Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Hoe laat naar bed?

Na aanvang, van gisteravond stel ik deze vraag hier.
Ik had gisteren een discussie met mijn man over de tijd om naar bed te gaan van mijn zoontje van 3.
Hij vond dat 19.30 veels te vroeg was en vond dit een belachelijke tijd. Dit is nu ter discussie, omdat mijn zoontje nog een uur wakker ligt in bed. Ik vermoed dat hij nu een beetje angsten begint te krijgen voor het donker en daardoor moeite heeft met slapen(deur moet open blijven, lamp op de gang moet aan en zegt daar ook bij "anders kan ik niks zien") en dit uitrekt. Mijn man denkt dus echter dat het aan de bedtijd ligt.
Nu is mijn vraag: Hoe laat gaan jullie kids van 3 naar bed? En ik begin dus nu een beetje aan mezelf te twijfelen, dus is dit een belachelijke tijd??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

Zoon van bijna 4 ligt er meestal al voor 19.30 in. Als hij overdag niet geslapen heeft ligt hij niet wakker 's avonds. Soms ligt hij wel wakker (overdag lang geslapen, of gewoon zomaar) maar meestal gaat het goed.

Volgens mij is het een heel normale bedtijd voor kinderen van die leeftijd, maar dat verschilt natuurlijk ook per kind.

Wat dat donker betreft: heeft jouw zoon geen nachtlampje op zijn kamer dan?

Groeten,

Temet

Laat

Zoon van 7 gaat hier om 19.30, dochter van 5 en zoontje van 2,5 liggen om 18.45, uiterlijk 19.00. Dus wat mij betreft is 19.30 laat voor een kindje van 3, maar dat is natuurlijk persoonlijk.
Ik vind 19.30 in ieder geval niet "belachelijk vroeg". Zoals Temet al zegt: misschien kan een nachtlampje helpen tegen de angst voor het donker?

Hanne.

Hanne.

30-09-2009 om 10:34

Redelijke tijd

Ik vind het een redelijke tijd. Hier gaan de kinderen (5 en 3) meestal rond 19.00 naar boven, en ik schat dat ze rond 19.30 in bed liggen.

Maar...eigenlijk zou mijn 3 jarige ook later moeten. Die ligt nl ook gerust nog 1-2 uur wakker in bed. Omdat het praktisch makkelijker is om ze beiden gelijktijdig naar bed te doen (zeker je het alleen moet doen) zijn we hier op uitgekomen.

Ik vind 19.30 dus niet belachelijk vroeg, maar ook zeker niet belachelijk laat.

Jacoline29

Jacoline29

30-09-2009 om 11:09

Onze kinderen

Gaan 18:30 naar boven(3 jaar),slaapt niet meer overdag
19:00 naar boven (5 jaar)
19:30 naar boven (7 jaar)
Jongste mag altijd nog een boekje of zo lezen of nog even spelen in bed.slaapt ook vrij laat,maar blijft wel netjes in haar bedje.

Sascha2

Sascha2

30-09-2009 om 11:23

Ligt aan het kind, lijkt me

Mijn zoon van bijna 5 en dochter van 3,5 gaan beiden rond 19.00/19.15 naar boven en liggen een kwartier later in bed. De ene keer ligt mijn dochter nog een tijdje wakker, de andere keer slaapt ze binnen no-time. Ligt er maar net aan hoe de dag is verlopen en of ze overdag nog heeft geslapen.
Ik denk dat een slaaptijd van een kind mede beinvloed wordt door de tijd, waarop het kind wakker wordt en door de slaapbehoefte van het kind zelf. Dat is steeds individueel. Mijn nu nog jongste is 19 maanden en wordt rond 06.15 wakker, slaapt overdag ergens 1-2 uur en gaat er tegen 20.00 in. Zij heeft duidelijk een kleinere slaapbehoefte dan de oudste twee. Mijn nichtje werd standaard tegen 09.00 wakker, in ieder geval tot ze drie jaar werd. En zij lag er een uur later in dan mijn kinderen. Mijn kinderen daarentegen zijn tegen 06.15 wakker.
Dat je zoontje nog een uur wakker ligt, komt denk ik niet zozeer door de tijd, waarop hij naar bed gaat. Wat je beschrijft herken ik erg van mijn oudste. Die had (en heeft nog steeds) er een handje van om ons voor vanalles en nog wat te roepen. Lamp aan, lamp uit, beesten onder zijn bed, nog even wat zeggen, slokje water, even plassen etc. Hoort volgens mij meer bij de leeftijd dan bij het slaapritme. Overigens, ik merk wel aan mijn oudste dat naarmate hij later naar bed gaat, hij moeier is en dan meer aandacht vraagt. Maar ja, hij heeft er dan ook een lange dag op zitten.

