Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Hoe slechte nachtgewoonte afleren?

Hi allemaal,

Wij hebben van onze peuter een draak gemaakt in de nacht 🐉😭. En zitten nu enorm op de blaren. 

Ik probeer het kort uit te leggen: ons zoontje is 20 maanden. Een poos geleden (maand of twee) was hij ziek met de zesde ziekte, en had daardoor heel weinig eetlust. Helemaal logisch natuurlijk. Toen hij weer aan de beterende hand was, duurde het even voor dat weer goed op gang was, wat resulteerde in veel frustratie rondom avondeten en veel bakjes eten en broodjes op de grond. Je kunt het natuurlijk niet dwingen, dus op een gegeven moment brachten we hem gewoon naar bed. Maar..'s nachts werd hij dan huilend wakker met enorme honger. Wij wilden hem niet helemaal wakker maken door hem eruit te halen en wat te eten, dus maakten we een flesje melk voor hem, gaven hem dat in zijn bed, en iedereen sliep verder. Je raadt het al..inmiddels wordt hij elke nacht minstens een keer wakker, krijsend om een flesje. Het is nu een gewoonte geworden die ons allemaal onze nachtrust kost. Bovendien, als hij 's ochtends wakker wordt en zijn lege fles in zijn bed ziet, is het ook reden tot krijsen omdat hij weer een flesje wil. 

Hoe krijgen wij deze gewoonte er weer uit? Wij zijn geen fan van grote hoeveelheden zuivel, melk na het tandenpoetsen hebben we ook liever niet, en het grootste probleem,  we hebben hierdoor allemaal gebroken nachten. 

Ons plan nu is om hem 's nachts proberen te troosten en dus geen melk meer te geven, maar ons kind kennende worden dit een paar heeele lange nachten. Iemand ervaring/tips?


Bij m’n neefje speelt hetzelfde, en die krijgt dus nog een fles vóór het slapengaan. Ook niet briljant, maar het scheelt in ieder geval gebroken nachten. 

Bijtje82

Bijtje82

10-07-2022 om 09:04

Geven jullie hem zijn flesje en gaan dan zelf slapen, terwijl hij zijn flesje drinkt? Zou ik zelf nooit doen ivm verstikkingsgevaar/verslikking. Maar goed, iedere ouder hun eigen keuze natuurlijk. 

Neem aan dat hij niet direct na het eten naar bed gaat? Misschien kun je voordat hij gaat slapen nog even iets geven van een kaal zacht broodje en wat melk of water? Of een nacht pap fles? Iets waardoor hij langer verzadigd is? 

 Op door moment zou ik daar geen  energie in steken. Ik zou vooral dat flesje zo gemakkelijk mogelijk maken. Wat wij deden was voor wij naar bed gingen een fles met kokend water klaar zetten met daarnaast afgepast de hoeveelheid melkpoeder. Afhankelijk van hoe laat hij ongeveer komt de fles in een handdoek rollen ter isolatie. Tegen de tijd dat kind wakker werd was de fles genoeg afgekoeld om direct te kunnen geven, zodat iedereen weer zo snel mogelijk kon gaan slapen. Kind is er vanzelf overheen gegroeid.

Millie91

Millie91

10-07-2022 om 09:15 Topicstarter

-Nienke- schreef op 10-07-2022 om 09:02:

Bij m’n neefje speelt hetzelfde, en die krijgt dus nog een fles vóór het slapengaan. Ook niet briljant, maar het scheelt in ieder geval gebroken nachten.

Die krijgt hij sowieso, rond 18.30 krijgt hij een beker melk en om 19u gaat hij naar bed. Hij is nogal gek op melk 🐄

ik heb het zelf niet gedaan, maar ik weet van andere mensen dat die telkens met kunstvoeding de hoeveelheid schepjes hebben afgebouwd. Zo krijgt hij wel telkens een fles maar zit er steeds minder voeding in, evt op het laatst warm water. Nu wordt hij waarschijnlijk echt wakker met honger omdat zijn lichaam gewend is op dat moment een 'maaltijd' te krijgen, dat kun je zo afbouwen. 
Je kunt ook kijken of een weekend logeren iets doorbreekt, bij oom/tante/opa/oma is alles anders en vraagt hij wellicht niet om een fles, en dan is de gewoonte misschien klaar of is hij het lichamelijk wat ontwend en is afbouwen makkelijker.

vervelend trouwens, dit zou ons absoluut ook kunnen overkomen, als dreumes s nachts wakker word en ontroostbaar is (gebeurt zelden, maar soms tijdens ziekte inderdaad) dan proberen wij ook zeker of een flesje nog werkt. Tot nog toe heeft dat gelukkig niet geleid tot een vaste nachtfles, maar wij zouden ook zo in deze situatie terecht kunnen komen...

