Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Evenzo

Evenzo

09-12-2011 om 09:44

Hoe 'heilig' is het peuterslaapje?

Mijn ex belde net om te vragen of ik vanmiddag om 14.00 uur onze dochter (14) ergens kan ophalen. Dat zou hij eigenlijk doen, maar hij kan niet weg omdat zijn peuter (bijna 2) tot 14.30 uur slaapt. Ik heb gezegd dat ik wel zou kijken of ik wat kan regelen, maar eigenlijk ben ik nogal geïrriteerd. Zo'n peuter kan toch wel een keer iets korter slapen, het is toch bijna weekend? Ik deed daar nooit zo moeilijk over (kan ook bijna niet met een tweede).
Plannen jullie te allen tijde je dag rond de slaapjes van je peuter?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

09-12-2011 om 09:55

Hangt ervan af

Kind 1, geen probleem, die was dan de rest van de dag vrolijk, maar kind 2 was ten eerste niet wakker te maken, en was vervolgens dan echt onmogelijk. Dus bij 2e probeerde ik toch dingen om z'n slaapje heen te plannen.

En als een kindje ziekjes is dan zou ik zeker iets anders proberen te regelen.

Als dc

Wie het waagt mijn dochter voortijdig uit haar slaapje te halen plukt daar nog een paar uur de wrange vruchten van. Dus ik kan het me wel voorstellen.

Groeten,

Temet

Evenzo

Evenzo

09-12-2011 om 10:28

Ander kind

Zou je dan tegen je oudere kind dat om 14.00 uur ergens opgehaald moet worden zeggen dat het maar een uur moet wachten en dat je later komt?
Ik vermoed dat hij niet anders kan omdat zijn vrouw anders geïrriteerd raakt. De peuter is haar eerste kind, en dan zit je er toch wat anders in dan bij nummer 2 of 3.

liora

liora

09-12-2011 om 11:26

Heilig

Hier is het slaapje heilig inderdaad. Het is mijn pauze en als ik peuter eerder wakker maak is er inderdaad een risico dat hij de rest van de dag zich heel slecht gedraagt.

Ik was juist bij de oudste veel makkelijker, die kon er beter tegen.

Mijn peuter is wel flexibel in hoe laat hij gaat slapen. Alles tussen 10.45 en 13 uur is een optie. Dus op die manier zou het geen probleem zijn om een ouder kind om 14 uur ergens op te halen.

Alleen aangezien jullie gescheiden zijn lijkt het me logischer dat je ex het zelf oplost met een oppas, een ouder of een buurvrouw. Ik vind het vreemd dat hij jou dan belt, maar misschien werkt dat zo in scheidingsland.

Liora

Tja

Het hangt er maar van af hoe de situatie is en de verhoudingen zijn. Je kan zeggen: man moet het zelf oplossen. Je kan zeggen: man heeft probleem, vraagt de andere ouder te helpen. Misschien doen ze dat wel vaker zo.

Als ex kan je dan kiezen of je hem terwille wilt zijn of niet natuurlijk, je kan altijd zeggen 'jammer, X, maar dat zal helaas niet gaan'. Dan moet hij maar zien hoe hij het oplost.

Maar de vraag die was gesteld was eigenlijk: is het geen onzin dat een kind tot tijd x moet slapen, het kan toch gewoon eerder uit zijn slaapje gehaald worden? En op die vraag is het antwoord wat mij (en DC) betreft: dat hangt maar helemaal van het kind af. Bij sommige kinderen kan dat ongestraft, bij anderen niet.

Groeten,

Temet

liora

liora

09-12-2011 om 13:30

Temet

Dat is mijn antwoord ook.

En natuurlijk begrijp ik dat het maar helemaal de vraag is hoe de verhoudingen liggen of je elkaar uit de brand helpt, maar ik proef in het bericht wel dat de vraagstelster niet blij is met de gang van zaken, vandaar mijn toevoeging.

Ik vind het niet nodig mij dan zo de les te lezen over exen en omgangsvormen.

Liora

Kiki

Kiki

09-12-2011 om 15:21

Heel heilig

Het is mijn enige rustmoment van de dag. Alle drie mijn kinderen, 3 jaar 10 maanden, 2 jaar 1 maand en 1 maand slapen van 12 tot half 3 en ik had bij één kind die mening en ik heb 3 kinderen later nog steeds die mening

Ik heb geen zin in sacherijnige kinderen en eerder wakker maken betekent hier gewoon een ongezellige middag.
Mijn oudste kan tegenwoordig zijn slaapje ook overslaan, maar wordt (als het vaak gebeurt) ongelooflijk vervelend, druk en luistert dan slecht en gaat 's avonds dan ook later slapen omdat hij dan enorm hyper wordt
Middelste huilt alleen nog maar als hij moe is en jongste heeft gelukkig bedacht dat als zijn broers slapen er niets aan is en slaapt gelukkig dan ook.