thein

thein

30-09-2009 om 12:20 Topicstarter

Sacha en de rest

dat wat jij beschrijft over dat roepen voor van alles, is hier op dit moment ook weer gaande. Er zijn periodes dan gaat het goed, maar dit is nu ook weer aan de orde.
Hij heeft een nachtlampje op zijn kamer, misschien dat die te weinig licht geeft? Maar ja, deze heeft hij al wel een tijdje.
Zomers gaat hij altijd rond 19.30 a 20.00 naar bed en nu breekt bijna weer de wintertijd aan, dus wil ik iig dat hij of voor 19.30 of om 19.30 op bed ligt en straks is het weer 19.00. De tijden dat hij wakker wordt is overigens erg wisselend. Hij heeft weken erbij dat hij pas om 7.30 wakker word, maar ook wel eens rond 6.30
Zoals ik het bij jullie lees is dit geen al te gekke tijd, dus hoef dus niet aan mezelf te twijfelen.
Waar ik wel eens over moet nadenken is om zijn middagslaap van 3 a 3,5 uur in te korten. Dit kan natuurlijk ook meespelen. Hij wordt tenslotte ouder.

Poeh

Ik vind een middagslaapje van 3 a 3.5 uur behoorlijk lang! Ik kan me dan voorstellen dat je zoon nog een uur wakker ligt voordat hij slaapt. Mijn middelste hoefdeop die leeftijd maar overdag een uurtje te slapen en hij sliep 's avonds niet voor 9-en.
Dus als je wilt dat hij om half 8 zou ik minstens een uur van zijn dutje afhalen, maximaal 2 uur laten slapen. Of inderdaad ene uur later naar bed.

Massi Nissa

Massi Nissa

30-09-2009 om 13:21

Hier acht uur

Onze dochter (bijna drie) doet een middagslaapje van anderhalf uur en gaat rond acht uur naar bed. Het loopt wel eens een kwartiertje uit. Ze slaapt dan bijna altijd binnen tien minuten. Wordt rond zeven uur wakker, hoewel het vandaag dus kwart over zes was (gaap).
Ik vind het een prettige bedtijd, wij eten meestal rond zeven uur, dan gaat ze even in bad of onder de douche, boekje voorlezen, tandjes poetsen, liedje zingen. Dan is het zo acht uur. Ik zou organisatorisch niet weten hoe ik haar om zeven uur op bed moest krijgen, eigenlijk.
Groetjes
Massi

Om 7 uur naar boven

Meestal in bed een kwartier/half uur later. Zoon is 2j en 9m en slaapt tussen de middag ook soms 2-3 uur. In de zomer duurt het inderdaad langer voor hij in slaap valt, nu gaat het meestal een stuk sneller.

