vergelijking, met 3 jaar was mijn dochter 88cm, en mijn zoon 91cm.

femmetje

femmetje

19-08-2010 om 09:35

Hier ook klein

Ons mannetje is 3 jaar en 2 maand en 96cm en 14,8 kilo.
Das wel een kleintje hoor nooit groot geweest.
Mijn meisje is echt een minnie... Die is ander half en 80cm en 9 kilo.
Dus wij maken kleintjes terwijl mijn zus de reusjes maakt.. Haar dochters lijken al pubers terwijl ze nog maar 7 en 8 zijn.
Ach alle kindjes zijn anders.

Grt Fem.

Verwachtingen

Mijn broer was als kind ook nogal uit de kluiten gewassen en er is op enig moment voorspeld dat hij 1.96 zou worden; en dat terwijl mijn ouders beiden niet echt groot zijn (en ik ook niet). Maar hij heeft de voorspelde lengte bij lange na niet gehaald, het is geloof ik 1.83 geworden. Hij had inderdaad een vroege groeispurt, al in de brugklas, maar hield wel veel eerder op met groeien dan zijn klasgenoten.

Maar goed, de voorspelling bij hem is niet door een kinderarts gedaan, bovendien is de wetenschap sinds broers kindertijd ook wel vooruitgegaan neem ik aan, dus die voorspelling voor het kind van bibi is vast betrouwbaarder.

Bibi, die lange Nederlanders schijnen behoorlijk populair te zijn bij Amerikaanse honkbal en basketbalteams. Ik zie perspectieven

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.