Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

17-05-2009 om 14:24

Hoe praat een 2-jarige?

Gewoon een nieuwsgierig vraagje: Mijn zoontje van 2 jaar + 1 mnd zegt opeens hele volzinnen. A la "Papa, wat doen jij?" en "Mama, mag ik ook drinken?", "Mama, ik ga naar buiten". Daarnaast heeft hij natuurlijk zijn 1-woordige bevelen richting ons, "Sitte!".
Praten jullie net-2-jarigen ook met 5 woorden? Mijn oudste deed dat beslist niet op die leeftijd. Ik zit dus iedere keer met mijn oren te klapperen als er weer zo'n geweldig opgebouwde volzin uitkomt. Niet om te snoeven, maar is dit dan een heel erg talig kind of is het gebruikelijk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Guinevere

Weet niet in hoeverre het gebruikelijk is. Mijn zoon deed het ook, die zei geloof ik voor zijn 2e al 'kijk, mama van Nienke [creche-genoot] gaat weg op de fiets'. Maar het is inderdaad een erg talig kind, daar maken veel mensen opmerkingen over.

Groeten,

Temet

Guinevere

Guinevere

17-05-2009 om 17:13

Netjes dus

Hij doet het dus netjes maar is kennelijk (nog steeds) geen wonderkind! Want wat de zoon van Temet allemaal zei, wauw zeg, dan moet onze zoon nog wat oefenen.
Overigens is een poes nog steeds een mjauw, een hond een woefwoef en een paard zegt "boe". Dus het genialiteitsgehalte van onze zoon zou inderdaad kunnen meevallen (of tegenvallen).
Het frustratiegehalte van zoon is nog wel erg hoog, dat heeft niet alleen met zijn taal te maken maar met het feit dat hij denkt de baas in huis te zijn...

Rafelkap

Rafelkap

17-05-2009 om 18:45

Laat

Mijn zoontje van net 2,5 praat nog heel weinig 2 woordzinnetjes. Wel zingt hij hele liedjes (opa bakkebaard e.d.) en begrijpt hij alles en er komen steeds meer woorden bij. Zijn broertje was ook laat.
Volgens die site moeten wij ons zorgen maken maar dat doen wij vooralsnog niet, zo lang er ontwikkeling in zit. Ach, als hij zingend door het leven gaat.. beetje raar wel, met sollicitatiegesprekken..
En vroeg praten heeft niets te maken met intelligentie, Einstein ging ook pas met 3 jaar praten, ('de soep is te heet') vond dit eerder niet nodig.

Asa Torell

Asa Torell

17-05-2009 om 22:11

Hier wel 2-woordzinnetjes

Althans gister leek het er ineens op dat ze echt heel bewust 'wa ka!' en 'ja dodie' en nog een paar van dat soort dingen zei, de intonatie en de blik erbij waren zeer overtuigend . Wat het betekent, geen idee. In het algemeen is de conversatie hier nog niet zo ver gevorderd dus. Dochter probeert veel te zeggen maar het is nog nauwelijks herkenbaar behalve meeh=drinken (en wel nu meteen!), dieta=ik wil op die stoel zitten, en dan nog ja, nee, papa en mama en de naam van grote broer. En heel veel baa, waa klanken die op zowel appels, apen, schapen, eendjes, honden enzovoort kunnen slaan.
Ik meen wel te hebben geleerd dat 2-woord zinnetjes inderdaad met 2 jaar de standaard zijn en dat was ook wat zoon hier ongeveer deed. Dus pipo-2 lijkt me inderdaad wel van de snelle. Gezellig!

Polly Shearman

Polly Shearman

18-05-2009 om 09:20

Hier alle 3

alle 3 mijn zoons spraken op 2 jarige leeftijd al volzinnen. Ik weet niet beter. De ontwikkeling gaat wel met sprongetjes.