Ayanna

Ayanna

30-09-2009 om 18:57

Hangt van slaapje af

Als zoontje (3 jaar)nog een middagdut doet, dan gaat hij rond 20.00 uur naar boven. Anders is het tussen 18.30 en 19.30 uur. Boven het hele ritueel van tanden poetsen, snoet poetsen, pyama aan en voorlezen. Dan zijn we al gauw drie kwartier verder. Soms valt hij tijdens het voorlezen al in slaap. Zo niet dan, na nog drie keer het 'laatste' verhaaltje, doe ik de grote lamp uit en blijf ik nog even bij hem zitten. Vaak hebben we dan de mooiste gesprekken!
Hij slaapt al vanaf baby met hetzelfde nachtlampje, wel sinds een half jaar zijn deur op een kier ipv dicht. Geen moeite mee verder.
Zijn middagdut is sinds een week of twee bijna helemaal afgeschaft. Als ie echt moe is, dan waggelt hij zelf naar de bank en ploft daar neer. Als hij dan om zijn dekentje vraagt, dan weet ik genoeg. Dit wordt een echte middagdut. Ik maak hem wel na anderhalf uur wakker, anders slaapt hij 's avonds echt pas om 22.00 uur.

thein

thein

02-10-2009 om 06:04 Topicstarter

Gewoon nog 19.30

Ik hou deze tijd aan tot de klok weer naar wintertijd gaat, dan wordt het weer 19.00.
Ik heb nu een ander lampje op zijn kamer gezet, die iets meer licht geeft en nu slaapt hij met een half uurtje. Tussen de middag maak ik hem na 2 a 2,5 uur wakker, dat middagslaapje moet hij nu maar echt afbouwen.
Bedankt voor al jullie verhalen, maakt me weer een stuk zekerder dat ik geen foute moeder ben.

zon

zon

02-10-2009 om 20:57

Onze meiden

4 en 2,5 gaan tussen 18.30 en 20.00 uur. Dit is afhankelijk van hoe laat ze 's morgens wakker waren, hoe moe ze zijn, hoe gezellig ze zijn, wat we aan het doen zijn en wat ze de volgende dag moeten (school of kdv is de dag ervoor eerder naar bed).
Overigens heeft onze dochter van 2,5 ook dat ze 's avonds wakker ligt zodra ze 's middags nog slaapt. Nu ze niet meer slaapt is ze echt wel moe rond 18.30.
Ik vind 19.30 helemaal niet vroeg en denk dat dit zelfs voor kinderen van 7 of 8 nog een normale tijd is doordeweeks.

lukke

lukke

03-10-2009 om 00:22

Hangt van kind af

Mijn kind ging veel later. Ik heb dit op het consultatiebureau besproken en de arts zei:
1. wordt ze 's ochtends vanzelf op tijd wakker?
2. heeft ze geen 'dips' gedurende de dag?
3. is ze vrolijk en energiek?

dan slaapt ze genoeg.

Misschien eens een half uurtje opschuiven en kijken hoe het gaat met inslapen en overdag wakker zijn?

thein

thein

03-10-2009 om 10:37 Topicstarter

Middagslaapje ingekort

En dit werkt, heeft wel een dipje tegen een uurtje of 18.00 maar gaat dan lekker op de grond liggen spelen of rustig op de bank tv kijken. Om 19.30 gaat hij naar bed en gisteravond hoorde we hem direct niet meer en...vanochtend pas om 8.00 wakker.
Misschien lag het toch echt aan zijn middagslaapje.

dc

dc

05-10-2009 om 07:04

21 u

"Nu is mijn vraag: Hoe laat gaan jullie kids van 3 naar bed? En ik begin dus nu een beetje aan mezelf te twijfelen, dus is dit een belachelijke tijd?? "

Hier slaapt onze oudste nooit voor 21u en hij doet 's weekends en woensdags geen middagdutje meer. Op school nog wel, maar dan valt hij vaak pas rond 22u in slaap en wordt hij 5 u wakker! En hier moet het ganglicht trouwens ook aanblijven.

