Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Hoe vaak en lang naar buiten met kind?


Mij triggerde je zinnetje, dat ze elke keer wegloopt. Ik ga een heel foute opmerking maken (want ik ben zo vaak verguisd) maar ik vond een tuigje met band, vastgemaakt aan mij of buggy, echt ideaal... En als ze dan moe zijn, hup, de buggy in... Heel wat keren in dierentuinen of speelparken meegenomen, heel wat kritiek over me heen gekregen, maar kind en wij als ouders waren er erg blij mee. 

kindje in dezelfde leeftijdscategorie, die ook veel naar buiten wil. En ze luistert op zich wel, maar ze is totaal niet bang dus klimt op van alles en peert hem gewoon als ze op ontdekkingstocht gaat.

Zoals anderen zeggen ik "laat haar ook uit". Meestal sochtends een uur en smiddags een uurtje, vaak icm boodschappen doen oid en speeltuin en dan loopt ze grotendeels zelf. Soms ff krijsend in de buggy. Maar het is wel aanpoten om dezelfde redenen als bij jou; speeltuinen zijn hier vaak niet volledig afgesloten dus je moet er vaak achteraan. Ik ga ook graag naar een kinderboerderij in de buurt, waar ze wel volledig los kan lopen. Die is heel dichtbij dus daar komen we regelmatig. Ze is echter daarna een stuk rustiger en ze geniet er zo van. Ik neem tegenwoordig wel echt weer de buggy mee trouwens, nadat ik iets te vaak haar (en haar speelgoed) terug moest dragen haha. Dan maar ff blèren daarin. Ik hoop dat ze straks iets beter luistert en we zoals anderen zeggen lekker met een kop koffie ergens kunnen gaan zitten en dat ik dan ook toekom aan die opdrinken. 

We hebben ook een tuin en daar speelt ze ook zo af en aan een half uurtje in, beetje bezemen en rommelen, maar dat is toch anders. 

Maar vermaakt jouw kindje zich binnen goed? Hier wordt ze op een gegeven moment ook echt onrustig. Dus dan is de keuze voor mij snel gemaakt omdat ik anders een kind heb die de hele tijd veel aandacht vraagt haha. 

TineWinkel schreef op 08-10-2023 om 13:34:

Mij triggerde je zinnetje, dat ze elke keer wegloopt. Ik ga een heel foute opmerking maken (want ik ben zo vaak verguisd) maar ik vond een tuigje met band, vastgemaakt aan mij of buggy, echt ideaal... En als ze dan moe zijn, hup, de buggy in... Heel wat keren in dierentuinen of speelparken meegenomen, heel wat kritiek over me heen gekregen, maar kind en wij als ouders waren er erg blij mee.

Dit hebben wij ook een tijdje gebruikt op die leeftijd. Kon kind toch het gevoel van vrijheid ervaren, want hoefde niet steeds aan de hand, en je had zelf ook nog een hand extra vrij. 

Wij zeiden niet wegloper maar ze is een ontdekker 😅

Hier ook een tuigje voor mijn kind, dat anders rustig op de rails stapte bij het station of van een hoge steile trap af wilde wandelen. Ook veel opmerkingen over gekregen, maar ja, een dood kind is ook zo wat, dacht ik dan altijd maar. Toen mijn kinderen jonger waren, wandelde ik veel met ze, even naar de winkel bijvoorbeeld. Hier zijn ook wat speeltuintjes in de wijk, daar liep ik ook vaak met ze heen. 

Bellebelle schreef op 08-10-2023 om 14:34:

Hier ook een tuigje voor mijn kind, dat anders rustig op de rails stapte bij het station of van een hoge steile trap af wilde wandelen. Ook veel opmerkingen over gekregen, maar ja, een dood kind is ook zo wat, dacht ik dan altijd maar. Toen mijn kinderen jonger waren, wandelde ik veel met ze, even naar de winkel bijvoorbeeld. Hier zijn ook wat speeltuintjes in de wijk, daar liep ik ook vaak met ze heen.