Vic

Vic

18-05-2009 om 09:20

Verschillend

Mijn oudste was een snelle prater, toen ze net 2 was kon je een compleet gesprek met haar voeren en maakte ze normale zinnen (met bijzinnen). De jongste zei met 2 jaar net 20 woordjes en over zinnen hadden we het helemaal nog niet. Oudste is altijd een vlotte gebleven en jongste (nu 4) heeft zich ook ontpopt als kletskous.

ayla

ayla

18-05-2009 om 09:46

Aylazoon

begint hier 2 tot 3 woordzinnetjes te makken, tenen auwa doen. of auto mama daar. of regen buiten nat.
Zulke dingen. In vergelijking met oudere zus loopt hij vreselijk achter maar volgens mij is het redelijk normaal wat hij doet. ik merk wel dat hij nog veel brabbelt. dus: hegchkdgdgsg auto ahdjfhehaldj zo gaat het vaak, Ik snap dat hij dan een bepaalde auto heeft gezien maar bij het kdv begrijpen ze hem toch vaka nog niet.

Zéér verschillend hier

Oudste zoon zat wat aan bovenkant vh gemiddelde denk ik, maakte wel al behoorlijke zinnetjes met 2½. Middelste kende pas 10 woordjes, en dan vnl. uitroepen ipv echte woordjes, maar die heeft een onderkende taalstoornis. En jongste (dochter, 2j5m) zei van de week, toen ik met haar bij een paddenpoel bleef luisteren naar het concert dat ze gaven: "mama, we gaan verder fietsen, ik ben klaar met de kikkers".
Ik viel zowat van mijn fiets af, ze praat goed, dat wist ik, maar zo'n lange zin verraste me!
De taalontwikkeling verloopt hier dus zeer verschillend (wat soms wel sneu is want mijn dochter praat vaak beter dan haar oudere broer).

Guinevere

Guinevere

18-05-2009 om 12:26

Oudste hier

Onze oudste (pipo-1) zei volgens mij alleen nog maar zinnetjes van 2 woorden op deze leeftijd. Alleen, toen hij eenmaal goed begon met praten, heeft hij nooit meer zijn mond dicht gehouden....ik vraag me nu weleens af waarom ik óóit wenste dat hij leerde praten, nu wens ik dat hij leert zijn mond dicht te houden.
Ayla, een "hegchkdgdgsg auto ahdjfhehaldj" is een bekend Albanees automerk!

ayla

ayla

18-05-2009 om 12:57

Haha guinevere

dan komt die auto toch wel heel vaak voor want aylazoon roept zo ongeveer op iedere straathoek fujghfyjjl auto vkjcfh. Hij heeft trouwens wel een talent voor automerken. Hij kan nu al diverse auto's herkennen. skoda is autopapa, peugeot 307 is auto opa, opel zafira is auto Denni, peuggeot 306 is auto mama en hyundai is weer auto opa. En hij vergist zich echt nooit

Guinevere

Guinevere

18-05-2009 om 13:03

Papa-auto

En hier is élke grijzige of groene stationwagon een papa-auto! En dan moet er gelijk gezwaaid worden natuurlijk.

Best goed

Onze zoon sprak met 2j flink wat zinnetjes van 3-4 woorden. Een vriendje van dezelfde leeftijd sprak misschien 10 woorden in totaal. En een vriendinnetje sprak al volzinnen toen ze 18 maanden was. Dat jochie dat vrijwel niet sprak (en nu ook nog heel weinig) liep dan wel weer los met 8 maanden - en dat meisje liep weer laat. Vind het grappig om te zien hoe ze niet alles tegelijk kunnen.

zon

zon

18-05-2009 om 15:00

Ook heel verschillend

De oudste begon laat met praten. Vanaf haar tweede begon ze langzaam steeds meer woordjes te zeggen en 2-woordzinnetjes te maken. Vanaf 2,5 begon ze een spurt te maken en nu (3,5) merk je niks meer van enige achterstand.
De middelste, is nu net twee, en maakt ook hele volzinnen. Ze kent de meest moeilijke woorden en vertelt hele verhalen. Erg prettig aangezien ze nooit woedebuien heeft omdat je haar niet begrijpt of ze zich niet verstaanbaar kan maken. Wel nu al hele discussies. Vanmorgen had ik kleren voor haar gepakt zegt ze nee mama, ikke vind die shirt niet mooi. Ik probeerde haar nog te overtuigen maar nee. Ikke zelf een shirt uitzoeken. Oke, zeg ik, dan gaan we samen even kijken. Neeeeee, ikke ga alleen een een shirt halen, jij mag niet mee! Oke, haha. Zo grappig, daar waar de oudste nog zeker tot haar derde woedebuien om kreeg, heb ik met haar nu al hele conversaties.

