Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Hoe maak ik van onze kleimgeit een abseilgems

Oftewel: hoe leer ik haar hoe je veilig weer van en bank, bed, steen of trap afkomt?

Dochter (17 mnd) klimt sinds kort echt overal op, en dat doet ze eigenlijk heel goed. Maar als ze er weer af wil, dan draait ze 'vooruit', en laat ze zich er gewoon afglijden. Waarschijnlijk omdat het bij de drempel ook op die manier gaat (ze heeft lang 'kont geschoven', en dan is vooruit over de drempel heel logisch). Maar ik heb toch liever dat ze dat 'gewoon' achterwaarts doet, zeker op onze open houten trap.
Maar het lukt me niet echt om het aan te leren. Ik heb het zelf voorgedaan (Dochter doet wel alles na), ik heb geprobeerd haar handen, voeten en hoofd (kijken!) goed te zetten, maar het heeft beide nog niet echt effect. Of Dochter houdt het verkeerde lichaamsdeel stijf (terwijl ze belangstellend ergens anders heen kijkt) of ze denkt halverwege 'heee, klimmen!!!' en gaat weer de verkeerde kant op.
Heeft iemand de gouden truuc, of is het gewoon volhouden met 'ledematen goed neerzetten' en hopen dat het kwartje valt.

Kraanvogel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vaasje

vaasje

17-08-2012 om 13:59

Volhouden

Ik zeg gewoon volhouden. En mocht ze bv nog niet klaar zijn voor de trap, dan nog niet zelf van de trap af laten gaan.

Bij ons ook volgehouden en dat hielp heel goed. Je belemmert ze niet in wat ze kunnen en willen, maar helpt ze het wel veilig te doen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

judiths mama

judiths mama

17-08-2012 om 14:25

Stug volhouden

Kan ik me herinneren. Elke keer dat mijn oudste ergens op de 'verkeerde manier' van af wilde klimmen, zette ik haar weer terug en liet haar met de benen eerst gaan. Het duurde even maar toen viel het kwartje wel!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-08-2012 om 19:26

Ja volhouden

Zo hebben ze het hier ook geleerd. Dit is gewoon even rotperiode: ze kunnen al heel veel, maar eigenlijk ook weer niet. En daarom moet je ogen in je achterhoofd hebben. Duurt maar een half jaartje of zo en dan kun je iets rustiger zitten

Kraanvogel

Kraanvogel

17-08-2012 om 23:00 Topicstarter

Oh, een halfjaartje

Nou, afhankelijk van wanneer je dan begint met tellen, zijn we dan bijna klaar

Tja, ik was er al bang voor, voor dat stug volhouden. Maar ten eerste ben ik zelf niet zo geduldig (hah!) en ten tweede ziet Dochter al het terugzetten als een leuk spelletje. Kan je nog een keer (verkeerd) ergens vanaf. Hoeiii...
Ik heb het omgekeerde al eens overwogen (spelletje afgelopen als ze het verkeerd doet. 'Negeren' zeg maar) maar ten eerste leert ze dan natuurlijk helemaal niet hoe het moet en te tweede is 'voorkomen dat kind ergens op klimt' ook een spelletje...

Nee, toch maar investeren in geduld en een tweede paar ogen dan maar....
Bedankt in ieder geval. Weet ik zeker dat ik niet DE truuc mis.

Kraanvogel.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

18-08-2012 om 08:57

O zo herkenbaar, ik lees mee

Onze zoon van 17 maanden doet binnenshuis weinig anders meer dan op de bank of de keukenstoelen of het bijzettafeltje klimmen. En dan gaat hij er niet braaf op zitten, neeeee natuurlijk niet, meneer gaat dansen en springen tot hij eraf kukelt. De bank zetten wij nu zo dat hij er niet op kan klimmen (beetje strategisch meubels verzetten 's ochtends vroeg), maar nu valt hij gewoon verder in de keuken. Ik zei gisteren nog tegen een vriendin die ook een dreumes heeft, dat kind krijgt het Mohammed-Ali-syndroom van al dat hoofdletsel.

Kraanvogel

Kraanvogel

18-08-2012 om 17:37 Topicstarter

Mohamed-ali syndroom...