Millie91 schreef op 10-07-2022 om 09:15:

[..]

Die krijgt hij sowieso, rond 18.30 krijgt hij een beker melk en om 19u gaat hij naar bed. Hij is nogal gek op melk 🐄

Ik zou daar pap van maken met brinta. Dat is al een stuk voedzamer dan melk. Met 20 maanden heeft je kind toch geen kunstvoeding meer nodig? (Heb zelf bv gegeven dus weet het niet zeker) 

En overdag meer eten geven, onze bijna 2 jarige eet vaak rond 16uur een potje olvarit op. En eet dan met het avondeten mee. Maar dan is de druk daar al vanaf.

Voor de nacht zou ik het niet weten, behalve water ipv melk geven. En aanvaarden dat je daar door heen moet een aantal nachten

Millie91

Millie91

10-07-2022 om 09:47 Topicstarter

Bijtje82 schreef op 10-07-2022 om 09:04:

Geven jullie hem zijn flesje en gaan dan zelf slapen, terwijl hij zijn flesje drinkt? Zou ik zelf nooit doen ivm verstikkingsgevaar/verslikking. Maar goed, iedere ouder hun eigen keuze natuurlijk.

Neem aan dat hij niet direct na het eten naar bed gaat? Misschien kun je voordat hij gaat slapen nog even iets geven van een kaal zacht broodje en wat melk of water? Of een nacht pap fles? Iets waardoor hij langer verzadigd is?

Klopt, maar we hebben een babyfoon waar we hem haarscherp op zien drinken en hij is drie stappen van ons verwijderd. We zien en horen letterlijk hoe hij zijn fles leegdrinkt, deze wegzet, zijn speen weer in doet en verder slaapt. Dan slapen wij ook weer verder.

Hij gaat eigenlijk wel vrij snel na het eten naar bed. Eten rond 18u, bed om 19u. We bieden hem altijd een warme voedzame maaltijd aan, maarja, peuters..als hij echt niet wil krijgt hij volkoren brood met pindakaas of avocado, en we bieden soms nog fruit aan. Dan nog een beker melk van 200 ml en dan naar bed. Dus mijn gevoel is dat het nu meer gewoonte is, dan echt honger.

Zelf geen ervaring met de nacht fles, maar vaak gehoord dat je het kunt afbouwen door aan te lengen met water en uiteindelijk alleen nog maar water te geven.

Onze dochter is ook een waar melk monster. Daar heb ik lang over ingezeten, maar ik heb het los gelaten nadat ze medisch daarvoor is onderzocht. Het is nog steeds het laatste wat ze wil voor ze gaat slapen en het eerste als ze weer wakker is. En vooral in de avond heeft ze veel behoefte soms wel 400-500ml. Zeker als ze niet lekker is of weinig heeft gegeten dan haalt ze dat in met melk.

Overigens geven wij ook de laatste fles in bed en die drinkt ze zonder ons op. Ik voel mij daar geen slechte ouder door zoals hier boven werd gesuggereerd.

Millie91 schreef op 10-07-2022 om 09:15:

[..]

Die krijgt hij sowieso, rond 18.30 krijgt hij een beker melk en om 19u gaat hij naar bed. Hij is nogal gek op melk 🐄

Dan zou ik daar een papfles van maken, zoals hierboven al gesuggereerd. Daar moet ie de nacht wel op doen eigenlijk. 

UntimelySardine71

UntimelySardine71

10-07-2022 om 09:50

Herkenbaar. Ik zou er geen heel gedoe van maken maar gewoon cold turkey weer stoppen. Dat levert even één of een paar rotnachten op maar in mijn ervaring is het wel de snelste manier om je nachtrust weer terug te krijgen. Voor ons kind werkt de duidelijkheid ook goed, ten opzichte van afbouwen oid. Dat vind ik meer wat voor kleine babies. Een kind van 20 maanden kan je al heel goed vertellen dat hij 's nachts geen fles meer krijgt.

Wij gingen dan 's nachts wel wat troosten uiteraard, maar oppassen dat je ipv de fles geen nieuwe gewoontes gaat toevoegen die je niet wilt hebben (zoals bij je in bed leggen bv). Na de laatste keer nachtfles afbouwen (dat was ook na een periode van ziekte) hebben wij ons ook voorgenomen om gewoon nooit meer een fles te geven 's nachts. Dus als we denken dat ze wakker is ivm honger/dorst krijgt ze wat te eten of een beker met water ofzo. 