Ik vind 19.30 dan ook veel te vroeg. Maar het lijkt me ook wel afhankelijk van je kind. Maar als hij toch nooit voor 8-en in slaap valt, wat is dan het nut om hem zo vroeg erin te leggen?

thein

thein

05-10-2009 om 07:41 Topicstarter

De meesten

zijn van mening hier dat dit geen belachelijke tijd is. En mijn tewijfels zijn al langer weg gehaald. Ik heb zijn slaapje ingekort, na 2 a 2,5 uur en een ander lampje op zijn kamer gezet. Hij gaat nu 19.30 naar bed, slaapt binnen 5 min en wordt wakker tegen 7.30 a 8.00. Dus het inkorten van het middagslaapje heeft hier duidelijk effect en persoonlijk vind ik 21.00 erg laat, dan lig ik al bijna in mijn bed. Hier hebben we nog regelmatig dat we de nachten er uit moeten voor de jongste dus wij hebben ook onze nachtrust nodig

maman

maman

05-10-2009 om 14:34

20.30 uur

Hier gaan nummer 3&4 (4 en 2 jaar oud om 20.30 uur naar bed. De oudste 2 van 9 en 8 jaar oud gaan om 20.45 uur naar boven om te douchen, tandepoetsen e.d. De jongste komt vervolgens 's ochtends vrijwel nooit voor 9.00 uur zijn bed uit. De andere 3 moeten om 9.00 uur op school zijn en staan dus iets eerder op. In het weekend en op woensdag slapen ze vaak uit tot 9.00 à 10.00 uur. Hoelaat ze op bed gaan hangt toch gewoon van jezelf af. Vaak passen ze zich wel aan jouw levensritme. Wij eten rond 19.00 uur en dan is het voor mij onmogelijk om ze om 19.30 uur in bed te krijgen. Maar ze slapen 's ochtends gewoon wat langer. Ik ben 's ochtends tot 7.45 uur op de boerderij aan het werk en kinderen die om 6.00 uur al uit bed willen dat past hier gewoon niet. Dus 's avonds wat later op bed 's ochtends wat later uit bed. Het gaat er gewoon om dat ze uitgeslapen zijn. De jongste slaapt 's middags ook nog van 13.30 uur tot 15.30 uur.
Maar om 21.00 uur zelf al naar bed. Is dat niet erg vroeg?

femmetje

femmetje

06-10-2009 om 09:31

Dat is toch persoonlijk?

Thein ik ga ook rond 21.30 naar bed hoor.. Ben ook uitgetelt na de hele dag achter de kids aan gerend te hebben en soms s nachts er uit te moeten voor de kleine meid. Jelle gaat er rond 19,30 in soms 20 uur. Het meisje al om 18.45. Lekker doen wat goed voelt.

Liefs.

Hanne.

Hanne.

06-10-2009 om 09:37

Hangt van je zelf af?

Ik geloof toch niet dat je een slaappatroon van een kind echt veel kan veranderen. Misschien dat je het een half uurtje kan verschuiven, maar meer denk ik niet.

Ik heb 2 kinderen, met beiden een heel ander ritme. De oudste slaapt bij voorkeur van 19.00 tot 6.30, de jongste liefst van 21.00 tot 9.00. De tijd van naar bed gaan lijkt daarbij heel weinig uit te maken. De oudste wordt standaard vroeg wakker, de jongste ligt standaard nog een tijdje in bed te praten en wordt laat wakker.

Het enige wat ik daar aan bij kan sturen is dat ik de oudste heb geleerd om niet voor 7 uur uit z'n kamer te komen, en dat ik de jongste 's ochtends bewust wakker maak, om te zorgen dat ze 's avonds iets vroeger moe is. Als ik daar niet ingrijp schuift ze haar slaaptijden nl liefst op naar 22.00/22.30 tot 10.00....

Maar de jongste om 19.00 slapend krijgen lukt vrijwel nooit, en de oudste na 7.00 wakker laten worden ook niet.