Limi

Limi

18-05-2009 om 16:28

Telegramstijl

Hier 2,5 en al maanden telegramstijl. Bijvoorbeeld 'ekster op het dak', 'fiets omgevallen' of 'drie mensen aan'. Er is niet echt een noodzaak, denk ik. We snappen het zo ook wel, want hij kent een hoop voorzetsels en kleuren en andere basisdingen.

Alles moet wel tig keer herhaald worden, soms exact hetzelfde, soms met kleine variaties.

Hij is niet van de gezellige gesprekken, dan krijg ik weinig antwoord, maar als ik dingen uitleg is hij één en al oor en stelt hij heel geïnteresseerd ook vragen. Wel grappig.

Ayla

Grappig met die auto's! Mijn oudste zoon (toen 2 jr 3 mnd) wist ook een heleboel automerken te herkennen. Ik heb nog een video van de vakantie dat we op een zeker moment allemaal logo's van automerken op de tafel hadden getekend en hij feilloos aanwees: mercedes, volkswagen, opel, toyota, missan (nissan dus), audi, mazda etc. Peugeot, suzuki, kende hij ook maar die waren wat lastig tekenen uit de losse pols! ha, ha.

picobello

picobello

19-05-2009 om 10:52

3 kinderen en 3 keer verschillend

oudste kon zich rond een jaar al zeer goed duidelijk maken, ook voor buitenstaanders goed te begrijpen.Nadeel was dat iedereen dacht dat ze een stuk ouder was.
De middelste begon met praten ( woordjes) met 3 jaar en was verstaanbaar met 5 ( geen medische problemen, gewoon wat lui aangelegd en met "Uhe" en wijzen kwam ze een heel eind. De derde sprak duidelijk met 2.5 jaar en dan gelijk ook 2 talen. Nu zou ik willen dat die wat minder sprak, want die mond gaat eerder open dan haar ogen 's morgens en zelfs in haar slaap kletst die nog door.
Geen enkel kind is hetzelfde, gelukkig .

Herkenning

hier 2 dametjes.. een van 3,5 en een van bijna 1,5..
Bij de oudste konden we ook niet wachten tot ze kon praten en nu is het af en toe echt even.. dame kun je nu even 5 minuutjes even je mondje dicht houden.. papa wil even het journaal horen..nou mooi niet dat haar dat lukt hhaha.. ( hmm ze lijkt op mama zeggen ze)..
Maar die kwam ook heel laat op gang.. bleef lang hangen op papa mama opa oma.. en toen inees volzinnen gelijk..
Maar ze was ook snel met lopen enzo en is nu heel druk met haar naam te schrijven.
met ruim 2 telde ze op haar gemak tot 15 en in het engels tot 10 ( lang leve dora).

De jongste is nu druk bezig met papa en mama en sinds kort opa.. en verder is het daha=dag ka=kaart(dora van zus) en daa=daar en kaa( met handjes omhoog)=klaar. verder..nog niks herkenbaars..
maar die weet al wel hoe ze haar potlood moet vasthouden en tekent uiterst geconcentreerd rondjes enzo..(geef haar een papiertje en pen of een machisch tekenbord en ze is rustig)Ze was ook iets later met lopen dan haar zusje maar is in haar fijne motoriek weer iets verder..en wat minder onhandig met klimpartijen dan haar zus..
en ook die zal ineens gaan babbelen straks, denk ik..

Malihu

Malihu

19-05-2009 om 19:44

Hier

Hier sprak dochter tot 2j4m in losse woordjes. Totdat haar broertje geboren werd en ze het in de kraamweek de meeste tijd met papa en de kraamhulp moest stellen (die niet aan 1 woord genoeg hadden, zoals mama doorgaans).
Toen ik na een paar dagen weer mocht traplopen en beneden mee ging eten vroeg ik me af wat er met mijn oudste kind was gebeurd! Binnen een paar dagen waren de losse woordjes veranderd in volle zinnen!