Hah!
Vakantie, dag 2: Wij zitten aan zo'n handige picknicktafel te lunchen en Dochter begint (terwijl wij er naast zitten) te stunten. Uiteraard valt ze er in en bewaakt ogenblik vanaf; buil-op-hoofd en tand-door-lip.
Dank denk je dat iedereen in huize Kraanvogel daar wat van geleerd heeft, maar nog gen drie dagen later zitten we aan zo'n handige picknicktafel te ontbijten. Dochter begint te wiebelen en valt 'opeens' (nee echt) achterover eraf. Gelukkig lag er nu zo'n gezellig grasveldje onder, dus we hadden alleen een hysterische huilbui (onze klimgeit is ook part-time drama queen). Rest van de vakantie ver van alle picknicktafels gebleven, zodat we tenminste zelf rustig konden eten.
Ik mer trouwens wel ana mezelf dat ik aan de ene kant vol schuldgevoel zit (zeker als er zo'n bloederig mondje naar je huilt) maar tegelijkertijd toch ook denk 'als die kleintjes niet tegen een stootje konden dan was het menselijke ras allang uitgestorven'
Overigens mag ik eigenlijk nog niet klagen, want Dochter staat en loopt nog (net) niet, dus houdt zich over het algemeen nog min of meer vast. Dat kan alleen nog maar erger gaan worden...

Kraanvogel.

Vic

Vic

18-08-2012 om 19:11

Ik ken dat

Mijn jongste was nog niet eens 1 toen ze al stoeltjes en blokkendozen door de kamer sleepte, om die op elkaar te plaatsen zodat ze op de tafel kon klimmen. Met het afklimmen had ze in het begin wat moeite. Toen ze dat eenmaal door had vanaf de bank (omgekeerd, benen eerst), probeerde ze het ook van tafels of de commode. Dat is minder handig met een commode van een meter hoog, als je zelf maar 75 centimeter bent. Het is wel voorgekomen dat ze in een week drie keer viel, met twee keer een tand door haar lip en een fikse buil op haar hoofd. Ga dat maar eens uitleggen bij het consultatiebureau (die afspraak heb ik afgezegd

vaasje

vaasje

20-08-2012 om 14:29

Maar

Laten jullie dat springen en dansen op de bank dan toe?
Ook dat keurde ik gelijk af door: "nee op de bank gaan we zitten" te zeggen. En hem dan op z'n billen te zetten.
Op de commode probeerde hij er ook even vanaf te glijden, uitgelegd dat dat te hoog is en gezegd dat we er samen vanaf kunnen springen. (als ik hem onder z'n armen vast hou. )
Het duurde allemaal echt niet zo lang. Maar het is wel consequent zijn. 1x toegelaten is weer helemaal opnieuw beginnen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

21-08-2012 om 08:03

Springen en dansen

Vaasje, natuurlijk sta ik erbij te applaudisseren als zoon op de bank springt en danst. Hij is elke keer een paar centimeter/seconden verwijderd van een gat in zijn hoofd vallen, geweldig toch?

Vic

Vic

21-08-2012 om 21:55

Dat viel mee

Nee, mijn kinderen mogen niet op de bank of op bedden springen. Bij mijn jongste heb ik dan nog de mazzel dat ze niet doet wat ik verboden heb. Heel grappig, een keer zeggen is voldoende. Ze is alleen heel vindingrijk, dus ze verzon steeds iets nieuws om uit te proberen

Kraanvogel

Kraanvogel

22-08-2012 om 22:40 Topicstarter

'goedkeuren'.....

Niet dat de mijne al springt en danst op de bank, maar dat zal ook wel afgekeurd worden (hoop ik toch).
Maar waar ik mee zit is eigenlijk precies dat de 'nee dat doen we zo' correctie niet zo lukt. Want ik wil haar niet ergens 'zomaar' afplukken, want dan leert ze nooit om ergens veilig vanaf te komen. Maar ja, mijn pogingen tot nu toe slaan dus niet zo aan...
Wat ik overigens wel merk (als ze wel iets doet dat niet mag) is dat het hele 'weghaal ritueel' zodanig leuk wordt gevonden, dat dat een spelletje wordt. (OOK als ik het zo neutraal mogelijk doe), Dus soms probeer ik bij dingen die ik eigenlijk niet wil het gedrag te negeren, en haar af te leiden terwijl ze nog doet wat niet de bedoeling is.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.