Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Hoe leg je uit wat een droom/nachtmerrie is?

Zoon werd vannacht panisch wakker en mompelde iets over een groen geluid dat hij erg eng vond. En dat ie wilde dat mama zou komen en die kwam maar niet. Nou ik was er toen dus al maar de 30 seconden dat ik heb gewacht om te zien of man wakker zou worden (mooi niet dus) maakten het dus extra eng.

Hij was echt bang en klampte als een aapje om mijn nek. Weer gaan slapen vond ie te eng.

Ik heb geprobeerd om dromen/nachtmerries uit te leggen als kleine filmpjes in je hoofd die soms afspelen als je slaapt - meestal leuk maar soms een beetje eng - maar meneer snapt het concept nog niet en was overtuigd dat ik het geluid ook had gehoord.

Is er een betere manier om dit uit te leggen? Zoon is 2j 9m.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

19-09-2009 om 12:35

Ongeveer hetzelfde

Bij onze zoon heb ik altijd verteld dat het een verhaaltje in je hoofd is, dus net zoiets als jij. Het bleef af en toe griezelig, totdat hij een zelf gemaakt spook en een zelfgemaakte dromenvanger in zijn kamer heeft opgehangen, om de enge dromen weg te jagen. Wie weet werkt dat ook bij jongere kinderen?

Massi Nissa

Massi Nissa

19-09-2009 om 20:56

Kom ik weer

... met mijn lampjes. Het is een truc die we hebben afgekeken van mijn moeder (met acht eigen kinderen niet onervaren). Als een kind 's avonds of 's nachts bang was, nam ze dat altijd serieus. Ze verzon er dan iets op (een anti-reuzen-lampje, een krokodillenknuffel op de grond onder het bed om alle monsters te verjagen, ze was heel creatief) en probeerde het uit. Werkte als een tierelier, ook bij mijn wat angstiger zusje en broertje. Er was een broertje waarbij niets hielp, alleen de aanwezigheid van papa of mama. Dat kind was extreem vroeg geboren en had enorme verlatingsangst. Mijn ouders hebben jarenlang afwisselend bij hem gelegen tot hij sliep en hij is ze nog steeds dankbaar.
Bij jouw zoontje speelt misschien ook mee dat het zo te horen een slim manneke is. Slimme kinderen zijn minder gemakkelijk om de tuin te leiden, en ga op deze leeftijd maar eens de werking van het brein uitleggen .
Sterkte ermee hoor, het is zielig als ze zo bang zijn.
Groetjes
Massi

Poppy

Poppy

20-09-2009 om 10:52 Topicstarter

Massi

Leuke tips.

Zoon kan gelukkig ook heel "gullible" (kan niet op het nl word komen) zijn hoor. En ik heb een grote fantasie en kan goed op hem inspelen maar midden in de nacht net als ik zelf grieperig ben is het wat minder

Normaal zou ik in zo'n geval bij hem op de grond gaan liggen maar omdat ik niet lekker ben had ik daar geen zin in. Ik had dus bedacht om zijn matras maar naar onze kamer te brengen. Hij slaapt echter met een nachtlampje en onze kamer is donker dus ik had een 2e lampje op de overloop aangedaan. Nog even geprobeerd of het "speciale lampje" hielp en dat deed het deze keer, hoera!

Praten helpt niet

is hier het devies. Dus ik knuffel even, meestal slapen ze dan alweer door. Of lichtje aan. Maar redeneren heb ik bij de eerst een paar keer geprobeerd en daar ben ik voor de nacht helemaal vanaf gestapt.

Dus eigenlijk dezelfde conclusie als mama Massi Nassi.

Waarbij ik er wel bij moet zeggen dat ik twee kinderen heb dus ik kan het me permitteren om erbij te gaan liggen. Ik kan niet goed slapen met een kind in het grote bed erbij dus ik lig even bij ze tot ze slapen en dan sluip ik terug.

Ook bij andere redenen van roepende/huilende kinderen 's nachts dan nare dromen werkt in mijn ervaring praten/redeneren niet. Overdag wel, maar 's nachts helpt hier alleen maar knuffelen en gauw weer gaan slapen.

Van redeneren word je zelf ook veel wakkerder, vooral omdat je er steeds meer bij moet verzinnen omdat ze het niet accepteren. Één standaardoplossing in de vorm van lichtje, deur aan, draken verjaag-ritueel helpt het beste.

Eens met rodebeuk

Praten helpt niet. Knuffelen, goed vasthouden, evt. een beetje water. Ik zeg dan altijd iets van "alles is goed, papa is bij je, mama is bij je, lekker slapen weer". muziekje aan of liedje zingen en ik ga naar m'n eigen bed.

mijn dochter had op een gegeven moment wolven in haar kamer (dromen) en die jaagde ik dan naar de wc en trok ze door, haha.

Aanvulling

de troosttekst van Wiggie doet me eraan denken dat ik vaak dingen zeg die zo suf zijn dat ik niet snap hoe ik erop kom.

Als ik niets nieuws wil opwerpen en alleen maar rust en vertrouwen wil uitstralen benoem ik vaak alles wat er is en wat ik zie. Dus"jij ligt in bed, mama is bij je, het is donker buiten, papa slaapt, je broertje slaapt, je deken ligt over je heen, het is warm/koud buiten" etc.

In het verlengde hiervan heb ik nog een riedel die vooral werkt omdat zoon hem al kent van het inslapen. Jij ligt in bed, je bed staat op de vloer, de vloer rust op de muur, de muur rust op de fundering, de fundering staat in de aarde, de aarde draagt jou en zorgt ervoor dat we weer naar de zon draaien zodat het morgenochtend weer licht wordt als je wakker wordt.

Als een tierelier!

Poppy

Poppy

21-09-2009 om 09:45 Topicstarter

De uitleg

was ook meer voor een andere keer hoor, jullie hebben gelijk dat dat 's nachts niet helpt. Maar goed, ik geloof dat mijn beschrijving van een droom best aardig is dus daar hou ik het bij.

Rodebeuk, ik vind jouw stukje heel leuk maar denk dat als ik dat zoon zou vertellen het volgende uur met "waarom" vragen bezig ben!

Rafelkap

Rafelkap

22-09-2009 om 13:20

Petal

Lieve schat, ik heb nog helemaal niet gereageerd in dit draadje !!!! Ik vond je omschrijving ook helemaal prima.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.