Massi Nissa

Massi Nissa

19-05-2009 om 20:31

Hier stilstand

Dochter praat al sinds ongeveer 22 maanden in volzinnen, compleet met de juiste vervoegingen. Ze maakt ook bijzinnen en verzint zelf woorden. Echter, ik merk de laatste maanden dat ze de volgende stap niet maakt, namelijk die van de onvoltooid verleden tijd. De voltooid verleden tijd zit er goed in, maar als ze praat, moet je haar leventje van dichtbij kennen om te weten of ze over nu, het verleden of de toekomst spreekt. Ik heb geen idee wanneer ze die stap ongeveer maken, maar kijk er al naar uit. Ik vind die taalontwikkeling ontzettend leuk en houd ook een online schriftje bij.
Overigens is dochter met haar tweede taal (van vader) pas net in de twee- en driewoordenfase beland. Ze krijgt bij die taal alleen input van vader, misschien dat het daarom zoveel langzamer gaat.
Op het moment heb ik veel plezier in het laten nazeggen van onmogelijke dingen. Ze zegt namelijk echt alles letterlijk na. Vanmorgen bij de Jumbo trok ze een Bonuskaart van de Albert Heyn uit mijn portemonnee. "Niet doen," zei ik, "die is van de concurrentie." "Niet doen," zei dochter, "die is van de concurrentie." Kassameisje en mevrouw achter me op apegapen tot ik uitlegde dat ze helemaal niet begrijpt wat ze zegt, maar dat ze gewoon in die na-aap-fase zit.
Groetjes
Massi

Asa Torell

Asa Torell

19-05-2009 om 20:37

Eigenlijk moet het antwoord hier zijn

op de vraag hoe praat een 2-jarige (nou ja, bijna 2 dan): net zoals Pingu! Dochter kan echt een hele zin van onbegrijpelijke klanken uitspreken. Met een intonatie alsof het echt wat betekent. Ze lijkt echt wat te vertellen bijv. over het speelgoed waar ze dan net mee bezig is. Herkennen jullie dit? Ik snap nu dus hoe die animatiefilmmakers op het idee kunnen komen voor zulk namaakgepraat.
Directe communicatie met ons bestaat daarentegen uit losse woordjes - toch inmiddels wel meer dan 20 stuks nu ik het naar aanleiding van dit draadje eens opgeschreven heb - danwel 'weeeh'.

Yta Chalne

Yta Chalne

20-05-2009 om 12:28

Tijden (massi nissa)

Zoon (3j9m) probeert sinds ruim een half jaar fanatiek nu, vroeger en straks te scheiden in taal. Met constructies als: "Ha lekker, Koekiemonster koekjes, ik heb die nog heel lang alweer niet gehad", en "Morgen ga ik naar oma, die heb ik vorige morgen aan de telefoon gehad dat ik gisteren volgende morgen zou komen."

Hij zit er echt bij te rekenen

Massi Nissa

Massi Nissa

20-05-2009 om 20:44

Yta

Ja, leuk is dat he? Jouw zoon maakt echt prachtige zinnen, zo ver is dochter nog laaang niet. Ze is pas 2,5. Wat ze net aan tafel deed was heel grappig, ze speelde een gesprekje na wat wij vaak hebben tijdens het eten. Let wel, in het komende gesprekje deed dochter dus alle stemmen:
"Wat heb je vandaag gedaan?"
"Met Luna gespeeld en met Eduard. En bellen blazen met Fleur."
"O, dat is leuk!"
"Ja mama, heel leuk. Mag ik een beetje mayonaise?"
Wij lagen in een deuk.
Groetjes
Massi

Grappig..

Hier dus een 3,5 jarige die ook bezig is met de tijd..
Ik had straks oma gebeld.. bijvoorbeeld..

En aan de andere kant een humpie van 17 mnd die de hele dag papa roept omdat ze verder weinig anders kan ( oke mama en opa).. en verder hele verhalen ophangt in die heerlijke babybrabbeltaal.. maar ze lijkt vaak dondersgoed te begrijpen wat wij zeggen haha..

Hebben jullie ook wel eens dat je merkt dat je kindje wel heel erg goed kan luisteren op momenten dat dat nou net niet nodig is en wanneer het wel moet doen die oren het ineens niet meer...hahaha..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.