Dat inderdaad en beter een kind met een tuigje wat lekker kan lopen dan steeds zitten.

PinkFlower schreef op 08-10-2023 om 14:13:

[..]

Wij zeiden niet wegloper maar ze is een ontdekker 😅

Het hangt inderdaad ook behoorlijk van het karakter van je kind af. Die van mij ontdekt ook graag, maar wil wel altijd binnen zicht afstand zijn. Als ze je niet kan zien komt ze terug. Tegenwoordig vaak om je op te halen "kom mama, daar kijken"

Als ze die grens niet zou hebben kan ik me best wat voorstellen bij een tuigje. 

Ben benieuwd hoe nr 2 is.

Misschien nog een tip: wij hebben een speeltuin met een zand ondergrond. Daar gaan we ook vaak graven naar schatten, schep en emmer mee en zo verzamelen we een hele hoop takjes en steentjes en is ze best een tijdje op 1 plek zoet (terwijl ik op een bankje even door het forum kan scrollen).

ow en ik bouw binnen soms ook een obstakel baan, kan ze ook lekker jaar energie kwijt. Bijvoorbeeld Onder de stoel, over het krukje, om de auto, kruipen over het kussen en dan een propje papier in een emmer gooien. 

Ik ging altijd ergens naartoe fietsen, ik had meerdere adresjes in de ruime omgeving. Dan zat kind voor een half uur of kwartier voor in de bak en kon lekker kwebbelen en kijken (ik hoefde er níks mee, en kon eindelijk mijn eigen gedachten een beetje ruimte geven) en dan dus spelen in de speeltuin ver weg en dan weer dat kwartier/half uur op de fiets. Daarna samen naar de supermarkt lopen, dat duurde met zo’n klein kind ook zó een uur en dan ben je met gemak meerdere uren buiten. 

Ik had geen wegloper, maar wel een claimer. Die móest mij altijd naartoe slepen en ik móest meespelen. 

Snapt je kind al dat bepaalde dingen niet mogen en dat er consequenties zitten aan niet luisteren? Dus als ze wegrent uit een speeltuin, dat het gevolg dan is dat het klaar is met de speeltuin voor vandaag en dat ze het morgen weer mag proberen?
Of dat jullie alleen naar de kinderboerderij kunnen als ze braaf in de buggy blijft zitten?

Gaat je kindje naar een kdv? Zo nee, dan is vanaf een jaar of twee de peuterspeelzaal misschien een optie. Daar kan ze in een omheinde omgeving buiten spelen met andere kindjes samen voor een aantal dagdelen per week.

MamaE schreef op 09-10-2023 om 11:56:

Snapt je kind al dat bepaalde dingen niet mogen en dat er consequenties zitten aan niet luisteren? Dus als ze wegrent uit een speeltuin, dat het gevolg dan is dat het klaar is met de speeltuin voor vandaag en dat ze het morgen weer mag proberen?
Of dat jullie alleen naar de kinderboerderij kunnen als ze braaf in de buggy blijft zitten?

Gaat je kindje naar een kdv? Zo nee, dan is vanaf een jaar of twee de peuterspeelzaal misschien een optie. Daar kan ze in een omheinde omgeving buiten spelen met andere kindjes samen voor een aantal dagdelen per week.

PSZ heeft een strak VVE programma waar een half uur buiten spelen in zit. Dus niet hele ochtenden buiten.

Bij mij in de buurt zijn een aantal speeltuinen met hek en speciaal gebiedje in die speeltuinen voor jonge kinderen. Ik ging dan zelf tussen kind en uitgang zitten en liet mijn kind zelf rondscharrelen.

Knutselkei schreef op 09-10-2023 om 15:28:

[..]

PSZ heeft een strak VVE programma waar een half uur buiten spelen in zit. Dus niet hele ochtenden buiten.

Dat verschilt per peuterspeelzaal. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.