Dus even zo (waarom "even zo" wat is er zo gevoelig aan dit draadje dat het niet gewoon onder een naam kan. Als ik de boze stief was die meelas op OOL had ik je toch echt wel herkend) ik plan mijn activiteiten en mijn dag zoveel mogelijk om de slaapjes van mijn kinderen heen

Evenzo

Evenzo

09-12-2011 om 16:20

Kiki

Ik vond het beter om een tijdelijke nick te kiezen.
In jouw geval is het misschien makkelijker om je activiteiten om de slaapjes van de kinderen te plannen, maar vaak in gezinnen met een ouder schoolgaand kind moeten de kleintjes toch mee met brengen en halen. Tenzij je, zoals mijn ex, tegen je kind zegt dat hij maar moet wachten en je hem een uur later komt halen.
(Uiteindelijk heeft hij overigens toch iets anders verzonnen. Hij kon het waarschijnlijk ook niet over zijn hart verkrijgen om ons kind te laten wachten.)

dc

dc

09-12-2011 om 16:53

Schoolgaand

Dat is weer een hele andere discussie. Maar als het stelselmatig is, dan deel je de dag anders in.

Mijn baby van 7 mnd slaapt vooral lang in de ochtend, want 's middags moet ze inderdaad mee om de oudste 2 van school en creche te halen. Dus dat heeft zich vanzelf geregeld eigenlijk.

Irene

Irene

09-12-2011 om 20:19

Beetje ot

Het gaat om een kind van 14? die hoef je toch niet meer te halen of brengen??

Liora

O, het was niet mijn bedoeling om iemand de les te lezen hoor

Groeten,

Temet

Hanne.

Hanne.

09-12-2011 om 21:44

Absoluut niet heilig

Hier is het middag slaapje absoluut niet heilig.

Het slapen van mijn kind aanpassen aan wat er moet gebeuren is mij overigens ook nog nooit gelukt. Mijn kinderen hebben geen vaste slaaptijden. Niet qua moment van naar bed gaan maar ook niet qua duur.

Verleden week heeft de jongste van 2 1x 's morgens 2 uur geslapen, 2x helemaal niet, 1x 45 minuten en 1x 3 uur. Plan dat maar eens.

Misschien dat ik daarom geen rekening met ze houd. Zij houden ook geen rekening met mij.

Ely

Ely

10-12-2011 om 09:07

Stiefperspectief

Als Jongste (bio) slaapt en Oudste (stief) heeft op dat moment transport (oid) nodig vind ik het enorm afhangen van de situatie. of het incidenteel of structureel is en waar oudste is dat daar nog even gebleven kan worden (vriendje oid).

Maar sec onderbreek ik ook liever niet het slaapje omdat het er anders niet gezelliger op wordt (voor niemand).

Maar volgens mij is dat het ding niet, volgens mij gaat dit om het gevoel dat een vader wellicht zijn ene kind voor laat gaan op zijn andere. En dat is een moeilijk en kwetsbaar onderwerp in zo'n situatie. Althans dat is mijn ervaring, dat dat moeilijk en kwetsbaar is.

Daarom vind ik het ook niet zo handig om de moeder in te schakelen (ervan uitgaande dat er nog andere opties waren) want je wilt gewoon niet het signaal af geven dat Oudste sluitpost is ofzo. Bovendien vind ik niet dat de andere ouder als een soort vangnet voor je eigen logistieke problemen ingezet moet worden. Althans van dit soort. Wij schuiven wel met dagen ivm werk moeder (die alleen is), maar dat vind ik anders.
Zo nu nog maar even koffie want volgens mij ben ik warrig

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Hombre

Hombre

10-12-2011 om 11:42

Moeilijk

Na de traumatisch ervaringen met de eerste (sliep de eerste 3 mnd heel slecht) zijn we inderdaad 'moeilijk' met slapen. Ook met de tweede, al heeft die het minder nodig dan de eerste. Maar als het nodig is dan slaapt ie maar in de auto.

Hangt dus ook van het kind af.

Biene M.

Biene M.

10-12-2011 om 12:54

Ely

Ik vond het een heel scherpe analyse.

Evenzo

Evenzo

10-12-2011 om 13:32

Ely

Die lading wilde ik er zelf niet aan geven, maar het speelt natuurlijk mee. Zij zijn 10 jaar lang een gezin geweest met ons kind en toen kwam er een baby erbij. Nu een peuter en baby op komst dus veranderde balans in het gezin.
Maar zo'n slaapje is natuurlijk lastig. Mijn eigen slaap is me ook heilig

Fianna

Fianna

10-12-2011 om 13:35

Ik begrijp je ex wel.

Ik maak mijn peuter ook liever niet wakker ook al is het maar een half uur eerder omdat we dan de rest van de dag met een sjaggerijn zitten waar je U tegen kan zeggen. Ik snap het dus wel. Zoveel peuters, zo veel gebruiksaanwijzingen!

Chippie

Chippie

10-12-2011 om 23:04

Ik bemoei me nooit ...

Ik bemoei me nooit met andermans peuterslaapjes. En ik bemoei me ook niet met het vervoer van andermans 14 jarige. Maar hier zit een ander, dieper probleem achter. Het gaat om jouw en zijn dochter, het gaat om kind-van-nieuwe-partner versus kind-van-jou-en-ex, ... weet niet goed hoe ik het moet omschrijven (denk dat Ely goede poging heeft gedaan).
Een beetje raar vindt ik het wel, ik begrijp je dus wel. Aan de ene kant denk ik, zoek zelf lekker een oplossing voor transport 14-jarige (buurvrouw, iets later ophalen, kind eerder uit bed, etc). Aan de andere kant, doe niet te moeilijk...het is het niet waard om op je strepen te gaan staan! Tenminste daar wordt vooral je 14 jarige de dupe van.
Ik zou het wel doen en ex te kennen geven dat je het wel een hele vremde situatie vind en dat je het prettig zou vinden als hij het de volgende keer op een andere manier oplost.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.