Millie91

Millie91

10-07-2022 om 09:53 Topicstarter

-Escondido- schreef op 10-07-2022 om 09:41:

ik heb het zelf niet gedaan, maar ik weet van andere mensen dat die telkens met kunstvoeding de hoeveelheid schepjes hebben afgebouwd. Zo krijgt hij wel telkens een fles maar zit er steeds minder voeding in, evt op het laatst warm water. Nu wordt hij waarschijnlijk echt wakker met honger omdat zijn lichaam gewend is op dat moment een 'maaltijd' te krijgen, dat kun je zo afbouwen.
Je kunt ook kijken of een weekend logeren iets doorbreekt, bij oom/tante/opa/oma is alles anders en vraagt hij wellicht niet om een fles, en dan is de gewoonte misschien klaar of is hij het lichamelijk wat ontwend en is afbouwen makkelijker.

Ah logeren is inderdaad misschien wel een goede! Overigens was ik onduidelijk: hij krijgt geen kunstvoeding maar gewoon halfvolle melk. Hij eet in principe gewoon met ons mee gedurende de dag en dan als laatste slaapritueel dus een beker warme halfvolle melk. Maar na ons moment van zwakte wil hij dus nu 's nachts nog een fles halfvolle melk (en het liefst in de ochtend weer..)

ief

ief

10-07-2022 om 09:53

Hier merk ik dat als onze peuter veel te laat naar bed gaat, dat ze dan langer achter elkaar slaapt en ze soms zelfs doortrekt tot 6 of 7 uur. 
Dus... het is misschien wat onorthodox, maar hem een keer pas om 21 uur naar bed brengen? Om de cirkel te doorbreken. 

Toen onze dochter een tijdje s nachts wat vaker honger had, kozen we voor een banaantje. Dat voelde iets meer als voeding wat bij de leeftijd past. En heeft ook net wat minder dat zelfde gevoel als een flesje wat soms ook haast een troost middel an sich is. 

Ik kan mij niet meer goed herinneren wat de kinderen al met 20 maanden begrepen, maar ik heb wel altijd al van heel jongs af aan dingen aangekondigd. Dus dan zou ik 's avonds bij het naar bed brengen al vertellen: strakjes, als je wakker wordt met honger, dan krijg je vanavond geen flesje maar een banaantje. Ik leg de banaan hier alvast klaar. Dus je mag wel eten als je honger hebt, maar dan krijg je een banaan. 
Dat hielp hier altijd heel goed tegen de weerstand.

Wellicht kun je daar iets mee en zou je, als je het flesje eenmaal door een banaan hebt vervangen, ook de banaan kunnen gaan vervroegen. Door aan te kondigen dat hij zijn banaan wel krijgt maar dan bij het naar bed gaan en niet midden in de nacht. 

Millie91

Millie91

10-07-2022 om 10:12 Topicstarter

Jillz schreef op 10-07-2022 om 09:47:

Zelf geen ervaring met de nacht fles, maar vaak gehoord dat je het kunt afbouwen door aan te lengen met water en uiteindelijk alleen nog maar water te geven.

Onze dochter is ook een waar melk monster. Daar heb ik lang over ingezeten, maar ik heb het los gelaten nadat ze medisch daarvoor is onderzocht. Het is nog steeds het laatste wat ze wil voor ze gaat slapen en het eerste als ze weer wakker is. En vooral in de avond heeft ze veel behoefte soms wel 400-500ml. Zeker als ze niet lekker is of weinig heeft gegeten dan haalt ze dat in met melk.

Overigens geven wij ook de laatste fles in bed en die drinkt ze zonder ons op. Ik voel mij daar geen slechte ouder door zoals hier boven werd gesuggereerd.

Ja het is wat, als ze zo gek zijn op iets! Op zich vind ik het geen probleem dat hij twee flinke bekers koemelk drinkt op een dag, we geven hem verder pap bereid met havermelk en ook thee met havermelk vindt hij heerlijk. Het gaat me meer om het tijdstip in de nacht en dat de ochtend zo stressvol begint omdat hij er meteen om begint te huilen.

Fijn, deze tips. Ik denk dat we het voor nu zo gaan aanpakken:

- 's avonds ruim melk en vullend voedsel aanbieden.

- 's nachts cold turkey geen fles meer geven, maar in plaats daarvan troosten en weer instoppen. Dit proberen vol te houden zonder hem in bed te nemen.

- een nachtje bij oma plannen in de hoop iets te 'resetten'.

Hoooopelijk lukt dit!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.