Sascha2

Sascha2

06-10-2009 om 12:13

Vind ik ook, hanne

Dat vind ik dus ook. Het ligt aan het ritme van het kind en echt beinvloeden is moeilijk, zo niet onmogelijk (op een half uurtje na dan misschien). Als ik naar mezelf en mijn partner kijk, dan zie ik ook verschillen, die er met de jaren niet kleiner op geworden zijn.
Mijn oudste was vanaf dat hij een paar maanden oud was, een vroege vogel. Altijd rond 05.00 wakker. Inmiddels is het opgeschoven naar 06.15. Toen mijn broer een kind kreeg, was hij ervan overtuigd dat het aan onszelf te wijten was, dat zoonlief zo vroeg wakker werd. Want zowel hij als zijn vrouw en zijn baby sliepen dagelijks tot zeker 09.00. Zijn kind doet dat nog steeds, duikt er tegen 20.30 in en wordt tegen 09.00 wakker. Hij was er dan ook van overtuigd dat wij het verkeerd aanpakten. Maar ja, toen kwam bij hem een tweede kind en stiekem heb ik er hartelijk om gelachen, dat dat tweede kind juist een hele vroege vogel is . Zijn tweede is standaard om 06.00 wakker en ligt er tegen 20.00 in (oudste is nu 4, tweede is nu 2). Hij heeft wat afgeprobeerd om het ritme van de tweede anders te krijgen, maar het mocht niet baten.
Al met al, ik denk inderdaad dat het gewoon door kinderen zelf geregeld wordt en dat je het beste er in mee kunt gaan. Doe waar je je het beste bij voelt en ga het niet vergelijken met slaappatronen van andere kinderen. Het heeft weinig zin, omdat jij met je eigen kind te maken hebt. Maar kleine tips als (wat Thein inmiddels ook heeft gedaan en met succes) aanpassen van de slaaptijd tussen de middag kunnen wel baten.

thein

thein

06-10-2009 om 13:15 Topicstarter

Ach ja

Hier ben ik ook een vroege vogel. Mijn jongste zoon van 8 maand komt regelmatig nog in de nacht en anders komt hij wel tegen een uur of 6.00 en dan kom ik echt niet meer in slaap (hij dus wel). Ik vind het niet erg, ik ga gewoon rond 21.30 naar bed, kijk boven nog even tv en ga dan heerlijk slapen om fris en fruitig tegen 6.00 weer op te kunnen staan.
Ik merk dat de kleine tips echt werken, bedankt hiervoor en indd de slaappatronen zijn echt niet te veranderen, want bij de 1e hebben we ook heel veel pogingen gedaan om niet zo vroeg te komen. Accepteren is hier een heilig woord. Gewoon accepteren en er gewoon uit gaan en de dag beginnen.

Esc

Esc

08-10-2009 om 08:47

Inderdaad...

Wij hebben wel een lampje met een tijdschakelaar en onze dochter mag pas uit bed als het lampje uit is gegaan, maar soms merk ik dat ze echt al een half uur of soms nog langer ligt te wachten. In het begin sliep ze er nog wel eens doorheen, maar dat kwam echt niet van het feit dat ze nu een lampje had (ik dacht eerst dat ze zelf geruster zou zijn om nog even te slapen nu ze aan het lampje kon zien dat ze echt nog niks van de dag gemist had). Dus nee, aan de tijd dat ze wakker wordt, kunnen wij niks veranderen. En als ze 'smiddags slaapt (dat gebeurt nog wel eens), dan valt ze 'savonds later in slaap, is 'sochtends eerder wakker en wordt dan vaak 'snachts ook nog een keer wakker. Je hebt een prima oplossing gevonden Thein.

amk

amk

08-10-2009 om 09:13

Slapen vs in de kamer blijven

je kunt een kind niet dwingen om te slapen. Er zijn lang en kort slapers, je kunt ze wel leren in hun kamer te blijven zodat de rest van het gezin niet wakker wordt. Daar gebruik ik het lampje voor. Als het uit is mag ze haar kamer uit. En om te plassen mag het altijd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.